معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۴۱

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته چهارم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بدهی خالص اروگوئه به نیمی از تولید ناخالص داخلی کشور بالغ شد

بر اساس تازه ترین بررسی‌های دانشگاه کاتولیک اروگوئه، بدهی خالص این کشور تا ماه سپتامبر سال 2021 به 28354 میلیون دلار بالغ شد که 49.8 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد. آمار مذکور در مقایسه با اواخر سال 2020 رشد مختصری داشته است، چرا که در این سال بدلیل تبعات ناشی از کرونا بر نرخ فعالیت، عمدتا تمام شاخصهای اقتصادی هم در اروگوئه و هم در جهان دستخوش تغییرات زیادی شدند که دلیل آن هم ناشی از سقوط تولید ناخالص داخلی و هم بروز کسری مالی زیاد در این کشورها بوده است. شایان ذکر است، در سال 2020 بدهی خالص اروگوئه در مقایسه با یک سال قبل، از 39.9 درصد به 48.6 درصد (از تولید ناخالص داخلی) افزایش یافت.

اروگوئه به مقصد مهمی‌ برای سرمایه گذاران در عرصه املاک مبدل شده است

پورتال آژانس مسکن InfoCasas اوایل ژانویه سال جاری طی رویدادی با عنوان "اروگوئه سرمایه گذاری می‌کند"، نتایج تازه ترین نظرسنجی که از 650 سرمایه گذار مسکن در سراسر کشور انجام گرفته است را اعلام نمود. 65 درصد سرمایه گذاران مذکور اروگوئه ای، 28 درصد آرژانتینی، 4 درصد برزیلی و 3 درصد مابقی نیز از سایر اتباع هستند. از میان سرمایه گذاران آرژانتینی، 62 درصدشان در آرژانتین زندگی می‌کنند و قصد سرمایه گذاری در اروگوئه دارند؛ 30 درصد قصد سرمایه گذاری به منظور اقامت در اروگوئه دارند؛ و 8 درصد نیز در اروگوئه اقامت مالی دارند. در میان کل شرکت کنندگان در این نظرسنجی، 62 درصد بدنبال ملک جهت سرمایه گذاری هستند؛ 28 درصد بدنبال ملک برای زندگی و 9 درصد نیز بدنبال یافتن ملک تجاری (برای کسب و کار) و 3 درصد نیز بدنبال زمین و مزارع هستند. شایان ذکر است، سرمایه گذاران آرژانتینی طی 10 سال گذشته بیش از 1200 ملک در محله‌های مرکزی مونته ویدئو خریداری کرده اند. تا این تاریخ تعداد کل آرژانتینی‌هایی که در اروگوئه صاحب ملک و املاک هستند به 86 هزار نفر بالغ می‌شود که نزدیک به 30 هزار نفر آنها در استان مالدونادو (که دارای جذابیت های گردشگری است) صاحب ملک هستند.

نظرسنجی: 33 درصد مردم اروگوئه نسبت به شرایط اقتصادی دیدگاه مناسبی ندارند

تازه ترین نظرسنجی مرکز آماری اکیپوس کنسولتورس درخصوص برداشت مردم از وضعیت کنونی اقتصاد کشورشان حاکی از آن است که 28 درصد از مردم اروگوئه نسبت به این وضعیت برداشت "خوب و یا بسیار خوبی" داشته؛ 38 درصد "نه خوب و نه بد"؛ و 33 درصد نیز این وضعیت را "بد و یا بسیار بد" می دانند. این نظرسنجی که بصورت تلفنی از 14 لغایت 19 دسامبر 2021 از مجموع 487 نفر انجام گرفته است همچنین نشان داد که 41% از شرکت کنندگان معتقدند سال آینده وضعیت بهتری پیش رو خواهند داشت؛ 21% معتقدند که وضعیت بدتر خواهد شد و 33% نیز گفتند که تغییری بوجود نخواهد آمد.

تأئید حضور رئیس جمهور لاکاژه پو در اکسپوی دبی در فوریه سال جاری

فرانسیسکو بوستیشو وزیر روابط خارجی اروگوئه گفت، لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور این کشور در تاریخ 21 فوریه سال جاری در اکسپوی دبی در امارات عربی متحده حضور خواهد یافت. این روز در تقویم نمایشگاهی به عنوان "روز اروگوئه" تعیین شده است. لاکاژه پو را در این سفر شماری از وزیران، شرکت ها، روًسای اتاق های بازرگانی و اسپانسرهای تجاری همراهی خواهند کرد. بوستیشو خاطرنشان کرد، این نخستین اکسپویی است که در منطقه خلیج برگزار شده است، منطقه ای مهم که همچنان انتظارات زیادی نسبت به آن داریم. وزیر خارجه اروگوئه در ادامه اظهارات خود از فرصت هایی که اروگوئه در عرصه سرمایه گذاری ارائه داده و آنچه که می‌تواند برای صادرات به آن منطقه تولید شود، سخن به میان آورد.

بانک جهانی وام 40 میلیون دلاری به اروگوئه را در بخش آموزش دولتی به تصویب رساند 

هیات مدیره بانک جهانی پروژه تقویت شیوه‌های آموزشی و مدیریت در مدارس دولتی اروگوئه را به ارزش 40 میلیون دلار به تصویب رساند. این پروژه با هدف بهبود آموزش عمومی در اروگوئه اختصاص یافته است و طی آن 665 هزار محصل؛ 50 هزار معلم و دبیر؛ و 3800 مدیر آموزشی در مدارس مختلف دولتی در مقاطع ابتدایی و متوسطه همچنین در آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای ذینفع خواهند شد. در بیانیه منتشره از سوی بانک جهانی آمده است که برغم پیشرفت های قابل ملاحظه اروگوئه طی سالهای اخیر جهت تسهیل دسترسی محصلین به آموزش و فراگیری علم، این کشور همچنان با چالش های کمی و کیفی زیادی مواجه بوده که عمدتا محصلین در مناطق فقیر نشین را تحت تأثیر قرار داده اند. شایان ذکر است، طبق آمارهای بانک جهانی، 42 درصد از محصلین ده ساله در اروگوئه هنوز از مهارت لازم برای خواندن و درک مطلب در یک متن ساده برخوردار نیستند.

ثبات اجتماعی از عوامل حضور برندهای معروف جهانی در بازار خرده فروشی اروگوئه

موسسه توسعه تجارت و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه 21) در تازه ترین گزارش در بخش مرتبط با "بازار خرده فروشی و تجارت الکترونیک در اروگوئه" با اشاره به علاقه مندی شرکت های معروف جهانی برای فعالیت در بازار خرده فروشی این کشور، از جمله دلایل این موضوع را ثبات دموکراتیک و اجتماعی همچنین وجود موقعیت ها و فضای اجتماعی مدرن و توسعه یافته در اروگوئه دانست که زمینه ساز سرمایه گذاری‌های موفق و دراز مدت در کشور شده اند. در این گزارش با اشاره به اینکه شمار قابل ملاحظه ای از بازیگران بین المللی در عرصه خرده فروشی طی سال های اخیر وارد اروگوئه شده اند، آمده است، بطور مشخص طی یک سال گذشته شرکت های نظیر Mango، Decathlon، Bath & Body Works، Victoria’s Secret، Xiaomi و iPlace موفق شده اند به خوبی در بازار اروگوئه جای باز کنند. موسسه اروگوئه 21 خاطرنشان کرد، حضور برندهای معروف بین المللی در اروگوئه شیوه‌های جدید تجارت را در کشور رونق بخشیده و باعث شده است که این کشور در ساختارهای تجاری؛ استفاده از فناوری‌های جدید؛ همچنین ارائه خدمات پشتیبانی در مقایسه با سایر کشورها پیشتاز باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما