معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۵

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کاشت نهال زیتون در ایالت بلوچستان

دولت بلوچستان تاکنون موفق به کاشت حدود 600 هزار درخت زیتون در این ایالت شده است. اغلب نهال های زیتون از کشور اسپانیا وارد شده و به صورت رایگان در اختیار کشاورزان بلوچستان قرار گرفته است. علاوه بر نهال زیتون دولت به قیمت سوبسید بذر اصلاح شده گندم، برنج، دانه روغن، آفتابگردان و کنجد را میان کشاورزان توزیع نموده تا کیفیت محصولات را بهبود بخشد.

در راستای تامین امنیت غذایی، وزارت کشاورزی بلوچستان 69670 هکتار زمین لم یزرع را زیر کشت برده و برنامه آموزش کشاورزی مدرن را برای کشاورزان ایالت آغاز نموده است. برای ترویج کشاورزی مدرن 150 تونل کشت به سیستم انرژی خورشیدی متصل شده است.  246 گلخانه برای کاشت میوه و سبزیجات از طریق کشت تونلی احداث شده و با تاسیس 878 آبراهه و 361 محفظه ذخیره آب، مشکل کمبود آب در بخش کشاورزی حل خواهد شد.

لازم به ذکر است در مجموع 3.6 میلیون درخت زیتون در مساحت 30 هزار هکتاری در 22 منطقه کشور از جمله راولپندی کاشت شده است. در پروسه کاشت نهال زیتون وزارت امنیت غذایی و تحقیقات، سازمان توسعه  دانه روغن، شورای تحقیقات کشاورزی پاکستان، موسسه تحقیقات کشاورزی پیشاور، مرکز تحقیقات و توسعه کشاورزی بلوچستان و موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی کویته همکاری نموده اند.

سازمان‌های دولتی به کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی توانسته اند 15 واحد دستگاه روغن کشی را در سراسر پاکستان تاسیس نموده و با خرید ماشین آلات بیشتر، واحدهای روغن گیری را در تمامی مناطقی که کاشت زیتون در آن‌ها انجام شده است، احداث می نمایند.

منبع: بلوچستان تایمز مورخ 24 آذر 1400

تکمیل 20 پروژه تولید برق در بلوچستان

دولت ایالتی بلوچستان تاکنون 20 پروژه تولید برق را تکمیل نموده که شامل یک پروژه تولید برق 1320 مگاواتی با استفاده از زغال سنگ در منطقه حب با کمک سازمان شرکت های خصوصی تولید انرژی و زیرساخت ها احداث شده است. این سازمان پروژه را در ماه اوت 2019 به عنوان بخشی از سیپیک به عهده گرفت و سرمایه گذاران آن شرکت هلدینگ برق بین الملی چین و شرکت تولید برق منطقه حب بودند. میزان سرمایه گذاری در این پروژه مبلغ 1912 میلیون دلار بوده است. علاوه بر آن 4 پروژه مربوط به شرکت ملی تولید و توزیع برق با هزینه 20512 میلیون روپیه و 15 پروژه مربوط به اداره شهر کویته با هزینه 27766.6 میلیون روپیه می‌باشد.

منبع: بلوچستان تایمز مورخ 26 آذر 1400

کاشت نهال حرا در مناطق ساحلی گوادر

برنامه توسعه سازمان ملل متحد جهت افزایش آمادگی در برابر زلزله و سونامی در مناطق ساحلی پاکستان به همراه سازمان جنگل ها و حیات وحش دولت بلوچستان با کاشت بذر 410 هزار نهال حرا در 100 هکتار از مناطق ساحلی گوادر، به طرح کاشت ده میلیارد درخت نخست وزیری در منطقه ساحلی بلوچستان کمک نموده است. مردم محلی و مأمورین سازمان جنگل ها و حیات وحش در جمع آوری و کاشت بذر، فرآیند کاشت، اقدامات کنترل کیفیت سلامت و رشد گیاه و آماده سازی زمین با نمایندگان سازمان ملل متحد همکاری نمودند.

منبع: کویته ویس مورخ 29 آذر 1400

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما