معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

گرایش اروگوئه همچنان به تعلق به مرکوسور است

لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه در نشست مجازی اجلاس سران مرکوسور بار دیگر بر موضع اروگوئه بر انعطاف پذیری و مدرنیزاسیون این بلوک تجاری تاکید کرد و گفت، میل و گرایش این کشور همچنان به تعلق به مرکوسور -البته با اندکی تغییرات در آینده نزدیک این بلوک- مبتنی است. لاکاژه پو از اینکه 59 امین اجلاس مرکوسور به صورت حضوری برگزار نشده است، ابراز تأسف کرد و با بیان اینکه، پیشنهاد درخصوص روند مدرنیزاسیون مرکوسور با رضایت تمام شرکای اروگوئه در این بلوک مواجه نشده است، افزود: همه می دانیم که به سوی کجا می رویم و منافعمان چیست. رئیس جمهور اروگوئه در تأئید اظهارات جئیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل مبنی بر کامیابی و آزادی اعضای مرکوسور، خاطرنشان کرد، این موضوع تنش هایی را در منافع ملی کشورها بوجود می آورد. وی در این ارتباط بر ضرورت میانه روی برای آنکه همگان ابراز رضایت نمایند تاکید کرد و گفت: متقاعد شده که این راهی است که باید پیموده شود و "ما خوش بین هستیم." آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین نیز در اظهاراتی با اشاره به حسن همجواری با کشورهای مرکوسور خاطرنشان کرد، چنین شرایط طبیعی -با در نظر گرفتن تلاش مشترک برای ایجاد اطمینان و تحقق پروژه‌های مشترک- به مزیتی میان اعضای مرکوسور مبدل شده است. فرناندز تاکید کرد، آینده ای برای کشورهای گوشه گیر وجود ندارد. این آینده برای کشورهایی نیز که خطر ماجراجویی در تنهایی را نیز کم اهمیت تلقی می‌کنند، وجود نخواهد داشت. فرناندز در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر ضرورت وجود یک مرکوسور مستحکم افزود: (در کنار یکدیگر) از ظرفیت و توان بیشتری برای مذاکرات جمعی با سایر کشورها برخورداریم. مهم آن است که بدنبال گشایش بازارهای مهم باشیم، بدون آنکه به موارد غیرممکن متعهد بشویم. این همان چیزی است که یک دیدگاه تجاری منسجم از ما می خواهد. رئیس جمهور آرژانتین در خاتمه تصریح کرد، ما توسعه سایر شرکا را همچون توسعه خودمان می‌ببینیم، چرا که رشد و شکوفایی یک عضو باعث رشد و توسعه سایر اعضاء می‌شود.

تلاش برای انعقاد توافق تجارت آزاد میان اروگوئه و ترکیه

لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه گفت، جواب ترکیه را برای انعقاد توافق تجارت آزاد دریافت کرده و هم اکنون مسیر تحقیقاتی و مطالعاتی در این زمینه گشوده شده است و در صورت رضایتبخش بودن، از مارس سال آینده انعقاد چنین توافقی در دستور کار قرار خواهد گرفت. لاکاژه پو با بیان اینکه توافقات تجارت آزاد اروگوئه تنها با چین نخواهد بود، خاطرنشان کرد، مطالعات برای انعقاد توافق تجارت آزاد با چین در مرحله "پیش امکان سنجی" قرار نداشته بلکه در مرحله "امکان سنجی" است و این روند بصورت مشترک انجام می‌گیرد. وی افزود، گمان می رفت که این مرحله تا پایان دسامبر سال جاری پایان یابد، اما چنین نشد، لذا زمان آن را کمی افزایش داده ایم.

اتحادیه صادرکنندگان اروگوئه: صادرات محصولات کشاورزی از 9.5 میلیارد دلار فرا تر رفت 

ترئسا آیشنبرگ مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان اروگوئه (UEU) گفت، صادرات محصولات مرتبط با صنعت کشاورزی به بازارهای خارجی (تا ماه نوامبر 2021) برای نخستین بار پس از سال 2014 از 9.5 میلیارد دلار افزایش یافت. وی در عین حال یادآور شد، هزینه‌های مرتبط با صادرات در مقایسه با ماه‌های قبل افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. وی محصولاتی که بیشترین تأثیر را در این افزایش داشته اند، گوشت، محصولات لبنی، غلات، چوب، دانه‌های روغنی و دام زنده خواند. آیشنبرگ درباره چشم انداز صادرات در سال آینده توضیح داد، بایست منتظر ماند و دید که مشکل مربوط به کمبود کانتینرها جهت حمل کالاهای تجاری و تعداد کشتی‌های موجود در این خصوص مرتفع خواهند شد یا خیر ولی انتظار می رود در این خصوص هماهنگ با جهان حرکت کنیم. وی با تاکید بر ضرورت انعقاد توافقات تجاری که طی آن اروگوئه تعرفه‌های تجاری کمتری برای ورود به بازار سایر کشورها بپردازد افزود، در حال حاضر اروگوئه 340 میلیون دلار بابت تعرفه‌های تجاری پرداخت می‌کند که بیش از نیمی از آن یا 184 میلیون دلار آن مربوط به کشور چین می‌شود. وی در بخش دیگری از اظهاراتش، بازارهای امارات متحده و قطر را قابل توجه دانست، چرا که نیازی به پرداخت تعرفه‌های تجاری نیست. وی بعلاوه حضور اروگوئه را در اکسپوی دبی 2020 بسیار مهم توصیف کرد و گفت، این فرصتی است که طی آن اروگوئه می‌تواند با چنین کشورهایی آشنا شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما