معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹۱

اخبار اقتصادی اسپانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسپانیا در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تصویب اصلاحیه قانون کار

شورای وزیران روز سه شنبه اصلاحیه قانون کار را که در باره آن با کنفدراسیون صاحبان شرکت های اسپانیایی و سندیکاها به توافق رسیده مصوب کرد. این قانون که امضای قرارداد موقت را محدود می‌کند، در تاریخ 29 دسامبر در بولتن رسمی دولت به چاپ رسیده و پیش از پایان سال وارد اعتبار قانونی می‌شود. با اجرایی شدن اصلاحیه قانون کار، دولت چند مورد از تعهدات خود را به بروکسل در چارچوب طرح احیای اقتصاد عملی می‌کند. (افه، 28 دسامبر)

تصویب قطعی بودجه در کنگره

کنگره نمایندگان روز سه شنبه به شکل قطعی لایحه بودجه سال 2022 را با لحاظ کردن اصلاحیه مورد نظر سنا برای پشتیبانی از زبان‌های در اقلیت به تصویب می رساند. هر چند تصویب قطعی لایحه بودجه یک هفته پس از پیش بینی قبلی دولت اتفاق می افتد، اما از اول ژانویه 2022 وارد اجرا خواهد شد. (افه، 28 دسامبر)

خسارت یک میلیارد و نیمی امیکرون به رستوران‌های اسپانیا

بر اساس تخمین بخش رستوران اسپانیا از خسارات ناشی از موج ابتلا به سویه جدید کرونا، این رقم بیش از 1 میلیارد و 500 میلیون یورو خواهد بود زیرا تنها در شب سال نو کنسلی شام های رستورانی تا 80% افزایش داشته اند. وزارت بهداشت اسپانیا با توجه به این نوع خسارات در اقدامی‌برای ایجاد تعادل میان سلامت و اقتصاد دوره قرنطینه بیماران مبتلا به کووید19 را از 10 روز به 7 روز کاهش داده است. (آ.ب.ث، 29 دسامبر)

سرمایه گذاری اسپانیا برای مدرن سازی متروی قاهره

شورای وزیران اسپانیا با سرمایه گذاری 159 میلیون یورویی در مدرن سازی متروی قاهره توسط شرکت چند ملیتی ساخت قطعات راه آهن به نام کاف موافقت کرد. در این عملیات خط 1 متروی قاهره مدرن سازی می‌شود تا عمر آن 20 سال اضافه شود. شبکه متروی قاهره از سال 1987 آغاز به کار کرده و قدیمی ترین مترو در آفریقا و خاور میانه است. (دیپلمات، 30 دسامبر)

تعطیلی کارخانه تولید آلومینیوم آلکوآ تا سال 2024

پرسنل کارخانه چند ملیتی آلکوآ روز سه شنبه از پیشنهاد مدیران خود برای خواباندن کار آن تا سال 2024 حمایت کردند. علت این حمایت آن است که به این ترتیب شغل این پرسنل تضمین می‌شود. دلیل این تصمیم ضرر ماهانه ای برابر 18 میلیون یورو اعلام شده است.  (ال پائیس، 30 دسامبر)

رکورد جدید نرخ تورم اسپانیا

بر اساس اعلام انستیتو آمار ملی اسپانیا، شاخص قیمت ها در ماه دسامبر رشدی برابر 6.7% داشته که از سال 1992 تاکنون بی سابقه بوده و رکورد جدیدی در سال 2021 به شمار می رود. این رشد نسبت به ماه قبل برابر با 1.2% بوده است. (الموندو، 30 دسامبر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما