معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۱۰:۰۰ - مشاهده: ۲۲۰

اخبار اقتصادی پاکستان - اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته سوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افتتاح گذرگاه مرزی جدید با ایران در منطقه چاغی

روز چهارشنبه 17 آذر ماه  یک گذرگاه مرزی جدید با ایران در منطقه چاغی افتتاح شد. منصور احمد بلوچ معاون کمیسر با همراهی مقامات امنیت مرزی،کارمندان محلی و بزرگان قبایل گذرگاه جدید را افتتاح کرد. آقای بلوچ در گفتگو با روزنامه داون گفت: این یک رخداد تاریخی برای مردمی است که در دو طرف مرز زندگی می‌کنند زیرا این گذرگاه مرزی با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید موانعی را که مردم محلی با آن روبرو هستند برطرف می‌کند. (داون)

وام بانک توسعه آسیایی

بانک توسعه آسیایی روز چهارشنبه مبلغ 603 میلیون دلار برنامه وام را برای تقویت و گسترش برنامه‌های حمایت اجتماعی در پاکستان تصویب کرد. این وام ، از اجرای برنامه «احساس» تحت استراتژی ملی حمایت اجتماعی و کاهش فقر در پاکستان حمایت خواهد کرد. (دنیا، جنگ، نوای وقت، ۹۲، دیلی تایمز، نیشن، نیوز، بیزینس رکوردر، داون، اکسپرس تریبیون)

 لغو کاهش نرخ مالیات بر فروش بنزین

سازمان درآمدهای فدرال (FBR) کاهش 1.43 درصدی مالیات بر فروش بنزین را از 7 دسامبر جاری لغو کرد. طبق اطلاعیه صادر شده توسط این سازمان ، نرخ مالیات بر فروش بنزین در نوامبر جاری  1.43 درصد بود که از 7 دسامبر به صفر درصد کاهش یافته است. با این حال نرخ مالیات بر فروش گازوئیل پرسرعت  از 6.75 درصد به 7.20 درصد افزایش یافته است. مالیات بر فروش نفت سفید نیز از 6.70 درصد به 8.19 درصد افزایش یافته است.

مشکلات صادرکنندگان مرکبات پاکستانی

افزایش مالیات وارداتی از مرکبات پاکستانی توسط دولت طالبان افغانستان، صادرکنندگان محلی مرکبات را نگران کرده است که اگر اسلام آباد زودتر به این موضوع نپردازد، ممکن است بخش دیگری از بین برود . چودری احمد جواد معاون رئیس انجمن تجاری پاکستان گفت دولت موقت افغانستان 33 روپیه به ازای هر کیلوگرم مالیات بر واردات مرکبات در این فصل در مقابل 3.5 روپیه به ازای هر کیلوگرم سال قبل وضع کرده است. وی استدلال می‌کند که حتی 3.5 روپیه مالیات بر کیلوگرم غیرقابل توجیه است زیرامیوه‌های با کیفیت پایین‌تر یا درجه B با قیمت حدود 20 روپیه در هر کیلوگرم به افغانستان صادر می‌شود، در حالی که دولت طالبان این مالیات را برای مرکبات پاکستانی تا 33 روپیه در هر کیلوگرم افزایش داده است. وی افزود در مقابل پاکستان تنها 6 روپیه مالیات وارداتی به ازای هر کیلوگرم بر محموله‌های انار، انگور و سیب از افغانستان وضع می‌کند. در حالی که نرخ هر یک از این سه میوه در اینجا بیش از 100 روپیه در هر کیلوگرم است. (بیزینس رکوردر)

افزایش 50 درصدی تعرفه خودروهای وارداتی توسط دولت

دولت پیشنهاد ممنوعیت واردات خودروهای وارداتی را رد کرده و در عوض پیشنهاد کرد عوارض نظارتی بر واردات خودروهای برقی، خودروهای هیبرید و خودروهای بنزینی معمولی برای مدت محدودی تا 50 درصد اعمال شود. یک مقام ارشد وزارت صنایع و تولید گفت: کشور به دلایل قوانین بین المللی نمی‌تواند واردات را ممنوع کند اما برای کاهش واردات می‌تواند تعرفه واردات را افزایش دهد. افزایش مالیات تا 10 درصد از 5 درصد فعلی برای خودروهای داخلی نیز پیشنهاد شده است. (نیوز)

آزادسازی بودجه برای بخش نفت

دولت تاکنون بودجه ای بالغ بر 1624.770 میلیون روپیه را برای اجرای هفت پروژه در حال انجام و شش پروژه جدید مرتبط با بخش نفت تحت برنامه توسعه بخش عمومی‌با هدف تسریع فعالیت های اکتشاف نفت و گاز و دستیابی به خودکفایی در بخش نفت آزاد کرده است. بر اساس داده‌های رسمی، مبلغ 1624.770 میلیون روپیه از مجموع تخصیص 3249.54 میلیون روپیه برای 13 پروژه در بخش نفت پرداخت شده است. (دیلی تایمز)

افزایش ارزآوری پاکستانی‌های مقیم خارج

داده‌های بانک مرکزی در روز پنجشنبه نشان داد که با افزایش تعداد پاکستانی‌های خارج از کشور با استفاده از طرح‌های مشوق، جریان ارز ورودی از طریق حساب روشن دیجیتال به ۲.۹۲ میلیارد دلار تا نوامبر ۲۰۲۱ رسید. در زمانی که دولت با کسری حساب جاری بالا در میان واردات سنگین و کاهش روپیه دست و پنجه نرم می‌کند این جریان‌های ورودی همچنین به افزایش ذخایر ارزی کشور کمک کرد. کسری حساب جاری از 1.13 میلیارد دلار در اکتبر گذشته به 1.66 میلیارد دلار در اکتبر  سال جاری افزایش یافت. (نیوز)

 ذخایر ارزی پاکستان

ذخایر ارزی کشور از 20 میلیارد دلار عبور کرد. این در حالی است که بر اساس داده‌های بانک مرکزی، کل ذخایر ارزی نقدینگی به 22498.8 میلیون دلار می رسد. بانک مرکزی پاکستان برای مقابله با فشارهای تورمی اخیراً نرخ بهره خود را به 8.75 درصد افزایش داد و انتظار می رود در 14 دسامبر افزایش دیگری نیز داشته باشد. تورم در نوامبر به 11.5 درصد رسید که نسبت به 9.2 درصد در ماه قبل افزایش یافته بود. ارزش روپیه پاکستان از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 11 درصد کاهش یافته است. (دیلی تایمز)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما