معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۹

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آذربایجان در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد :

 میکائیل جباروف از برنامه‌های اصلی خود برای جلوگیری از افزایش قیمت ها خبر داد

خبرگزاری «رپورت»: 15 دی

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد اذربایجان گفت: «تنها راه برای به حداقل رساندن تأثیر افزایش قیمت در آینده، تشکیل زنجیره ارزش کامل تولید مواد غذایی داخلی، برای دستیابی به بومی سازی 100 درصدی است. فرصت های مطلوبی برای ایجاد تسهیلات تولیدی وجود دارد که جایگزین واردات محصولات وابسته به اجزای وارداتی می‌شود. در این راستا، افزایش اثربخشی سازوکار حمایت دولتی از توسعه مشاغل کوچک و متوسط منجر به افزایش بیشتر سهم این گونه مشاغل به ویژه کارآفرینان جوان خواهد شد. یکی از اهداف اصلی دولت در آینده توسعه سریع صنعت تبدیل است که ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند. با در نظر گرفتن ویژگی‌های بخشها، هدف تعمیق تخصص در تولید و فرآوری است. برای تسریع در بازسازی، احیا و خصوصی سازی تاسیسات تولیدی غیر فعال یا زیان ده در مناطق برنامه ریزی شده است. به طور کلی، مکانیسم های ترویج سرمایه گذاری به طور گسترده ای برای توسعه محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالا استفاده خواهد شد. دولت آذربایجان تمام اقدامات لازم را برای به حداقل رساندن تأثیر افزایش قیمت انجام می دهد و بودجه دولتی برای سال 2022 با در نظر گرفتن مولفه افزایش درآمد تشکیل شده است. ما معتقدیم که این امر حمایتی را برای رفع افزایش قیمت ها فراهم می‌کند. جنبه مثبت این است که پیش‌بینی‌های سازمان‌های بین‌المللی برای شاخص قیمت کالا و مواد غذایی برای سال 2022 نسبتاً کمتر از سال 2021 است و شاخص قیمت مصرف‌کننده برای شرکای تجاری عمده تا حدی کمتر از سال 2021 است.»

 

سرویس دولتی به تولیدکنندگان آرد و نان هشدار داده است

خبرگزاری «ترند»: 15 دی

سرویس دولتی ضد انحصار و کنترل بازار مصرف زیر نظر وزارت اقتصاد با واردکنندگان غلات و همچنین تولیدکنندگان آرد و نان جلساتی برگزار کرده و هشدار داده است که سوء استفاده از این وضعیت مطلقاً غیرقابل قبول است. در بیانیه سرویس دولتی ضد انحصار و کنترل بازار مصرف کننده آمده است: « همانطور که مشخص است از امسال قیمت آرد تولیدی از غلات وارداتی توسط بازرگانان در بازار داخلی با قیمت روز گندم خوراکی در بازار جهانی تنظیم شده است. در نتیجه قیمت آرد و نان در کشور تغییر کرده است. در این راستا، خدمات دولتی اقدامات کنترلی را تقویت کرده است. در این راستا، این نهاد جلساتی را با واردکنندگان غلات و همچنین تولیدکنندگان آرد و نان به عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه ترتیب داد و نسبت به غیر قابل قبول بودن موراد سوء استفاده از وضعیت هشدار داد. لازم به ذکر است به منظور جلوگیری از تغییرات غیرموجه در قیمت و وزن آرد و نان و کنترل پارامترهای کیفی، نظارت های منظم در بازار مصرف انجام می‌شود، اقدامات لازم جهت رعایت قوانین ضد انحصار انجام می‌شود. در صورت مشاهده علائم نقض قانون در حین نظارت، سرویس دولتی اقدامات جدی را انجام خواهد داد.»

 

دلار در حال افزایش است: انتظارات در مورد نرخ منات

پرتال خبری «اسفرا.آذ»: 14 دی

 در سال 2021، شاخص دلار آمریکا به افزایش خود ادامه داد. در 31 دسامبر 2021، شاخص دلار آمریکا 95.97 بود. در 31 دسامبر 2020، این شاخص 89.93 بود. به عبارت دیگر، شاخص دلار آمریکا نسبت به سال گذشته 6.72 درصد افزایش یافت. این شاخص ارزش دلار آمریکا را در برابر سایر ارزها نشان می دهد و در برابر ین ژاپن، یورو، دلار کانادا، پوند انگلیس، کرون سوئد، فرانک سوئیس تعیین می‌شود.  بر اساس شاخص سالانه، دلار آمریکا در برابر شش ارز دیگر ارزش بیشتری پیدا کرده است. در 24 نوامبر، این شاخص به رکورد 96.88 رسید. با این حال، تحلیلگران انتظار داشتند که ارزش دلار در سال 2021 به دلیل همه گیری کاهش یابد.

چرا شاخص دلار در حال افزایش است؟

در پس زمینه افزایش تورم جهانی، تعدادی از بانک های مرکزی بزرگ موقعیت ثابتی در مورد نرخ بهره نشان داده اند که منجر به کاهش ارزش سایر ارزهای اصلی شده است. بهبود اقتصادی و نگرانی در مورد افزایش تورم، دلار آمریکا را به ابزاری مطمئن برای سرمایه گذاران تبدیل کرده است. این احتمال که فدرال رزرو به زودی بتواند نرخ بهره را افزایش دهد نیز دلار را جذاب می‌کند. بنابراین فرآیندهای جاری بر رشد شاخص دلار آمریکا تأثیر می‌گذارد.

آیا انتظار می رود تورم و افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها بر نرخ منات تأثیر بگذارد؟

در بیانیه بانک مرکزی آذربایجان در خصوص جهت گیری‌های اصلی سیاست ثبات پولی و مالی در سال 2022 آمده است که پیش بینی قیمت نفت در سال جاری، پویایی رشد صادرات غیرنفتی و در نتیجه مازاد تراز پرداخت ها و افزایش نقل و انتقالات از صندوق نفت به بودجه کشور مطابق با بودجه مصوب کشور، تعادل در بازار ارز را تضمین می‌کند و از ثبات نرخ ارز که لنگر اصلی ثبات قیمت است، حمایت خواهد کرد. یعنی با توجه به پیش بینی‌های مثبت قیمت نفت در سال 2022 و همچنین افزایش تقاضا برای این محصول، انتظار می رود نرخ ارز از نظر حجم ورود ارز به کشور ثابت باشد. یکی دیگر از شاخص های مثبت نرخ منات این است که ذخایر استراتژیک ارزی کشور طی 11 ماه با 4.4 درصد (2.2 میلیارد دلار) افزایش به 53 میلیارد دلار رسیده و ذخایر بانک مرکزی نیز با افزایش 10.2 درصدی به بیش از 7 میلیارد دلار رسیده است. نکته قابل توجه دیگر در این بیانیه، احتمال اعمال سیاست های پولی سخت تر به دلیل تورم است. به نظر می رسد بانک مرکزی ممکن است امسال برای مهار تورم و حفظ ارزش منات نرخ بهره را افزایش دهد.

خبرگزاری «آپا»: 17 دی

  • درآمدهای صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان از میدان میعانات گازی شاه دنیز (فروش گاز و میعانات گازی) در سال گذشته بالغ بر 884 میلیون و 793 هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر شده است.
  • بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، حجم سرمایه گذاری‌های اعتباری موسسات اعتباری آذربایجان در سال 2024 به 20.8 میلیارد منات خواهد رسید. بر اساس این گزارش در سال 2022 وام به اقتصاد از 17 میلیارد منات زیادتر بوده و در سال 2023 این رقم به 19 میلیارد منات خواهد رسید. لازم به ذکر است که تا اول دسامبر حجم وام به اقتصاد آذربایجان 16.7 میلیارد منات بوده که بالاترین رقم در پنج سال گذشته است.

پرتال خبری «جبهه اینفو»: 17 دی

  • صفر مهدی یف رئیس کمیته دولتی گمرک گفت: «در سال 2021، کمیته دولتی گمرک تعهدات خود در قبال بودجه دولتی را 111.3 درصد انجام داد. 4 میلیارد و 340.4 میلیون منات به بودجه واریز شد. این 440.4 میلیون منات بیشتر از پیش بینی است.» لازم به ذکر است که بار بودجه کمیته دولتی گمرک در سال گذشته 3.9 میلیارد منات بوده است. امسال این رقم با 9.2 درصد افزایش به 4.26 میلیارد منات رسید.

خبرگزاری «آپا»: 14 دی

  • در دسامبر 2021، فعالیت کاربران فیس بوک در آذربایجان نسبت به نوامبر 3.1 درصد افزایش داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار گلوبال استاتس، تا اول ژانویه، سهم فیس بوک در بازار رسانه‌های اجتماعی آذربایجان به 58.3 درصد رسید که 37.8 واحد درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. فیسبوک به دلیل محبوبیتش در بازار رسانه‌های اجتماعی کشور رتبه اول را دارد

پرتال خبری «قاینار.اینفو»: 14 دی

  • تمامی‌برندهای سیگار صرف نظر از نوع آن در آذربایجان گران شده است. افزایش قیمت از امروز مشاهده شده است. به گفته این کارآفرین که به خرید و فروش عمده محصولات می‌پردازد، قیمت یک پاکت سیگار صرف نظر از برند و تنوع بین 10 تا 20 کوپیک افزایش یافته است

پیشنهاد ایران - همکاری با آذربایجان در مبارزه با قاچاق سیگار

پرتال خبری «ینی صباح.آذ»: 14 دی ماه

محمدرضا تاجدار، رئیس هیئت مدیره انجمن دخانیات ایران گفت: «باید با کشورهای همسایه هماهنگی شود تا از ورود غیرقانونی محصولات دخانی به کشور جلوگیری شود. بیش از 50 درصد مصرف دخانیات در کشور (حدود 6000 تن) مربوط به محصولات تقلبی یا قاچاق است. برای جلوگیری از این امر باید قراردادهای دوجانبه با کشورهای همسایه از جمله امارات، عمان، عراق و جمهوری آذربایجان برای مبارزه با تجارت غیرقانونی امضا شود.»

 

خبرگزاری «ترند»: 15 دی

  • جواد اوجی وزیر نفت ایران اعلام کرد: «در حال حاضر روزانه 4 تا 4.5 میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان به ایران برای عملیات سوآپ گاز ترکمنستان-ایران-آذربایجان وارد می‌شود. واردات گاز به فشار و ثبات گاز در کشور کمک می‌کند.»

 

شرکت سوکار: «از سال جاری، گازرسانی به نخجوان بر اساس توافقنامه امضا شده با ترکمنستان انجام می‌شود»

خبرگزاری «رپورت»: 15 دی

ابراهیم احمداف، معاون روابط عمومی و رویدادهای شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) گفت: بر اساس قرارداد امضا شده بین آذربایجان و ترکمنستان، گازی که قرار است به کشورمان منتقل شود از ابتدای سال جاری به جمهوری خودمختار نخجوان منتقل شده است. حجم باقیمانده گاز وارداتی نیز در نزدیکی آستارا تحویل خواهد شد. بر اساس این قرارداد روزانه بیش از 4 میلیون متر مکعب گاز طبیعی (در هر دو جهت) به آذربایجان منتقل می‌شود.»

لازم به ذکر است که حدود 20 تا 30 درصد از کل گاز دریافتی از ترکمنستان به عنوان کارمزد سوآپ توسط ایران گرفته می‌شود و مابقی به آذربایجان عرضه می‌شود. به گفته وزارت نفت ایران، بر اساس این قرارداد که مبادله دو میلیارد متر مکعب گاز در سال را پیش بینی می‌کند، ترکمنستان روزانه 5 تا 6 میلیون متر مکعب گاز به آذربایجان صادر خواهد کرد. قرارداد گازی با حمایت روسای جمهور سه کشور ساحلی دریای خزر در تاریخ 30 نوامبر در عشق آباد به امضای وزیران صنعت نفت رسید. بر اساس قرارداد سوآپ، ایران گاز ترکمنستان را دریافت می‌کند و معادل آن را در مرز آستارا به آذربایجان تحویل می دهد، منهای هزینه سوآپ. بر اساس قرارداد سوآپ، ایران نیاز استان‌های شمالی کشور را با گاز ترکمنستان تامین خواهد کرد. ایران دارای میادین بزرگ گاز طبیعی در جنوب است، اما ایران از سال 1997 برای گازرسانی به استان‌های شمالی کشور به ویژه در ماه‌های زمستان گاز خود را از ترکمنستان وارد می‌کند. کارشناسان معتقدند اجرای این توافق ممکن است سایر کشورهای منطقه را به امضای قراردادهای مشابه و استفاده از فرصت های ایران در این زمینه ترغیب کند. ایران که پس از روسیه دارای بزرگترین شبکه خط لوله گاز فشار قوی است، می‌تواند نقش کلیدی در انتقال گاز از شرق ایران به غرب و کشورهای همسایه مانند آذربایجان داشته باشد.  این توافق همچنین گام بزرگی برای ایران است زیرا گازرسانی پایدار به مناطق شمال شرق کشور و دور از منابع گاز طبیعی را فراهم می‌کند. ذخایر گاز ایران 34 تریلیون متر مکعب است.

 

آذربایجان بزرگترین صادرکننده سوخت و روان کننده به گرجستان شد

خبرگزاری «ترند»: 15 دی

به گزارش اداره آمار ملی گرجستان در ژانویه تا نوامبر 2021، گرجستان واردات سوخت و روان کننده از آذربایجان را با 6.5 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال 2020 (319.8 میلیون دلار) به 340.9 میلیون دلار رساند. گرجستان همچنین واردات سوخت و روان کننده‌های خود از آذربایجان را در نوامبر 2021 نسبت به مدت مشابه سال 2020 میلادی (35.6 میلیون دلار) 15.1 درصد و نسبت به ماه قبل (40 میلیون دلار) 2.5 درصد افزایش داد و به 41 میلیون دلار رساند. بنابراین آذربایجان اولین کشوری است که در ژانویه تا نوامبر 2021 سوخت و روان کننده به گرجستان صادر می‌کند. پس از آن روسیه (239.6 میلیون دلار) و ترکمنستان (175.7 میلیون دلار) قرار دارند. در ژانویه تا نوامبر 2021، کل واردات سوخت و روان کننده گرجستان 35.4 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2020 (812.1 میلیون دلار) افزایش یافت و به 1.1 میلیارد دلار رسید.

 

خبرگزاری «رپورت»: 15 دی

  • به گزارش وزارت انرژی آذربایجان همچنین در بیست و چهارمین نشست وزرای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با افزایش تولید نفت به میزان 400 هزار بشکه در روز در ماه فوریه به منظور حمایت از ثبات و تعادل در بازار جهانی نفت موافقت کرد

 

پرتال خبری «ینی صباح.آذ»: 15 دی

  • آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه بیان کرد: «گشایش تمامی روابط اقتصادی و حمل و نقلی در قفقاز جنوبی یکی از مهمترین مسیرها برای عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان است. یک کارگروه سه جانبه به ریاست معاونان نخست وزیر سه کشور در حال تکمیل کار بر روی یک بسته واحد است. در این سند احیای ارتباطات راه آهن و جاده در منطقه پیش بینی شده است.»

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما