معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۵

اخبار اقتصادی لهستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری لهستان در هفته چهارم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

بلاروس واردات برخی مواد غذایی از لهستان را از ماه ژانویه به مدت 6 ماه ممنوع کرد؛

وزارت کشاورزی لهستان اعلام کرد، پس از تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مینسک در بحبوحه بحران مهاجران در مرز لهستان و بلاروس، بلاروس واردات محصولات غذایی از تعدادی از کشورها از جمله لهستان را ممنوع کرده است.

https://www.thefirstnews.com/article/belarus-bans-food-imports-from-poland-from-january-26688

لهستان خواهان کاهش موقت مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی است؛

دولت لهستان می خواهد به طور موقت مالیات بر ارزش افزوده محصولات غذایی مانند گوشت، نان، شیر و سبزیجات را حذف کند تا ضربه تورم را کاهش دهد. با این حال، چنین اقدامی‌باید در اتحادیه اروپا به توافق برسد زیرا مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات هماهنگ در اتحادیه اروپا است.

وزیر کشاورزی در این رابطه گفت: " با افزایش قیمت مواد غذایی در کل اتحادیه اروپا، امکان کاهش مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد. در نتیجه، اتحادیه اروپا باید در این مورد تأمل کند و اجازه کاهش دهد.» قرار است که نخست وزیر این کشور هفته آینده با کمیسیون اروپا در این خصوص بحث کند.

https://www.thefirstnews.com/article/poland-wants-a-temporary-vat-cut-on-foods-26672

بانک اروپایی بازسازی و توسعه به لهستان برای ساخت نیروگاههای  بادی وام می دهد؛

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که وام هایی تا سقف 37.9 میلیون یورو ( 175 میلیون زلوتی) برای ساخت دو نیروگاه بادی در لهستان با ظرفیت کل 63.1 مگاوات اعطا خواهد کرد.

https://www.thefirstnews.com/article/ebrd-to-lend-eur-379-mln-for-windfarm-construction-in-poland-26785

افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در مصرف انرژی در لهستان؛

اداره مرکزی آمار لهستان (GUS) گزارش داد، در سال 2020، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در مصرف انرژی با 0.76 درصد افزایش به 16.13 درصد رسیده است. این آمار همچنین نشان داد که بیش از 71.6 درصد انرژی منابع تجدیدپذیر از سوخت های زیستی جامد، کمتر از 11 درصد از انرژی باد و کمتر از 8 درصد از سوخت های زیستی مایع تامین می‌شود.

به عقیده وزیر آب و هوا و محیط زیست، دستیابی به این هدف با «اقدامات صورت گرفته در شش سال گذشته توسط دولت و این وزارت در راستای توسعه ی پویای منابع انرژی تجدیدپذیر و تسریع در روند اصلاح آب‌وهوا و انرژی حاصل شده است."

https://www.thefirstnews.com/article/increased-share-of-renewable-energy-in-energy-consumption-in-poland-26787

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما