معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶۵

وضعیت اقتصاد اسپانیا در سه ماهه آخر سال 2021

مؤسسه ملی آمار اسپانیا میزان پیش بینی خود برای رشد اقتصاد این کشور در سال 2021 را از 2.7 به 3.4% افزایش داد.

افزایش آمار گردشگران در فصل تابستان، نقش اصلی را در تغییر میزان رشد اقتصاد اسپانیا داشته است. رشد صنعت گردشگری موجب بالا رفتن میزان مصرف در بازار داخلی اسپانیا و افزایش 7.1 درصدی صادرات کالا و خدماتی که شامل فروش بسته‌های گردشگری به شهروندان خارجی است، شده است. هر چند گردشگری خارجی با قوتی که انتظار آن می رفت ترمیم نشد، ولی نسبت به سال 2020 رشد داشت. با پایان سال سخت همه گیری کرونا یعنی سال 2020، اقتصاد اسپانیا به دلیل وابستگی به گردشگری به جای احیای یک باره، دچار موج های افزایشی و کاهشی شد و تحلیلگران را نسبت به پیش بینی‌های دولت بدبین کرد.

مصرف خانوار شاخصی بود که کلیه کارشناسان اقتصادی به افزایش ممتد آن با پایان دوره سخت همه گیری اعتقاد داشتند ولی رشد این شاخص نیز در حد 2.7% باقی ماند که با پیش بینی دولت در این زمینه برای تهیه برنامه بودجه یعنی 10.7% فاصله زیادی دارد. البته دولت در ماه آوریل میزان پیش بینی خود را برای افزایش مصرف خانوار اسپانیایی به 7.3% کاهش داد که باز هم فاصله قابل ملاحظه ای تا سطح واقعی آن دارد.

تورم عامل مهمی در عدم افزایش مورد انتظار مصرف خانوار اسپانیایی بوده است. بر اساس پیش بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان مالی بین المللی، میزان تورم که در ماه نوامبر 2021 برابر با 5.5% بود، در سه ماهه چهارم و اولین ماه‌های سال 2022 ادامه خواهد داشت. اما افزایش در نظر گرفته شده برای حقوق شاغلین بسیار کم بوده و در نتیجه قدرت خرید اسپانیایی‌ها کاهش یافته است. اندیشکده اسپانیایی فونکاس رقم دقیق کاهش قدرت خرید خانواده‌های اسپانیایی را 8 میلیارد یورو، که برابر با 6/0 درصد (6 دهم درصد) تولید ناخالص داخلی می‌باشد، تخمین زده است. همین وضعیت موجب کاهش مصرف بازار داخلی اسپانیا در دوره کریسمس و سال نو نیز شده است.

قیمت برق که یکی از اصلی ترین عوامل تورم اسپانیا در سال 2021 بود و رشد آن تا 10 برابر دوره‌های زمانی مشابه در سال 2020 بالا رفته بود، در 4 روز پایانی سال کاهش یافت. دلایل این کاهش، افزایش وزش باد و تولید برق بیشتر از انرژی بادی، واردات بیشتر گاز از ایالات متحده و افزایش نسبی دمای هوا نسبت به ماه نوامبر اعلام شده است. بهبود این شاخص با توجه به آن که گرانی برق در نرخ تورم تاثیر مستقیم داشته و موجب کاهش درآمد و حتی ورشکستگی برخی از شرکت های اسپانیایی شده بود، هر چند خبر خوبی به شمار می رود، اما نمی‌توان به ادامه دار بودن آن اطمینان داشت.

سویه امیکرون نیز موجب ایجاد بی اعتمادی مازادی به آینده اقتصاد اسپانیا شد چون وابستگی آن به گردشگری و خدمات مربوطه را در برابر این موج همه گیری آسیب پذیر ساخته است. این وضعیت بر تصمیم اسپانیایی‌ها برای انجام خرید نیز تاثیر می‌گذارد چرا که همواره در شرایط سخت و بحران‌ها بیشتر به پس انداز گرایش پیدا می‌کنند.

اشتغال تنها شاخص اقتصادی است که در طول سال 2021 بر اساس انتظار دولت و یا حتی بهتر از آن رشد داشت. البته در این باره نیز باید دانست که تعداد شاغلین 6.2% افزایش داشت ولی مجموع تعداد ساعات کاری تنها 3.3% افزایش داشته است. به همین دلیل، بانک مرکزی اسپانیا احتمال می دهد که شرکت های این کشور بیشتر از نیاز خود پرسنل استخدام کرده باشند و این خطر وجود دارد که در سال 2022 مجبور به کاهش تعداد شاغلین خود شوند.

منابع:

https://lectura.kioskoymas.com/abc/20211226/textview

https://lectura.kioskoymas.com/el-pais/20211226/textview

https://www.europapress.es/internacional/noticia-maduro-asegura-pronto-visitara-iran-firmar-nuevos-acuerdos-20211227061451.html

https://www.elespanol.com/invertia/empresas/energia/20211228/viento-eeuu-consiguen-romper-racha-altos-precios/637936514_0.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما