معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۴

مقایسه هزینه غذا و مسکن در کرواسی و اتحادیه اروپا

روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی با انتشار گزارشی مقایسه ای نوشت که با افزایش قیمت ها در ماههای اخیر، هزینه تهیه مواد غذایی برای شهروندان این کشور یک سوم درآمد آنها است در حالیکه برای شهروندان اتحادیه اروپا به سختی 10 درصد حقوق آنها است. در خصوص سهم هزینه‌های غذایی در مصرف ماهانه خانوار، طبق آمار یورواستات، این سهم به طور متوسط در اروپا حدود 13 درصد و برای کشورهای توسعه یافته زیر ده درصد است، در حالی که در کرواسی 27.2 درصد است. هزینه مسکن در اروپا کمی‌بالاتر از کرواسی است، اما نه آنقدر که این تفاوت در قیمت مواد غذایی را جبران کند.

رهبر سندیکای مستقل کرواسی  می‌گوید: قیمت ها تقریباً مشابه اروپا و حتی بالاتر است، در حالی که درآمد ما یک سوم آن چیزی است که اروپا دارد. برزان نماینده SDP در پارلمان اروپا هم گفت که تحقیقات نشان داده است بیش از نیمی از محصولات در کرواسی گران تر از آلمان هستند ضمن اینکه کیفیت بدتری هم دارند.

یک کیلو قزل آلای تازه یک سال پیش ۲۹ (تقریبا 4 یورو) کونا بود و امروز ۳۹ کونا است. شیر حداقل یک کونا بالا رفت و روغن از 9 کونا به 12 کونا رسید. قیمت مواد غذایی اساسی افزایش یافته و برخی از محصولات هفته ای چندین بار تغییر قیمت می‌کنند. زمانی که قیمت انرژی در بهار آینده افزایش یابد، بدون شک موج جدیدی از افزایش قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.

سازمان خواربار و کشاورزی فائو اعلام کرد که قیمت جهانی غذا در سال گذشته نسبت به سال 2020- 28.1 درصد افزایش یافته است. در دسامبر 2021 نسبت به سال 2020 قیمت غلات 31 درصد، روغن  65 درصد، لبنیات 17 درصد، فرآورده‌های گوشتی تقریبا 13 درصد و شکر حدود 36 درصد افزایش یافته است. در کرواسی، قیمت مواد غذایی در نوامبر سال گذشته در مقایسه با ماه مشابه در سال 2020 حدود هفت درصد و در سطح اتحادیه اروپا حدود سه درصد افزایش یافت.

برانکو بوبتیچ، مدیر شرکت دام کرواسی می‌گوید: وقتی صحبت از محصولات دامی می‌شود، قیمت آنها بیشتر تحت تأثیر افزایش قیمت خوراک دام، عمدتاً غلات، ذرت، جو و تا حدودی گندم بود. در تولید اولیه و صنعت نیز افزایش چشمگیری در قیمت انرژی، بسته بندی و لجستیک داشتیم. کل زنجیره توسط افزایش قابل توجهی در هزینه‌های ورودی بار می‌شود. تخمین زده می‌شود که سطح برخی از قیمت ها اندکی کاهش یابد و برخی حتی بیشتر افزایش یابد. سطح قیمت های خرده فروشی به طور قابل توجهی بالاتر از پنج یا هفت سال گذشته خواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند که عامل محدود کننده در کرواسی قدرت خرید پایین است که 35 درصد کمتر از میانگین قدرت خرید اعضای اتحادیه اروپا است. قیمت مواد غذایی بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. او ادامه می دهد که این یک واقعیت شناخته شده است که هر چه کشور فقیرتر باشد، سهم هزینه‌های غذا در مصرف ماهانه خانوار بیشتر است.

 طبق آمار یورواستات، این سهم به طور متوسط در اروپا حدود 13 درصد، برای کشورهای توسعه یافته زیر ده درصد است، در حالی که در کرواسی 27.2 درصد است. هزینه مسکن در اروپا کمی‌بالاتر از کرواسی است، اما نه آنقدر که این تفاوت در قیمت مواد غذایی را لغو کنیم: نزدیک به 24 درصد هزینه ماهانه را می‌گیرد، در حالی که در کشور ما این سهم 17.7 درصد است. اما ما در مورد میانگین‌ها صحبت می‌کنیم. با این حال، با درآمد کمتر، سهم هزینه‌های مواد غذایی در کل مصرف حتی بیشتر است. به عنوان مثال برای حداقل دستمزد، هزینه غذا بیش از 40 درصد کل هزینه و هزینه مسکن بیش از 30 درصد است. آن وقت چه چیزی برای زندگی باقی می ماند؟

وی اشاره می‌کند محاسبات اتحادیه نشان می دهد که یک خانوار سه نفره در کرواسی به طور متوسط به حداقل 7800 تا 10500 کونا در ماه برای پوشش هزینه‌های خیلی معمولی نیاز دارد.

مقایسه افزایش قیمت اماکن مسکونی در اتحادیه اروپا و کرواسی

بر اساس گزارش یورواستات، قیمت خانه‌ها در اتحادیه اروپا به طور متوسط 9.2 درصد و در کرواسی 9 درصد گران تر شده اند. در میان کشورهای حوزه یورو رشد قیمت ها 8.8 درصد بوده و داده‌ها مربوط به سه ماه آخر سال 2021 و با مدت مشابه سال قبل مقایسه شده است. یورواستات توضیح داد: این بزرگترین افزایش سالانه برای کشورهایی است که دارای یورو هستند یعنی از سال 2005، زمانی که داده‌ها در مورد قیمت مسکن جمع آوری شد، و بزرگترین افزایش قیمت برای سایر اعضای اتحادیه اروپا از سال 2007 است.

در جمهوری چک، خانه‌ها 22 درصد گران تر از سال 2020 هستند، پس از آن لیتوانی با 18 درصد، استونی با 17.3 درصد و هلند با 16.8 درصد قرار دارند. یورواستات دوره 2010 به بعد را تجزیه و تحلیل کرد و به این نتیجه رسید که قیمت ها بین سال های 2011 تا 2013 کاهش یافت و در اوایل سال 2015 به سرعت افزایش یافت و از آن زمان تاکنون از افزایش خود متوقف نشده است. همین امر در مورد اجاره بها صدق می‌کند، به طوری که قیمت خانه‌ها از سال 2010 تا 2021- 39 درصد افزایش یافته است، در حالی که اجاره بها 16 درصد افزایش یافته است. در مورد افزایش اجاره بها، استونی با افزایش 162 درصدی باز هم بدترین بوده و پس از آن لیتوانی با 111 و ایرلند با 68 درصد قرار دارند.

وقتی صحبت از خانه به میان می‌آید، قیمت‌ها در یونان، ایتالیا، اسپانیا و قبرس کاهش یافته است، اما این کاهش 0.5 تا 28 درصدی است، در حالی که یونان نیز 25 درصد اجاره بهای ارزان‌تری را ثبت کرده است. اما در کرواسی از سال 2010، قیمت مسکن تقریبا 40 درصد افزایش یافته است، در حالی که اجاره بها حدود 15 درصد و در سطح میانگین اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

 منبع : روزنامه وچرنی لیست

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما