معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بهبود وضعیت فروش در فروشگاههای زنجیره‌ای shoprite آفریقای جنوبی

فروشگاه‌های خرده فروش زنجیره‌ای Shoprite فروش خوبی را در شش ماه گذشته داشته و توانسته با رشد 10 درصدی نسبت به شش ماه قبل از آن بیش از 91 میلیارد رند فروش داشته باشد. این در حالی است که این فروشگاه مانند بسیاری از فروشگاههای زنجیره‌ای در آفریقای جنوبی، تحت تأثیر شورش و غارتهای در ژوئیه 2021 در کوازولو-ناتال و خائوتنگ قرار گرفت و نزدیک به 231 فروشگاه آن دچار خسارت جدی شد. علیرغم این شورش‌ها، این خورده فروشی 57 فروشگاه جدید افتتاح کرد و تعداد کل فروشگاه‌های خود را به 2003 رساند. علاوه بر آفریقای جنوبی، Shoprite در آنگولا، موزامبیک و زامبیا فروشگاه دارد. فروش در این کشورها 8.4 درصد افزایش یافته است.

برگزاری چهارمین کنفرانس سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی

خانم پوملا ویلیامز PHUMLA WILLIAMS مدیر کل ارتباطات و اطلاع رسانی دولت خبر داد که 4 مین کنفرانس سرمایه گذاری آفریقای جنوبی در 24 مارس سال جاری برگزار خواهد شد. وی گفت برگزاری این کنفرانسها که از سال 2018 شروع شد با هدف جذب 1.2 تریلیون رند سرمایه گذاری در افریقای جنوبی بوده است. وی گفت دولت موفق شده است در سه کنفرانس قبلی 770 میلیارد رند تعهد برای سرمایه گذاری را از شرکتهای مختلف جذب کند. وی ادامه داد "دولت سرمایه گذاری را در مرکز تلاش‌های خود برای دستیابی به هدف ملی خود یعنی بازسازی و احیای اقتصادی قرار داده است. سرمایه گذاری‌های جدید باعث تحریک فعالیت‌های اقتصادی در آفریقای جنوبی می‌شود. این کشور یک قطب اقتصادی و دروازه ورود به آفریقا برای بازارهای مختلف و فرصت‌های تجاری از جمله جذب سرمایه گذاران و گردشگران است. بسیاری از شرکت‌های چندملیتی سرمایه گذار، از این کشور به عنوان پایگاهی برای خدمات رسانی به مشتریان خود در آفریقا استفاده می‌کنند. آفریقای جنوبی به عنوان کشوری با ثبات، با شبکه مخابراتی پیشرفته و سیستم بانکی امن، از این شرکت‌های جهانی حمایت می‌کند تا بتوانند از فرصت‌های موجود در کشور و منطقه استفاده کنند. موافقتنامه تجارت ازاد AfCFTA تجارت بین کشورهای آفریقایی را با ارائه فرصت‌های صادراتی جدید برای محصولات و خدمات جنوب آفریقا به کشورهای عضو که بدون تعرفه یا موانع دیگر با یکدیگر تجارت می‌کنند، آسان‌تر می‌کند. آفریقای جنوبی در حال حاضر با تعدادی از کشورهای همسایه برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری همکاری می‌کند. این مشارکت منطقه‌ای دریچه‌ای برای سرمایه گذاری‌های بالقوه خارجی و درون آفریقایی را فراهم می‌آورد. این کشور به کاهش مقررات مالی برون مرزی و الزامات مالیاتی ادامه می‌دهد.

استفاده از ظرفیت انرژی باد

رییس انجمن انرژی باد آفریقای جنوبی گفت این صنعت موقعیت مناسبی برای استفاده از اصلاحات 100 مگاواتی و تحرکات جدید برای آزادسازی 36.000 هکتار از زمین‌های شرکت برق اسکوم در استان امپومالانگا برای تسریع سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و انتقال عادلانه از ذغال سنگ قرار دارد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که سرعت باد در استان امپومالانگا می‌تواند بین 6 تا 7 متر بر ثانیه برسد که برای توسعه مرزعه بادی کافی است. کمپانی نفت ساسول که حضور گسترده‌ای در استان دارد متعهد شده است تا سال 2030 به میزان 1200 مگاوات انرژی تجدیدپذیر به این ظرفیت اضافه کند. برنامه تولیدکنندگان مستقل برق از انرژی‌های تجدیدپذیر به رهبری دولت قرار است در سال 2022 در طرح‌هایی به ارزش 50 میلیارد رند سرمایه گذاری کند. پیش بینی می‌شود که حداقل 5 مناقصه برای تهیه 1600 مگاوات باد هم در سال جاری ارائه شود.

خرید برق از تولیدکنندگان مستقل برق

شهردار کیپ تاون اعلام کرد که اسناد مربوط به خرید برق از تولیدکنندگان مستقل برق در دو هفته آینده منتشر خواهد شد. این اسناد شامل اعلام مناقصه برای خرید برق از تولیدکنندگان و جدول زمانی برای ادغام برق تولید شده آنها در شبکه تأمین شهر است. شهرهای دیگر نظیر ژوهانسبورگ هم قصد دارند همین کار را انجام دهند.

در سال 2020 مقررات برق در مورد ظرفیت تولید جدید برق اصلاح شد تا شهرداری‌های دارای وضعیت مالی خوب بتوانند ظرفیت تولید جدید را مطابق با برنامه ملی منابع یکپارچه تهیه کنند.

افزایش فعالیت بخش خصوصی

فعالیت بخش خصوصی آفریقای جنوبی در ماه ژانویه سال جاری کمی افزایش یافت زیرا موج اومیکرون کاهش داشت بنابراین تقاضا افزایش یافت و تجارت مقداری رونق گرفت. با اینحال چالش‌های زنجیره تأمین همچنان باقی مانده است و تعدادی از کسب و کارها در تلاش برای ذخیره نهاده‌های مورد نیاز خود هستند و با فشارهای تورمی‌ شدید برای تهیه مواد اولیه و حمل و نقل مواجه می‌باشند.خوش بینی کسب و کار با امید به اینکه اقتصاد بخوبی با امواج بعدی همه گیری مقابله کند تقویت شده است. کاهش سریع موج اومیکرون باعث افزایش خوش بینی کسب و کار به بالاترین میزان در بیش از هفت سال گذشته شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها