معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۶

اخبار اقتصادی گرجستان

اهم اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه اول بهمن ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر اعلام می‌گردد.

مزایا و معایب بخش مالی گرجستان براساس گزارش ارزیابی بانک جهانی

بانک جهانی گزارش می دهد که استفاده گسترده از دلار در معاملات مالی در گرجستان دلیل اصلی آسیب پذیری بخش مالی این کشور است.

بر اساس گزارش ارزیابی بخش مالی بانک جهانی، بخش بانکی گرجستان علیرغم همه گیری کووید-19، پایداری خود را حفظ کرده است اما تعدادی از مشکلات امروز هنوز در حال مطرح هستند.

بانک جهانی تأکید می‌کند که در سال 2020 با در نظر گرفتن همه گیری، بانک ملی گرجستان از بانک ها خواست تا بخاطر احتمال زیادی بروز زیان ناشی از وام ها ذخیره واحدی را ایجاد کنند و همچنین توزیع سرمایه را محدود کرد و بخش حائل را آزاد کرد.

در این گزارش آمده است: «این اقدامات تنظیم کننده همراه با حمایت مالی و پولی، به ثبات بخش بانکی کمک کرد که شاخص های پرداخت بدهی و نتایج آزمون‌های استرس نقدینگی آن روند نشان می دهد».

علاوه بر این، در این گزارش به اقدامات مثبت بانک ملی گرجستان برای همکاری‌های مالی اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، بانک ملی در حال برداشتن گام های اساسی برای ترویج پول الکترونیکی است که می‌تواند به کاتالیزور برای تعامل مالی تبدیل شود.

با این حال در کنار مزایای بخش مالی، بانک جهانی نیز ادعاهای متعددی را بیان کرد.

در این گزارش آمده است: «بخش بانکداری توسعه یافته و پیشرفت از نظر افزایش شمول مالی در گرجستان، کمبود تنوع در تسهیلات و خدمات مالی و نابرابری در شمول مالی را جبران می‌کند».

به گفته بانک جهانی، دسترسی به منابع مالی برای کسب و کار کوچک و متوسط همچنان یک مشکل و یک چالش بزرگ است.

طبق گزارش، فقدان تنوع در ارائه خدمات وام دهی، همراه با فقدان تنوع در تسهیلات و خدمات مالی مانند لیزینگ، فاکتورینگ، تأمین مالی سرمایه، توانایی بخش مالی را برای پاسخگویی به نیازهای مختلف شرکت ها در طور چرخه عمر خود محدود می‌کند.

علاوه بر این، این گزارش بیان می‌کند که یکی دیگر از دلایل اصلی آسیب پذیری بخش مالی استفاده گسترده از دلار در معاملات مالی است، زیرا بانک ملی قادر به تأمین نقدینگی ارزی در طول اختلالات سیستمی نیست.

بر اساس این گزارش علیرغم پیشرفت در کاهش استفاده گسترده از دلار، این همچنان یک مشکل جدی برای اقتصاد و سیستم مالی گرجستان است.

در عین حال، در این گزارش آمده است که توسعه بازار سرمایه در شرایط تسلط بانک ها و استفاده گسترده از دلار در بخش مالی می‌تواند به تحرک مؤثرتر پس انداز داخلی، متنوع سازی منابع تأمین مالی برای شرکت ها از جمله دسترسی به اخذ وام های بلند مدت کمک کند.

https://sputnik-georgia.ru/20220202/plyusy-i-minusy-finansovogo-sektora-gruzii--otsenka-vsemirnogo-banka-264071834.html

 

برنامه گرجستان برای جذب میلیاردها دلار سرمایه از زبان وزیر اقتصاد  این کشور

ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار در برنامه چشم انداز آزاد شبکه یک گفت: دولت گرجستان حدود چهل پروژه سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف آماده کرده است که اجرای آنها میلیاردها دلار سرمایه جدید جذب می‌کند.با توجه به شیوع ویروس کرونا، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان در سال 2020 نسبت به سال 2019 با 57.2 درصد کاهش به 572 میلیون دلار رسید و این یک زیان بزرگ برای کشور است.

بر اساس داده‌های اولیه 9 ماه سال 2021، حجم سرمایه‌گذاری‌ها اندکی افزایش یافته است. بدین ترتیب که با 3.2 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 2020 این سرمایه گذاری‌ها به 728.4 میلیون دلار رسید.

 وزارت اقتصاد روی پروژه‌های سرمایه گذاری کار می‌کند که  به ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر معرفی شده است.به عنوان مثال، در استفاده از نظر انرژی‌های تجدیدپذیر بجای انرژی برق آبی تحت عنوان  "انرژی آینده" پیشرفت بسیار مهمی حاصل شده است.وزیر همچنین به اهمیت توسعه پروژه‌های استراتژیک انرژی اشاره کرد.

وی ادامه داد: فراز و نشیب‌های اطراف نیروگاه‌های برق آبی ناماخوانی به ما نشان داد که به این قبیل پروژه‌های راهبردی تجدید پذیر، البته زمانی که دولت رهبر باشد و قاطع‌تر صحبت کند، اعتماد بیشتر است. اینها پروژه‌های استراتژیک هستند که همیشه منابعی برای آنها یافت می‌شود.وزیر اقتصاد همچنین بر پروژه‌های بلندپروازانه ای مانند ایجاد خط برق فشار قوی در زیر دریای سیاه تاکید نمود و افزود این کابل فشار قوی گرجستان را به بازار انرژی اتحادیه اروپا متصل می‌کند. او گفت: اهمیت این پروژه کمتر از اهمیت پروژه شاه دنیز نیست. وقتی اجرا شود، گرجستان و کل منطقه را به صورت فیزیکی با بازار انرژی اتحادیه اروپا مرتبط می‌کند.

علاوه بر این، برخی پروژه‌های لجستیکی از جمله توسعه بندر دریای سیاه در دست می‌باشد. حوزه اقتصاد در حال تعیین راهبردی است که تعیین می‌کند کدام بندر باید در چه جهتی توسعه یابد تا بتواند به وظایف و نیازهای گرجستان به عنوان دروازه تجارت منطقه ای عمل کند.

تورناوا افزود، علیرغم ضربه بزرگی که همه گیری به گردشگری گرجستان و سراسر جهان وارد کرده است، بهبود اقتصادی سریعتر از برنامه ای است که از قبل پیش بینی شده بود.  بنابراین توسعه زیرساخت های گردشگری، ساخت تاسیسات و توسعه استراحتگاه‌ها همچنان موضوعیت دارد. در همین راستا وزارت اقتصاد ۲۸ پروژه جدید گردشگری را آماده کرده است. برخی از این طرح ها همچون طرح توسعه دهکده‌های گردشگری، سنتی و برخی دیگر کاملاً جدید هستند. این قبیل طرحها فقط ساخت یک هتل خاص نیست. بلکه توسعه کامل یک منطقه گردشگری که تصادفی نبوده و با برنامه ریزی صحیح انجام می‌شود. ما مطمئن هستیم که این پروژه‌ها مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران خواهد بود. وزیر اطمینان داد که سال 2022 از این نظر بسیار جالب خواهد بود و در آینده نزدیک پروژه‌های بزرگ بسیاری اعلام خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد که در سال 2022، وزارت اقتصاد قصد دارد رویکرد منفعلانه را تغییر دهد و منتظر نماند تا سرمایه گذاران خود به گرجستان علاقه مند شوند. بلکه جستجو برای سرمایه گذاران در کشورهای مختلف آغاز خواهد شد.

https://sputnik-georgia.ru/20220119/v-gruzii-razrabotan-plan-privlecheniya-investitsiy-na-milliardy-263736462.html

 

 پاسخ وزیر به سوالی در خصوص دلایل تورم در گرجستان

ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار در مصاحبه با شبکه یک گفت: تورم در گرجستان پیامد همه‌گیری بود و یک مشکل جهانی است، اما این دوره سپری خواهد شد. تورم در سال 2021 به 13.9 درصد رسید. این در حالی است که نرخ تورم هدف 3 درصد بوده است.

تورناوا گفت: اگر به اقتصاد جهانی نگاه کنیم، فرآیندهای تورمی در همه حوزه‌ها به ویژه محصولات غذایی وجود دارد. طبق گزارش فائو، قیمت مواد غذایی در جهان 27 درصد افزایش یافته است که تأثیر مستقیمی‌بر ما دارد.

به گفته وی، گرجستان در حال توسعه تولید محصولات صادراتی است، اما واردات هنوز از چند جهت مهم است.وزیر تاکید کرد که دولت برای سالیان متمادی موفق به کنترل تورم شده است.

وی افزود: سالهاست که تورم بین 3 تا 4 درصد بوده است و اگر از اهالی بپرسیم مشکل شماره یک چیست، کسی از تورم نام نمی‌برد. بله، گاهی اوقات قیمت کالاهای مختلف ممکن است نوسان داشته باشد، اما این یک مشکل عمده و اصلی نبوده است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد، قیمت فرآورده‌های نفتی در جهان 80 درصد رشد داشته است و قیمت گاز طبیعی در حال رسیدن به سطح کاملاً بی سابقه است. هزینه‌های حمل و نقل شرکت های واردکننده افزایش یافت که بر قیمت ها نیز تأثیر گذاشت.

به گفته وی، تصمیمات درستی از سوی دولت برای کاهش نرخ تورم اتخاذ شد. از جمله تشدید سیاست پولی توسط بانک ملی (مرکزی) گرجستان، که بیشتر در مورد عرضه پول است. از ابتدای سال 2021 نرخ سود سرمایه گذاری مجدد از 8 به 10.5 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، به لطف سیاست های موفق وزارت دارایی، کسری بودجه کاهش یافته است.

همانطور که نخست وزیر ایراکلی گاریباشویلی قبلاً گفته بود، در سال 2021 کسری بودجه تلفیقی به جای 7.6 درصد اولیه به 6.1 درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یافت و پیش بینی‌ها در مورد رشد اقتصادی سال 2021 محقق شد.

تورناوا گفت: در میان مدت، کاری که ما برای توسعه شرکت‌های صادراتی جایگزین واردات انجام می‌دهیم، ما را کمتر آسیب‌پذیر می‌کند و از وابستگی به واردات می‌کاهد.  در این صورت افزایش قیمت‌ها در بازارهای خارجی کمتر بر ما تأثیر می‌گذارد.

به گفته وی، امروزه گرجستان توجه بیشتری به تولید داخلی دارد. این هم در مورد مواد غذایی و هم برای برق صدق می‌کند.

به گفته وزیر اقتصاد، کشور باید منابع انرژی خود را داشته باشد. اولویت دولت گرجستان همیشه روستاها و کشاورزان، کشت کارآمد زمین، ایجاد باغ و یا گلخانه بوده است.وزیر افزود: در این زمینه وضعیت خوبی داریم و از خیلی‌ها جلوتر هستیم. رشد صادرات بسیار بالایی داریم و صادرات محصولات کشاورزی و غذایی نیز بسیار بالاست.

به گفته وزیر اقتصاد، دولت قصد دارد گام های بیشتری در این راستا بردارد و امنیت غذایی را تضمین کند تا گرجستان کمتر به واردات وابسته باشد.

https://sputnik-georgia.ru/20220119/prichina-inflyatsii-v-gruzii--otvet-ministra-ekonomiki-263725756.html

 

افزایش حواله‌های انتقال  ارز گرجستانی‌های مقیم خارج در سال 2021

بر اساس گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، حجم انتقال پول به بانک های تجاری گرجستان با استفاده از سیستم های الکترونیکی در سال 2021 با نزدیک به 25 درصد افزایش به 2.35 میلیارد دلار رسید.

روسیه از نظر ارسال پول به گرجستان همچنان پیشتاز است. حجم کل انتقال ارز از فدراسیون روسیه به گرجستان در ژانویه ـ دسامبر با 13 درصد افزایش به 411.5 میلیون دلار رسید که 17.5٪ از کل حجم انتقال ارز به بانک های تجاری گرجستان با استفاده از سیستم های انتقال الکترونیکی را در بر می‌گیرد.

ایتالیا با ارسال 386 میلیون دلار (29.6 % رشد) در جایگاه دوم قرار دارد. امریکا با 285 میلیون (30.3 % رشد)، یونان 220 میلیون (0.5 % رشد) ورژیم صهیونیستی با 171 میلیون دلار (9.3 % رشد) در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین در سال 2021، نزدیک به 317 میلیون دلار از گرجستان به خارج از کشور منتقل شد که 28.4 درصد بیشتر از سال 2020 است.

https://sputnik-georgia.ru/20220118/skolko-valyuty-prislali-migranty-v-gruziyu-v-2021-godu-263687374.html

 

گردش تجارت خارجی گرجستان در سال 2021

بر اساس گزارش اداره ملی آمار، در سال ۲۰۲۱  گردش تجارت خارجی گرجستان بیش از ۱۴،۳  میلیارد دلار  بوده است که نشان دهنده ۲۵،۶ درصد افزایش می‌باشد.

ارزش صادرات در سال گذشته  ۴،۲۴ میلیارد دلار بوده که رقمی‌بی سابقه طی 10 سال گذشته است. بدین ترتیب صادرات ۲۶،۹  درصد نسبت به سال 2020 و نزدیک به 12 درصد نسبت به سال 2019 ـ قبل از پاندمی افزایش داشته است.

واردات نیز به ۱۰  میلیارد دلار (۲۵،۱ درصد افزایش) رسیده است.

بر این اساس تراز تجاری منفی در سال ۲۰۲۱  بیش از ۵،۸۳۴ میلیارد دلار است نزدیک به 24 درصد بیش از شاخص سال 2020 می‌باشد.

به گفته ناتیا تورناوا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار، صادرات محصولات گرجستان دوباره به عنوان نیروی محرکه اصلی رشد و بهبود اقتصادی عمل می‌کند. همانطور که انتظار داشتیم، روند بهبود بسیار خوبی در سال 2021 مشاهده شد. هم گردش تجارت خارجی به طور کلی و هم صادرات محصولات به طور خاص افزایش یافت. صادرات از 4.2 میلیارد دلار گذشت که بالاترین رقم در دهه گذشته است و رشد صادرات به حدود 27 رسید.

تورناوا گفت: به منظور توسعه اقتصاد گرجستان و تحرک تولید محلی، مقامات برنامه دولتی "تولید در گرجستان" را گسترش دادند. چهار مولفه به آن اضافه شد که یکی از آنها برنامه Business Export است. هدف از این برنامه افزایش پتانسیل صادراتی کشور و حمایت از کارآفرینی در گرجستان با گسترش و تجهیز مجدد شرکت ها و همچنین جایگزینی کالاهای وارداتی با کالاهای داخلی است.

بر اساس ابتکار جدید، دولت تا 15 درصد از ارزش پروژه (حداکثر تا 500 هزار لاری) را به منظور دریافت وام بانکی تامین مالی می‌کند. همچنین بازپرداخت وام بانکی حداکثر تا 10 سال تضمین می‌شود.

 

https://sputnik-georgia.ru/20220115/eksport-iz-gruzii-bet-rekordy--novaya-statistika-po-vneshney-torgovle-263626762.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما