معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰۲

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آذربایجان در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

 میکائیل جباروف: کریدور زنگزور را به عنوان تقاطع مسیرهای مواصلاتی می‌بینیم

خبرگزاری «رپورت»: 26 آذر

میکائیل جباروف وزیر اقتصاد در گفتگو با شبکه تلویزیونی «سی بی سی» گفت: «رشد صادرات غیرنفتی در 11 ماهه سال 2021 معادل 44 درصد است و نقش اصلی در اینجا متعلق به صنعت است. توسعه حمل و نقل و لجستیک بخش مهمی از سیاست کشورمان با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد است. در این راستا کریدور زنگه زور از اهمیت استثنایی برخوردار است. ما این کریدور را به عنوان تقاطع مسیرهای مواصلاتی شمال - جنوب و شرق - غرب می‌بینیم. اگرچه امروزه ارتباط مستقیم ریلی وجود ندارد، اما بیشتر تجارت در مسیر شمال-جنوب از آذربایجان می‌گذرد. کریدور جدید دسترسی به زیرساخت های حمل و نقل موجود را به استان‌های متفاوت از ایران، ترکیه و سایر کشورهای همسایه فراهم می‌کند.»

 

رئیس جدید دفتر بانک توسعه اسلامی در آذربایجان منصوب شد

خبرگزاری «رپورت»: 26 آذر

 رئیس جدید دفتر بانک توسعه اسلامی (ISDB) در آذربایجان منصوب شد. بر اساس این گزارش، این سمت به لاله یوسف اوا محول شد. قبل از این انتصاب، یوسف اوا به عنوان مدیر پروژه در سازمان ملل کار می‌کرد. تامرلان تقی یف، مدیر سابق کشوری  بانک توسعه اسلامی‌به عنوان مدیر اجرایی مرکز تحلیل و هماهنگی انقلاب صنعتی چهارم زیر نظر وزارت اقتصاد منصوب شده است. آذربایجان در سال 1992 به  بانک توسعه اسلامی‌پیوست. در حال حاضر سرمایه عضویت کشور در بانک 50.8 میلیون دینار اسلامی است. این 0.1٪ از کل سرمایه  بانک توسعه اسلامی است.

گروه توسعه اسلامی (IDG) که شامل بانک توسعه اسلامی می‌شود، تا کنون 1.179 میلیارد دلار به آذربایجان اختصاص داده است. از این مبلغ 956 میلیون دلار از طرف بانک توسعه اسلامی، 83 میلیون دلار از طرف شرکت بین المللی مالی تجارت اسلامی (IITFC)، 120.4 میلیون دلار از شرکت توسعه اسلامی‌برای تأمین مالی بخش خصوصی و 194 میلیون دلار از سایر منابع تامین شده است.

 

افزایش فروش طلای آذرگلد

خبرگزاری «ترند»: 22 آذر

 به گزارش شرکت سهامی‌بسته آذرگلد تا اول دسامبر 2021، در مجموع 1029.2 اونس طلا در مرکز مبادلات و فروش فروخته شد که از زمان تأسیس این شرکت، توجه زیادی را از سوی مصرف کنندگان به خود جلب کرده است. در نتیجه طی سه ماه گذشته بیش از 3.4 میلیون منات از خرده فروشی سکه و شمش طلا که نه تنها به عنوان هدیه، بلکه به عنوان ابزار سرمایه گذاری سودآور نیز استفاده می‌شود، به دست آمده است. برای مقایسه، این شرکت در مدت مشابه سال گذشته تنها 93.9 اونس طلا در بازار خرده فروشی فروخت. بطوری که در سپتامبر، اکتبر و نوامبر سال 2020 در مجموع 435 هزار منات از محل فروش سکه و شمش طلای ارائه شده به خریداران در مراکز مختلف باکو بر اساس سفارش آنلاین و قراردادهای کارمزد به دست آمد. در مدت مشابه سال جاری میزان خرده فروشی 87 درصد افزایش داشته است. این امر افزایش حجم طلای صادراتی به بازار داخلی را در سال 2021 به دلیل تقاضای فزاینده برای محصولات ارزشمند در پس زمینه تغییرات در قوانین مالیاتی و گمرکی ضروری کرد. بنابراین، اگرچه انتقال بخشی از تولید طلای این شرکت به بازار داخلی تا حدودی بر برنامه صادرات سالانه شرکت تأثیر گذاشت، اما تولید سکه و شمش جدید موجب رونق چشمگیری در بازار خرده فروشی داخلی شده است.

 آذرگلد اولین مرکز فروش و مبادله محصولات طلای داخلی را در سپتامبر سال جاری به منظور حمایت از اصلاحات با هدف توسعه صنعت ملی طلا و جواهر راه اندازی کرد. علاوه بر سکه‌ها و شمش های 5، 10، 20 گرمی‌کالیبر 999.9 که از سال 2019 توسط این شرکت در مرکز واقع در خیابان بلبل 3، باکو به بازار خرده فروشی داخلی عرضه شده است، شمش طلا نو به وزن 1، 10 اونس، 500 گرم و یک کیلوگرم و سکه‌های طلا در طرح های مختلف برای فروش گذاشته شده اند. محصولات این شرکت در مرکز با حداقل تفاوت مطابق با قیمت روز طلا در بورس جهانی معامله می‌شود. طبق تحقیقات بازار، محصولات آذرگلد با بهترین قیمت در بازار داخلی نسبت به محصولات هم رده عرضه می‌شود. لازم به ذکر است در کنار فروش محصولات در مرکز فروش، مبادله طلا مطابق با قیمت روز در بورس جهانی نیز فراهم شده است.

 

رشد 5.3 درصدی اقتصاد آذربایجان

خبرگزاری «رپورت»: 22 آذر

به گزارش کمیته دولتی گمرک در آذربایجان در ژانویه تا نوامبر امسال 80 میلیارد و 688.2 میلیون منات تولید شد که 5.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. ارزش افزوده در بخش نفت و گاز اقتصاد 2.7 درصد و در بخش غیر نفت و گاز 6.4 درصد افزایش یافته است. تولید ناخالص داخلی 41.6 درصد در صنعت، 10.1 درصد در تجارت، تعمیر خودرو، 7 درصد در حمل و نقل و انبارداری، 6.4 درصد در کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری، 4.9 درصد در ساخت و ساز، 1.8 درصد در اطلاعات و ارتباطات،  1.2 درصد در بخش اقامتگاه‌های توریستی و پذیرایی، در سایر بخشها 18.2 درصد افزایش یافته است. مالیات خالص محصولات و واردات 8.8 درصد از تولید ناخالص داخلی است. تولید ناخالص داخلی سرانه به 8055.3 منات رسید.

 

جاوید قربان اف" رییس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان: قرار است خط آهن به منطقه خانکندی ساخته شود

خبرگزاری «رپورت»: 22 آذر

 "جاوید قربان اف" رییس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: «پس از اتمام بازسازی خط راه آهن از منطقه برده به منطقه آغدام، قرار است خط آهن به منطقه خانکندی احداث شود». "جاوید قربان اف" همچنین درباره احداث خط ریلی به شوشا سخن گفته است: «کار طراحی در این راستا در حال انجام است، اما نمی‌توانم بگویم ساخت آن خط چه زمانی آغاز می‌شود. اگر تصمیمی‌گرفته شود، پس از آن، کارها آغاز خواهد شد».

 

گزارش گمرک آذربایجان

خبرگزاری «آذرتاج»: 22 آذر

  • بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک، آذربایجان در ژانویه تا اکتبر امسال 39 هزار و 200 تن برنج وارد کرده است. ارزش برنج وارداتی 28.5 میلیون دلار بوده است. لازم به ذکر است در مدت مشابه سال 2020 میلادی 48.3 هزار تن برنج به ارزش 33.3 میلیون دلار وارد کشور شده است
  • در ژانویه تا اکتبر سال جاری، آذربایجان 115.9 هزار تن کود وارد کرده است. به گفته کمیته دولتی گمرک، هزینه کودهای وارداتی 39.1 میلیون دلار بوده است. لازم به ذکر است که در مدت مشابه سال 2020، 295 هزار و 200 تن کود به ارزش 86.7 میلیون دلار وارد کشور شده است
  • آذربایجان در ژانویه تا اکتبر سال جاری 146 هزار و 700 تن پلاستیک و محصولات پلاستیکی وارد کرده است. بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک، ارزش واردات پلاستیک و محصولات پلاستیکی بالغ بر 307.6 میلیون دلار بوده است. لازم به ذکر است که در مدت مشابه سال 2020، 168 هزار و 200 تن انواع محصولات پلاستیکی و پلاستیکی به ارزش 287.3 میلیون دلار وارد کشور شده است.

 

ایران آماده ساخت نیروگاه مشترک با آذربایجان است

خبرگزاری «ترند»: 25 آذر

 "علی اکبر محرابیان" وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در دیدار آنلاین با "پرویز شهبازاف" وزیر انرژی جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «ایران آماده ساخت نیروگاه مشترک با آذربایجان است». وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران به توسعه روابط تهران و باکو اهمیت می دهد، افزود:«از این منظر، می‌توان پروژه‌های مشترک جدید را به مرحله اجرا رساند».  "علی اکبر محرابیان" افزود: «کمیسیون فنی مشترک دو کشور می‌تواند همکاری‌ها در راستای تکمیل سد آبی بین دو کشور را افزایش دهد».  وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت نصب توربین‌ در کنار دو سد مشترک ایران و آذربایجان، گفت: «با عملیاتی شدن این طرح، حجم قابل توجهی از برق قابل استحصال شده و کسب درآمد برای دو کشور را به دنبال خواهد داشت.»

محرابیان، موضوع اتصال برق ایران به روسیه از طریق آذربایجان را برای تقویت روابط سه جانبه حائز اهمیت دانست و افزود: در راستای اجرای این طرح و ارتباط الکتریکی که در گذشته نیز برای زمان کوتاهی برقرار شده بود، مدیریت پیک برق در هر سه کشور اعمال شده و کمبود برق نیز جبران می‌شود.  در این گفت‌وگو همچنین دو طرف بر اهمیت توسعه همکاری‌ها در اجرای پروژه‌های سد خداآفرین و قیزقلعه‌سی میان ایران و آذربایجان تاکید کردند.

 

یکی از اصلی ترین مسیرهای صادراتی استان گیلان آذربایجان است

خبرگزاری «رپورت»: 23 آذر

ارزش صادرات استان گیلان در هشت ماهه نخست سال جاری شمسی (1 فروردین تا 31 آبان) نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد افزایش داشته است. به گفته فرهاد دلق پوش، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان، در این مدت 704 هزار تن محصول به ارزش 412 میلیون و 460 هزار دلار از استان صادر شده که از نظر وزنی 11 درصد افزایش داشته است. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این محصولات عمدتاً به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، بلاروس، گرجستان و اوکراین ارسال شده است. به گفته مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، تجارت کالاهای غیرنفتی از نظر ارزشی 40 درصد در سال جاری افزایش یافته است. به گفته مهدی میراشرفی، ایران در دوره مورد گزارش بیش از 110.3 میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش 63.1 میلیارد دلار با سایر کشورها مبادله کرد که از نظر حجم 43.5 درصد افزایش داشت. در همین مدت، ارزش صادرات غیرنفتی ایران به تنهایی با 42 درصد افزایش به 31.1 میلیارد دلار و وزن آن با 10.5 درصد افزایش به 83.7 میلیون تن رسید. میراشرفی خاطرنشان کرد: صادرات محصولات پتروشیمی ایران 43 درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده است که از این میزان 39.8 میلیون تن به ارزش 13.3 میلیارد دلار به بازارهای خارجی صادر شده است. عمده مقصد صادرات غیرنفتی ایران چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان است.

 

جایگزینی از باکو برای کریدور زنگه زور: از طریق ایران به نخجوان جاده ساخته می‌شود

پرتال خبری «ژاماز اینفو»: 25 آذر

اجرای پروژه جدیدی بین آذربایجان و ایران آغاز می‌شود. به گزارش پرتال خبری «ژاماز اینفو»، این پروژه را می‌توان جایگزینی برای کریدور زنگه زور دانست. بر اساس توافق حاصله بین آذربایجان و ایران، احداث دو خط ریلی و دو بزرگراه بر روی رودخانه ارس آغاز می‌شود. توسط این خطوط ریلی و بزرگراهی انتقال بارها و مسافران از آذربایجان به نخجوان و بالعکس انجام خواهد گرفت.

 

آذربایجان صادرات گاز را افزایش داده است

خبرگزاری «آپا»: 25 آذر

در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال جاری، 31 میلیارد 592.5 میلیون متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله اصلی گاز آذربایجان منتقل شده است که 20.2 درصد بیشتر از سال گذشته است. بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار ، 50.4 درصد گاز از طریق خط لوله باکو - تفلیس - ارزروم قفقاز جنوبی منتقل شده است. بطوری که طی دوره مورد گزارش، 15 میلیارد و 922.9 میلیون مترمکعب گاز از طریق این خط لوله منتقل شده است (44.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال 2020). خط لوله گاز باکو - تفلیس - ارزروم برای انتقال گاز طبیعی از میدان شاه دنیز در بخش آذربایجانی دریای خزر به گرجستان و ترکیه ساخته شد. طول خط لوله 980 کیلومتر و قطر آن 42 اینچ است. این در حالی است که در حال حاضر گاز طبیعی در چارچوب کریدور گاز جنوبی از طریق این خط لوله به اروپا ارسال می‌شود. اولین گاز صادراتی به خط لوله گاز باکو - تفلیس - ارزروم در مارس 2007 پمپاژ شد.

 

خارجی‌هایی که به عنوان توریست به آذربایجان می آیند ویزای توریستی دریافت می‌کنند

خبرگزاری «رپورت»: 24 آذر

در صورت نیاز به ویزا برای ورود به آذربایجان، اتباع خارجی و افراد بدون تابعیت که به عنوان توریست وارد آذربایجان می‌شوند ویزای توریستی دریافت می‌کنند. این موضوع در طرح قانون گردشگری منعکس شده است. در این طرح آمده است که مدت اقامت در کشور با ویزای توریستی 30 (سی) روز تعیین شده است. برای اخذ ویزای توریستی، داشتن مدرکی مبنی بر انجام این بازدید برای مقاصد گردشگری (سند تایید کوپن توریستی، یا بلیط مسافر و رزرو اقامتگاه) و مدارک مندرج در ماده 36 قانون مهاجرت مورد نیاز است. گردشگرانی که وارد آذربایجان می‌شوند، در صورتی که اتباع کشورهایی باشند که فهرست آنها مورد تایید مقام اجرایی مربوطه باشد یا افراد بدون تابعیت که به طور دائم در آن کشورها اقامت دارند، می‌توانند از طریق سامانه «آسان ویزا» ویزای الکترونیکی دریافت کنند. اتباع خارجی یا افراد بدون تابعیت برای دریافت ویزای الکترونیکی باید اطلاعات ارائه شده در فرم درخواست الکترونیکی در سامانه «آسان ویزا» را وارد سامانه کرده و پس از دریافت تأییدیه مربوطه مبنی بر پذیرش درخواست، هزینه دولتی را به صورت الکترونیکی پرداخت کنند. درخواست برای ویزای الکترونیکی یکبار ورود یا چند بار ورود حداکثر ظرف 3 (سه) روز کاری و هنگام درخواست برای ویزای الکترونیکی تسریع شده، حداکثر ظرف 3 (سه) ساعت بررسی می‌شود، در صورت عدم وجود دلایلی برای امتناع، روادید طبق روال تعیین شده توسط ارگان (موسسه) مربوطه صادر می‌شود. هنگام درخواست ویزای الکترونیکی یکبار ورود در فرودگاه‌های بین المللی جمهوری آذربایجان به صورت حالت زمان واقعی بررسی می‌شود، در صورت عدم وجود دلایل امتناع، روادید طبق روال تعیین شده توسط ارگان (موسسه) مربوطه صادر می‌شود. در صورت امتناع از صدور ویزا، از طریق ایمیل به متقاضی اطلاع داده می‌شود.

 

گردشگرانی که به آذربایجان می آیند تحت معاینه پزشکی قرار می‌گیرند و واکسینه می‌شوند

خبرگزاری «رپورت»: 23 آذر

به گردشگرانی که از آذربایجان بازدید می‌کنند، معاینات پزشکی و واکسیناسیون ارائه می‌شود. این، در پیش نویس قانون «در مورد گردشگری» منعکس شده است. بطوری که گردشگرانی که به یا از کشورهای در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی سفر می‌کنند، باید تحت معاینه پزشکی، واکسیناسیون یا سایر اقدامات پیشگیرانه در موارد پیش‌بینی شده در مقررات بین‌المللی پزشکی و بهداشتی قرار گیرند یا سند مربوط را ارائه کنند. اپراتورهای تور و آژانس های مسافرتی برای اطمینان از ایمنی گردشگران وظایف زیر را دارند:

اتخاذ تدابیر لازم برای اطمینان از ایمنی گردشگران هنگام تشکیل بسته گردشگری و اطلاع رسانی به گردشگران از خطرات احتمالی در حین سفر؛

سازماندهی خدمات فوری آمبولانس برای گردشگران؛

مراتب اضطراری مندرج در ماده 16.2 این قانون را بلافاصله به دستگاه تعیین شده توسط مقام اجرایی ذیربط، سازمان دولتی گردشگری و نمایندگی دیپلماتیک کشور تابعیت گردشگر فعال در آذربایجان اطلاع دهد.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما