معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۹

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته دوم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز به کار اولین هواپیمای باری در مسیر ونجو به ایتالیا

یک هواپیمای باری شامل 25.8 تُن کیت تشخیص کرونا و کالاهای مورد نیاز روزمره در تاریخ 29 نوامبر شهر ونجو در استان ججیانگ را به مقصد میلان در ایتالیا ترک نمود.

این اولین بار است که در فرودگاه ونجو و بلکه در استان ججیانگ یک هواپیمای مسافری به هواپیمای باری تغییر کاربری می دهد. میلان یکی از شهرهایی است که بسیاری از اهالی ونجو در اروپا در آنجا زندگی می‌کنند. با شیوع کرونا در اوایل سال 2020 بسیاری از اتباع چینی خارج از کشور با اهدای تجهیزات پزشکی تلاش کردند که نیازمندی‌های شهر خود را برآورده نمایند. شهر ونجو در پاسخ به این حرکت تلاش کرد تا یک خط باری مستقیم را ایجاد نماید تا در مواجهه با شرایطی مانند شیوع COVID-19 مورد بهره برداری قرار گیرد. ایجاد این خط باری در توسعه ظرفیت های ترانزیت بین المللی این شهر، تسهیل توسعه تجارت الکترونیک فرامرزی و حمایت بیشتر از شبکه بار هوایی نیز کمک می‌کند.

این هواپیما دو بار در هفته میان دو شهر رفت و آمد می‌کند. قرار است بزودی پرواز مستقیم میان ونجو- لس آنجلس (ایالات متحده) و ونجو- توکیو (ژاپن) نیز برقرار شود.

ایجاد مناطق صنعتی خدمات مدرن در ججیانگ

کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی (NDRC) استان ججیانگ در تاریخ 25 نوامبر یک کنفرانس مطبوعاتی در خصوص توسعه مناطق صنعتی خدمات مدرن این استان برگزار نمود.

مقامات استان ججیانگ قصد دارند تا سال 2023 صد منطقه صنعتی خدمات مدرن را تأسیس نمایند و 20 مورد از این مناطق تا سال 2025 در سطح جهانی تأثیرگذار و قادر به رقابت می‌باشد.

دولت استانی ججیانگ توسعه هفت صنعت خدماتی high-end را در اولویت قرار می دهد؛ این هفت صنعت عبارتند از: خدمات فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه، تجارت دیجیتال، لجستیک مدرن، مالیه مدرن، گردشگری فرهنگی دیجیتال و خدمات سلامت زندگی. دارا بودن سرمایه انسانی، ارزش افزوده بالا، ظرفیت های گسترده و مصرف پایین منابع طبیعی بخشی از ویژگی‌های این صنایع می‌باشد. 

به گفته برخی از مقامات NDRC این استان، توسعه مناطق صنعتی خدمات مدرن استان ججیانگ، بموازات اصلاحات دیجیتال سازی در این استان صورت می‌گیرد که هم اکنون در دست اجراست. در طول دوازدهمین برنامه پنج ساله (2011-2015) استان ججیانگ صد منطقه آزمایشی را برای خوشه‌های صنعتی خدمات مدرن راه اندازی نمود و تا پایان سال 2020 این مناطق، میزبان بیش از 180 هزار شرکت بودند و 1.08 میلیون نفر در آنها مشغول به کار بودند و درآمد سالانه آنها بیش از 469.2 میلیارد دلار بود.

برگزاری روز آنخویی در نمایشگاه دوبی

به گزارش رسانه‌های محلی قرار است در تاریخ 6 دسامبر 2021 در پاویون چین در نمایشگاه دوبی، یک مراسم ویژه بعنوان روز آنخویی برای نمایش این استان در نظر گرفته شود.

رویدادهای مختلفی از جمله نمایشگاه عکس و محصولات محلی و توسعه تجارت در خفی بمنظور معرفی استان آنخویی به سایر دنیا در نظر گرفته شده است. مقامات توسعه تجارت بین الملل استان آنخویی اعلام کرده اند که در این مراسم تمرکز ویژه ای بر 10 صنعت در حال ظهور استان، آخرین دستاوردهای علمی و فناوری و مشارکت این استان در ابتکار کمربند- جاده برای جذب افراد بیشتری برای سرمایه گذاری در آنخویی می‌شود.

یک پلتفورم آنلاین از تاریخ 6 لغایت 25 دسامبر برگزار می‌شود تا امکان تور آنلاین آنخویی برای افراد و همچنین آشنایی با نمایشگاه دوبی امکانپذیر گردد. نمایشگاه دوبی از اول اکتبر 2021 آغاز شده است و تا تاریخ 31 مارس 2022 ادامه دارد. پاویون چین در این نمایشگاه نیز با موضوع "ایجاد یک جامعه با آینده مشترک بشری- نوآوری و فرصت" از تاریخ 1 اکتبر شروع به فعالیت کرده است.

ده منطقه با بالاترین سرانه مصرف در چین

به گزارش اداره ملی آمار چین، کلانشهر شانگهای در 9 ماه نخست سال 2021 در میان 31 استان چین با 5485.7 دلار بیشترین مصرف سرانه در چین را به خود اختصاص داد. شهر پکن و استان ججیانگ در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

در 9 ماه نخست سال 2021 میلادی، سرانه مصرف چین با 15.8 درصد رشد نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته به حدود 2707.6 دلار رسید. با در نظر گرفتن فاکتور قیمت، گزارش اداره ملی آمار بیانگر رشد بیش از 15 درصد هزینه‌ها در کشور چین می‌باشد.

علاوه بر آن، در پنج منطقه سطح استانی شامل تیانجین، گوادونگ، جیانگ سو، فوجیان و چونگ چینگ، میزان رشد هزینه‌ها از میانگین ملی بالاتر بود.

شرکت چری در صدر صادرکنندگان خودرو در چین

گروه Chery در 10 ماه نخست سال 2021 حدود 212959 دستگاه خودرو را به خارج از چین صادر نمود که با عبور از مرز 200 هزار واحد در این بازه زمانی، در جایگاه نحست صدور خودرو در چین قرار گرفت.

شرکت چری علیرغم تداوم پاندمی و کاهش چیپ های خودرو در این بازه زمانی شاهد رشد 145.7 درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته بوده است. آقای Yin Tongyue رئیس شرکت در مراسم بیستمین سالگدر تأسیس فعالیت های بین المللی شرکت اعلام نمود که دلیل محبوبیت این برند در خارج از کشور، تمرکز شرکت بر کیفیت و فناوری می‌باشد.

دفتر مرکزی شرکت چری در شهر Wuhu در استان آنخویی می‌باشد و برای هیجدهمین سال متوالی بعنوان برترین شرکت صادرکننده خودرو در چین قلمداد می‌شود. مدل های این خودرو در بیش از 80 کشور و منطقه دنیا در دسترس هستند. این شرکت بیش از 10 شرکت خارج از کشور تأسیس نموده است و دارای بیش از 1500 نمایندگی فروش (dealership) و نمایندگی خدمات (service outlet) می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما