معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۲

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار اقتصادی اتیوپی در هفته دوم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزیر دارایی اتیوپی برای برگزاری هشتمین مجمع همکاری‌های چین و آفریقا بیانیه‌ای صادر کرد

آقای "احمد شیده" وزیر دارایی اتیوپی روز دوشنبه 8 آذر 1400 همزمان با برگزاری هشتمین مجمع همکاری‌های چین و آفریقا[1] بیانیه‌ای صادر کرد.

در آن بیانیه آمده است: دوستی میان اتیوپی و چین براساس اعتماد و حمایت متقابل است. در دو دهه گذشته، مجمع همکاری‌های چین و آفریقا با حمایت از توسعه زیرساخت‌های حیاتی و توسعه فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، محیطی مناسب را برای همکاری‌های فیمابین به وجود آورده است.

چین بزرگترین شریک تجاری، اصلی‌ترین منبع سرمایه گذاری مستقیم خارجی و بزرگترین پیمانکار توسعه زیرساخت‌های اتیوپی برای چندین سال بوده است. ما توانسته‌ایم با حمایت و کمک چین، چندین پروژه زیرساخت جاده‌ای که منجر به بهبود تجارت و معیشت اتیوپیایی‌ها شده است را انجام دهیم، از جمله احداث راه آهن آدیس آبابا به جیبوتی و طرح توسعه فرودگاه آدیس آبابا که این سرمایه گذاری‌ها تأثیر عمیقی بر ایجاد شغل و ریشه کنی فقر داشته است.

همکاری‌های میان دو کشور با ساخت آکادمی عالی رهبری آفریقا، طرح توسعه سبز کنار رودخانه پایتخت و پرتاب ماهواره‌های اول و دوم به فضا که هر دو با کمک چین انجام شد، توسعه خواهد یافت. شایان ذکر است هشتمین مجمع همکاری‌های چین و آفریقا طی روزهای 8 و 9 آذر 1400 در سطح وزرای خارجه در داکار پایتخت جمهوری سنگال برگزار شد.

اتیوپی و کویت بر تقویت همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند

آقای "احمد شیده" وزیر دارایی اتیوپی به منظور گفتگو با مقامات اقتصادی کویت روز پنج شنبه 11 آذر 1400 به آن کشور سفر کرد.

وی در آن سفر با همتای کویتی خود آقای "خلیفه حماده" و نخست وزیر کویت دیدار و ضمن بررسی آخرین وضعیت مناسبات تجاری فیمابین در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

 

خطوط هوایی اتیوپی، عنوان "بهترین ایرلاین آفریقایی" را از آن خود کرد

این عنوان بر اساس نظر سنجی انجام شده توسط موسسه 2021 Business Traveller Awards از مسافران تجاری خطوط هوایی آفریقا، به شرکت هواپیمایی اتیوپی اهدا شد.

مدیر عامل گروه هواپیمایی اتیوپی در این راستا گفت: "ما از برنده شدن این جایزه معتبر خرسندیم، زیرا این بازتاب رضایت مشتریان ما است که نشان دهنده موفقیت تلاش‌های روزانه ما برای ارائه خدمات برتر به همه مسافران به اقصی نقاط دنیا است.

 

بانک توسعه آفریقا اعطای وام برای احداث جاده‌ای بین المللی در منطقه شاخ آفریقا را تصویب کرد

هیئت مدیره گروه بانک توسعه آفریقا [2]روز سه شنبه 9 آذر 1400 اعطای وام 213 میلیون دلاری برای تأمین مالی پروژه جاده‌ای که کشورهای منطقه شاخ آفریقا را به هم متصل می‌کند، را تصویب کرد.

آن پروژه نقطه عطفی در اتصال اتیوپی، کنیا، سومالی، اریتره و جیبوتی است که موجب بهره مندی 867 هزار نفر از ساکنان اطراف جاده مزبور خواهد شد.

[1]- FOCAC

[2]- AfDB

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما