معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۶۷

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ اول آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رونمایی از خودروی پرنده شرکت شیائوپنگ هویتیان گوانجو در اروپا

جدیدترین خودروی پرنده X2 شرکت شیائوپنگ هویتیان گوانجو در 16 نوامبر2021 برای اولین بار در نمایشگاه روتورهای اروپایی 2021 به نمایش درآمد. پرواز آزمایشی این محصول در ژوئن امسال با موفقیت انجام شد و قرار است در نیمه اول سال آینده پرواز آزمایشی در اروپا انجام شود.

X2 از کابین بسته استفاده می‌کند و کل بدنه آن از فیبر کربن ساخته شده است. وزن هواپیمای خالی با باتری 560 کیلوگرم است و ظرفیت 2 سرنشین داشته و حداکثر 200 کیلوگرم بار می‌تواند حمل نماید. علاوه بر این، X2 یک هواپیمای کاملا برقی با عمر باتری تا 35 دقیقه و ارتفاع پروازی طراحی شده کمتر از 1000 متر است که برای پرواز در ارتفاع پایین  شهر در آینده مناسب است. حداکثر سرعت این هواپیما 130 کیلومتر در ساعت است. در حال حاضر X2 به دو حالت دستی و خودکار مجهز است.

شرکت شیائوپنگ هویتیان اکنون بزرگترین شرکت خودروهای پرنده در آسیا است که دفتر مرکزی آن در گوانجو قرار دارد و دارای مراکز و آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه در پکن، شنجن، شانگهای و دره سیلیکون در ایالات متحده است. از سال 2013، این شرکت با موفقیت پنج نسل از محصولات هواپیمای مسافربری الکتریکی هوشمند را توسعه داده است.

انتخاب منطقه توسعه گوانجو به عنوان منطقه نمونه ای برای همکاری اروپا -چین

اخیراً کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین "فهرست مناطق همکاری منطقه ای چین - اروپا در دور سوم" را اعلام کرد که 22 شهر (یا منطقه جدید) بعنوان مناطق نمونه‌ای همکاری چین - اروپا معرفی شدند و منطقه توسعه گوانجو بعنوان تنها منطقه در خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) انتخاب شد.

منطقه توسعه گوانجو یکی از متمرکزترین مناطق با حضور شرکت های خارجی در گوانجو و جنوب چین است. این منطقه با بیش از 100 کشور و منطقه در سراسر جهان روابط اقتصادی و تجاری برقرار کرده و بیش از 4200 شرکت چند ملیتی در آن مستقر شده اند که شامل 207 شرکت از فهرست جهانی فورچون 500 و 126 شرکت اروپایی می‌باشد.

در عین حال، منطقه توسعه گوانجو سرمایه گذاری دوجانبه را تشویق و از شرکت های محلی برای سرمایه گذاری و توسعه در اروپا حمایت می‌کند. در حال حاضر، 37 شرکت از این منطقه در اروپا سرمایه گذاری کرده اند.

روند الکتریکی نمودن و هوشمندسازی خودرو در نمایشگاه بین المللی خودرو گوانجو

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو گوانجو در 19 نوامبر2021 افتتاح شد. این نمایشگاه به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو در سطح جهان، برندهای چینی و خارجی زیادی را به خود جلب کرده است.

موضوع نمایشگاه خودروی امسال «فناوری جدید، زندگی جدید» است که نشان می‌دهد موج کنونی الکتریکی نمودن و هوشمندسازی به روند اصلی صنعت خودروسازی تبدیل شده است. در میان وسایل نقلیه به نمایش گذاشته شده، 241 دستگاه وسیله نقلیه انرژی جدید (شامل 88 خودروی غیر چینی) هستند. GAC Aion خودروی الکتریکی خود AION LX Plus را با عمر باتری 1008 کیلومتر به نمایش گذاشت. این خودروی جدید مجهز به باتری 144.4 کیلووات ساعتی است و اولین خودروی الکتریکی با عمر باتری بیش از 1000 کیلومتر در جهان است.

علاوه بر این، بسیاری از غرفه‌داران شرکت‌های فناوری خودرو مانند هوش مصنوعی، رانندگی خودکار و فناوری 5G هستند.

اختصاص یارانه 7.5 میلیارد یوانی دولت گواندونگ برای ساخت پارک های صنعتی- کشاورزی مدرن

استان گواندونگ "گزارش هزینه یارانه مالی استانی برای پارک های صنعتی-کشاورزی مدرن 2018-2020 " را صادر کرد. بر اساس این گزارش، در حال حاضر، در مجموع 161 پارک صنعتی-کشاورزی مدرن در سطح استانی در استان گواندونگ ساخته  شده است. برای اجرای این پروژه‌ها، دولت استانی 7.5 میلیارد یوان (1.18 میلیارد دلار) به عنوان یارانه مالی اختصاص داده و دولت های محلی و شرکت ها 23.6 میلیارد یوان (3.7 میلیارد دلار) سرمایه گذاری کردند. تا پایان سال 2020، کل ارزش تولیدی این پارک ها 305.1 میلیارد یوان (47.5 میلیارد دلار) بود و درآمد شخصی قابل تصرف سالانه کشاورزان به 22 هزار یوان (3400 دلار) رسید که نسبت به قبل 22.2 درصد افزایش داشته است.

برگزاری اولین اجلاس دولت دیجیتال در گوانجو

بر اساس اطلاعات منتشرشده در کنفرانس مطبوعاتی دولت استان گواندونگ در 22 نوامبر، "اولین اجلاس ساخت دولت دیجیتال" از 26 تا 27 نوامبر در گوانجو برگزار خواهد شد. این اجلاس توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و دولت استان گواندونگ حمایت می‌شود و در حال حاضر تنها فروم سران با موضوع دولت دیجیتال در چین است.

این اجلاس با موضوع "ساخت دولت دیجیتال و تسریع توسعه دیجیتال" به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. همچنین نمایشگاهی از دستاوردهای دولت دیجیتال در این رویداد برپا می‌شود. بیش از 120 اداره دولتی، شرکت ها و موسسات از سراسر کشور چین حضور خواهند داشت.

ساخت بزرگترین پل معلق دوطبقه جهان در گوانجو

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره محیط زیست استان گواندونگ، پروژه گذرگاه اقیانوس شیر (Lion Ocean) در مرکز دلتای رودخانه مروارید با سرمایه گذاری 41.9 میلیارد یوان (6.5 میلیارد دلار) بعنوان یکی از پروژه‌های زیربنایی مهم در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) ساخته خواهد شد. این گذرگاه یک بزرگراه دوطبقه 16 خطی است که طبقه بالای آن 35 کیلومتر و طبقه زیرین 15 کیلومتر طول دارد. این پروژه پس از تکمیل، شهرهای بزرگ دلتای رودخانه مروارید را به هم متصل خواهد کرد.

گذرگاه اصلی این پروژه پل اقیانوس شیر است که پس از تکمیل به بزرگترین پل معلق دوطبقه جهان تبدیل خواهد شد. ساخت این پروژه قرار است در پایان سال 2021  آغاز و دوره ساخت آن 6 سال می‌باشد.

در سال‌های اخیر، پروژه‌های زیربنایی بزرگ در GBA در حال اجراست که در آینده زمان تردد بین شهرهای منطقه را به 1 ساعت کاهش می دهد.

شنجن شهر نمونه طراحی صنعتی

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اخیراً اعلام کرد شنجن به یکی از اولین شهرهای مدل تولیدی خدمات محور کشور در حوزه طراحی صنعتی تبدیل شده است. شهرهای دیگری که این عنوان را کسب کردند شانگهای، چونگ کینگ و Yantai در استان شاندونگ می‌باشند.

تولید خدمات محور، مدل جدیدی که تولید را با خدمات ادغام می‌کند که در سال های اخیر در چین توسعه سریعی داشته است. این امر منجر به ظهور مداوم مشاغل جدید شده و باعث تحول و ارتقاء بخش تولید شده است.

بنگاه‌های تولیدی قبلاً بر تولید تمرکز می‌کردند و هدفشان فروش محصولات بود، اما تولید خدمات‌محور به آنها کمک می‌کند تمرکز خود را از تولید به خدمات تغییر دهند تا بتوانند زنجیره صنعتی خود را به تحقیق و توسعه و طراحی و برندسازی گسترش دهند و ارزش افزوده محصولات خود را بالا ببرند.

شش شرکت شنجن به لیست پنجمین دسته از مراکز ملی طراحی صنعتی که اخیراً توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین منتشر شده است راه یافته اند که عبارتند از: شرکت تجهیزات پزشکی Mindray، هوش مصنوعی و شرکت رباتیک UBTech، شرکت فناوری اطلاعات و الکترونیک Skyworth، تولید کننده لوازم خانگی و الکترونیک Buydeem، شرکت فناوری برق و شارژ Aukey و ارائه دهنده راه حل های بسته بندی برند Yuto.

شنژن دارای پلت فرم گسترده ای برای طراحی صنعتی و خلاقیت برجسته است. این شهر در سال جاری شاهد شش مرکز طراحی صنعتی در سطح ملی بوده است. در حال حاضر، این شهر دارای 13 مرکز ملی، 114 استانی و 95 مرکز طراحی صنعتی شهری است که در استان گواندونگ رتبه اول را به خود اختصاص داده و 34 درصد از کل استان را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، هشت شرکت طراحی صنعتی مستقر در شنجن به عنوان شرکت های پیشرو در این بخش رتبه بندی شده اند.

گزارش شده است که از سال 2012، شرکت ها و طراحان شنجن برنده جوایز معتبر جهانی از جمله 1365 جایزه iF و 909 جایزه طراحی Red Dot شده اند و برای 10 سال متوالی رتبه اول را در چین حفظ کرده اند.

رشد شرکت های Unicorn در جوهای

شرکت‌های Unicorn با ظرفیت نوآوری قوی، رشد سریع و توانایی رهبری توسعه صنعتی، مورد حمایت قرار خواهند گرفت تا جوهای را به مرکزی برای صنایع پیشرفته در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو تبدیل کنند. دفتر نوآوری علم و فناوری جوهای در حال اتخاذ 19 سیاست جدید برای پرورش شرکت های Unicorn و ایجاد محیط نوآوری و کارآفرینی درجه یک برای آنها می‌باشد.

شرکت های Unicorn استارت‌آپ‌هایی هستند که حداقل یک میلیارد دلار ارزش بازار دارند. شرکت‌هایی با ارزش بازار حداقل 100 میلیون دلار Unicorn بالقوه هستند.

شرکت های Unicorn تشویق می‌شوند تا شرکت‌های با نفوذ کوچک و متوسط و پروژه‌های سطح بالایی را که دارای فناوری‌های کلیدی و تأثیر مثبت برند هستند، را ادغام کنند. شرکت های واجد شرایط می‌توانند تا 20 میلیون یوان (3.14 میلیون دلار) دریافت کنند. به افرادی که وارد لیست های Unicorn منتشر شده توسط مقامات داخلی و خارجی می‌شوند تا سقف 500 هزار یوان (78410 دلار) جایزه تعلق می‌گیرد.

جایزه 10 میلیون یوان یا 3 میلیون یوان برای شرکت های صنایع کلیدی مانند مدارهای مجتمع برای راه اندازی دفتر مرکزی یا دفتر منطقه ای در جوهای در دسترس خواهد بود.

فضاهای کارآفرینی با اجاره بها با تخفیف در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌گیرد که توسط کارآفرینان جوان هنگ‌کنگ و ماکائو تأسیس شده‌اند. شرکت های مدیریت صنایع خدمات علمی نیز مشمول دریافت یارانه اجاره بها هستند.

شرکت های جدیدالورود به مراکز رشد می‌توانند از صندوق راه اندازی تحقیق و توسعه 2 میلیون یوان (313 هزاردلار) دریافت کنند و تا سقف 5 میلیون یوان (780 هزار دلار) برای درخواست پروژه‌های فناوری اصلی صنعتی دریافت کنند.

کمک های مالی تا سقف 10 میلیون یوان (1.5 میلیون دلار) برای شرکت های پزشکی در مراکز رشد که به نتایج تحقیق و توسعه دست می یابند در دسترس است و شرکت هایی که در بخش تجهیزات پزشکی هستند می‌توانند تا 2 میلیون یوان (313 هزار دلار) دریافت کنند. یارانه‌های سالانه تا 10 میلیون یوان (1.5 میلیون دلار) برای تولید آزمایشی، خرید مواد و تجهیزات، آزمایش و راستی‌آزمایی در اختیار شرکت های فعال در صنعت مدارهای مجتمع و مواد جدید قرار خواهد گرفت.

کنسرسیوم های نوآوری توسط شرکت های Unicorn برای تسهیل تحقیقات یکپارچه صنعت-دانشگاه تشکیل خواهند شد. این شامل شرکت های بالادستی و پایین دستی، آزمایشگاه‌های کلیدی و ایستگاه‌های کاری دانشگاهی برای ترویج تحقیق و توسعه و تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی می‌شود.

در زمینه حمایت از سرمایه گذاری خطرپذیر چندلایه، صندوق های سرمایه گذاری شهرداری با موسسات سرمایه گذاری شناخته شده جهانی همکاری خواهند کرد تا سرمایه لازم تا سقف 20 میلیون یوان (3.1 میلیون دلار) را برای شرکت های Unicorn واجد شرایط فراهم کنند.

علاوه بر این، صندوق توسعه جوهای برای صنعت مدارهای مجتمع با مقیاس 10 میلیارد یوان (1.57 میلیارد دلار) سرمایه گذاری خواهد کرد.

بازدید سه روزه هیأت های دیپلماتیک گوانجو از کرانه غربی استان گواندونگ

هیأت های دیپلماتیک مستقر در گوانجو متشکل از 27 نماینده از 26 کنسولگری در تاریخ 2 آذر ماه 1400 طی سفر سه روزه از شهرهای ساحل غربی رودخانه مروارید از جمله فوشان، جونگشان و جوهای بازدید کردند.

در این تور که توسط دفتر امور خارجه استان گواندونگ سازماندهی شده بود، شرکت ها و موسسات فعال در زمینه حفاظت از محیط زیست، بهره وری انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، زیست پزشکی، فناوری هوشمند و انرژی‌های جدید مورد بازدید قرار گرفتند.

مهمت کورتولوش آیکان، سرکنسول ترکیه در گوانگجو گفت "به لطف این بازدیدها، ما درک عمیق تری از چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه گواندونگ و چشم انداز توسعه منطقه داریم."

شرکت Grandblue Environment Co., LTD، در حوزه خدمات زیست محیطی، دفع زباله جامد، انرژی، تامین آب، زهکشی و غیره فعال است. در سال 2020، پارک صنعتی تصفیه زباله جامد Nanhai، انتشار CO2 را حدود 700 هزار تن کاهش داده است. در این پارک تولید برق از طریق سوزاندن زباله‌های خانگی جایگزین دفن زباله می‌شود و برق پاک را برای حدود 600 هزار نفر ساکن در پارک صنعتی و مناطق اطراف آن فراهم می‌کند.

ظرفیت تصفیه زباله این مرکز 4500 تن در روز است که شامل 3 نیروگاه زباله سوز با ظرفیت 1500 تن در روز می‌باشد.

بخش صنعت 60 درصد از کل تولید ناخالص داخلی فوشان را تشکیل می دهد. در حال حاضر این شهر در حال تبدیل شدن به شهری سبز با محیط زیست سالم است. فوشان به عنوان یکی از چهار شهر "پروژه ترویج تجاری سازی وسایل نقلیه سلول سوختی در چین" توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد  (UNDP) که برای اولین بار در منطقه Nanhai در سپتامبر 2017 راه اندازی شد، فهرست شد.

این شهر با بیش از 1500 خودروی هیدروژنی، 5 تراموای هیدروژنی و 25 ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژنی، به‌عنوان شهر پیشرو و مسئول ایجاد یک خوشه شهری در سطح ملی برای کاربرد خودروهای پیل سوختی تعیین شده است. آمار مرکز انرژی هیدروژن دره هیدروژن Xianhu نشان می دهد که در حال حاضر، نزدیک به 70 شرکت کلیدی انرژی هیدروژن در Nanhai مستقر هستند.

برنامه ترمینال انرژی هیدروژن، با توسعه و مونتاژ اجزای سلول سوختی هیدروژنی، حمل و نقل، تولید برق، ذخیره انرژی، هوافضا و تامین انرژی حرارتی برای ساختمان‌های نظامی و غیر نظامی را پوشش می دهد.

هدف چین کاهش انتشار CO2 و رسیدن به وضعیت کربن صفر قبل از سال 2060 است. این کشور در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 22 سپتامبر 2020 وعده داده است که مجموعه ای از اصلاحات سیستماتیک اقتصادی و اجتماعی گسترده و عمیق در زمینه انرژی اجرا خواهد کرد.

افزایش 50 درصدی سرمایه گذاری شرکت‌های ژاپنی در گوانجو

نشست شرکت های ژاپنی در گوانجو در زمینه سرمایه گذاری و محیط تجاری در 23 نوامبر برگزار شد. بیش از 50 مدیر ارشد از 30 شرکت ژاپنی در گوانجو در این رویداد شرکت کردند که 13 مورد از آنها در فهرست جهانی فورچون 500 قرار دارند.

در سه ماهه اول سال جاری، 24 شرکت جدید با بودجه ژاپن در گوانجو فعالیت خود را آغاز کردند که 50 درصد افزایش نسبت به سال گذشته نشان می دهد. ارزش کل واردات و صادرات بین ژاپن و گوانجو نیز به 11.35 میلیارد دلار رسید که 6.95 درصد افزایش داشت (صادرات گوانجو به ژاپن 2.54 میلیارد دلار بود که 20.1 درصد افزایش داشت و ارزش واردات گوانجو از ژاپن با افزایش 3.6 درصدی به 8.8 میلیارد دلار رسید).

GAC-Honda، به عنوان بخش مهمی از خوشه صنعتی خودرو گوانجو، با فروش انباشته 549 هزار دستگاه خودرو به رشد ثابتی دست یافت، فروش GAC Toyota نیز از 600 هزار خودرو فراتر رفت که نسبت به سال گذشته 12% افزایش داشت.

بسیاری از حاضران اعتقاد به گسترش همکاری بین گوانجو و ژاپن در سال آینده، زمانی که مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RECP) اجرایی می‌شود، داشتند.

پس از امضای RCEP توسط چین، گوانجو مجموعه ای از سیاست های ویژه را برای تجارت الکترونیک فرامرزی راه اندازی کرده است. این سیاست ها با خدمات پشتیبانی مربوطه برای بهینه سازی محیط توسعه دنبال خواهد شد.

در صنعت خودرو اعتقاد بر این است که تعرفه قطعات خودرو صادر شده توسط ژاپن به دلیل RCEP تا حد زیادی کاهش خواهد یافت، که به معنی افزایش مزیت صنعت خودرو گوانجو خواهد بود.

علاوه بر خودرو، شرکت‌های ژاپنی، مانند میجی، بزرگترین شرکت مواد غذایی در ژاپن، توجه بیشتری به بازار مواد غذایی با کیفیت چین دارند. تاکائو سوزوکی، مدیر میجی (گوانجو) گفت: "فروش این شرکت در سه سال گذشته دوبرابر شده است. ما به محیط تجاری و فضای باز گوانجو بسیار خوشبین و سپاسگزار هستیم و سرمایه گذاری در گوانجو را توسعه خواهیم داد."

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما