معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آذربایجان در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد :

برنامه توسعه منطقه آزاد اقتصادی آلات اعلام شد

خبرگزاری «آپا»: 14 بهمن

واله علی اصغراف رئیس هیئت مدیره منطقه آزاد اقتصادی آلات، طی سخنانی در مجمع تجاری آذربایجان و مجارستان گفت: «استراتژی توسعه منطقه آزاد اقتصادی آلات شامل چند مرحله است. در مرحله اول، ساخت زیرساخت های خارجی در مارس 2021 به پایان رسید و ساخت 60 هکتار در آوریل و ساخت مرکز تجاری در جولای  آغاز شد. برنامه توسعه فیزیکی ادامه دارد و ما قصد داریم زیرساخت داخلی فاز 1 را در جولای 2022 بسازیم و راه اندازی کنیم. پس از اتمام مرحله اول توسعه زیرساخت ها، زمینی به مساحت 60 هکتار با زیرساخت های خارجی و داخلی، پاسگاه گمرکی و ورودی اصلی منطقه آزاد اقتصادی آلات خواهیم داشت. در نظر داریم پس از اتمام عملیات عمرانی در 60 هکتار از «فاز 1» کار ساخت 84 هکتار را آغاز کنیم. اما با توجه به حجم زیاد سرمایه گذارانی که مایل به سرمایه گذاری در منطقه آزاد اقتصادی آلات هستند و امکانات خود را در پروژه ما راه اندازی می‌کنند، باید مساحت فاز 2 را از 84 هکتار به 138 هکتار افزایش دهیم. باید تا پایان سال جاری ساخت و ساز را در اینجا شروع کنیم و پایان سال آینده زمین‌های صنعتی بیشتری را در اختیار سرمایه گذاران خود قرار دهیم. لذا باید کارهای ساخت و ساز فاز 3 که برای صنایع سنگین در نظر گرفته شده است، در سال جاری آغاز شود و حداکثر تا سال 2024 زمین‌های صنعتی تحت پوشش این فاز در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.»

 

 

«20 شرکت 63 درصد از درآمد صادراتی را تامین کردند»

پرتال خبری «تلگراف.کام»: 12 بهمن

روشن آقایف کارشناس اقتصادی با تحلیل حجم صادرات سال 2021 می‌گوید: «در سال 2021، صادرات غیرنفتی آذربایجان حدود 45 درصد یا 870 میلیون دلار افزایش یافته است. حجم کل این بخش از صادرات به 2.72 میلیارد دلار (1.85 میلیارد دلار در سال 2020) رسید. تنوع جغرافیایی صادرات بسیار محدود است. حدود 75 درصد از صادرات غیرنفتی ما به 5 کشور کاهش یافته است. سهم روسیه و ترکیه روی هم کمی‌کمتر از 60 درصد است. وابستگی ما فقط به روسیه حدود 33 درصد است. یکی از نکات مهم این است که بخش عمده درآمدهای صادراتی در دست تعداد کمی از نهادها متمرکز است. در سال 2021 میلادی 20 شرکت و کارآفرینی که بیشترین صادرات را داشتند، 63 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص دادند. سهم 10 بخش دولتی بزرگ بسیار بالا بود – 41 درصد (30 درصد در سال 2020)

علت معافیت بنزین 92 از عوارض گمرکی اعلام شد

خبرگزاری «آپا»: 11 بهمن

کابینه وزیران تغییراتی در «نام کالای فعالیت اقتصادی خارجی جمهوری آذربایجان، نرخ عوارض گمرکی واردات و نرخ عوارض گمرکی صادراتی» ایجاد کرده است. بر اساس این مصوبه، تعرفه 15 درصدی واردات هر هزار لیتر بنزین 92 و بیشتر به آذربایجان لغو شد. در عین حال، حقوق ورودی 15 درصدی به ازای هر هزار لیتر بنزین با عدد اکتان کمتر از 95 (به روش تحقیقاتی) لغو شد. این تصمیم از اول فوریه 2022 لازم الاجرا و تا 1 ژوئن 2022 معتبر است.

 

درآمدی که شرکت های دولتی به کشور وارد می‌کنند

پرتال خبری «بیزیم مدیا.آذ»: 11 بهمن

 مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی اعلام کرد: «در سال 2021، درآمد شرکت های دولتی فعال در عملیات صادراتی در بخش غیرنفتی بالغ بر یک میلیارد و 82 میلیون دلار آمریکا بوده است. این 1.8 برابر بیشتر از سال 2020 است.  در مقام اول این فهرست با صادرات 460 میلیون دلاری اداره بازاریابی و عملیات اقتصادی شرکت دولتی نفت آذربایجان (SOCAR) قرار گرفته است. درآمد صادراتی این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.1 برابر افزایش یافته است. پس از آن شرکت «سوکار پلیمر» از نظر صادرات می آید. این شرکت در این مدت 252.2 میلیون دلار از درآمد حاصل از صادرات به دست آورده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.5 برابر شده است. پس از آن شرکت «آزرگلد» (103.5 میلیون دلار)، (98 میلیون دلار) و «مجتمع کشاورزی آذرپنبه» (85 میلیون دلار) قرار دارند. حجم درآمدهای صادراتی سایر شرکت های دولتی بدین قرار است: «آذر آلومنیوم» - 98 میلیون دلار (سال 2021) و 148.4 میلیون دلار (سال 2020)؛ آذر انرژی – 68.3 میلیون دلار (سال 2021) و 59 میلیون دلار (سال 2020)؛ شرکت هواپیمایی آذال 8.2 میلیون دلار (سال 2021) و 8.6 میلیون دلار (سال 2020)

 

بحران مربوط به تحصیل در دانشگاه‌های آذربایجان: دانشجویان خارجی تحصیلات خود را متوقف کردند

پرتال خبری «بیزیم مدیا.آذ»: 11 بهمن

محدودیت سفر به آذربایجان به دلیل شیوع ویروس کرونا همچنان پابرجاست. همچنین محدودیت هایی برای ورود اتباع خارجی شاغل به تحصیل در آذربایجان وجود دارد. برای روشن شدن این موضوع کامران اسداف کارشناس آموزش گفت: «در طول همه گیری، تعداد مهاجران کاهش یافت، زیرا دروس انفرادی در کشور ما برگزار نمی‌شد. شروع دیرهنگام آموزش در بستر آنلاین نیز تأثیر منفی بر تعداد دانشجویان خارج از کشور داشت. به عنوان دلیل می‌توان گفت که متأسفانه موسسات آموزش عالی ما قادر به ارائه سطح تحصیلی مورد نیاز در خارج از کشور نیستند و هنوز سیستمی وجود ندارد که اتباع خارجی بتوانند به راحتی مدارک خود را در آن انتقال دهند. به همین دلایل، دانشگاه‌های آذربایجان جزو کشورهایی هستند که کمترین تعداد اتباع خارجی را دارند. تعداد افرادی که آذربایجان را برای ادامه تحصیل در خارج از کشور ترک می‌کنند بیش از 41 هزار 600 نفر و تعداد دانشجویانی که برای ادامه تحصیل می آیند 6 هزار 500 نفر است. بر اساس برنامه تدوین شده توسط دولت، شرایطی فراهم شده است که شهروندان کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در آذربایجان تحصیل رایگان داشته باشند. شهروندان ترکیه، ایران، روسیه، پاکستان و کشورهای آفریقایی بیشترین کسانی هستند که برای تحصیل به این کشور می آیند. دانش آموزان ساکن در این کشور مانند سایر دانش آموزان به تحصیلات سنتی خود ادامه می دهند. با این حال، شهروندان خارجی که نمی‌توانند به آذربایجان بیایند به کلاس های آنلاین از طریق برنامه‌های مایکروسافت آفیس، تیمس، زوم می‌پیوندند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق اکنون تحصیلات خود را متوقف کرده اند.»

 

رئیس سازمان جهانی گمرک: «ماموران گمرک آذربایجان در جهان نمونه هستند»

خبرگزاری «رپورت»: 11 بهمن

کونیو میکوریا دبیر کل سازمان جهانی گمرک در مراسمی‌به مناسبت سی امین سالگرد خدمات گمرکی و روز ماموران گمرک گفت: «امروزه فعالیت گمرکات دولتی آذربایجان در سطح بسیار بالایی قرار دارد. ماموران گمرک آذربایجان با خدمات خود در دنیا الگو قرار گرفته اند. در طول 30 سال فعالیت خود، در دوره همه گیر و قرنطینه COVID-19 نیز قرار گرفت. با این وجود، در این مدت در مرزها ارتباط برقرار شد. مهم این است که توانستند در این مدت فعالیت خود را تضمین کنند. برای دستیابی به این امر، کادری حرفه ای در گمرک آذربایجان ایجاد شده است و آذربایجان از نظر ظرفیت سازی توانسته دانش و مهارت خود را به خارج از مرزهای کشور گسترش دهد. ظرفیت سازی و توسعه دانش و مهارت آسان نیست. آنچه مهم است این است که ماموران گمرک آذربایجان توانستند همه اینها را با گمرکات سایر کشورها به اشتراک بگذارند. گمرک آذربایجان توانسته است فعالیت های خود را به نهادی متعادل تبدیل کند. این امر از یک سو تضمین کننده واریز به بودجه دولتی است و از سوی دیگر باعث ایجاد اعتماد در جامعه آذربایجان می‌شود. به نظر من آینده گمرک آذربایجان روشن است».

 

صفر مهدی اف در مورد نقش پست گمرک در قوبادلی صحبت کرد

خبرگزاری «رپورت»: 11 بهمن

          صفر مهدی اف، رئیس کمیته دولتی گمرک، در مراسمی‌به مناسبت سی امین سالگرد خدمات گمرکی دولتی گفت: «تا امروز حدود 7 هزار دستگاه خودرو از گمرک واقع در منطقه عیوضلی منطقه آزاد شده قوبادلی عبور کرده است. این خودروها شامل وسایل نقلیه شخصی، اتوبوس ها و کامیون‌ها می‌شود. حدود 2 میلیون منات از این خودروها جمع آوری و به بودجه دولت واریز شد. گمرک واقع در محدوده عیوضلی نه تنها محل ثبت واردات کالا و وسایل حمل و نقل در کشور است، همچنین کنترل گمرکی و بازرسی وسایل نقلیه بین المللی اعم از سبک و باری را که در داخل مرزهای شناخته شده بین المللی آذربایجان وارد کشور می‌شوند انجام می دهد و عوارض گمرکی و عوارض جاده ای را در حدود مقرر در قانون دریافت می‌کند. هزینه‌های دریافت شده در اینجا ناچیز است. هدف جمع آوری میلیون‌ها منات نیست زیرا نه محموله ای از این پست عبور می‌کند و نه عملیات وارداتی انجام می‌شود. هدف اصلی در اینجا تضمین امنیت کشور، اعمال کنترلی مشابه با مکانیسم های کنترلی برای وسایل نقلیه ورودی به کشور، مانند سایر ایست های بازرسی است. انتقال مالیات و عوارض جاده‌ها به بودجه دولتی را تضمین می‌کند.»

 

خبرگزاری «آذرتاج»: 15 بهمن

  • سال گذشته مصرف گاز طبیعی در کشور 8.4 درصد افزایش یافت. به گفته سوکار، افزایش مصرف گاز طبیعی به دلیل افزایش سطح گازی شدن در کشور به 96.3 درصد و همچنین افزایش سه برابری تولید کود اوره بوده است. خاطرنشان شد که اوره حاوی بیش از 46 درصد نیتروژن با کیفیت ترین و مفیدترین کود است. هر تن نیتروژن اضافه شده به خاک منجر به افزایش 15-10 تن گندم، 40-30 تن چغندر قند، 2 تن فیبر کتان و همچنین بهبود بیشتر کیفیت محصول می‌شود.
  • سال گذشته سوکار پلیمر محصولات پلیمری را به ارزش 252.2 میلیون دلار صادر کرد. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 147 درصد بیشتر است. در سال 2021، سوکار پلیمر 9.3 درصد از صادرات غیرنفتی کشور و 17.3 درصد از رشد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری «آپا»: 15 بهمن

  • درآمدهای صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان از میدان میعانات گازی شاه دنیز در دی ماه امسال بالغ بر 149 میلیون و 899 هزار دلار آمریکا بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 42.4 برابر افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، کل درآمد سوفاز از فروش گاز و میعانات گازی در میدان شاه دنیز (از سال 2007) بالغ بر 4.701 میلیارد دلار بوده است.

خبرگزاری «آپا»: 14 بهمن

  • آذربایجان امسال 7.4 میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) به ایتالیا صادر خواهد کرد. پرویز شهبازوف، وزیر انرژی آذربایجان در این مورد در توییتر خود نوشت.
  • آذرگلد در سال گذشته تولید خود را به 61.5 هزار اونس طلا و 134.4 هزار اونس نقره افزایش داد. بر اساس این گزارش، تولید طلا 11 درصد و تولید نقره 55 درصد از برنامه پیشی گرفته است. در مقایسه با سال 2020، در سال 2021، تولید طلا 2.5 درصد و تولید نقره 10.9 درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری «ترند»: 13 بهمن

  • آیخان گداشوف، رئیس پورتال اینترنتی Azexport در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «در سال 2021 بیش از 7 میلیارد دلار برای خرید آنلاین در آذربایجان هزینه شده است. این رقم 3.32 میلیارد دلار یا 68 درصد بیشتر از سال 2020 است. در پایان دسامبر 2021، تعداد کارت های بانکی در آذربایجان به 11.04 میلیون رسید. این به نوبه خود به رشد تجارت الکترونیک در کشور ما کمک می‌کند.»

خبرگزاری «آذرتاج»: 13 بهمن

  • کارآفرینان علاقه زیادی به شهرک صنعتی آغدام نشان می دهند که برای توسعه پتانسیل صنعتی مناطق آزاد شده ما ایجاد شده است. اخیراً دو کارآفرین محلی وضعیت ساکن شهرک صنعتی را دریافت کرده اند.
  • آیخان گداشوف، رئیس پورتال az در یک کنفرانس مطبوعاتی در تاریخ 2 فوریه گفت: «محصولات برند «ساخت آذربایجان» که در آذربایجان تولید می‌شوند از طریق درگاه اینترنتی Azexport.az در پلتفرم های آمازون و eBay  به خریداران بین المللی ارائه می‌شود.

خبرگزاری «آذرتاج»: 12 بهمن

  • به گزارش کمیته دولتی آمار در سال 2021 میلادی در آذربایجان 193.9 میلیون تن بار توسط شرکت ها و افراد فعال در بخش حمل و نقل جابجا شد. در مقایسه با مدت مشابه در سال 2020، حمل و نقل بار 2.8 درصد افزایش یافته است. 58 درصد از محموله‌ها از طریق جاده، 7.8 درصد از طریق راه آهن، 2.8 درصد از طریق دریا، 0.3 درصد از طریق هوا و 31.1 درصد از طریق خط لوله حمل شده است.
  • به گزارش کمیته دولتی آمار در ژانویه تا نوامبر سال 2021 میلادی 213 دستگاه اتوبوس به آذربایجان وارد شده است. در مدت یازده ماه 76 هزار و 348 دستگاه خودرو و 5 هزار و 24 دستگاه کامیون به کشور وارد شد.
  • صادرات آذربایجان در سال 2021 بالغ بر 22.2 میلیارد دلار و در بخش غیرنفتی 2.7 میلیارد دلار بوده است. صادرات در بخش غیرنفتی نسبت به سال 2020 میلادی870 میلیون دلار معادل 47.2 درصد افزایش داشته است. تولید میوه و سبزی در سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل 22.9 میلیون دلار افزایش یافت و به 630.4 میلیون دلار رسید. در همین مدت، صادرات نخ پنبه 3.1 برابر، محصولات شیمیایی 2.9 برابر، فلزات آهنی و فرآورده‌های آنها 2 برابر، آلومینیوم و محصولات آلومینیومی 66.2 درصد، الیاف پنبه 58.3 درصد، صادرات شکر 19.3 درصد افزایش داشته است.
  • سال گذشته در مجموع 793.1 هزار تن محموله از طریق دریا جابجا شد که ارزش آن بالغ بر 716.3 میلیون دلار آمریکا بود. ارزش 295 هزار و 200 تن محموله صادراتی از طریق دریا در ژانویه تا دسامبر بالغ بر 148.3 میلیون دلار بوده است. حجم محموله وارد شده با این شیوه حمل و نقل بیش از 497.9 هزار تن و ارزش آن 567.9 میلیون دلار بوده است.

خبرگزاری «رپورت»: 12 بهمن

  • پرویز شهبازاف وزیر انرژی آذربایجان گفت: «در سال 2021 تولید برق در آذربایجان 2 میلیارد کیلووات ساعت نسبت به سال 2020 افزایش یافته است. سال گذشته تولید برق کشور از 27.8 میلیارد کیلووات ساعت گذشت

خبرگزاری «رپورت»: 11 بهمن

  • به گزارش مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی در ژانویه ماه سال جاری ارزش صادرات غیرنفتی از طریق مرکز پشتیبانی صادرات «پنجره واحد» بالغ بر 9 میلیون دلار بوده است. این میزان 2.3 درصد بیشتر از ژانویه سال گذشته است. ارزش کالاها و محصولات صادراتی از طریق مرکز پشتیبانی صادرات "پنجره واحد" از سال2017 تا ژانویه 2022 بالغ بر 708.4 میلیون دلار بوده است.

خبرگزاری «آپا»: 11 بهمن

  • محدوده شهرک صنعتی «منطقه اقتصادی دره ارس» واقع در منطقه جبرائیل و به مساحت 200 هکتار به طور کامل از مین و مواد منفجره پاکسازی شده است. بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، طرح مفهومی (طرح کلی) شهرک صنعتی آماده است و قرار است در روزهای آینده کار احداث قرارگاه بسیج در زمینی به مساحت 1.5 هکتار از این شهرک آغاز شود

 

کاظم جلالی: تسریع در ساخت راه آهن رشت - آستارا بسیار مهم است

خبرگزاری «آذرتاج»: 14 بهمن

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در گفت و گو با ایرنا گفت: «تسریع در ساخت راه آهن رشت - آستارا بسیار مهم است. راه آهن قزوین – رشت – آستارا که اساس کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب به فنلاند را تشکیل می دهد، اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند. نه تنها ایران، بلکه روسیه و سایر کشورهای منطقه از ترانزیت کالا منتفع خواهند شد. ایران باید برای تکمیل ساخت 164 کیلومتر راه آهن رشت - آستارا تلاش جدی کند. محموله‌های چین، هند و سایر کشورهای جنوب شرق آسیا و خلیج فارس از طریق راه آهن رشت - آستارا از طریق ایران به اروپا و در مسیر برعکس حمل خواهد شد.

لازم به ذکر است راه آهن رشت – آستارا ادامه راه آهن قزوین – رشت است. این مسیر سیستم های ریلی ایران و آذربایجان را به هم متصل می‌کند. در حال حاضر مسیر  قزوین - رشت به بهره برداری رسیده است. کار در قسمت رشت - آستارا در حال انجام است. همچنین یک خط آهن به طول 8.5 کیلومتر که شهر آستارا آذربایجان را به شهر آستارا ایران متصل می‌کند، ساخته شده است. پس از راه‌اندازی مسیر رشت - آستارا، بخش ریلی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب راه‌اندازی می‌شود.

 

تسریع در ساخت پایانه راه آهن در آستارا ایران در کانون توجه است - یک مقام ایرانی

خبرگزاری «ترند»: 11 بهمن

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ایران گفت: «تسریع در ساخت پایانه راه آهن در آستارا ایران در کانون توجه است».  لازم به ذکر است که پایانه آستارا در 35 هکتار در شهر آستارا ایران و در 1.4 کیلومتری مرز جمهوری آذربایجان و ایران واقع شده است. بر اساس توافقنامه بین دولتی جمهوری آذربایجان و ایران، ساخت این ترمینال در سال 2017 آغاز شد. پایانه آستارا که توسط راه آهن آذربایجان ساخته شده به مدت 25 سال به آذربایجان اجاره داده شده است. با وجود ادامه ساخت ماژول ترمینال آستارا، چندین ماژول ترمینال در حال حاضر آماده است و از ابتدای سال 2018 عملیات بارگیری در اینجا انجام شده است.

به گفته جواد هدایتی، رایزنی‌ها برای تسریع در ساخت پایانه در حال انجام است: «انتظار می رود تصمیم نهایی در مورد پایانه راه آهن در جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دولتی آذربایجان و ایران در مارس ماه سال جاری اتخاذ شود. همزمان ایران و آذربایجان بر افزایش ترانزیت تمرکز دارند. ساخت پل جدید بر روی رودخانه آستاراچای یکی از اهداف اصلی سفر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران به آذربایجان بود. در این بازدید پروتکلی امضا شد و زیربنای پل گذاشته شد. این پل به ایران کمک می‌کند تا صادرات خود را به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش دهد. با ساخت پل جدید، کامیون‌ها دیگر وارد شهر آستارا نمی‌شوند.»

خاطر نشان می‌گردد بنای پل جدیدی بر روی رودخانه آستاراچای در مرز آذربایجان و ایران در 25 ژانویه گذاشته شد. پیش بینی می‌شود ساخت این پل به طول 89 متر و عرض 30 متر تا پایان سال به پایان برسد.

 

خبرگزاری «رپورت»: 15 بهمن

الکساندر نیکولوف وزیر انرژی بلغارستان در گفتگو با خبرگزاری «رپورت» گفت: «یکی از اهداف اصلی بلغارستان در تنوع بخشیدن به منابع انرژی، افزایش حجم گاز منطقه خزر از طریق کریدور گاز جنوبی است. این هدف در برنامه جامع انرژی و اقلیم ما برای سال‌های 2030-2021 منعکس شده است. ما به امکان تامین گاز طبیعی از طریق کریدور گاز جنوبی اهمیت زیادی می دهیم، زیرا این امر منجر به تنوع واقعی منابع تامین گاز طبیعی به بلغارستان می‌شود. پروژه اتصال IGB به بلغارستان و سایر کشورهای اروپای جنوب شرقی و مرکزی دسترسی به کریدور گاز جنوبی را می دهد. همچنین به بلغارستان اجازه می دهد تا 1 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از آذربایجان به میزان مقرر در قرارداد وارد کند.»

 

پرتال خبری «مدرن.آذ»: 15 بهمن

هشتمین نشست وزیران شورای مشورتی کریدور گاز جنوب امروز در باکو برگزار می‌شود.وقار بایراموف عضو کمیسیون سیاست اقتصادی، صنعت و کارآفرینی پارلمان آذربایجان در این خصوص گفت: «کریدور گاز جنوب و سایر پروژه‌های انرژی که با حمایت جمهوری آذربایجان اجرا می‌شوند، از نظر حمایت از امنیت منطقه و افزایش درآمدهای ارزی این کشور بسیار حائز اهمیت هستند. نه تنها کشورهای همسایه گرجستان و ترکیه، بلکه تعدادی از کشورهای اروپایی نیز می‌توانند از پروژه‌های انرژی که توسط آذربایجان آغاز شده است، بهره مند شوند. آذربایجان از پایان سال 2020 صادرات گاز آبی به اروپا را از طریق کریدور آغاز کرده است. سال گذشته 7 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا منتقل شد. پیش بینی می‌شود این رقم در سال جاری به 10 میلیارد متر مکعب برسد. آذربایجان در مجموع در مرحله اول 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و در مرحله دوم 20 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را به اروپا منتقل خواهد کرد. ظرفیت کریدور گاز جنوبی 31.5 میلیارد متر مکعب خواهد بود که عملا به عنوان یک منبع جایگزین جدید برای اروپا خواهد بود. کریدور گاز جنوبی برای رشد بیشتر درآمدهای بودجه دولتی آذربایجان و ورود مداوم ارز خارجی به این کشور بسیار مهم است.

خبرگزاری «رپورت»: 12 بهمن

  • هواپیمایی آذربایجان (AZAL) پروازهای خود را از باکو به آکتائو قزاقستان از 18 فوریه آغاز خواهد کرد. این پروازها در روزهای سه شنبه، جمعه و یکشنبه انجام خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما