معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶۸

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه - حوزه شرق دریای سیاه - در آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

توسعه فعالیت های کشاورزی و دامداری در استان ریزه:

در چارچوب پروتکل امضا شده بین اداره کشاورزی و جنگلداری استان ریزه و آژانس توسعه سیاه شرق دریای سیاه، با هدف "توسعه پرورش گوسفند"، یک سیستم انرژی خورشیدی تاشو قابل حمل و یک چادر زندگی میان 41 پرورش دهنده دام کوچک توزیع شد. تقریبا حدود 31 هزار راس دام در ریزه وجود دارد. از این تعداد 22 هزار بز و 9 هزار گوسفند هستند.

کمال چبر، استاندار ریزه در مراسم توزیع در اداره کشاورزی استان ریزه گفت: "استان ما از نظر تنوع جغرافیایی و گیاهی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که  در محصولات کشاورزی و دامی ما مشهود است. عسل آنزر ما شهرت جهانی دارد. همچنین روغن، پنیر و فرآورده‌های حیوانی ما که در ارتفاعات تولید می‌شود از طعم بی نظیری برخوردار می‌باشد. ما باید سرمایه‌های استانمان را افزایش دهیم. بنابراین، ما باید از کشاورزان و شهروندانمان که به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، همه نوع حمایتی نمائیم . در این مرحله، دولت ما به سهم خود عمل می‌کند و با پروژه‌های مختلف از فعالیت های کشاورزی و دامپروری حمایت می‌کند. ما به عنوان استان ریزه باید از این مشوق ها حداکثر بهره  را برده و فعالیت های کشاورزی و دامداری را در استان خود افزایش دهیم. بدون شک مهمترین موتور اقتصادی شهر ما چای است. علاوه بر چای، هدف ما توسعه گردشگری و ارتقای اقتصاد شهرمان به سطوح بالاتر است. گردشگرانی که به شهر ما می آیند در حین بازدید از طبیعت زیبای ما می خواهند محصولات حیوانی ما مانند کره طبیعی، پنیر و شیر تولیدی ما را جهت استفاده خریداری نمایند. بنابراین، ما باید به دنبال افزایش فعالیت های دامی و کشاورزی خود بوده و اطمینان حاصل نمائیم ریزه یک استان کشاورزی و دامپروری بسیار پر جنب و جوش است. (گونه باکیش – 28 اکتبر)

بیشترین سهم صادرات طرابوزان در میان استانهای منطقه طی ماه سپتامبر:

طبق اطلاعات ارائه شده از طرف سازمان آمار ترکیه، طی ماه سپتامبر طرابوزان در میان استانهای منطقه بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده است .سازمان آمار ترکیه ارقام صادرات و واردات ترکیه را تا ماه سپتامبر اعلام کرد. در این اعلامیه صادرات منطقه شرق دریای سیاه در 9 ماهه نخست سال 2021 یک میلیارد دلار بوده است. این در حالی که در 9 ماهه امسال بیش از یک میلیارد دلار از منطقه شرق دریای سیاه صادرات و نزدیک 200 میلیون دلار واردات انجام شده است. در این چارچوب استان طرابوزان در 9 ماهه اول سال در مجموع 807 میلیون و 365 هزار دلار صادرات و 94 میلیون و 373 هزار دلار واردات داشته است. از سوی دیگر در ریزه 159 میلیون و 63 هزار دلار صادرات و 37 میلیون و 824 هزار دلار واردات انجام گرفته است. در این راستا آرتوین 17 میلیون و 686 هزار دلار واردات و 40 میلیون و 936 هزار دلار صادرات داشته است همچنین گوموشخانه 973 هزار دلار واردات و 52 میلیون و 505 هزار دلار صادرات صورت گرفته است. بر اساس همین آمار گیره سون 237 میلیون و 358 هزار دلار صادرات و 16 میلیون و 849 هزار دلار واردات داشته است. (گونه باکیش – 28 اکتبر)

 ترابزون رتبه دوم تراکم جمعیت در ترکیه :

با توجه به نسبت جمعیت و مساحت شهرها، ترابزون با 4662 کیلومتر مربع مساحت ، 174 نفر در هر کیلومتر مربع در آن ساکنند. بنابراین باتوجه به این نسبت، ترابزون رتبه دوم تراکم جمعیت در ترکیه را به خود اختصاص داده است. (گونه باکیش – 2 نوامبر)

صادرات 21هزار و 355 تن فندق از طرابوزان:

طبق آمار منتشره ، 21 هزار 355 تن فندق به ارزش 143 میلیون 780 هزار 544 دلار از طرابوزان صادر گردیده است. (گونه باکیش – 2 نوامبر)

 امسال صید ماهی‌هامسی پر بار بوده است:

با فراوانی ماهی‌هامسی در این فصل، ماهیگیران از مناطق مختلف ترکیه برای صید این ماهی به سواحل ریزه و آرتوین هجوم آورده اند که این نیز باعث خشنودی ماهیگیران و مصرف کنندگان شده است. در این راستا حدود 100 قایق ماهیگیری از ریزه و استان‌های مختلف پس از تاریک شدن هوا در بین منطقه اییدره از ریزه و منطقه هوپا از آرتوین برای صید ماهی‌هامسی تور می اندازند. ماهی‌های صید شده نیز در ساعات اولیه صبح به کشتی‌های حمل و نقل منتقل و سپس به بندر هوپا منتقل و تخلیه می‌گردند. (گونه باکیش – 2 نوامبر)

آغاز عملیات پر کردن دریا برای ساخت بندر لجستیکی در منطقه اییدره از استان ریزه:

شعبان عزیز رئیس اتاق تجارت و صنعت ریزه (RTSO) گفت، عملیات پر کردن دریا برای ساخت بندر لجستیکی در منطقه اییدره (iyidere) از استان ریزه آغاز شده است. این بندر قرار است با پر کردن منطقه ای از دریای سیاه ساخته شود. با این پروژه که قرار است در سال 2023 تکمیل و به بهره برداری برسد، 200 میلیون دلار به تجارت منطقه ای و 450 میلیون دلار به اشتغال جانبی کمک خواهد شد. بندر لجستیکی اییدره دومین پروژه بزرگی است که با پر کردن دریا پس از فرودگاه ریزه-آرتوین برای این شهر ساخته می‌شود. سنگ های بارگیری شده جهت پر کردن دریا توسط کامیون‌ها از معدن Cevizlik در İkizdere به این منطقه حمل می‌گردند. قرار است با تکمیل این پروژه، سالانه 3 میلیون تن بار پستی، 8 میلیون تن بار فله ای و 100 هزار تن بار کانتینری جابجا شود. (گونه باکیش – 2 نوامبر)

در سال 2023 اولین جریان گاز ترکیه آغاز خواهد شد:

صالح جورا نماینده مجلس طرابوزان از حزب عدالت و توسعه گفت در دیدارش با کمیسیون بررسی بودجه وزارت انرژی و منابع طبیعی گفت طی ملاقات با وزیر  ایشان اظهار داشت : در سال 2023 اولین جریان گاز طبیعی ترکیه آغاز خواهد گردید. (گونه باکیش – 3 نوامبر)

صادرات یک میلیارد و 192 میلیون و 187 هزار دلار  در 10 ماهه اول سال 2021، از منطقه شرق دریای سیاه:

صافت کالیونجو، رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه (DKİB) در بیانیه کتبی گفت: صادرات ترابزون، ریزه، آرتوین و گوموشخانه طی دوره 10 ماهه سالجاری 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به یک میلیارد و 192 میلیون و 187 هزار و 515 دلار رسیده است. کالیونجو اعلام کرد: صادرات ترابزون در این مدت با 7 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 926 میلیون و 533 هزار و 201 دلار رسیده است. وی با بیان اینکه صادرات گوموشخانه با 60 درصد افزایش به رقم 54 میلیون و 251 هزار و 521 دلار رسیده که بیشترین رشد صادراتی را در مقایسه با دیگر استانها داشته است. در این بیانیه ذکر شده صادرات ریزه با 37 درصد افزایش به 165 میلیون و 322 هزار و 641 دلار رسیده و آرتوین با کاهش 3 درصدی مواجه و به 46 میلیون و 80 هزار و 152 دلار رسیده است. (گونه باکیش – 3 نوامبر)

رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان گفت، درخصوص جزیره سرمایه گذاری به نقطه ای رسیده ایم که دیگر راه برگشتی وجود ندارد:

در جلسه مجمع اتاق تجارت و صنعت طرابوزان که  در ماه اکتبر برگزار شد. سوآت حاج صالح اوغلو، رئیس هیئت مدیره اتاق تجارت و صنعت طرابوزان طی سخنانی در جلسه مجمع گفت، جزیره سرمایه گذاری در دستور کار قرار دارد. ارزیابی‌های کاربردی و تحقیقاتی این پروژه در ماه دسامبر به پایان خواهد رسید. وی افزود قرار بود در ماه نوامبر تکمیل شود که مهلت آن تمدید و هم اکنون هیچ مانعی وجود نداشته و منتظر تخصیص اعتبار برای این پروژه ایم .  این پروژه تحت مدیریت شهرداری کلانشهر و استانداری است و همانطور که می دانید در سال 2019 گامی‌هایی برای تحقق این پروژه برداشته شد. (گونه باکیش – 4 نوامبر)

ادامه عملیات ساخت فرودگاه گوموشخانه-بایبورت:

عملیات زیربنایی و آسفالت فرودگاه گوموشخانه- بایبورت که در شهرستان کوسه از استان گوموشخانه در حال احداث است تا حد زیادی تکمیل شده است. پیش بینی می‌شود طول باند این فرودگاه 3 کیلومتر و عرض آن 60 متر باشد و به 2 میلیون مسافر خدمات رسانی نماید. همچنین جایگزینی برای پروازهایی خواهد بود که به دلیل شرایط نامساعد جوی به ویژه در سواحل دریای سیاه نمی‌توانند فرود نمایند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سفر 4 سال پیش خود به منطقه اعلام کرد که فرودگاهی با ظرفیت سالانه 2 میلیون مسافر در این منطقه بین گوموشخانه و بایبورت ساخته خواهد شد. (گونه باکیش – 19 نوامبر)

ساخت منطقه صنعتی جدید گوموشخانه در روستای‌هارماجیک :

در جلسه ای که با حضور حاجی عثمان آکگول و جیهان بکتاش، معاونان حزب عدالت و توسعه گوموشخانه، ارجان چیمن، شهردار گوموشخانه، تارکان تاریک کوجا گوز، مدیر استانی صنعت و فناوری، اسماعیل آکچای، رئیس اتاق تجارت و صنعت گوموشخانه و روسای شرکت‌های تعاونی‌ صنعتی حضور داشتند، مقرر گردید سایت صنعتی مختلط مدرن گوموشخانه، جایگزین سایت صنعتی که پاسخگوی نیازها نیست، شود. این سایت صنعتی مختلط مدرن در منطقه ای به مساحت 169 هزار متر مربع در روستای‌هارمنجیک ساخته خواهد شد. (گونه باکیش – 23 نوامبر)

با افزایش قیمت دلار، قیمت فندق در بازار آزاد گیره سون به 27 لیر رسید:

با افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، قیمت فندق در بازار فندق گیره سون نیز افزایش یافت. بطوریکه قبل افزایش نرخ ارز در بازار ترکیه، قیمت فندق در این بازار بین 24 تا 25 لیر متغیر بود و حال با افزایش نرخ ارز در قبال لیر، هم اکنون قیمت فندق به رقم 27 لیر افزایش یافته است. (گونه باکیش – 24 نوامبر)

ادامه فعالیت های اولیه برای ساخت بیمارستان شهری 900 تخت خوابه در طرابوزان:

کار ساخت بیمارستان شهری 900 تختخوابی طرابوزان که در محوطه پرشده از ساحل دریای سیاه در مجاور مجموعه ورزشی شنول گونش ساخته خواهد شد، ادامه دارد. بیمارستان شهری که بر روی دریا ساخته خواهد شد، قرار است در سال 2023 تکمیل شود. این بیمارستان قرار است با سرمایه گذاری تقریبی 1 میلیارد و 100 میلیون لیر به پایان برسد. این بیمارستان در مجموع دارای 900 تخت واجد شرایط خواهد بود که شامل یک بیمارستان عمومی‌با 206 تخت، یک زایشگاه با 146 تخت، یک بیمارستان انکولوژی با 161 تخت، یک بیمارستان جراحی قلب و عروق با 151 تخت، 33 سالن عمل جراحی برای بزرگسالان است. بخش مراقبت های ویژه با 171 تخت و یک بخش مراقبت های ویژه نوزادان با 65 تخت خواهد بود. (گونه باکیش – 25 نوامبر)

اتاق تجارت و صنعت طرابوزان با اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه پروتکل همکاری امضا کرد:

پروتکل همکاری بین اتاق تجارت و صنعت طرابوزان و اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه با هدف توسعه تجارت بین ایران و طرابوزان امضاء شد. در مراسم امضای پروتکل که به صورت آنلاین برگزار شد، رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان اظهار داشت تا حد امکان برای بازگرداندن تجارت بین ایران و ترابزون که دارای پیوندهای تاریخی اند، تلاش خواهند نمود تا این روابط تجاری به روزهای پر جنب و جوش قدیمی‌برگردد و معتقدیم که این پروتکل همکاری سهولت بیشتری را برای تجارت متقابل شرکت های ترکیه ای و ایرانی فراهم و به سهم خود آمادگی داریم برای برگزاری جلسات همکاری در ایران و ترکیه اقدامات لازم را انجام دهیم. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه نیز در این جلسه اظهار داشت، از تجار ترک برای سرمایه گذاری و تجارت در ایران انتظار دارند و همچنین می خواهند از فرصت های تجاری در ترکیه استفاده کنند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه ترابزون برای ما شهر ویژه ای است گفت، ما همیشه می خواهیم روابط خود را قوی و گرم نگه داریم و آرزو داریم این روند را با دیدارهای متقابل ادامه دهیم. (گونه باکیش – 25 نوامبر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما