معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۷

اخبار اقتصادی آلمان - فرانکفورت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلمان در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش نرخ تورم در ژانویه 2022، کمتر از انتظار کارشناسان اقتصادی

براساس گزارش اداره فدرال آمار، قیمت ها برای مصرف کنندگان در ماه ژانویه 2022 نسبت به ماه دسامبر 2021، متوسط 4.9 درصد گرانتر شده اند. نرخ تورم در ماه دسامبر 2021 برای اولین بار از سال 1992، به عدد 5.3 درصد رسیده بود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی کاهش نرخ تورم در ابتدای سال 2022 را بیش از این ارزیابی می‌کردند و به طور میانگین معتقد به کاهش نرخ تورم از 5.3 در دسامبر به 4.3 در ماه ژانویه بودند. علت این خطا در برآورد نرخ تورم را باید در مالیات بر ارزش افزوده جست. بدلیل بحران کرونا، مالیات بر ارزش افزوده بین ماه‌های جولای تا دسامبر 2020 کاهش داده شد. پیامد این کاهش مالیات این بود که در بازه زمانی مشابه سال 2021، یعنی جولای تا پایان سال، قیمت های دارای ارزش افزوده بالا با قیمت های سال گذشته آن، 2020، با ارزش افزوده پایین، مقایسه می‌شدند. این موضوع نرخ تورم را تا حدی به شکلی مصنوعی بالا برده بود. اما این اثر با آغاز سال جدید و اتمام بازه زمانی یادشده از بین رفت. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان با توجه به از بین رفتن این اثر، منتظر نرخ تورم پایین تر در ماه ژانویه بودند. روند رشد نرخ تورم در ماه‌های گذشته در نمودار زیر قابل مشاهده است.

 

برای دریافت تصویر دقیقتر از روند گرانی در آلمان، میتوان به آمار ایالت های مختلف مراجعه کرد که به شکلی جزئی تر از سوی اداره آمار منتشر می‌شود. در ایالت نوردراین وست فالِن به عنوان نمونه، نفت گرمایشی در ماه ژانویه، 35.6 درصد نسبت به دسامبر 2021 گرانتر شده است. این افزایش قیمت در خصوص برق، گازوئیل، بنزین، 17.1، 26.1 و 21 درصد بوده است. نرخ تورم در مورد سبزیجات 9.3، برای فراورده‌های لبنی 6.4 و در مورد نان 6.1 درصد بوده است. قیمت اجاره بها به نسبت به میزان کمی (1.4 درصد) بالا رفته است و اندکی از کالاها همچون البسه نیز کاهش قیمت داشته اند. نرخ تورم در بین ایالت های  مختلف آلمان متفاوت است.

منبع:

https://www.faz.net/aktuell/inflationsrate-in-deutschland-verharrt-bei-beinahe-5-prozent-17767073.html?GEPC=s30

 

رشد اقتصادی حوزه یورو در فصل آخر سال 2021، کمتر ازپیش بینی‌ها

اقتصاد حوزه یورو در پایان سال 2021 کمتر از انتظار رشد داشته است. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار شورای اروپا در لوکزامبورگ، تولید ناخالص داخلی در فصل چهارم سال 2021 نسبت به فصل سوم، 0.3 درصد افزایش داشته است. این درحالی است که کارشناسان رشد 0.4درصدی را برای این بازه زمانی برآورد کرده بودند. در 19 کشور حوزه یورو، رشد اقتصادی در فصل سوم به مراتب بیشتر بود. رشد اقتصادی فصل پایانی 2021، در کشورهای مختلف حوزه یورو متفاوت بوده است. در حالی که اسپانیا و پرتقال به ترتیب 2 و  1.6درصد رشد داشته اند، رشد اقتصادی اتریش 2.2 کاهش و اقصاد آلمان نیز 0.7 درصد ضعیف تر شده است. رشد اقتصادی کل سال 2021 در حوزه یورو 5.2 درصد بود.

منبع:

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wirtschaft-der-eurozone-waechst-schwaecher-als-erwartet-17767200.html

 

 

ساخت ایستگاه تخلیه بارکشتی حامل گاز مایع درسواحل شمالی آلمان

 

 در راستای تقویت تنوع بخشی به منابع تأمین انرژی، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، «روبِرت هابک» از حزب سبز، قصد دارد ساخت و راه اندازی ترمینال های دریافت گاز مایع در سواحل آلمان را سرعت ببخشد. در نزدیکی مصب رود اِلبه، در منطقه ساحلی برونزبوتِل در ایالت شلزویگ هول اشتاین، اولین ایستگاه تخلیه بار کشتی‌های حامل گاز مایع در آلمان تأسیس و راه اندازی می‌شود. این ایستگاه یکی از دو ایستگاهی است که دولت فدرال در نظر دارد برای واردات گاز مایع (LNG) راه اندازی کند. 

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/fluessiggas-offensive-der-gruene-habeck-stellt-klimaschutz-hintenan-17761238.html

 

رؤسای هیئت مدیره شرکت های آلمانی: توجه به توسعه پایدار و سبز بیشتر برای تقویت بازاریابی   

طبق نتیجه یک نظرسنجی توسط مرکز مطالعاتی Russell Reynolds، سیاست ها و اقدامات در راستای توسعه پایدار و سبز در نگاه بیشتر رؤسای هیئت مدیره شرکت های آلمانی برای تقویت وجهه کسب و کارشان خوب تلقی می‌شود، اما در مدل کسب و کارشان تغییری ایجاد نکرده است. 46 درصد مدیران شرکت های آلمانی اظهار می دارند که اقدامات مربوط به توسعه پایدار را بیشتر بنا به ملاحظات مرتبط با بازاریابی انجام می دهند، تا از این طریق به عنوان شرکت هایی مسئولیت پذیر در قبال تغییرات اقلیمی در جامعه از وجهه خوبی برخوردار باشند. تنها 15 درصد از مدیران شرکت ها برای بدست آوردن ارزش افزوده بیشتر دست به اقدامات توسعه پایدار می زنند. از هر چهار مدیر تنها یک نفر اظهار می دارد که برای شرکت خود یک استراتژی توسعه پایدار دارد و بر طبق آن عمل می‌کند. طبق گزارش این مرکز افکارسنجی، تقریبا نیمی از مدیران شرکت ها توسعه پایدار را جدی نمی‌گیرند.

مدیران جوان آلمانی نیز کمتر درگیر مسئله توسعه پایدار بوده اند. در طول سه سال گذشته تنها 26 درصد این مدیران جوان با سه و یا تعداد بیشتری تکلیف و مسئولیت مرتبط به توسعه پایدار سروکار داشته اند. این رقم در مقیاس بین المللی 40 درصد است.

در نظرسنجی مرکز Reynolds بیش از 9500 تن از رؤسای هیئت مدیره، مدیران جوان و شاغلان در یازده کشور جهان شرکت داشته اند. درآلمان از 89 رئیس هیئت مدیره و 658 مدیر جوان و شاغل در شرکت های مختلف در خصوص نظرشان در زمینه توسعه پایدار سؤالاتی شده است.

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/klima-nachhaltigkeit/nachhaltigkeit-ist-fuer-manager-nur-ein-marketing-thema-17763976.html

خط تولید فناوری جدید مرکز نوآوری در نزدیکی شهر گیسِن/ ایالت هِسن: فناوری تولید مواد سبک برای هواپیما و ماشین‌های سنگین برقی توسط شرکت  Schunk

شرکت فناوری Schunk که آوازه ای جهانی دارد، مرکز نوآوری جدیدی در حومه شهر گیسِن برای تولید مواد سبک برای صنایع هواپیماسازی و صاحبان صنایع خودروهای سنگین برقی راه اندازی کرده است. شرکت Schunk  برای راه اندازی این مرکز نوآوری جدید 3300 مترمربعی، 20 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده است. شرکت Weiss Technik، شرکت تابعه Scunk، نیز در همان نزدیکی مرکز نواوری جدیدی با سرمایه گذاری 10 میلیون یورویی در زمینه «تأسیسات و سیستم های شبیه سازی محیط زیستی» راه اندازی کرده است. این سیستم ها ماندگاری تولیدات فنی مهندسی را اندازه گیری می‌کنند. به عنوان مثال، دوام یک موبایل در دمای 20 درجه زیر صفر درجه در این آزمایشگاه سنجیده می‌شود.

مهمترین حوزه‌های فناوری در مراکز جدید نوآوری این شرکت در ایالت هِسن، کامپوزیت های تقویت شده با الیاف، صفحات دوقطبی گرافیتی و چاپ سه بعدی هستند.

شرکت Schunk با گردش مالی سالانه 1.2 میلیارد یورو، در پنج سال گذشته تنها در ایالت هِسن 220 میلیون یورو سرمایه گذاری داشته و 340 فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

https://www.faz.net/aktuell/rhein-main/schunk-leichtere-werkstoffe-fuer-flugzeuge-und-elektro-laster-17762800.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما