معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۹

کمبود نیروی کار متخصص در ایالت بایرن

مدیرعامل اتاق صنعت و بازرگانی مونیخ و اُبِربایرن نسبت به کاهش شدید نیروی کار متخصص در این ایالت آلمان هشدار داد.

آقای مانفرد گوسل مدیرعامل اتاق صنعت و بازرگانی مونیخ و اُبِربایرن نسبت به کاهش شدید نیروی کار متخصص در این ایالت در آینده نزدیک خبر داد. وی در مصاحبه ای با روزنامه مرکور اظهار داشت؛ کمبود نیروی متخصص تبدیل به یکی از سنگین ترین مشکلات برای اقتصاد بایرن شده و این کمبود فقط جلوی رشد اقتصادی را نمی‌گیرد بلکه باعث می‌شود که به دلیل عدم وجود نیروی متخصص پیوسته بر تعداد کسب و کارهایی که ناچارند تعطیل شوند افزوده گردد. اهم اظهارات وی در این مصاحبه به شرح زیر است:

- از خیلی سال های قبل مشکل کمبود نیروی متخصص در آلمان به دقیق ترین شکلی پیش بینی شده بود. درسال های آینده تعداد افرادی که مدرسه را تمام و کار آموزش را شروع می‌کنند، افزایش نخواهد یافت و شاغلان هم به یکباره طولانی تر کار نخواهند کرد. با احتساب نیروی مهاجری که درسال های گذشته وارد آلمان شده و این واقعیت که دیجیتالی شدن از نیاز به نیروی کار کم می‌کند تا سال 2030 بیش از 600  هزار شاغل کم خواهیم داشت.

 -  تعداد بازنشستگان در 15 سال آینده از تعداد کسانی که مدرسه را تمام می‌کنند و وارد آموزش می‌شوند بیشتر خواهد بود و ما دیگر نمی‌توانیم جلوی این روند را بگیریم اما می‌توانیم و باید به آموزش مدام نیروهای شاغل بپردازیم و انگیزه‌های کار را بالا ببریم و تمهیداتی بیندیشیم که بین کارِ خانه و کارِ بیرون هماهنگی بیشتر شود و در نتیجه چون این امر بیشتر برای خانم ها صادق است جایگاه آنها را تقویت کنیم.

- تسهیلاتی برای ورود مهاجران متخصص ایجاد نماییم و پناهجویانی را که خوب همگرا شده اند نگه داریم.

-  افزایش ساعات کار نباید دیگر خط قرمز ما باشد مانند آنچه در کشورهای همسایۀ اروپایی مثل سوئیس شاهد هستیم. باید در تعیین  سن بازنشستگی منعطف باشیم.

-  من خودم از یک خانوادۀ کارگری هستم و می دانم بنا یا پرستار با 65 سال نیازهای دیگری دارد تا کسی که کار دفتری می‌کند اما اینگونه هم نیست که اگر قرار باشد هرکس بعد از سن بازنشستگی کار کند تمام روز باشد. چند ساعت هم خیلی کمک می‌کند. البته باید انگیزۀ کافی وجود داشت باشد. امروز بازنشستگان هم می خواهند و می‌توانند کار می‌کنند، از یکسو چون هنوز میل به فعالیت و از سوی دیگر نیز از لحاظ مالی نیاز دارند.

 -  به دلیل کمبود نیروی متخصص، مهم است در خصوص هر کار بررسی کنیم چطور می‌توانیم با نیروی کمتر آن کار را انجام دهیم. نه فقط درصنعت، بلکه دربخش خدمات نیز اتوماسیون بیشتری وجود خواهد داشت. مثل پذیرش ها در هتل یا اینکه نظافت اتاق هتل هر روز نباشد و گسترش سلف سرویس ها. رقابت سختی برای جذب نیرو جهت کسب آموزش و نیز جذب نیروی متخصص وجود خواهد داشت، چه آموزش فنی و حرفه ای باشد و چه دانشگاهی. به هر استعدادی نیاز داریم.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما