معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مبادلات تجاری یونان و ترکیه

اتاق مشترک بازرگانی یونان و ترکیه طی گزارشی به آخرین آمار مربوط به روابط و مبادلات تجاری بین دو کشور اشاره نمود. در این گزارش آمده است علیرغم مشکلات سیاسی بین دو کشور ارزش مبادلات تجاری به 4 میلیارد یورو رسید که نسبت به سال2020 به میزان 40 درصد افزایش داشته و به سطح سال 2016 بازگشته است.

 

افزایش علاقه برای "ویزای طلایی"

علاقه سرمایه گذاران به خرید ملک در یونان از طریق برنامه "ویزای طلایی"، افزایش قابل توجهی در 12 ماه گذشته داشته است.یونان به دلیل موقعیت جغرافیایی و جذابیت برنامه "ویزای طلایی"، که اجازه می‌دهد با خرید ملکی به ارزش حداقل 250 هزار یورو، اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپایی اجازه اقامت پنج ساله برای خود و اعضای خانواده دریافت کنند، به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب مطرح شده است. داده‌های وزارت مهاجرت نشان می‌دهد که در سال 2021، 478 اجازه اقامت از طریق خرید ملک برای اتباع چینی صادر شده که 8 درصد بیشتر از سال 2020 است. 576 "ویزای طلایی" برای اتباع روسی صادر شده که نسبت به  سال 2020، 79 درصد افزایش یافته است. 304 "ویزای طلایی" نیز برای اتباع لبنانی صادر شده که نسبت به 2020 به میزان 71 درصد افزایش یافته است. از زمان آغاز اجرای قانون ویزای طلایی (2014) تا پایان 2021، تعداد 9610 اجازه اقامت صادر شده است. ارزیابی می‌شود حدود 2.5 میلیارد یورو از طریق این برنامه در یونان سرمایه گذاری شده است. تا کنون 194 تبعه ایرانی نیز از طریق خرید ملک، "ویزای طلایی" یونان را دریافت کردند. به نقل از شرکت های حقوقی که در این زمینه فعالیت می‌کنند از تابستان گذشته علاقه اتباع ترکیه، لبنان، روسیه، هند و ایران برای خرید ملک در یونان افزایش یافته است. این شرکت ها اضافه نمودند علاقه به سرمایه گذاری از سوی اتباع کشورهایی که ارزش پول ملی آنها کاهش یافته، چون ترکیه، لبنان و ایران، طی ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. با از سرگیری فعالیت عادی ادارات مهاجرت و لغو محدودیت های کرونایی، روند صدور "ویزای طلایی" افزایش بی سابقه ای خواهد داشت.

 

تخصیص بودجه ۶۵۷ میلیون یورو توسط اتحادیه اروپا به پروژه اتصال شبکه‌های برقی یونان- قبرس- رژیم صهیونیستی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد کمیسیون اروپا جهت تخصیص بودجه 1.037 میلیارد یورویی جهت ۵ پروژه زیرساختی فرامرزی که در چارچوب برنامه تسهیل اتصال اروپا، CEF (Connecting Europe Facility) انتخاب شده اند را تصویب کردند. از مبلغ فوق الذکر، ۶۵۷ میلیون یورو به پروژه اتصال شبکه‌های برقی یونان- قبرس- رژیم صهیونیستی موسوم به EuroAsia Interconnector اختصاص خواهد یافت.     

 

وزیر دارایی: ادامه یارانه‌های دولتی در ماه فوریه

آقای استایکوراس وزیر دارایی یونان طی مصاحبه ای با اسکای با تشریح ابتکارات دولت جهت تقویت درآمد قابل تصرف شهروندان اظهار داشت دولت در ماه ژانویه بودجه ای برابر با ۴۰۰ میلیون یورو برای پرداخت یارانه برق و گاز اختصاص داده است. وی اذعان نمود که این یارانه فقط بخشی از افزایش قیمت انرژی را تحت پوشش قرار می دهد. با این وجود وی تاکید کرد دولت مصمم است که به سیاست پرداخت یارانه انرژی در ماه فوریه و حتی ماه‌های بعدی نیز ادامه دهد. آقای استایکوراس اظهار داشت در ماه مه حداقل حقوق کارمندان افزایش خواهد یافت.

 

اظهارات رئیس بانک مرکزی در مورد رشد اقتصادی سال 2021

آقای استورناراس رئیس بانک مرکزی یونان طی سخنانی اظهار داشت "میزان رشد اقتصادی سال 2021 موجب شگفتی خواهد شد. بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، رشد اقتصادی بین 8.5 تا 9 درصد خواهد بود در حالیکه این میزان در بودجه دولت 6.9 درصد ارزیابی شده است". شایان ذکر است نرخ رسمی رشد اقتصادی 2021 حدودا در ماه آوریل اعلام خواهد شد. آقای استورناراس در مورد رشد اقتصادی سال 2022 اظهار داشت بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی رشد 5- 4.5 درصدی امکان پذیر است. رئیس بانک مرکزی از افزایش مجدد حداقل حقوق کارمند حمایت کرد و گفت 27 درصد نیروی کاری، حداقل حقوق را دریافت می‌کند و با توجه به افزایش نرخ تورم، افزایش معقول حداقل حقوق عادلانه است. وی در مورد زمان کاهش نرخ تورم پیش بینی کرد که از اواسط سال جاری نرخ تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

اجلاس کمیسیون اقتصادی یونان و ترکیه در آتن

پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی یونان و ترکیه، روز دوشنبه ۲۴ ژانویه در آتن برگزار شد. این اجلاس به ریاست آقای فرانگویانیس قائم مقام دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه یونان و آقای مصطفی توزچو معاون وزیر تجارت ترکیه انجام گردید و طرفین با امضای پروتکل همکاری از فعال شدن مجدد کمیسیون مشترک اقتصادی برای نخستین بار پس از اکتبر ۲۰۱۰ ابراز رضایت کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما