معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۵

اخبار اقتصادی سیرالئون

گزیده اخبار اقتصادی سیرالئون در هفته دوم آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری مراسم اختتامیه دوره آموزشی صنایع دستی ایران به هنرجویان سیرالئون

روز جمعه مورخ 1400.09.05 مراسم اختتامیه کارگاه آموزشی صنایع دستی کشورمان به هنرجویان سیرالئونی با حضور وزیر فرهنگ و گردشگری سیرالئون، دبیر کل دائم، رئیس اداره هنر وزارت فرهنگ و گردشگری، سفیر کشورمان و ایرانیان مقیم سیرالئون، هنرجویان و علاقمندان سیرالئونی در هتل فامیلی کینگدوم شهر فریتاون برگزار گردید. این دوره آموزشی به مدت 10 روز توسط مدرسان ایرانی دایر گردید. در این مراسم گواهینامه‌های پایان دوره آموزشی به بیش از 60 مربی و هنرجوی سیرالئونی اعطاء شد. خانم میمونا پرات در سخنرانی خود در این مراسم ضمن ابراز رضایت و خرسندی از برگزاری این دوره آموزشی و تشکر از مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، این کارگاه آموزشی را موفق و منحصر بفرد توصیف کرد.

اختصاص 22 درصد بودجه سال 2022 سیرالئون به حوزه آموزش

وزارت اقتصاد و دارایی سیرالئون در تنظیم بودجه سال 2022 با توجه به اولویت ارتقای آموزش عمومی در برنامه‌های دولت مبلغ 1.7 تریلیون لئون معادل 22 درصد بودجه کل را به این بخش اختصاص داده است. وزیر آموزش ابتدایی و متوسطه سیرالئون تصریح کرد از این میزان 752.3 میلیارد لئون بابت حقوق معلمان، 292.7 میلیارد لئون بابت حقوق کارکنان مؤسسات آموزش عالی، 126.8 میلیارد لئون به وزارت آموزش عالی و فنی، 80.9 میلیارد لئون به مؤسسات آموزش عالی، 5.5 میلیارد لئون به کمیسیون آموزش عالی و 31.3 میلیارد لئون بودجه جاری وزارت آموزش ابتدایی و متوسطه خواهد بود. مابقی بودجه نیز میان شوراهای محلی، کمیسیون خدمات آموزشی، تهیه اقلام آموزشی، پرداخت یارانه مدارس، برنامه تغذیه و بسته‌های رفاهی و بهداشتی تقسیم می‌گردد.

کمک 75 میلیون دلاری بانک جهانی در حمایت از بودجه

دنیس وندی وزیر اقتصاد و دارایی سیرالئون پس از ارائه بودجه سال 2022 به مجلس چشم انداز اقتصادی کشور را خوشبینانه توصیف کرد. وی با حضور در مجلس به نمایندگان اعلام کرد که اطلاعات اولیه 9 ماهه سال جاری نشان می‌دهد که اقتصاد از انقباض سال 2020 خارج شده است. وی تصریح کرد که درآمد داخلی از ژانویه تا سپتامبر 2021 بالغ بر 4.9 تریلیون لئون بوده است. وی پیش بینی کرد این درآمد تا پایان سال جاری به 6.81 تریلیون لئون افزایش یابد. وی همچنین اظهار داشت، بانک جهانی تا قبل از پایان سال 2021، 75 میلیون دلار به بودجه سال بعد کمک خواهد کرد.

اختصاص 94 میلیون دلار برای احداث جاده مرزی کوئیدو-گینه

رئیس جمهور سیرالئون ساخت بزرگراه مرزی کوئیدو-گینه به طول 78 کیلومتر با هزینه 94 میلیون دلار را در دستور کار قرار داده است. هدف از این طرح باز کردن فضای تجاری و افزایش حجم تجارت میان سیرالئون و گینه کوناکری اعلام شده است. مدیر شرکت GUICOPRES بعنوان پیمانکار برگزیده این طرح اعلام کرد، این شرکت مفتخر است که بخشی از این طرح عظیم می‌باشد. وی ادامه داد شرکت GUICOPRES در سال 2013 از گینه به سیرالئون منتقل شد و تاکنون طرح‌های زیرساخت جاده‌ای بسیاری همچون ساخت جاده‌های کونو و کابالا را با موفقیت به اتمام رسانده است. وی به مردم و رئیس جمهور سیرالئون وعده داد کار این جاده را با سرعت پیش ببرد.

حضور وزیر امورخارجه سیرالئون در کنفرانس همکاری چین و آفریقا FOCAC در سنگال

وزیر امورخارجه سیرالئون در هشتمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و آفریقا (FOCAC) که در تاریخ 29 و 30 نوامبر در داکار برگزار گردید، شرکت کرد. موضوع این کنفرانس "تعمیق مشارکت چین و آفریقا، ترویج توسعه پایدار برای ایجاد جامعه چین-آفریقا همراه با آینده‌ای مشترک در عصر جدید" است. در این نشست بررسی و ارزیابی اجرای نتایج اجلاس FOCAC سال 2018، واکنش مشترک چین و آفریقا به کووید-19 و ترسیم مسیر روابط چین و آفریقا برای سه سال آینده مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. همچنین در این کنفرانس 4 قطعنامه شامل برنامه اقدام داکار 2024-2022، چشم انداز 2035 همکاری چین و آفریقا، بیانیه چین و آفریقا در خصوص تغییرات اقلیمی و بیانیه هشتمین کنفرانس وزیران FOCAC تصویب شد.

مذاکره معاون رئیس جمهور سیرالئون با رئیس جمهور ساحل عاج جهت تأمین برق

روز سه شنبه 30 نوامبر 2021 معاون رئیس جمهور سیرالئون با رئیس جمهور ساحل عاج در خصوص قرارداد خرید و انتقال برق TRANSCO CLSG دیدار و گفتگو کرد. آقای جوده جالوه همچنین خواستار امضای قراردادهای خدمات خرید و انتقال نیروی برق است تا سیرالئون بتواند از طرح موسوم به استخر برق غرب آفریقا که قطب اصلی تولید آن در ساحل عاج قرار دارد بهره مند گردد. پروژه TRANSCO CLSG نقش مهمی در در هدف ادغام منطقه‌ای سازمان اکوآس ایفا می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما