معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در نیمه اول دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

نشست دیجیتالی شدن سیستم ارتباطی در استان ماری برگزار شد.

 زمان انتشار خبر: 1400/10/7

خبرگزاری ترکمن پورتال: اخیراً جلسه ای با مشارکت شرکت مخابرات ترکمن تلکوم، آژانس ترکمن ارگاتنشیک، شرکت مخابراتی استانماری تلکوم و استانداری ماری برگزار شد.

در این نشست موضوعات تضمین شرایط سیستم دیجیتال در ادارات ارتباطات، پیوستن به تلاش ها به منظور دیجیتالی کردن خدمات ارائه شده به شهروندان و پروژه‌هایی که برای اجرا در آینده نزدیک برنامه ریزی شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه کارکنان شرکت ها و سازمان‌های مختلف استان ماری، اعضاء اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، نمایندگان ادارات آموزش، بهداشت و درمان و ورزش حضور داشتند.

سخنرانان در این مراسم به لزوم بهبود بخش ارتباطی استان ماری و همچنین اجرای پروژه‌هایی که به رساندن سیستم خدمات به صورت الکترونیکی و مبتنی بر پایگاه‌های اطلاعاتی به سطح جدیدی در انتقال آژانس مربوطه به اقتصاد دیجیتال کمک می‌کند، تأکید و اشاره نمودند.

در این نشست معاون رادیو و تلویزیون شرکت مخابرات استانی "ماری تلکوم" د. خوجایف در خصوص فعالیت های انجام شده در این شرکت که مطابق با "رویکرد توسعه اقتصاد دیجیتال در ترکمنستان برای 2019 تا 2025 میلادی" بوده است و نیز در مورد خدمات دیجیتال صحبت کرد.

همچنین، معاون فناوری اطلاعات ماری تلکوم بالی یف در مورد خدمات انجام شده به منظور پیاده سازی سیستم دیجیتال در قلمرو استان تا سال 2021 میلادی توضیح داد و با اشاره به پروژه‌های نوآورانه ابراز داشت که: "چشم اندازکنونی به ویژه بر تحولات ایجاد شده در نظام ارتباطی استان در نتیجه همکاری‌های توسعه چند جانبه بین المللی است".

علاوه بر این، کارکنان ارتباطات استان ماری، متخصصان استانداری و سایر بخش ها در مورد موضوعاتی مانند: مدیریت اسناد الکترونیکی، امنیت اطلاعات در ارتباطات و ارائه اینترنت برای مردم سخنرانی کردند.

در پایان این مراسم به سازمان‌ها و بنگاه‌ها به دلیل تلاش شایسته در راه اندازی سیستماتیک خدمات دیجیتال در استان، لوح تقدیراستانداری ماری اعطاء شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/42880/v-maryiskom-velayate-

رئیس جمهور ترکمنستان از بزرگترین میدان گازی جهان "گالکینیش" بازدید کرد.

زمان انتشار خبر: 1400/10/13

 خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور،طی سفری کاری به استان ماری از بزرگترین میدان گازی جهان "گالکینیش" بازدید کرد و با چشم انداز توسعه ذخایر جدید در محل آشنا شد.

در جریان این پرواز، رئیس دولت با محتوای نشریات چاپی منتشر شده در کشور آشنا شد و همچنین در گفتگوی تلفنی، به مامتخان چاکیف، مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت کابینه وزیران دستور داد تا موضوعات مرتبط با بهبود فعالیت های آژانس هواپیمایی ترکمن، پیاده سازی و تجربیات پیشرفته جهانی در کار آن را مورد توجه ویژه قرار دهند.

رئیس جمهور ترکمنستان در بدو ورود به میدان گالکینیش،نقشه‌هاو نمودارهایی حاوی اطلاعات دقیق در خصوص چشم اندازمیادین شناسایی شده توسط متخصصان این منطقه و همچنین روش های توسعه آنها با در نظر گرفتن مؤلفه‌های زیست محیطی آشنا گردید.

در 50 کیلومتری مرکز استان ماری در نزدیکی مرز ایران و افغانستان، بزرگترین میدان در جنوب ترکمنستان با مساحت 1842 کیلومتر مربع در نوامبر 2006 میلادی کشف شد که یولاتن جنوبی نامیده شد.

در 18 نوامبر 2011 میلادی، رئیس‌جمهور ترکمنستان فرمانی را امضاء کرد که به موجب آن، میدان‌های یولاتن-عثمان جنوبی، مینارا و میدان‌های مجاور آن را میدان گازی گالکینیش نامگذاری کرد. عملیات در تابستان 2013 میلادی آغاز شد.

میدان گالکینیش دارای دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان است. Gafney، Cline & Associates، شرکت مستقل بریتانیایی، تخمین ذخایرآن را برای میدان گالکینیش (همراه با میدان یاشلار مرتبط) از بیش از 26 تریلیون متر مکعب به بیش از 27 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی افزایش داده است.

در میدان گالکینیش، شرکت مهندسی هیوندای. LTD (جمهوری کره)، CNPC (جمهوری خلق چین) و Petrofac International LLC (امارات متحده عربی) سه مجتمع بزرگ پردازش گاز برای گوگردزدایی با ظرفیت کل 30 میلیارد متر مکعب گاز تجاری در سال ساخته و راه اندازی کرده اند.

رئیس انستیتوی علمی تحقیقاتی گاز طبیعی شرکت دولتی ترکمن گاز از اقدامات انجام شده جهت بررسی ذخایر غنی منابع هیدروکربنی، تسلط بر رویه‌های پیشرفته علم مدرن به منظور افزایش حجم پردازش گاز به رهبر ملت گزارش داد.

همچنین از تربیت متخصصان این حوزه، کار تحقیقاتی آنان مطابق با مقتضیات زمان گزارش داده شد.

سپس رئیس شرکت دولتی "ترکمن گئولوگیا" از اکتشافات زمین شناسی انجام شده در نقاط مختلف کشور، از ویژگی‌های آنها، آزمایش های علمی انجام شده در این زمینه گزارش داد.

همانطور که اشاره شد، کشف ذخایر غنی هیدروکربنی نیازمند رویکرد علمی است.

رئیس شرکت دولتی "ترکمن گاز" از سرمایه گذاری‌های انجام شده برای توسعه این صنعت و ادامه کار همه جانبه به منظور افزایش کارایی آن خبر داد.

در همین زمینه می‌بایست اذعان داشت که: تأکید و تمرکز بر افزایش حجم تولید گاز طبیعی و همچنین تنوع بخشیدن به حمل و نقل آن می‌باشد.

در ادامه، شاهیم عبدالرحمانوف، نایب رئیس کابینه وزیران، مسئول مجتمع سوخت و انرژی، از وضعیت فعلی این صنعت، اقدامات انجام شده برای افزایش پتانسیل صادراتی آن و همچنین حفاری چاه‌های جدید نفت و گاز گزارش داد.

همچنین خاطرنشان می‌گردد که: کار مجتمع سوخت و انرژی، که یکی از بخش های کلیدی اقتصاد است، به طور مداوم در حال بهبودمی‌باشد.

تجربه پیشرفته جهانی و فن آوری‌های نوآورانه به طور فعال پیاده می‌شود، که این امر به توسعه و افزایش مستمر ظرفیت تولید مجتمع از جمله صنایع تبدیلی کمک می‌کند.

همانطور که تأکید شد، استفاده از منابع طبیعی کشور در صنعت به شکوفایی کشور مستقل، تقویت اقتصاد ملی و افزایش مستمر سطح زندگی مردم کمک می‌کند.

در عین حال، پروژه‌های سرمایه گذاری اجرا شده در بخش سوخت و انرژی به توسعه بیشتر همکاری‌های بین المللی سودمند دوجانبه نیز کمک می‌کند.

رهبر ملت در ادامه گفتگو در این باره، سایت ماری جنوبی را برجسته کرد و نیز خاطرنشان ساخت که:"این سایت،چشم اندازبسیار روشنی دارد. بنابراین، مانند سایر مناطق  کشور، این منطقه نیز نیاز به نوآوری در زمینه حفاری چاه‌های گاز دارد که پیش‌نیاز اصلی آن استفاده بهینه از منابع گاز طبیعی است".

رئیس جمهور گفت: "در این راستا، میدان گازی گالکینیش که مجموع ذخایر آن به همراه میدان‌های یاشلار و گاراکل، بیش از 27تریلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود، به صورت مرحله ای از طریق پروژه‌های خاص با تمرکز  بلندمدت در حال توسعه می‌باشد. همزمان سایر میادین گازی کشور نیز در حال سرمایه گذاری هستند".

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم تشدید اکتشافات و حفاری‌های زمین شناسی گفت: "ما کارهای عظیمی انجام می دهیم تا از این ثروت به نفع ترکمنستان و به نفع مردم جهان به طور مؤثر استفاده کنیم.

گاز میدان گالکینیش به بازار داخلی عرضه و به چین صادر می‌شود. این خط لوله برای تأمین 40 میلیارد متر مکعب گاز در سال طراحی شده است که ظرفیت خروجی سه خط (A، B و C) آن 55 میلیارد متر مکعب در سال است.

علاوه بر این، گاز این میدان به عنوان منبعی برای تأمین از طریق خط لوله گاز تاپی با ظرفیت 33 میلیارد متر مکعب گاز در سال شناسایی شده است.

در آینده نیز قرار است از منابع گاز گالکینیش برای تأمین نیاز اروپا استفاده شود".

ترکمنستان از نظر ذخایر گاز طبیعی در کنار روسیه، ایران و قطر جزو چهار کشور اول جهان است.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/42999/prezident-turkmenistana-

پروازهای منظم مسافری از فرودگاه بین المللی کرکی آغاز شده است.

 زمان انتشار خبر: 1400/10/13

خبرگزاری جیحون نیوز: پروازهای منظم از فرودگاه بین المللی کرکی آغاز شده است.

این هواپیما که صبح با پرواز T5-313 از عشق آباد برخاسته بود، دقیقایک ساعت بعد در فرودگاه کرکی به زمین نشست. و ساعتی بعد با مسافران مسیربرگشت را طی کرد.

به این ترتیب، ساکنان حومه‌های خلچ، خوجامباز، کرکی، دولتلی، کویتنداگ این فرصت را داشتند که بدون آمدن به ترکمن‌آباد از مسیری کوتاه به پایتخت برسند.

فرودگاه بین المللی کرکی در ژوئن 2021 میلادی راه اندازی شد،و سند رسمی ایکائو را دریافت کرد که کد مکان چهار حرفیUTAE و گواهی انطباق با استانداردهای بین المللی از فرودگاه بین المللی مونیخ به این فرودگاه، اختصاص داده شد.

شاخص ایکائو موقعیت جغرافیایی سرویس حمل و نقل هوایی را نشان می دهد که ارتباطات بین نقاط ثابت را تنظیم می‌کند و برای تضمین ایمنی ناوبری هوایی، منظم بودن، کارایی و صرفه جویی در ترافیک هوایی در نظر گرفته شده است.

گواهی انطباق،تأیید می نماید که تمامی‌پارامترهای فرودگاه، از برنامه‌ریزی و طراحی، ویژگی‌های فیزیکی آنها و همچنین فرود، ناوبری، هواشناسی، سیگنال‌های نوری و سایر سیستم‌های لازم مورد استفاده، مطابق با مقررات و استانداردهای بین‌المللی به منظور بهره‌برداری و نگهداری فرودگاه‌ها می‌باشد.

منبع: https://jeyhun.news/nachalis-regulyarnye-passazhirskie-

کفش های مارک "ساده" به روسیه صادر می‌شود.

 زمان انتشار خبر: 1400/10/13

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: شرکت خصوصی"ساده دوستلوک" واقع در استان ماری ترکمنستان قراردادی را به منظور صادرات کفش، تحت علامت تجاری"ساده" به روسیه از سال 2022 میلادی امضاء کرده است.

این شرکت برای هر فصل، بیش از 30 نوع کفش مردانه، زنانه، نوجوانان، ویژه و راحتی در سایزها و رنگ های مختلف تولید می‌کند.

پلی وینیل کلراید (PVC)، اتیلن وینیل استات (EVA) و پلی اورتان (PU) به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شوند. این مطلب را روزنامه ریزقال گزارش داد.

ظرفیت های این شرکت معادل با امکان تولید 140 هزار جفت کفش در ماه می‌باشد.

در اکتبر 2021 میلادی، این شرکت، محصولات کفش تحت برند "ساده" شامل گالوش و چکمه را به گرجستان صادر کرد.

شرکت خصوصی"ساده دوستلوک"در سال 2018 میلادی تأسیس شد که در زمینه تولید کفش فعالیت می‌کند.

 این شرکت قصد دارد تا در آینده تولید انواع کفش های جدید را راه اندازی نماید.

در همین راستا قرار است که نوع جدیدی از کفش های پی وی سی برای دانش آموزان مدرسه ای با نام تجاری"ساده" تولیدشود.

 همچنین قرار است که کفش های ورزشی زنانه و مردانه از اتیلن وینیل استات (EVA)تولید شود.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/8062/obuv-pod-torgovoi-markoi-

رئیس جمهور ترکمنستان دستور افزایش تولید گاز در استان ماری را صادر کرد.

 زمان انتشار خبر: 1400/10/14

خبرگزاری ترکمن پورتال: توسعه صنعت نفت و گاز کشور، افزایش حجم تولید گاز میادین استان ماری و تقویت جایگاه ترکمنستان در بازار انرژی جهان امروز در نشستی که قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور در پی سفر به استان برگزار کرد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، این نشست با حضور شاهیم عبدالرحمانوف، معاون رئیس کابینه وزیران، مسئول مجتمع سوخت و انرژی، رؤسای ساختارهای صنعت نفت و گاز و همچنین نهادهای زیرمجموعه مجتمع سوخت و انرژی در استان ماری برگزار شد.

رهبر ملت گزارشهای رؤسای شرکت دولتی "ترکمن گئولوگیا"، شرکت دولتی "ترکمن گاز" و معاون نخست وزیر مسئول مجتمع سوخت و انرژی را استماع نمود.

در این گزارش ها اقدامات انجام شده به منظور افزایش تولید گاز طبیعی، افزایش بهره وری چاه‌های موجود و توسعه میادین جدید با استفاده از فناوری‌های مدرن، بیان شد

اطلاعاتی در خصوص فعالیت های  انجام شده با شرکاء خارجی، مسیرهای اصلی اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری مشترک، توسعه میدان گازی گالکینیش وجود داشت.

رئیس جمهور ترکمنستان با تمرکز بر اثبات علمی خدمات در حال ایجاد، خاطرنشان کرد که: "در عملکرد مجتمع سوخت و انرژی، اجرای مؤثر دستاوردهای علمی نقش مهمی دارد".

رئیس دولت با بیان اینکه:"اجرای برنامه‌های کلان برای توسعه و نوسازی اقتصاد ملی، گذار به سیستم دیجیتال است، بر ایجاد تولیدات صنعتی با فناوری پیشرفته، تأکید کرد که اصلاحات جاری فرصت های زیادی را جهت توسعه همکاری متقابل سودمند با کشورهای ذینفع باز می‌کند".

قربانقلی بردی محمداف،رئیس جمهور بر این واقعیت تأکید کرد که:"سرمایه گذاری‌های عظیمی در مجتمع نفت و گاز انجام می‌شود که در توسعه صنعت، تأمین تجهیزات لازم برای شرکت های نفت و گاز، انجام اکتشافات زمین شناسی، حفاری و توسعه زمینه‌های جدید صنعتی مهم است. بنابراین، از طریق توسعه همکاری‌های بین المللی، پروژه‌های عظیم در مقیاس بزرگ در حال اجرا هستند".

رئیس‌جمهور همچنین خاطرنشان کرد که: "در این زمینه لازم است سطح ایمنی کار انجام شده در میادین نفت و گاز تحت کنترل دائمی‌باشد".

در همین راستا نیز دستورات ویژه‌ای  به معاون نخست‌وزیر داد.

قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور در خصوص وظایف فرآوری گاز طبیعی و افزایش حجم صادرات آن که اظهار داشت که: "راه حل بهینه آن نه تنها موجب تقویت اقتصاد ملی است، بلکه موجب دستیابی به مشارکت سازنده بین المللی نیز می‌شود".

وی همچنین بر لزوم استفاده از دستاوردهای پیشرفته علم و تجربه جهان نیز جهت نیل به این هدف، تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در اجرای اقدامات در این راستا، دستورات ویژه‌ای را به مدیران مربوطه ابلاغ کرد.

در ادامه موضوع، رهبر ملت دستور داد تا تلاش های لازم به منظور سازماندهی کار در بنگاه‌های نفت و گاز مطابق با مقتضیات زمان، صورت پذیرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت نگاه مسئولانه و همه جانبه به حل مشکلات در این راستا، بهبود فضای فعالیت ساختارهای تخصصی، ایجاد شرایط مساعد برای نیروی کار مولد کارگران صنعت را از اولویت های سیاست های کشور دانست.

رئیس جمهور، همچنین دستور داد تا با تسریع در اکتشافات زمین شناسی، اقدامات همه جانبه ای برای جستجو، شناسایی و کشف میادین جدید نفت و گاز انجام شود.

وی همچنین بر تقویت روابط با مؤسسات آموزشی تخصصی پیشرو جهان، با استفاده از قابلیت های سیستم های ارتباطی مدرن و فناوری‌های دیجیتال، که پرسنل بسیار ماهر را برای صنعت نفت و گاز  درامور علمی و تجربی، آموزش می دهند، تأکید کرد.

رئیس دولت ابراز داشت که: "تقویت بنیان مادی و فنی مجتمع سوخت و انرژی از جمله مؤسسات اکتشافات زمین شناسی و همچنین بازسازی در صورت لزوم تأسیسات تولیدی و تهیه پیشنهادات خاص برای جذب سرمایه گذاری در اجرای پروژه‌های جدید ضروری است".

منبع:https://turkmenportal.com/blog/43034/prezident-turkmenistana-

رئیس جمهور ترکمنستان در جریان وضعیت استان ماری قرار گرفت.

 زمان انتشار خبر: 1400/10/14

خبرگزاری دولتی ترکمنستان:رئیس جمهور ترکمنستان طی سفر کاری که به استان ماری داشت، با وضعیت استان ماری آشنا شد. سپس رهبر ملت به استاندار ماری دی. آنابردیف اجازه سخن داد.

استاندار به نمایندگی از مردم استان از اینکه رئیس جمهور، سال جدید را با سفر کاری به استان ماری آغاز کرد و با اجرای برنامه ملی روستایی آشنا شد، ابراز قدردانی کرد.

همچنین وی گزارش داد که: "با توجه به دستورات رئیس دولت، استان در نظر دارد تا با کاهش اراضی کاشت پنبه و افزایش عملکرد، سطح زیرکشت سیب زمینی و سبزیجات و تره بار را افزایش دهد".

وی افزود: "این امر، موجب می‌شود که حجم کشت سبزیجات و تره بار در استان و همچنین محصولات دامی افزایش یابد".

در خاتمه، استاندار یک بار دیگر از قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور به دلیل حمایت دولت از توسعه اقتصادی-اجتماعی استانها، بهبود شرایط اجتماعی و معیشتی مردم، افزایش مداوم بهره وری دامداران به ویژه پرورش گوسفند قدردانی کرد.

همانطور که رهبر ملت تأکید کرد، دولت پیوسته بر اجرای موفق برنامه‌های ملی توسعه استان‌ها نظارت خواهد داشت.

منبع: https://tdh.gov.tm/ru/post/29855/rabochaya-poezdka-prezidenta-

حدود 13 هزار هکتار زمین،جهت کشت سیب زمینی در استان ماری ترکمنستان اختصاص می یابد.

 زمان انتشار خبر: 1400/10/15

خبرگزاری ترکمن پورتال: بسیاری از مزارع در استان ماری در خصوص زمینی که به منظور کشت سیب زمینی اختصاص داده می‌شود تصمیم گرفته اند. به گزارش روزنامه ترکمنستان بی‌طرف، در مجموع در سال 2022 میلادی در این استان تقریباً 13 هزار هکتار زمین، زیر کشت سیب زمینی خواهد رفت.

این میزان از زمین، بسیار بیشتر از مناطقی است که قبلاً در اینجا اختصاص داده شده بود.

امسال در حومه ترکمن کالا، سیب زمینی در 2300 هکتار، زمین کشت می‌شود که مساحت آن نسبت به قبل،  تقریباً دو برابر خواهد شد.

این امر به ساکنان ترکمن اجازه می دهد تا در دو فصل برداشت حداقل 32200 تن سیب زمینی را به دولت تحویل دهند.

کشت محصولات سبزیجات و تره بار در استان، توسط کشاورزان 3 دهستان ترکمنستان، تازه یول و کمینه انجام خواهد شد.

شایان ذکر است که: دولت در نظر دارد تا سطح زیر کشت پنبه را 40 هزار هکتار کاهش دهد تا سطح زمین کاشت سیب زمینی و سبزیجات و تره بار افزایش یابد.

بسیاری از مردم تعجب می‌کنند که آیا این امر بر حجم برداشت پنبه در کشور تأثیر می‌گذارد یا خیر؟

اما پاسخ این سؤال از سوی کارشناسان کشاورزی، داده شده است.

بدین نحو که ماهیت آن به لزوم افزایش عملکرد زمین به دلیل اجرای دقیق قوانین کشاورزی برای کشت پنبه خلاصه می‌شود.

دولت خونکاروف، متخصص برجسته بخش اصلاحات و پیاده سازی روش های مدرن در کشاورزی فرمانداری ترکمن کالا نیز در این باره صحبت کرد.

وی اظهار داشت که: "وقتی به نتایج کمپین پنبه نگاه می‌کنیم، همه می‌بینند که یکی از پنبه کاران زمین بیش از آن چیزی که مقرر بود پنبه برداشت کرده است. در میان آنها کسانی هستند که 50 درصد و برخی حتی دو برابر تعهدات خود را انجام داده اند.

این در حالی است که همه در یک زمین کار می‌کردند، در شرایط آب و هوایی یکسان، از کودهای مشابه استفاده می‌کردند. لیکن نتایج متفاوتی را داشته اند.

لذا از همین رو، می‌بایست در خصوص تجربه استفاده از زمین، سطح دانش کشاورزی و نیز میزان دقت و مهارت آنها صحبت کنیم.

هنگام رشد یک محصول خاص، از روش های علمی مبتنی بر کار استفاده کنید.

حال اگر در این راستا دقیقاً در بالا بردن فرهنگ کشاورزی بتوانیم به نتایج لازم دست یابیم، در سطوح کوچک می‌توان بازدهی زیادی داشت. از این حیث، ما کارشناسان کشاورزی برای تشدید کار بر روی اجرای روش‌های نوین در تولید محصولات کشاورزی،دستورالعمل هایی داریم که می‌توان از آنها بهره مند شد. من معتقدم باید با روستائیان بیشتر ملاقات کرد، به امور آنها در حوزه کشاورزی توجه داشت و نیز با مشاوره به آنها کمک کرد. با این حال، ما امروز کار خود را به این ترتیب سازماندهی می‌کنیم. اینگونه قصد داریم به فعالیت خود ادامه دهیم. و ما مطمئن هستیم که به یک راه حل موفق برای چالش هایی که با آن روبرو هستیم دست خواهیم یافت".

منبع:https://turkmenportal.com/blog/43037/pod-kartofel-v-maryiskom-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما