معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۶

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته سوم دی ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موفقیت بوگوتا در جذب 70% سرمایه‌های خارجی کشورهای خاورمیانه در کلمبیا

پروکلمبیا (سازمان مسئول در زمینه‌ ارتقای صادرات غیرسنتی، جذب گردشگر و سرمایه‌های خارجی) در جدیدترین گزارش خود پیرامون وضعیت‌ سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور اعلان داشته که بوگوتا، پایتخت کلمبیا موفق شده است که طی یک دهه گذشته بیش از 70% سرمایه‌های خارجی کشورهای خاورمیانه در کلمبیا را جذب نماید. سرمایه‌‌گذاری‌های مذکور غالبا توسط عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه انجام شده که در این بین، بوگوتا در قیاس با سایر استان‌ها و شهرهای کلمبیا فعال‌تر عمل کرده است.

پروکلمبیا میزان سرمایه ورودی به بوگوتا از سوی خاورمیانه طی سال‌های 2011 تا 2021 را بالغ بر 81 میلیون دلار برآورد می‌نماید. طبق این گزارش میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی توسط بوگوتا در سال 2021 در قیاس با سال 2020 افزایشی 39% را نشان می‌دهد. پروکلمبیا، جذاب‌ترین بخش‌های اقتصادی پایتخت کشور در سال گذشته میلادی را شامل 25 پروژه کلان و زیرساختی از جمله در حمل‌ونقل عمومی‌ بویژه طرح متروی بوگوتا دانسته است.  

تورم سال 2021 در کلمبیا، بی‌سابقه طی پنج سال گذشته

بنابر اعلام سازمان ملی آمار کلمبیا (دنه)، تورم در این کشور در سال 2021 به میزان 5.62% بوده که این رقم طی پنج سال گذشته بی‌سابقه می‌باشد. ارزیابی شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد که تورم در این کشور آمریکای‌جنوبی در مقایسه با سال 2020 که 1.61% بوده، جهشی 350 درصدی را تجربه کرده است که بالاترین رکورد از سال 2016 تاکنون می‌باشد. بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به مواد غذایی بوده که در مقایسه با سال 2020 معادل 17.23% افزایش قیمت داشته است. سایر اقلام خوراکی که با افزایش بی‌رویه قیمت مواجه بوده‌اند عبارتند از:

  • سیب‌زمینی: 111%
  • گوشت: 33%
  • پلاتنو: 21.06%
  • میوه تازه: 24.29%
  • تخم مرغ: 18.3%
  • شیر: 12.79%

طبق گزارش دنه، شهر سانتا مارتا مرکز استان مگدالنا، بیشترین میزان تورم در سال 2021 در کلمبیا را تجربه کرده و بوگوتا پایتخت کشور نیز کمترین میزان تورم را داشته است. برآورد کارشناسان اقتصادی بر این است که روند افزایش قیمت‌ها در کلمبیا طی ماه‌های اولیه سال 2022 نیز همچنان ادامه خواهد داشت و این کشور نرخ تورم بالای 6% را تجربه خواهد نمود.

در واکنش به آمار اعلامی، ایوان دوکه مارکز رئیس‌جمهور ابراز داشته که آمار تورم کلمبیا در مقایسه با سایر کشورهای آمریکای‌لاتین و برخی از اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پائین می‌باشد. وی علت اصلی تورم بالای کلمبیا در سال 2021 را «بحران در زنجیره لجستیکی جهانی» و «آشفتگی در عرضه مواد اولیه» اعلام نمود.

لغو روزانه 40 پرواز داخلی در کلمبیا به دلیل شیوع سویه اُمیکرون و آسیب‌پذیری شدید جهانگردی 

بنا به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری کلمبیا، گسترش اُمیکرون، سویه جدید بیماری کرونا در این کشور باعث شده است تا روزانه بین 40 تا 45 پرواز داخلی لغو گردد. اختلال در سیستم خدمت‌رسانی شرکت‌های هواپیمایی بدلیل آلوده‌شدن خدمه پروازها بویژه در شرکت‌های آویانکا، لاتم کلمبیا و ویواایر می‌باشد.

سازمان هواپیمایی کشوری اعلان داشته که به عنوان نمونه شرکت لاتم کلمبیا از تاریخ 18 تا 26 دی‌ماه، در مجموع 53 پرواز خود را به دلیل مبتلا شدن 18% از کارکنان خود به ویروس کرونا لغو کرده که معادل 4.5% از خدمات پروازی این شرکت می‌باشد. شرکت لاتم کلمبیا در جدیدترین برآورد خود تصریح کرده که انتظار دارد میزان لغو پروازهای شرکت تا پایان فوریه 2022 به رقم 8% نیز برسد.

با توجه به این‌که کلمبیا به طور عام و فرودگاه بین‌المللی بوگوتا به طور خاص، به عنوان یکی از قطب‌های هوانوردی غیرنظامی در منطقه آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب محسوب می‌شود، وزیر بازرگانی، صنایع و گردشگری کلمبیا، پیش‌بینی نموده که میزان ورود جهانگرد به این کشور آمریکای‌جنوبی در سال 2022 به بیش از 3 میلیون نفر خواهد رسید؛ این در حالی است که این رقم در سال 2021 به 1 میلیون و 900 هزار نفر بالغ شده بود. پیش‌بینی دولت کلمبیا از درآمد گردشگری در سال جاری، در حدود 32 میلیارد و 900 میلیون پزو می‌باشد؛ ولی شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا باعث گردیده تا بار دیگر صنعت هوانواردی تجاری به عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی رونق گردشگری، در معرض تهدید قرار بگیرد.

بدهی‌های خارجی کلمبیا در سال 2021 معادل 53% تولید ناخالص داخلی کشور  

بانک مرکزی کلمبیا اعلان داشته که بدهی‌های خارجی این کشور آمریکای جنوبی در سال 2021 معادل 53% تولید ناخالص داخلی بوده است؛ به عبارت دیگر، مجموع بدهی‌های خارجی کلمبیا در پایان سال گذشته میلادی برابر با 167 میلیارد و 221 میلیون دلار شده، که نسبت به سال پیش از آن یعنی سال 2020 رشد 2.7% را نشان می‌دهد. بنا به گزارش بانک مرکزی از مجموع بدهی 167 میلیارد دلاری کشور، 31.7% آن مربوط به بدهی‌های عمومی و 21.3% مربوط به تعهدات خصوصی دولت می‌باشد.        

بیکاری، معضل اصلی کلمبیا در سال 2021  

اینوامر، قدیمی‌ترین و معتبرترین مؤسسه نظرسنجی کلمبیا با قدمتی 50 ساله، در جدیدترین گزارش خود ابراز داشته که طبق نظرخواهی صورت گرفته، شهروندان کلمبیایی مشکل اصلی کشور را بیکاری می‌دانند که این معضل بالاتر از «فساد»، «ویروس کرونا» و «فقدان امنیت» جامعه کلمبیا را به خود مشغول کرده است. طبق این نظرسنجی 75% از مردم، بیکاری را چالش اصلی دانسته و فقط 19% معتقدند که فرصت‌های شغلی طی یکسال گذشته بهبود یافته است. جامعه آماری مذکور متشکل از 1200 نفر بوده که 400 نفر از بوگوتا پایتخت کشور، 200 نفر از مدئین، 200 نفر از کالی، 200 نفر از بارانکیا و 200 نفر از بوکارامانگا شرکت‌ کرده‌اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما