معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۳۴

سریع ترین اقتصادهای در حال رشد شرق آفریقا

شرکت خدمات حرفه ای چندملیتی به تازگی گزارشی تحت عنوان جذابیت آفریقا 2021 را منتشر کرده است که جذابیت آفریقا را به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری بررسی می‌کند. بخش هایی از گزارش به شرح زیر ارائه می گردد.

یافته‌های گزارش شرکت خدمات حرفه ای چند ملیتی (EY)  تأیید می‌کند که آفریقا، همراه با بقیه جهان، به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر همه‌گیری کووید19 در سال 2020 قرار گرفته است و شاهد یکی از بدترین رکودهای اقتصادی خود در 50 سال گذشته بوده است که به دلیل ضعف سیستم‌های مراقبت بهداشتی و زیرساخت‌ها تشدید شده است.

با این حال، تولید ناخالص داخلی آفریقا 2.4 درصد در سال 2020 کاهش یافت که کمتر از کاهش 3.6 درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی، 6.7 درصدی در منطقه یورو و 4.3 درصدی در قاره آمریکاست. در سراسر آفریقا، شرق آفریقا قوی‌ترین بود و تانزانیا و اتیوپی سریع‌ترین رشد را در سال 2020 داشتند. علیرغم اینکه این کشور سریع‌ترین قطب در حال رشد در این قاره است، تنگناهای سیاست شرق آفریقا و افزایش تنش‌های سیاسی (در اتیوپی و تانزانیا) به کاهش نسبی کمک کرده است. در سهم خود از سرمایه گذاری خارجی اقتصاد کنیا شاهد کاهش در جریان ورودی سرمایه گذاری خارجی بود زیرا دولت قوانین مالکیت جدیدی را برای محافظت از صنایع محلی در طول همه‌گیری COVID-19 معرفی کرد.

چشم انداز سال 2022: چشم انداز سال 2022 متفاوت به نظر می رسد و اقدامات بازیابی دولت در کشورهای مختلف متفاوت است. EY معتقد است که مشارکت بخش خصوصی، بهبود آهسته تجارت، افزایش قیمت کالاها و نفت خام، رشد مجدد گردشگری و تولید قوی کشاورزی چشم انداز بهبود آفریقا را تعیین می‌کند. پیش‌بینی می‌شود آفریقا در سال جاری  4.6 درصد رشد کند، سپس تا سال 2025 به طور متوسط رشد 4 درصدی را تجربه کند. انتظار می‌رود ساحل عاج، مراکش و کنیا در سال 2022 رشد بیشتری داشته باشند. اما افزایش بدهی، بیکاری بالا، گسترش آهسته واکسیناسیون، ناآرامی‌های سیاسی در برخی مناطق، فقدان زیرساخت های اساسی و افزایش سطح فقر خطراتی را برای این چشم انداز ایجاد می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما