معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی آفریقا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای آفریقا در هفته سوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های کشورهای این قاره به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آفریقای جنوبی

مخالفت غربگرایان با اعطای کمک 50 میلیون رندی به کوبا

پس از انتشار خبری مبنی بر تصمیم دولت آفریقای جنوبی جهت اعطای کمک 50 میلیون رندی به دولت کوبا، احزاب غربگرا در پارلمان آفریقای جنوبی شدیداً به دولت و حزب حاکم ANC حمله کرده و این تصمیم را زیر سئوال برده‌اند. احزاب غربگرا که همواره روابط آفریقای جنوبی با کشورهای مستقل را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنند از این فرصت استفاده کرده و از رأی دهندگان خواستند که در انتخابات سال 2024 به حکومت حزب ANC پایان دهند. حزب ANC در توجیه کمک به کوبا گفته است که این کمک در جهت بهبود امنیت غذایی مردم کوبا که سال‌ها است تحت تحریم و بایکوت آمریکا بوده‌اند، می‌باشد.

نامیبیا

حساب بانکی فیشروت خالی شده

حساب‌های بانکی فیشروت در دبی خالی شده است.. بر اساس اسناد و فاکتورهای کمیسیون مبارزه با فساد (ACC) این حساب بانکی حاوی بیش از 62 میلیون دلار بوده است. از سال 2019 حدود 90 هزار تراکنش مشکوک و گزارش در ارتباط با طرح فساد Fishrot دریافت شده و مورد بررسی قرار گرفته است. در حال حاضر نیز هیچ پولی در حساب‌های مرتبط با فیش روت وجود ندارد. اف آی سی اعلام کرده تا کنون طرف اماراتی هیچگونه همکاری نداشته است. اف آی سی سازمان اطلاعات مالی نامیبیا است که یکی از وظایف آنها تماس با همتایان خود در کشورهای دیگر برای بررسی تراکنش‌های مشکوک در بانک‌ها است.

زامبیا

دیدار روسای جمهور زامبیا و آفریقای جنوبی

در دیدار روسای جمهور زامبیا و آفریقای جنوبی که در پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی برگزار شود، طرفین متعهد شدند که روابط دوجانبه را ارتقاء دهند. آقای رامافوزا در این خصوص تأکید کرد که دو رئیس جمهور در خصوص لزوم تولید تأسیسات بهداشتی و دسترسی برابر سراسر قاره به داروهای مورد نیاز گفتگو کردند. آقای رامافوزا از تلاش زامبیا برای مقابله با پاندمی‌کرونا قدردانی و تأکید کرد که کشورهای در حال توسعه باید دسترسی عادلانه به واکسن داشته باشند. همچنین مقرر شد که دو کشور در اواخر سال جاری یک کمیسیون ملی مشترک و در سطح روسای جمهور، برگزار کنند. دو رئیس جمهور همچنین توافق کردند که یکدیگر را در جریان فرصت‌های سرمایه گذاری در کشورهای خود قرار داده و همکاری‌های مشترک را در حوزه‌هایی نظیر معدن، تولیدات بومی، کشاورزی و... استمرار دهند.

 بوتسوانا

قوانین جدید دولت بوتسوانا در خصوص ارزهای دیجیتال

با توجه به اینکه بسیاری از کشورها در حال حاضر در حال تطبیق قوانین داخلی خود برای بهره برداری از بازار رمز ارزها و ارزهای دیجیتال هستند، قانون گذاران بوتسوانا نیز به این عرصه ورود کرده و در همین خصوص قوانینی وضع کردند. پگی سرامه وزیر دارایی بوتسوانا در همین خصوص تأکید کرد: ما قوانینی وضع کردیم که تجارت از طریق ارزهای دیجیتال را تنظیم کرده و از طرف دیگر امکان پولشویی به وسیله رمز ارزها را از بین ببرد. این در حالی است که بوتسوانا طی سال‌های اخیر تلاش کرده که قوانین خود را با استانداردهای مد نظر اف ای تی اف تطبیق دهد.

 جهش در صادرات و فروش الماس در بوتسوانا

طبق آمار منتشره بانک مرکزی بوتسوانا، فروش الماس فرآوری نشده توسط شرکت الماس بوتسوانا در سال 2021 بیش از 60 درصد افزایش داشته است که این موضوع را ناشی از بازگشایی بازارهای بین المللی برای عرضه الماس و همچنین تقاضای جهانی برای این سنگ قیمتی اعلام کرد. طبق آمار مذکور ارزش کل صادرات الماس بوتسوانا در سال 2021 بالغ بر 3 میلیارد و چهارصد و شصت وشش میلیون دلار برآورد شده است که این درآمد در مقایسه با سال 2020، فروشی بالغ بر 2 میلیارد و یکصد و بیست میلیون دلار بوده است. شرکت دولتی الماس بوتسوانا اعلام کرد که 70 درصد تولیدات الماس فرآوری نشده خود را با سرمایه گذاری مشترک شرکت انگلیسی، آمریکایی دی بیرز به فروش رسانده است که این رقم درسال 2020، به میزان 30 درصد کمتر از برنامه ریزی تولید و عرضه بوده است و دلیل عمده آن قرنطینه و محدودیت‌های سراسری ناشی از انتشار ویروس کرونا بود که در تجارت الماس تأثیر مستقیم داشته است.

سیشل

سیشل دارای قدرتمندترین پاسپورت قارّه آفریقا

در سطح جهانی، سیشل در رتبه بیست و هشتمین پاسپورت قدرتمند جهان قرار دارد و از رتبه 29 در سال 2021 یک پله بالاتر رفته است. در قاره آفریقا، سیشل در رتبه اول و پس از آن موریس با رتبه 31 و آفریقای جنوبی در رتبه سوم آفریقا و 51 در جهان قرار دارد. بر اساس شاخص پاسپورت هِنلی، دارندگان پاسپورت سیشل می‌توانند بدون ویزا به 152 کشور سفر کنند. ژاپن و سنگاپور در صدر رده بندی جهانی قرار دارند که به دارندگان پاسپورت خود اجازه می‌دهند بدون ویزا به 192 مقصد سفر کنند. در سوی دیگر این طیف، افغانستان در جایگاه 111 قرار دارد که دارندگان پاسپورت آن می‌توانند تنها به 26 کشور بدون ویزا سفر کنند. این شاخص بر اساس داده‌های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) و تیم تحقیقاتی Henley & Partners است. گردشگران از تمام کشورهایی که وارد سیشل می‌شوند، از قبل نیازی به درخواست ویزا ندارند و به مسافران در بدو ورود مجوز بازدید داده می‌شود. ژاک بل، مدیرکل تشریفات و امور کنسولی سیشل، تأیید کرد که در حال حاضر مذاکراتی برای امضای معافیت‌های جدید روادید در جریان است. بل درباره امضای قرارداد اخیر بین سیشل و شرکت فرانسوی IN Groupe برای معرفی پاسپورت بیومتریک، افزود: "برای برخی از کشورها داشتن گذرنامه بیومتریک برای دریافت معافیت ویزا الزامی است."

اوگاندا

سفر وزیر کار اوگاندا به عربستان برای احقاق حقوقی کارگران

وزیر جنسیت، کار و توسعهٔ اجتماعی اوگاندا هفتهٔ گذشته به عربستان سفر کرد تا با شرکت‌های مجازِ به‌کارگیری کارگران اوگاندایی دیدار کند. در این سفر که از ۲۳ تــا ۲۸ ژانویه صورت گرفت، خانم آمونجیبِتیاونگوم با شرکت‌های مذکور دربارهٔ شکایت‌های اخیرِ کارگران صحبت کرد. دو شرکت در فرایند اعزام کارگران اوگاندایی به خارج دخیلند: یکی در خودِ اوگاندا و دیگری در کشور مقصد. دو دولت بر پایـهٔ توافقنامه‌های دوجانبهٔ کار به نظارت بر این فرایند می‌پردازند. با این حال، اخیراً مواردی از آزار این کارگران و نقض حقوق آنان در خاور میانه، از جمله عربستان سعودی، گزارش شده که نگرانی مقامات کامپالا را برانگیخته است.

جمهوری جیبوتی

برنامه دولت جیبوتی برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر

یونس علی گئدی وزیر انرژی و منابع طبیعی جیبوتی در مصاحبه‌ای با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشت که دولت جیبوتی با توجه به مواجهه این کشور با چالش‌های آب و هوایی و کاهش منابع سنتی، نیازمند توسعه انرژی‌های پاک و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در تمامی‌ بخش‌هاست. وزیر انرژی جیبوتی بر تمایل جیبوتی جهت بهره‌مندی از تخصص و تجربه عربستان در زمینه انرژی و معدن تاکید کرده و از سرمایه‌گذاران سعودی خواست تا منابع انرژی پاک تجدیدپذیر و منابع معدنی را ترویج و توسعه دهند. او هم‌چنین گفت که دولت جیبوتی قصد دارد نمایشگاه بین‌المللی معدن در این کشور را با مشارکت سرمایه‌گذاران سعودی برای بهره‌مندی از تجربه عربستان در این حوزه برگزار کند. آقای گئدی هم‌چنین از قصد دولت برای راه‌اندازی اولین نیروگاه بادی با ظرفیت 60 مگاوات و اجرای طرح‌های بزرگ دیگر از جمله بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 30 مگاوات در منطقه گرند بارا و تولید انرژی زمین گرمایی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 سفر رئیس پلیس جیبوتی به اتیوپی

سرهنگ عبداللهی عبدی فرح، رئیس پلیس جیبوتی به دعوت دملش گبره مایکل، همتای اتیوپیایی خود، در سفری کاری وارد این کشور شد. در دیدار، روسای پلیس دو کشور، طرفین در خصوص شیوه‌های تشکیل یک کارگروه مشترک به منظور تقویت بیشتر مرزها به گفتگو پرداختند و بر تعهد خود نسبت به اجرای توافقنامه‌های امضا شده تا کنون در زمینه امنیت مرزها، مبارزه با تروریسم، امنیت مسیر صادرات و واردات و تبادل اطلاعات تاکید نمودند. در جریان این سفر، تفاهم‌نامه‌ای به منظور آموزش افسران پلیس در دانشگاه پلیس اتیوپی و آکادمی‌ پلیس جیبوتی به امضا رسید.

 تانزانیا

راهبرد توسعه اقتصاد آبی زنگبار

 اقتصاد آبی شامل بخش ماهیگیری، پرورش ماهی، ایجاد کارخانه‌های فرآوری ماهی، پرورش جلبک دریایی، حفاری نفت و گاز و استفاده از منابع مختلف دریایی و همچنین گردشگری ساحلی است. رئیس‌جمهور زنگبار از زمان تصدی پست ریاست‌جمهوری در نوامبر 2020، استراتژی‌های روشنی را با هدف بهره‌برداری از همه فرصت‌ها در بخش دریایی به نفع اقتصاد جزیره در دستور کار دولت قرار داده است. در این راستا و با توجه به این نکته که موفقیت اقتصاد آبی مبتنی بر ساخت بنادر مدرن است، دولت در حال ساخت یکی از بزرگترین بنادر چند منظوره در مانگاپوانی در اونگوجا زنگبار است.

 حضور سرمایه دار تانزانیایی در بین ثروتمندان آفریقا

طبق اعلام مجله فوربز محمد دوجی سرمایه دار تانزانیایی در حال حاضر پانزدهمین فرد ثروتمند قاره آفریقا می‌باشد. ثروت خالص وی یک و نیم میلیارد دلار برآور شده است. در این لیست 18 سرمایه دار آفریقایی با مجموع ثروت 85 میلیارد دلار حضور دارند. فرد اول این لیست عالیکو دانگوته از نیجریه می‌باشد که ثروت وی 14 میلیارد دلار اعلام شده است. شرکت METL که متعلق به دوجی می‌باشد در دهه 1970 توسط پدر وی تأسیس گردید و مهمترین حوزه‌های فعالیت آن نساجی، تولید آرد، و روغن می‌باشد. این شرکت در حال حاضر در 6 کشور آفریقایی نمایندگی دارد.

 پارک سرنگیتی تانزانیا برترین فضای باز گردشگری جهان شد

 پارک‌های ملی سرنگتی، کلیمانجارو و تارانگیر تانزانیا به عنوان بهترین مکان‌ها برای علاقه‌مندان به فضای باز انتخاب شده‌اند و شهرت این کشور را به عنوان بهترین مقصد گردشگری افزایش داده‌اند. سه پارک ملی برتر که همگی در غنی‌ترین مدار گردشگری آفریقا واقع شده‌اند، به لطف دیدگاه‌های مسافران از طریق پلتفرم تریپ ادوایزر، به‌طور برجسته در میان 25 پارک ملی برتر از سراسر جهان قرار گرفته‌اند. تریپ ادوایزر تاکید کرد: سرنگتی به بهترین مقصد علاقه مندان به فضای باز در آفریقا و سومین مقصد در جهان برای سال 2022 تبدیل شد.

غنا

افزایش ذخایر خالص ارزهای خارجی غنا به 9.9 میلیارد دلار

بنا بر بیانیه صادره از سوی بانک مرکزی غنا، میزان ذخایر ارزهای خارجی این کشور در پایان روز کاری 28 ژانویه 2022 به 9.9 (نه ممیز نه) میلیارد دلار رسیده است که برای واردات کالا به غنا برای مدت 4.4 ماه کافی است. بر اساس این بیانیه، در پایان سال 2020 میزان ذخایر ارزهای خارجی کشور 8.6 (هشت ممیز شش) میلیارد دلار بوده است.

سنگال

بازدید رئیس بانک توسعه آفریقا از قطار سریع السیر داکار

رئیس بانک توسعه آفریقا روز شنبه 29 ژانویه 2022 از قطار سریع السیر داکار-جمنیاجو بازدید کرد. او این زیرساخت چشمگیر را ستایش کرد که باعث تحول عظیم می‌شود. رئیس بانک توسعه آفریقا در حین حضور در داکار، در تاریخ ۲۹ ژانویه از قطار سریع السیر داکار-جمنیاجو بازدید کرد. بانک توسعه آفریقا یکی از بزرگترین کمک کنندگان به این پروژه در طول فاز اول (داکار-جمنیاجو، افتتاحیه در ۲۷ دسامبر 2021) بوده است و متعهد شده است مبلغ ۶۵ میلیارد فرانک سیفا برای مرحله دوم، که قرار است جمنیاجو را به فرودگاه بین المللی داکار متصل کند، پرداخت نماید.

سیرالئون

حضور رئیس جمهور سیرالئون در نشست فوق العاده اکوآس در غنا

رئیس جمهور سیرالئون روز پنجشنبه 3 فوریه 2022 در دومین اجلاس فوق العاده سران جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوآس) درباره اوضاع سیاسی بورکینافاسو، مالی و گینه کوناکری حضور یافت. این اجلاس به دنبال نگرانی‌ها در خصوص افزایش موج کودتاها در آکرا پایتخت غنا برگزار می‌شود. رئیس جمهور غنا در مراسم افتتاحیه این مراسم اظهار داشت، حضور رؤسای جمهور در این اجلاس نشان دهنده همبستگی قوی برای مقابله با کودتاهای اخیر در کشورهای بورکینافاسو، مالی و گینه کوناکری است.

 افتتاح پروژه کارآفرینان انرژی خورشیدی توسط معاون وزیر نیرو سیرالئون

معاون وزیر نیروی سیرالئون دکتر ادوارد تیلور در مراسم افتتاح طرح کارآفرینان انرژی خورشیدی اظهار داشت، دولت در سه سال گذشته گام‌هایی برای افزایش دسترسی به انرژی برداشته است و موفق شده تا این مهم را از 14.8 درصد به 31 درصد افزایش دهد. وی در خصوص برنامه انرژی‌های تجدید پذیر دولت اطمینان داد، بخش خصوصی با برخورداری از مشوق‌ها و در چارچوب سیاست و مقرراتی که در بخش انرژی تنظیم شده است می‌تواند فعالیت داشته باشد. دکتر تیلور همچنین ضمن اعلام تعهد به مشارکت و توانمندسازی زنان، تأکید کرد زندگی این قشر جامعه از طریق پروژه‌های کشاورزی و انرژی و سایر طرح‌های معیشتی نیز تغییر خواهد کرد. وی افزود پروژه کسب و کار خورشیدی موسوم به Beteh معیشت زنان را از طریق تأمین مالی، ظرفیت سازی، آموزش و افزایش مشاغل خصوصی بهبود خواهد بخشید.

نیجر

برگزاری جلسه جمعیت و رشد جمعیت

آقای محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر در صبح روز گذشته در جلسه‌ای با فعلان در حوزه جمعیت و تقسیم جمعیتی ملاقات کرد. در این نشست علاوه بر نخست وزیر، وزرای مسئول مسائل جمعیتی و تقسیم جمعیتی و همچنین وزیر دارایی حضور داشتند. این جلسه با موضوع: "مسئله نرخ رشد جمعیت و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان در نیجر" برگزار شد. هدف از این جلسه ارائه گزارش اقداماتی است که از طریق بودجه دولتی و حمایت شرکا انجام شده است، و همچنین شناسایی تمام چالش‌های پیش روی موضوع و ایجاد تمهیدات مناسب بود. در پایان این نشست، وزیر بهداشت، دکتر ایدی ایلیاسو مایناسارا اشاره کرد که رئیس جمهور دستور داد که مشکلات پیگیری شوند. تا تمام اقدامات لازم برای اطمینان از اینکه مشکلات موضوع جمعیت و افزایش نرخ جمعیت به خوبی شناسایی شوند و همه مشکلات و شاخص‌های مرتبط با این موضوع به خوبی شناسایی و مرتفع گردند. وزیر بهداشت، جمعیت و امور اجتماعی گفت: آنچه مسلم است در روزهای آینده تصمیمات اتخاذ شده ابلاغ خواهد شد و کمیته‌ای که تشکیل شده روندکار را ادامه خواهد داد.

دماغه سبز

اراده سنگال برای عملیاتی کردن ارتباطات دریایی با دماغه سبز

الی سی بی، سفیر سنگال در دماغه سبز، در تاریخ ۳ فوریه 2022 در پرایا ابراز داشت که سنگال برای مشارکت در عملیات کشتیرانی برای اتصال کشورهایی مانند دماغه سبز، گینه بیسائو، سنگال و گامبیا آماده است. این دیپلمات در حین گفتگو با مطبوعات، پس از ملاقات با شهردار پرایا، فرانسیسکو کاروالیو، همچنین گفت که سنگال می‌خواهد برای تعمیق روابط بین بازرگانان دو کشور وارد عمل شود. به عقیده وی، ارتباطات ایجاد شده بین سنگال و دماغه سبز توسط شرکت‌های سنگالی Air Senegal و Transair نشان دهنده این تعهد است.

توگو

تصمیم توگو برای احداث فرودگاه جدید داخلی

به گزارش تارنمای Togofirst دولت این کشور قصد دارد به زودی یک فرودگاه جدید با دو باند موازی در مجموع به مساحت 8000 هکتار در سه ویه واقع در 37 کیلومتری لومه احداث کند. همچنین قرار است یک خط هوایی محلی جدید برای اتصال مناطق شمالی و جنوبی این کشور برقرار گردد. مقامات توگو همچنین قصد دارند با توجه به افزایش تصاعدی تعداد مسافرانی که از فرودگاه لومه استفاده می‌کنند این فرودگاه را با ساخت ترمینال دوم توسعه داده و خطوط هوایی دیگری را نیز افتتاح نمایند. در حال حاضر لومه که امیدوار است به یک مرکز لجستیکی زیر منطقه‌ای تبدیل شود، مقر شرکت هواپیمایی خصوصی Asky را در خود جای داده است. این شرکت در حال حاضر به 22 شهر در 20 کشور در سراسر آفریقای غربی و مرکزی خدمات می‌دهد.

بازار مشترک کشورهای شرق و جنوب آفریقا

اجرای ابتکار کشاورزی هوشمند اقلیمی‌ توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد و کومسا

برنامه توسعه سازمان ملل متحد و کومسا یک ابتکار کشاورزی هوشمند اقلیمی در اوگاندا راه اندازی کرده‌اند. هدف این نوع کشاورزی هوشمند بهینه سازی محصولات کشاورزی و کاهش ناامنی غذایی ناشی از تغییرات اقلیمی در این کشور است. در سال‌های اخیر، کشاورزی در اوگاندا با مشکلات عدیده‌ای از جمله وقوع سیل‌های متناوب و خشکسالی‌های طولانی مدت روبه رو بوده است که موجب از بین رفتن محصولات و دام کشاورزان می‌شد. برنامه توسعه سازمان ملل متحد و کومسا در واکنش به چنین مشکلاتی در قالب پروژه «مقاوم سازی چشم انداز کشاورزی و ارزش افزوده» با یکدیگر همکاری می‌کنند.

ایگاد

اوگاندا میزبان دومین مجمع گفت‌وگو برای آب ایگاد

اوگاندا از ۲۵ تــا ۲۷ ژانویه میزبان دومین «مجمع گفت‌وگو برای آب» در چارچوب سازمان بین‌دولتیِ توسعه یا ایگاد بود. این رویداد که از سوی اداره‌کل کشاورزی و محیط زیستِ ایگاد سازمان‌دهی شده بود به موضوعاتی مانند آب‌های زیرزمینی برای صلح و ثبات، آب‌های زیرزمینی برای تغییر اقلیم و مقابله با خشکسالی، آب‌های زیرزمینی برای توسعهٔ اجتماعی و اقتصادی، نوآوری در مدیریت مالی آب‌های زیرزمینی و نیز ظرفیت‌سازی در آب‌های زیرزمینی پرداخت. شرکت‌کنندگان در این مجمع عبارتند از وزرای آب و کارشناسانی از اعضای ایگاد یعنی جیبوتی، اتیوپی، کنیا، سودان، سودان جنوبی، اوگاندا و دیگر شرکای توسعه‌ای این منطقه.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما