معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

گزارش شورای کل کارشناسان اقتصادی در باره اقتصاد کلان اسپانیا

بنا به گزارش رسانه‌های اسپانیا، شورای کل کارشناسان اقتصادی این کشور به تازگی گزارشی پیرامون اقتصاد کلان اسپانیا منتشر نموده است. بر اساس اخباری که از تاریخ چهارم ژانویه 2022 در نشریات اسپانیا در این خصوص منتشر شد، پیش بینی کارشناسان این نهاد درباره نرخ رشد اقتصاد اسپانیا در سال 2022 برابر با 5.6% می‌باشد. همین گزارش نرخ رشد اقتصادی اسپانیا در سال 2021 را 4.7% اعلام کرده است.

بر اساس هشدار این کارشناسان، پیش بینی آن‌ها در باره رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 می‌تواند در صورت ادامه روند صعودی قیمت ها  دچار کاهش شود. دلیلی که برای این موضوع ذکر می‌کنند آن است که تاثیر افزایش قیمت انرژی، که منجر به افزایش ارزش دیگر کالاها شده، تنها محدود به دوره زمانی پایان سال گذشته نمی‌شود و نمی‌توان آن را پدیده ای موقت دانست، بلکه تبدیل به امری ساختاری شده است. در توضیح این نظر نیز به آخرین گزارش مؤسسه ملی آمار در باره تورم اسپانیا استناد می‌کنند که در آن نرخ تورم خالص (core inflation)، که در آن افزایش قیمت انرژی و افزایش قیمت کالای غذایی فرآوری شده منظور نمی‌شود، برابر با 2.1% اعلام شده است. باید توجه داشت که نرخ تورم اسپانیا در ماه دسامبر به 6.7% رسید که در 30 سال گذشته بی سابقه بود. این رقم نسبت به ماه قبل از آن یعنی نوامبر نیز رشدی برابر 1.3% داشت. در ماه نوامبر 2021 تورم در اسپانیا برابر با 5.5% یعنی 6 واحد درصد بیشتر از متوسط این رقم در اروپا بود.

تورم به دلیل بافت شرکت های اسپانیایی، که اکثریت آن‌ها کوچک و متوسط هستند، نتایج وخیم تری به دنبال خواهد داشت زیرا افزایش قیمت انرژی و هزینه‌های کار، این نوع شرکت ها را بیشتر متاثر می‌کند. البته بخشی از افزایش هزینه‌های کار برای شرکت ها نیز مربوط به افزایش حداقل حقوق گروه‌های شغلی میان حرفه ای (مشاغل بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات) و افزایش سهم تأمین اجتماعی به ازای هر یک کارمند می‌باشد. حداقل حقوق میان حرفه ای در حال حاضر همچنان 965 یوروست ولی هدف تعیین شده برای سال 2022 افزایش آن تا 1.000 یورو می‌باشد و می خواهد که در پایان دوره کار دولت این رقم به 60% متوسط حقوق اسپانیایی‌ها برسد.

نرخ تورم علاوه بر کاهش مصرف در بازار داخلی اسپانیا می‌تواند صادرات این کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد زیرا افزایش قیمت ها موجب کاهش رقابت پذیری کالاهای صادراتی می‌شود. این در حالی است که صادرات اسپانیا در سال 2021 افزایشی برابر 11% داشته و در مسیر خوبی قرار گرفته است.

درباره نرخ بیکاری، شورای کل کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرد که سال 2021 با 14.7% به پایان رسیده و این رقم در سال 2022 به 14.2% کاهش پیدا می‌کند. البته 4 مورد از هر 5 اشتغال ایجاد شده از ماه اکتبر 2020 تا اکتبر 2021 مربوط به بخش دولتی بوده اند که با توجه به نیاز بخش بهداشت و سلامت دولتی به کارمندان بیشتر امری بدیهی به نظر می رسد.

بدهی دولتی اسپانیا که در ماه می 2021 به 125% تولید ناخالص داخلی رسید، در سه ماهه سوم تعدیل شده و بر اساس گزارش کارشناسان اقتصادی در پایان سال 2021 به 121% تولید ناخالص داخلی رسید. این رقم بیشتر از پیش بینی دولت در این باره است که برابر 119.5% می‌باشد. کسری دولتی نیز در این گزارش بین 7.8 تا 8.5% تولید ناخالص داخلی در پایان سال بوده که با پیش بینی دولتی (8.4%) همخوانی دارد.

منابع:

 

https://www.eleconomista.es/economia/noticias/11550219/01/22/El-CGE-mantiene-el-PIB-de-2022-al-56-y-alerta-de-una-inflacion-estructural.html

https://www.economiadigital.es/economia/peligro-inflacion-estructural-contraccion-consumo-perdida-competitividad.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما