معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 بانک‌های دیجیتال کم هزینه‌ترین سرویس بانکی را در آج ارائه می‌دهند

موسسه تحقیقات همبستگی SRI گزارشی از هزینه‌های بانکی منتشر کرده است که نشان می‌دهد هزینه بانکی تایم بانک در آفریقای جنوبی پائین ترین است. تیونس دوبیسون پژوهشگر اقتصادی موسسه می‌گوید این گزارش نشان می‌دهد که بانک‌های دیجیتال TymeBank و Bank Zero خدمات مشابه بانک‌های سنتی مانند Absa، Capitec، FNB، Nebankd و Standard Bank را با قیمتی پائین تر ارائه می‌کنند. وی گفت اگر از تراکنش‌های نقدی خودداری شود، حتی می‌توان در این بانک‌ها به صورت کاملاً رایگان نقل و انتقال انجام داد. بر اساس این گزارش، رقابت در بخش بانکی در حال افزایش است و هزینه‌های بانکی و نقل و انتقالات عامل مهمی‌ برای پیشی گرفتن بانکها محسوب می‌شود. این موسسه برای مقایسه کلی، هزینه 25 تراکنش را در بانکهای آج محاسبه کرد. این نشان داد که هزینه کل این تراکنش‌ها در بانک‌های سنتی بین 99 تا 143 رند هزینه می‌برد، در حالی که این هزینه برای دو بانک دیجیتال تایم با 21.50 رند برای مشتریان و 25 رند برای Zero Bank است.

دوبیسون می‌گوید بانک‌های دیجیتال و انلاین جدید، که صرفاً بر اساس هزینه‌ها رقابت می‌کنند، حتی در مقایسه با ارزان‌ترین حساب‌های بانک‌های سنتی، بسیار کم هزینه‌تر هستند. وی می‌گوید من تعجب نمی‌کنم اگر بانک‌های جدید دیجیتال ظرف چند سال به بانک‌های بزرگ تبدیل شوند.

افزایش نرخ تورم ماه دسامبر 2021 آفریقای جنوبی

بر اساس اعلام اداره آمار آفریقای جنوبی نرخ تورم ماهانه در دسامبر 2021 به میزان 5.9 درصد رسید. این تورم بالاترین میزان از مارس 2017 که تورم ماهانه معادل 6.1 درصد بود، می‌باشد. در دسامبر گذشته حمل و نقل به دلیل افزایش بی سابقه سوخت تورم 16.8 درصدی را شاهد بود. لازم به ذکر است قیمت سوخت در ابتدای سال 2021 کمی‌ بیش از 15 رند در هر لیتر بود و در انتهای سال به 20 رند در هر لیتر رسید. تورم ماه نوامبر آفریقای جنوبی 5.5 درصد اعلام شده بود.

بازگشت پروازهای قطر ایرویز و SAA به فرودگاه کینگ شاکای دوربان

سیله زیکلالا، سروزیر استان کوازولوناتال گفت که انتظار می‌رود بخش گردشگری این استان پس از بازگشت پروازهای قطر ایرویز و خطوط هوائی آفریقای جنوبی SAA به فرودگاه بین المللی کینگ شاکا دوربان، سود قابل توجهی برای این استان داشته باشد و در نتیجه اقتصاد کوازلوناتال را تقویت کند. این سخنان پس از آن اعلام شد که SAA اعلام کرد اولین پرواز برنامه ریزی شده این شرکت از فرودگاه ژوهانسبورگ از 4 مارس انجام خواهد شد. این شرکت گفته است هفت روز در هفته و حداقل سه بار در روز در مسیر رفت و برگشت بین دو شهر پرواز خواهد کرد. بازگشت SAA به فرودگاه کینگ شاکا مدت کوتاهی پس از ازسرگیری پروازهای قطر ایرویز انجام می‌شود. قطر ایرویز پرواز خود را از این استان در 14 ژانویه با تعداد چهار پرواز در هفته از سر گرفت. زیکالالا در واکنش به این بازگشت گفت که از سرگیری پروازها توسط هر دو شرکت هواپیمایی به نفع بخش گردشگری استان می‌باشد. چرا که این بخش همچنان یکی از بزرگترین ایجادکنندگان اشتغال در اقتصاد KZN است.

در آفریقای جنوبی استفاده از ارز دیجیتال تا پایان سال 2022 قانونمند می‌شود

کارشناسان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال آفریقای جنوبی Luno می‌گویند که قانونگذاری برای ارزهای دیجیتال در آفریقای جنوبی قریب الوقوع است و انتظار می‌رود دستورالعمل‌های رسمی قبل از پایان سال 2022 اعلام شود.

ماریوس ریتز مدیر این صرافی گفت: در سطح جهانی، شاهد اقداماتی برای تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که احتمالاً تا پایان سال 2022 یک رژیم نظارتی شفاف برای استفاده از این ارزها در آفریقای جنوبی معرفی شود. پس از نهایی شدن مقررات، مشاوران مالی قادر خواهند بود محصولات و خدمات ارز دیجیتال را به مشتریان پیشنهاد دهند. لوئیس ون استادن، یکی از کارشناسان صرافی لونو، نیز می‌گوید انتظار می‌رود که در سال 2022 شاهد راه اندازی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی CBDC بیشتری در سطح جهان باشیم. وی گفت نیجریه e-Naira را راه اندازی کرده است و آفریقای جنوبی در حال بررسی یک ارز دیجیتال است. وی معتقد است که شرکت‌ها در حال بررسی راه‌هایی برای ترکیب ابزارهای آشنا مانند کارت‌ها و پول موبایل در محیط رمز ارزی خواهند بود.

تشویق سیاست جدید لغو مجوز ساخت نیروگاه‌های کوچک

آژانس بین المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد که سیاست جدید آفریقای جنوبی برای نیروگاه‌های کوچکتر از 100 مگاوات بدون درخواست مجوز، برای مصرف خود یا فروش برق و یا اتصال به شبکه، ممکن است در کوتاه مدت به حل مشکلات ظرفیت این کشور کمک نماید. آژانس معتقد است که نیروگاه‌های 100 مگاوات، برخی از تسهیلات کوتاه مدت را تأمین می‌کنند.

تعدادی از مشتریان بزرگ صنعتی برنامه‌هایی برای ساخت نیروگاه‌هایی برای تأمین انرژی عملیات خود در پاسخ به این تحول اعلام کرده‌اند. در دسامبر 2021 شرکت برق آفریقای جنوبی، اسکوم، اعلام کرد که 36.000 هکتار زمین را در استان امپومالانگا برای طرح‌های خصوصی انرژی تجدیدپذیر در دسترس قرار می‌دهد و معیارهای مناقصه آن، در اندازه و سرعت تحویل، به نفع تولیدکنندگان است. اسکوم تخمین می زند که کسری عرضه فعلی بین 4.000 تا 6.000 مگاوات است.

آژانس انرژی اتمی در تحلیل خود از بازار آفریقا تخمین می زند که عرضه برق در سراسر این قاره در سال 2021 به میزان 5.6 درصد افزایش یافته است و پیش بینی می‌شود در سال 2022 با رشد 5 درصدی بیشتری روبرو شود. اکثر ظرفیت‌های جدید که قرار است در سال‌های آتی آنلاین شوند از مجموعه‌ای از طرح‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز ناشی می‌شوند. انرژی‌های تجدیدپذیر قرار است بیش از 60 درصد رشد خالص تقاضا را بین سال‌های 2022 تا 2024 تأمین کنند.

دستور کار داووس 2022

مجمع جهانی اقتصاد (WEF) از تاریخ 17 تا 21 ژانویه برگزار شد. دستور کار داووس 2022 پیرامون چالش‌های جهانی بود. کووید-19 تنها یکی از چالش‌های مهم جهانی است که در داووس به بحث گذاشته شد. نابرابری واکسن، همراه با گونه‌های جدید کووید که بهبود اقتصاد بین المللی را کند کرده است، تغییرات آب و هوایی و بازسازی اعتماد و انسجام اجتماعی از مواردی هستند که در این اجلاس مطرح بودند.

سایر موضوعات در این رویداد عبارتند از تقویت انعطاف پذیری زنجیره‌های ارزش جهانی، ایجاد اقتصاد در بازارهای شکننده از طریق سرمایه گذاری بشردوستانه، پر کردن شکاف تولید واکسن و استفاده از راه حل‌های داده برای آماده سازی برای همه گیری بعدی.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها