معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۷

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت خط لوله گاز بین صربستان و بلغارستان آغاز شد

ساخت خط اتصال گاز بین صربستان و بلغارستان در بخش نیش تا مرز دولتی نزدیک دیمیتروگراد آغاز شد و آخرین مهلت تکمیل کارها اکتبر 2023 است. «آنا برنابیچ» نخست وزیر صربستان گفت که این پروژه، یکی از پروژه‌های اولویت‌دار اتحادیه اروپا است، زیرا ارتباط صربستان و بلغارستان امنیت تامین گاز و تنوع منابع تامین و همچنین گسترش بیشتر شبکه را تضمین می‌کند. در آغاز کار، «برنابیچ» نخست وزیر، «الکساندر نیکولوف» وزیر انرژی بلغارستان، «زورانا میهایلوویچ» وزیر معدن و انرژی صربستان، «جادرانکا جوکسیموویچ» وزیر همگرایی اروپایی صربستان، «امانوئل گیوفرت» رئیس هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در صربستان، مدیر شرکت Srbijagas Dusan Bajatovic و نمایندگان Jugorosgas و Bulgartransgas و بانک سرمایه‌گذاری اروپا حضور داشتند.

 

افزایش 26 درصدی صادرات در سال 2021 نسبت به سال 2020

اداره آمار صربستان اعلام کرد: صادرات در سال 2021، 26.8 درصد بیشتر از سال 2020 بوده است. صادرات کالا از صربستان در سال 2021 به 21.6 میلیارد یورو رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2020 26.8 درصد افزایش داشت، در حالی که واردات 24.6 درصد افزایش یافت و در حدود 28.61 میلیارد یورو بود. مجموع تجارت خارجی در سال 2021، بالغ بر 50.22 میلیارد یورو بوده که نسبت به سال 2020 افزایش 25.5 درصدی را نشان می‌دهد. کسری به 6.9 میلیارد رسیده است که 18.3 درصد بیشتر از سال 2020 است. پوشش واردات با صادرات 75.6 درصد و بالاتر از پوشش در مدت مشابه در سال 2020 بوده است که 74.3 درصد بود.

 

رشد تولید ناخالص داخلی؛ 6.9 درصد در سه ماهه چهارم

اداره آمار صربستان اعلام کرد: رشد واقعی تولید ناخالص داخلی صربستان (GDP) در سه ماهه چهارم سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 به 6.9 درصد رسیده است. رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول 1.2٪، در سه ماهه دوم 13.4٪ و در سه ماهه سوم 7.7٪ بوده است و در نتیجه رشد سالانه 7.5٪ بوده است.

 

تحریم‌های بلاروس بر صنعت کشاورزی صربستان تأثیر می‌گذارد

تصمیم دولت بلاروس مبنی بر ممنوعیت واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی از صربستان، بر 134 شرکت صادرکننده کالا به این کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت، به ویژه اینکه تجارت بین دو کشور در چند سال گذشته رو به افزایش بوده است.

پورتال خبری Biznis I Finansije گفت که ارزش صادرات به بلاروس توسط شرکت‌های صربستان از 50 هزار تا 500 هزار یورو متغیر می‌باشد که به این معنی است که این ممنوعیت تأثیر منفی قابل توجهی خواهد داشت. بر اساس گزارش اداره آمار جمهوری صربستان (RZS)، مبادلات تجاری دو کشور در 11 ماهه نخست سال 2020 بالغ بر 97.9 میلیون دلار بوده و در مدت مشابه سال 2021 با رشد 66 درصدی به 163 میلیون دلار رسیده است. شرکت‌های صرب در شش ماه آینده مجاز به صادرات مواد غذایی، عمدتاً گوشت، محصولات شیر، میوه و سبزیجات به بلاروس نخواهند بود. این تصمیم بلاروس پس از پیوستن اخیر صربستان به اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مقامات مینسک اتخاذ شد.

 

میخایلوویچ: صربستان به زودی قادر به خرید گاز از یونان و قبرس خواهد بود

زورانا میخایلوویچ، وزیر انرژی و معدن صربستان اظهار داشت : ساخت خط لوله اصلی گاز Nis-Dimitrovgrad امکان تامین گاز صربستان از منابعی غیر از روسیه را فراهم می‌آورد، در نتیجه، امنیت و استقلال در بخش گاز را بهبود می‌بخشد.

 

 افزایش رشد تجارت میان اسلوونی و صربستان

میخایلا وسوویچ، مدیر اتاق بازرگانی صربستان می‌گوید: تجارت میان اسلوونی و صربستان در حال افزایش است و در سال 2021 بالغ بر 1.4 میلیارد یورو بوده است. وی در مجمع تجاری صربستان و اسلوونی اظهار داشت که ویژگی‌های همکاری اسلوونی و صربستان در زمینه سرمایه‌گذاری نیز محقق گردیده است.

 

 برگزاری همایش اقتصادی صربستان- اسلونی

همایش اقتصادی صربستان- اسلونی در حضور چندین تاجر شرکتهای بزرگ اسلونی و صربستان  در بلگراد برگزار شد. میخایل وسوویچ رئیس اتاق بازرگانی صربستان گفت حجم مبادلات کالا بین دو کشور در سال 2021 حدود 1.4 میلیارد یورو برآورد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما