معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته سوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش بیش از 20 درصدی قیمت برق در سال آینده

اسکوم اعلام کرده است که قصد دارد در سال آینده قیمت برق را 20.5 درصد افزایش دهد. کالیب کاسیم مدیر مالی اسکوم تائید کرده است که این شرکت از آوریل سال بعد به مشتریان خود برق را با 20.5 درصد افزایش خواهد داد و از اول جولای به شهرداریها این قیمت را اعمال خواهد کرد. قبلاً تنظیم مقررات انرژی آفریقای جنوبی NESRA اعلام کرده بود که اسکوم خواستار افزایش 54 درصدی قیمت برق شده است اما اسکوم این ادعا را رد کرد و نسرا را به تحریف واقعیت متهم کرد. به دنبال مشکلات شدید اسکوم و قطعی مداوم برق، مدیر مالی سابق آن اقای مک دیویس، اخیراً گفته که این شرکت باید کارگران ماهری را که کشور را ترک کرده‌اند، بازگرداند. وی خاطرنشان کرد که اسکوم به دلیل سوء مدیریت مداوم، فقدان مهارت و فساد قابل توجه دچار مشکلات بزرگی شده است. وی گفت؛ راه اندازی سیستم تولید انرژی یک هنر است، نه یک علم بنابراین به مقدار زیادی مهارت نیاز دارد. دیویس گفت: این شرکت به افراد با تجربه نیاز دارد و من قویاً معتقدم که یکی از راه‌های بدست آوردن این تجربه این است که به سراسر جهان بروید و از بهترین اپراتورهایی که می‌توانید پیدا کنید و استفاده کنید حتی آنها را برای یک دوره سه ساله وارد کنید. او گفت هیچ دلیلی وجود ندارد که شرکت برق آفریقای جنوبی نتواند به یک تأمین کننده معتبر و قابل اعتماد برق مقرون به صرفه تبدیل شود و استدلال کرد که این امر می‌تواند ظرف ده سال محقق شود. دیویس همچنین گفت که او مدیر عامل فعلی آندره دو رویتر را به دلیل تلاش و ابتکاراتی که در دست دارد تحسین می‌کند. اما تا زمانی که حمایت هدفمند از سوی دولت وجود نداشته باشد او نمی‌تواند موفق باشد.

جایگاه بانکهای آفریقای جنوبی از دید مشتریان

موسسه مطالعاتی BrandsEye آفریقای جنوبی شاخص تمایلات مشتریان برای بانکهای آفریقای جنوبی در سال 2021 را منتشر کرده است که نشان می‌دهد مشتریان چه تمایل و احساساتی نسبت به بانک‌های بزرگ در این کشور دارند. این شاخص بر اساس نظرسنجی از بیش از 2.7 میلیون پست رسانه‌های اجتماعی از مشتریان بانک‌های آفریقای جنوبی از تاریخ 1 سپتامبر 2020 تا 31 اوت 2021 است. این موسسه حدود 500000 پست از این پست‌ها را برای مسائل مربوط به تمایلات و احساسات مشتریان نسبت به بانکها تجزیه و تحلیل کرده است. بر اساس این تحلیل، بانک‌های آبسا، ندبانک و دیسکاوری بانک همگی از استاندارد بانک پیشی گرفتند. آبسا که در سال جاری شاهد بیشترین بهبود در تمایلات عمومی‌ بود، رتبه‌های بالاتری را هم از نظر عملیاتی و هم از نظر اعتبار کسب کرد. با این حال، بزرگ‌ترین پیشرفت از نظر بهبود عملیات، بانک دیسکاوری به میزان 23.9 درصد بود که باعث شد از رتبه هشتم در سال گذشته به رتبه ششم در سال جاری صعود کند. BrandsEye گفت که از نظر احساس شهرت، TymeBank با اختلاف زیادی بیشترین امتیاز را کسب کرده است.

تأمین LNG در بازار آفریقای جنوبی

DNG Energy که تأمین کننده LNG است در 3 دسامبر 2021 اولین محموله گاز از هلند را در کارخانه Germiston وارد و ورود رسمی خود به بازار آفریقای جنوبی را اعلام کرد. DNG در حال راه اندازی یک کشتی 125.000 مترمکعب آلان جی به ارزش 17 میلیون دلار در بندر Ngqura در کیپ شرقی است که شبکه‌های خود در سراسر کشور را تغذیه می‌کند. مدیرعامل شرکت گفته است که این شرکت قصد دارد بزودی ظرفیت ذخیره سازی را در بند ماپوتو موزامبیک نیز گسترش دهد. این شرکت امیدوار است در سال 2022 حداقل 2.000 کامیون با سوخت آلان جی را در جاده‌های آفریقای جنوبی داشته باشد و هدف این است که کاتالیزور رشد در فضای آلان جی باشد. DNG هفت سال را صرف برنامه ریزی و تلاش‌های صدور مجوز کرده است که عرضه آلان جی عمده و قابل اعتماد و مقرون به صرفه را در آفریقای جنوبی تضمین کند. این شرکت عرضه آلان جی را بعنوان سوخت جایگزین برای گازوئیل و گزینه‌ای پاک‌تر برای حمل و نقل، کاربردهای صنعتی، تولید برق، معدن و حمل و نقل دریایی هدف قرار داده است. آفریقای جنوبی در آستانه تبدیل شده به‌هاب ممتاز ذخیره سازی آلان جی در جنوب آفریقاست.

پیش بینی حرکت سریع آفریقای جنوبی برای استفاده از انرژی باطری

یک مطالعه در حال انجام که توسط بانک جهانی تحت رهبری سازمان تحقیقات معدنی Mintek انجام شده است نشان می‌دهد که فرصت‌های قابل توجهی برای آفریقای جنوبی در زنجیره ارزش ذخیره سازی باطری وجود دارد. با این حال، این کشور باید به سرعت اقدام کند تا با استفاده از این فرصت‌های سرمایه‌گذاری، منابع ارزشمند و منافع مالی منطقه را تأمین کند. یک تحلیلگر ارشد بخش برق، راه حل‌های توصیه شده انرژی را در خودروهای انرژی جدید و همچنین تولید سلول‌های باطری لیتیوم یون عنوان کرد.

صنعت خودرو بزرگترین بخش تولید آفریقای جنوبی است که حدود 60 درصد از خودروها به ویژه به اروپا صادر می‌شود. این صنعت برای بقای خود یک ضرورت استراتژیک دارد و بنابراین باید به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کند تا با اهداف جهانی و محلی در این زمینه همسو شود.

ایجاد یک مرکز تولید سلولی LIB و تولید باطری‌های EV برای صنعت خودروسازی محلی، 890 شغل مستقیم تمام وقت اضافی در تولید و 17192 شغل غیرمستقیم FTE ایجاد می‌کند. این برای کشوری مانند آفریقای جنوبی با نرخ بیکاری بالا به ویژه در میان جوانان قابل توجه است.

این مطالعه تاکید می‌کند که سرمایه گذاری در خودروهای الکتریکی برای ایجاد یک زنجیره ارزش باطری یکپارچه محلی در کشور بسیار مهم است. احتمالاً بیش از 70 درصد از نیازهای باطری در سال 2030 از بخش حمل و نقل در بازار آفریقای جنوبی تأمین می‌شود. این مطالعه همچنین تاکید می‌کند که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، به ویژه برق، برای رقابت آفریقای جنوبی در بهره‌برداری از مواد معدنی و فعالیت‌های شیمیایی میان‌دست ضروری است. علاوه بر این، نقش کلیدی در تضمین افزایش اشتغال و پیروی کشور از مسیر عادلانه گذار ایفا خواهد کرد.

آفریقای جنوبی در این عرصه قابلیت جهش را دارد. به عنوان مثال، در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، آفریقای جنوبی نیازی به استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت انتقالی ندارد، اما می‌تواند مستقیماً از راه حل‌های مبتنی بر زغال سنگ به انرژی‌های تجدیدپذیر و راه حل‌های ذخیره سازی حرکت کند.

Eskom در ماه آوریل، به عنوان بخشی از برنامه سیستم ذخیره انرژی باطری توسط بانک جهانی، مناقصه 198 مگاوات را تأمین کرده است. 152 مگاوات بیشتر نیز در اواخر سال پیش بینی می‌شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما