معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۳

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:
  • تاکید وزیر کار بر ادامه اجرای قانون3G در محل کار

استاندارد:در حالی که پیتر هاکر معاون بهداشت و درمان استان وین خواستار اجرای واکسیناسیون اجباری در محل کار شده بود، سخنگوی وزارت کار در گفتگو با خبرگزاری آپا این درخواست را رد کرد و افزود: موضع ما در این زمینه تغییر نکرده است و اجرای 2G در محل کار امکان پذیر نیست.حتی خانم مائورر رهبر فراکسیون سبزها در پارلمان نیز در این رابطه ضمن بیان تعجب خود از پیشنهاد هاکر گفت: این مورد جزو صحبت هایی نبود که سوسیال دمکرات ها در مذاکرات خود با دولت در واکسیناسیون اجباری مطرح کردند و چنین پیشنهاد غیرمترقبه که قابلیت اجرایی نیز ندارد تنها باعث تعجب است.

  • اجرای قانون2G برای تمامی‌پرسنل شرکت هوایی آسترین ایرلاینز

کوریه: شرکت هواپیمایی اتریشی اعلام کرد که به دلیل پیشگیری از مشکلاتی که انتظار آنها می رود و همچنین تجارب کنونی، واکسیناسیون و یا ارائه رهایی از کرونا در شش ماه گذشته برای تمامی خدمه پروازی این شرکت از ماه مارس الزامی می‌باشد.پیش از این جنین موردی تنها برای کروی پروازی در پروازهای طولانی اجباری بود.گویا اقامت این افراد که بعضا واکسن نزده بودند در کشورهای مختلف که هر کدام دارای ضوابط مختلف کرونایی می‌باشند باعث مشکلات زیادی برای این شرکت شده است.

  • بحث بر سر نوع جدید حقوقی ثبت استارتاپ در اتریش

پرسه: با یک قانون جدید ثبت شرکتی، دولت فدرال اتریش تلاش دارد تا راه اندازی استارت‌آپ‌ها را سهولت بخشد و به ویژه در این نوع ثبت شرکتی انتقال سهام بسیار آسان خواهد بود. تا پیش از این نوع دیگر ثبت شرکت با نام AustriaLimited قرار بود تا پایان سال 2022 مورد بهره برداری قرار گیرد که گفته می‌شود که بسته قانونی آن و پیشنهادات تغییرات اساسی داشته است و نوع جدید ثبت شرکت استارتاپی FlexKap نام دارد ( با سرمایه منعطف ). در این فرمت جدید سرمایه اولیه مورد نیاز 5 هزار یورو می‌باشد که 2 هزار و 500 یورو آن می‌بایست به صورت نقدی باشد و مراحل ثبت آن بسیار ساده تر از دیگر فرمت های ثبت شرکتی خواهد بود و برای تغییرات و انتقال سهام نیاز به ثبت محضری نیست.

  • برنامه ریزی اتریش برای توسعه جدی نیروگاه‌های بادی

کوریه: بر اساس گزارش روزنامه کوریه، انتظار می رود ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده در سال 2022 توان تولیدی کشور را تا 427 مگاوات افزایش دهد.  برای سال جاری، IG Windkraft انتظار دارد که پس از افزایش حدود 200 مگاواتی در سال گذشته، بیش از 400 مگاوات (MW) ظرفیت نصب شده  مجدداافزایش یابد. طبق یک  که توسط موسسه IG Windkraft، اکثر اتریشی‌ها با این توسعه موافق می‌باشند.در سال گذشته، ظرفیت نیروگاه‌های تولیدی برق از طریق نیروی باد 3300 مگاوات بوده است و در سال 2021، پس از کاهش جزئی در تولید این نیروگاه‌ها، از آغاز سال 2022 توان این نیروگاه‌ها مجددا افزایش یافته است.   در سال گذشته، 1307 توربین بادی 7.6 میلیارد کیلووات ساعت برق برای حدود 2.2 میلیون خانوار تولید کردند که بیش از 11 درصد از برق مصرفی اتریش است و سرمایه گذاری‌ها در این حوزه در حدود 435 میلیون یورو بوده و پیش بینی می‌شود در سال 2022 به 622 میلیون یورو افزایش یابد.

  • استارتاپ وینی آموزش از راه دور رکورد دار جذب سرمایه استارتاپی

پرسه: شرکت استارتاپی تدریس آنلاین GoStudent مبلغ 300 میلیون یورو سرمایه کارآفرینی جدید جذب نمود و ارزش این شرکت به سه میلیارد یورو افزایش یافت.شرکت تدریس آنلاین GoStudent توانست یک جذب مالی میلیونی دیگر را دریافت نماید. این شرکت اعلام کرد، پس از اینکه استارت در ماه ژوئن 2021 توانست 205 میلیون یورو سرمایه  جدید جمع آوری کرد، اکنون 300 میلیون یورو دیگر را نیز برای توسعه زیرساخت های دیجیتالی این شرکت دریافت کرده است.  این بالاترین سرمایه گذاری استارت آپی است که تاکنون در اتریش انجام شده است.این بدان معناست که ارزش شرکت GoStudent، از 1.4 به 3 میلیارد یورو در کمتر از شش ماه رسیده است. از زمان تاسیس در سال 2016، این شرکت در مجموع بیش از 590 میلیون یورو جذب کرده است.

  • اتاق فدرال اقتصادی و تلاش برای به تعویق انداختن واکسیناسیون اجباری

کرونه: در برخورد با مساله واکسیناسیون اجباری در اتریش، اتاق فدرال اقتصادی نظری متفاوت با دولت دارد و در تلاش است تا زمان اجرایی شدن آن را به تعویق انداز. در بیانیه ای در مورد پیش نویس قانون فدرال برنامه ریزی شده، اتاق درخواست کرده است تا این برنامه به تعویق بیافتد. در این خصوص هارالد ماهرر ریاست اتاق گفت : این تصمیم بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد و بحران بیکاری بی دلیل توسعه خواهد یافت و از دولت خواسته است تا به جای بازوی اجبار از بسته‌های تشویقی استفاده نماید.  هارالد ماهرر ریاست اتاق و  کارل هاینز کوپف، دبیر کل اتاق، در بیانیه اعلام کرده اند که ترویج نرخ بالای واکسیناسیون در کشور و در نتیجه جلوگیری از قرنطینه‌های بیشتر که می‌تواند "عواقب مرگبار برای کارآفرینان اتریشی" داشته باشد، ضروری است اما واکسیناسیون اجباری راه حل نهایی نیست و به محدودیت های موجود در قانون اساسی اتریش اشاره می نمایند.شایان ذکر است که اتاق فدرال اقتصادی در دو سال گذشته از منتقدان اصلی دولت در نبرد مقابله با بحران کرونا به ویژه در خصوص تمهیدات اقتصادی بوده است.

  • افزایش قمیت مواد غذایی در اتریش و نیاز به واردات در سال 2022

پرسه: در سراسر جهان مواد غذایی در سال گذشته گرانتر از ده سال گذشته بوده است. قیمت مواد غذایی در این مدت در اتریش نیز افزایش یافته است اما تورم اصلی در حوزه مواد غذایی در سال 2022 خود را نشان خواهد داد. برای گرمایش، سوخت و موادغذایی اتریشی‌ها در دوازده ماه گذشته به طور قابل توجهی پول بیشتری نسبت به سال قبل هزینه کرده اند.  سازمان ملل متحد نیز در خصوص افزایش هزینه مایحتاج اصلی زندگی در سراسر دنیا هشدار داده است و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تبعات اصلی همه گیری در حوزه اقتصاد هنوز خود را به درستی نمایان نکرده است. همزمان سازمان جهانی غذای سازمان ملل متحد فائو روز پنجشنبه اعلام کرد خشکسالی، سیل، خرابی محصولات و مشکلات لجستیکی همچنین قیمت جهانی مواد غذایی را در سال 2021 به بالاترین سطح خود در ده سال گذشته رساند. قیمت غلات، گوشت، سبزیجات و میوه به طور متوسط ۲۸ درصد افزایش یافته و این میزان سریع ترین افزایش قیمت مواد غذایی از سال 2007 بوده است. همچنین تورم در بازار محصولات کشاروزی و دامی، به اروپا نیز رسیده است  و سال 2022 اتریش را در خواهد نوردید. با این حال، با تمهیدات دولت اتریش برای کنترل موقتی تورم در حوزه مواد غذایی تا کنون قیمت مواد غذایی در این کشور تا حد زیادی از تورم جهانی مصون بوده است. در حالی که شاخص کل قیمت مصرف کننده در ماه نوامبر 4.3 درصد افزایش یافت، قیمت مواد غذایی تنها 1.6 درصد افزایش یافت.اما اقتصاددانان مؤسسه پژوهش های  اقتصادی اتریش هشدار می دهند که کنترل شرایط به ویژه قیمت مواد غذایی برای مدت طولانی امکان پذیر نخواهد بود.  تا کنون، قدرت بازار مواد غذایی احتمالاً مانع از افزایش قیمت شده است اما زمانی که عمده فروشان داخلی بتوانند درآمد بیشتری نسبت به داخل در خارج از کشور داشته باشند، قیمت ها در اتریش نیز افزایش می یابد.علاوه بر این، اخیراً وابستگی کشاورزی اتریش به واردات به شدت افزایش یافته است. کشاورزان فقط گوشت گاو و شیر بیشتری نسبت به نیاز کشور تولید می‌کنند و اتریش در شرایط فعلی قادر به تولید غلات، سبزیجات و میوه کافی برای مصرف داخلی نمی‌باشد و در این حوزه سهمیه واردات حدود 40 درصد است. Wifo انتظار دارد که قیمت مواد غذایی در شش ماه اول سال جدید افزایش یابد.

  • حوزه یورو و بحران افزایش تورم

وینرتسایتونگ: تورم در حوزه یورو در ماه دسامبر به طور شگفت انگیزی افزایش یافته است. به گزارش  یورواستات کالاها و خدمات به طور متوسط 5.0 درصد گران تر از سال گذشته می‌باشند. این نرخ تورم بالاترین میزان از سال 1997 در حوزه یورو می‌باشد. در آبان ماه، نرخ تورم 4.9 درصد بود.نرخ تورم در منطقه یورو بیش از دو برابر بیشتر از هدف بانک مرکزی اروپا (ECB) است که نرخ 2.0 درصدی را به عنوان ارزش بهینه اقتصاد در میان مدت در نظر گرفته است. شاخص ترین محرک قیمت ها برمجددا انرژی بود که تا پایان سال نیز افزایش بیشتری داشته است. قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو 3.2 درصد بیشتر از دسامبر 2020 است و  کالاهای صنعتی (بدون احتساب انرژی) 2.9 درصد و خدمات 2.4 درصد افزایش قیمت داشته اند. پیش بینی می‌شود موج مبتلایان به اومیکرون بازار کار اروپا را بیش از پیش تحت تاثیر قرار دهد و افزایش تورم در حوزه یورو، با کاهش توان خرید شهروندان اروپایی، رشد اقتصادی تمامی‌کشورهای عضو را مستقیم تحت تاثیر قرار دهد. 

  • قیمت اجناس در عمده فروشی‌های اتریش متوسط تا 5 .10 درصد افزایش داشته است

مرکز آمار اتریش: بر اساس تحلیل مرکز آمار اتریش، شاخص قیمت عمده فروشی اتریش (GHPI 2020) برای سال 2021 به طور میانگین 110.4 واحد بود. در مقایسه با میانگین سالانه سال 2020، این میزان افزایش  معادل 10.4 درصد افزایش است. در سال قبل میزان تغییر میانگین سالانه 4.1- درصد  به صبت رسیده است. شایان ذکر است که در سال گذشته میلادی، افزایش قیمت ها به ویژه در حوزه ضایعات و مواد بازیافتی با تغییراتی روبرو بوده است:  ، آهن و فولاد + 59.2٪، لاستیک و پلاستیک + 51.5٪، سایر محصولات روغن معدنی + 34، 2٪  و همچنین غلات، دانه‌ها و خوراک دام + 32.2%. همچنین افزایش قیمت قابل توجهی برای پوست و چرم و همچنین فلزات غیرآهن هر کدام + 24.7٪ و بنزین از جمله گازوئیل + 22.6٪ قابل مشاهده بوده است. همچنین  چوب و محصولات چوبی + 19.6 درصد، کودها و محصولات شیمیایی کشاورزی + 19.1 درصد، ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات و لوازم جانبی + 14.9 درصد و سوخت جامد + 13.0 درصد نیز در زمره مواد و کالاهایی هستند که با افزایش قیمت روبرو بوده اند. 

  • مبارزه اتریش با انرژی هسته ای ادامه دارد

استاندارد: مبارزه اتریش علیه انرژی هسته ای ادامه دارد.همه پرسی علیه نیروگاه هسته ای Zwentendorf در سال 1978 و فاجعه هسته ای چرنوبیل در سال 1986 همچنان در حافظه تاریخی اتریشی‌ها زنده است و از آن پس مخالفت قاطعانه با انرژی هسته ای یکی از عناصر اصلی سیاست داخلی اتریش به شمار می آید و یکی از معدود نکاتی است که احزاب پارلمانی در مورد آن اختلاف نظر ندارند. مخالف با انرژی هسته ای از زمان همه پرسی نیروگاه هسته ای Zwentendorf در سال 1978 مورد توافق سیاسی بوده و در قانون اساسی در سال 1999 به تصویب رسید.اما در سطح بین المللی، اتریش تاکنون در مبارزه با نیروگاه‌های هسته ای تا حد زیادی ناموفق بوده است. حتی در اروپا،کشورهای زیادی همراه با اتریش نیستند. اکثر کشورهای اتحادیه اروپا طرفدار طبقه بندی انرژی هسته ای به عنوان انرژی کم کربن و سبز هستند. موضعی که اکنون باید با مقررات کمیسیون اتحادیه اروپا به قانون تبدیل شود. اتریش همزمان تلاش  می‌کند تا  از این عمل قانونی جلوگیری کند. با این حال، در عمل، شاید چنین اقدامی‌به تنهایی برای اتریش نتیجه ای در بر نداشته باشد. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما