معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۵

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته اول آذر ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بیشترین میزان جابجایی کانتینر در مهمترین بندر شمال ویتنام در سال جاری

بندر تان وو، به عنوان شعبه‌ای از بندر هایفونگ که در پارک صنعتی دین وو در شمال ویتنام قرار دارد، توانسته است با جابجایی یک میلیون TEU کانتینر تا نیمه نوامبر سال جاری، بیشترین میزان جابجایی کانتینر در شمال ویتنام را کسب نماید. این اتفاق با وجود شرایط کرونایی و شکست زنجیره تامین جهانی کالا صورت گرفته است که در نوع خود قابل توجه می‌باشد. مقامات بندر هایفونگ عنوان داشته‌اند از زمان ایجاد این بندر در 145 سال قبل، برای نخستین بار این بندر نقش اساسی خود در جابجایی کالا در بنادر  شمال ویتنام را ایفا می نماید.در پنج سال گذشته، بندر تان وو به طور متوسط سالانه 930 هزار TEU کانتینر را جابجا نموده است.بندر هوشی مین در جنوب و بندر هایفونگ در شمال ویتنام از بنادر مهم جابجایی کانتینر در ویتنام می‌باشند.

شرکتهای ویتنامی‌به دنبال تامین سرمایه برای بازگشت به تولید

بسیاری از شرکتهای تولیدی ویتنام به دنبال سرمایه مورد نیاز برای تولید برای سفارشات پایان سال می‌باشند. در شرایط مشکلات اقتصادی ایجاد شده ناشی از شیوع گسترده بیماری کرونا در ویتنام، بسیاری از شرکتها نیازمند دسترسی به سرمایه و دریافت وام از بانکها می‌باشند.آمارهای بانک مرکزی ویتنام نشان می‌دهد اعتبار دریافت شده توسط کل اقتصاد ویتنام از بانکها تا پایان اکتبر سال جاری برابر با رقمی معادل 430 میلیارد دلار می‌باشد. به طور معمول دریافت وام در ماههای آخر سال تشدید می‌شود. رشد اعتبارات از 6 درصد در ماههای اولیه سال به بیش از 12 درصد در سه ماهه پایان سال می‌رسد.  

شرکتهای اعزام نیروی کار ویتنامی‌به دنبال آموزش نیروی کار اعزامی‌به دنبال بازگشایی‌ها

پس از چند ماه توقف و قرنطینه شهرهای بزرگ ویتنام، اکنون پس از بازگشایی‌ها، شرکتهای اعزام نیروی کار ویتنام به کشورهای خارجی که عمدتا ژاپن، کره جنوبی و تایوان (چین) می‌باشند، آموزش حضوری نیروی کار اعزامی خود را از سر گرفته‌اند.علاوه بر آموزش‌های آنلاین به متقاضیان ویتنامی‌ کار در خارج از این کشور، شرکتهای اعزام نیروی کار می‌بایست آموزشهای حضوری در خصوص انتقال دانش، آموزش زبان، آموزش تفاوتهای فرهنگی و آموزش‌های حرفه‌ایی شغلی را بصورت حضوری فرا بگیرند.  

صادرات اولین محموله صدف کنسرو شده ویتنام به اتحادیه اروپا

شرکت ویتنامی Lenger Seafood Vietnam Co. واقع در شمال ویتنام اعلام نموده است اخیرا برای اولین بار، اولین محموله صدف کنسروی ویتنام به اتحادیه اروپا صادر نموده است. این محموله کانتینری شامل 200 هزار قوطی کنسرو صدف و به عنوان بخشی از محموله 2 میلیون عددی کنسرو صدف صادراتی ویتنام به این اتحادیه می‌باشد که مقرر است تا 2022 تحویل گردد. مدیر این شرکت اظهار داشت صادرات این محصول به بازار بسیار دشوار اتحادیه اروپا بیانگر نتیجه سالها تلاش در مدرنیزه کردن خطوط تولید کنسرو صدف در ویتنام و تلاش شرکتها برای بدست آوردن بازارهای جدید می‌باشد.

ویتنام به عنوان نهمین صادرکننده بزرگ سرامیک ساختمانی در خلال سالهای 20-2016

 در حال حاضر، ویتنام 0.9 درصد از کل صادرات جهانی سرامیک در دنیا را در اختیار دارد. بنا بر آمار وزارت صنعت و تجارت ویتنام، این کشور در خلال سالهای 20-2016 به عنوان نهمین صادرکننده بزرگ سرامیک در دنیا بوده که میزان صادرات آن بطور متوسط در این مدت8.2 درصد در سال رشد داشته است.علیرغم وجود شرایط کرونایی، صادرات سرامیک ساختمانی در سال گذشته میلادی 9.9 درصد رشد داشته و به رقم375.5 میلیون دلار رسیده است. البته عنوان شده است این میزان صادرات نسبت به رقبای منطقه‌ای ویتنام نظیر تایلند، نسبتا پایین می‌باشد.مطالعات بازار سرامیک ساختمانی توسط شرکت تحلیل اطلاعات بازار به نام Technavio نشان داده است انتظار می‌رود بازار جهانی محصول سرامیک ساختمانی تا سال 2025 به رقم64.52میلیارد دلار بالغ گردد که عواملی همچون افزایش تقاضای برای سرامیک سبک وزن و مواد باکیفیت بالا در این افزایش نقش خواهند داشت.

پیش بینی دو سناریو برای صادرات صنعت چوب ویتنام در سال 2021

اتحادیه تولیدات الوار و جنگل ویتنام اعلام کرد که چنانچه صادرات صنعت چوب ویتنام در 3 ماهه چهارم سال 2021 بهبود یابد، مجموع صادرات صنعت چوب کشور در سال 2021 بالغ بر 13.6 میلیارد دلار خواهد بود. اما چنانچه 3 ماهه چهارم شاهد بهبود صادرات نباشد، صادرات این صنعت در سال 2021 بالغ بر 12.7 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

هو شی مین بدنبال960 میلیون بودجه برای اجرای 6 پروژه کلیدی

هو شی مین از دولت مرکزی خواسته است تا 960 میلیون دلار برای اجرای 3 پروژه زیرساختی و ارتقاء و بهینه سازی 3 بیمارستان در این شهر اختصاص دهد. 

 کمک موافقتنامه‌های تجارت آزاد به صادرات ویتنام

پیوستن ویتنام به سازمان تجارت جهانی در 15 سال پیش و عضویت یا مذاکره برای عضویت در 17 موافقتنامه تجارت آزاد موجب ایجاد نیروی محرکه برای صادرات کشور شده است. حجم مبادلات تجاری ویتنام از 84.7 میلیارد دلار در سال 2006 به 545.3 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یافته است. حجم مبادلات تجاری ویتنام در 10 ماه نخست سال جاری نیز بالغ بر 537.31 میلیارد دلار اعلام شده است.

 ورود توریست های خارجی به ویتنام در پی کاهش محدودیت قرنطینه‌ایی کرونا

شرکت هواپیمایی ویتنام ایرلاین اولین پرواز آزمایشی مروبوط به ورود گردشگران خارجی از سئول  به دانانگ را انجام داد. در این پرواز شهروندان کشورهای کره جنوبی، آمریکا، بریتانیا، اتریش، جمهوری چک و استرالیا حضور داشتند. این افراد به مدت یک هفته در یک مجموعه توریستی (ریزورت)  با امکانات کامل قرنطینه خواهند شد. شهر جزیره ای فوو کوک در جنوب ویتنام نیز در مورخه 20 نوامبر اولین گروه از گردشگران خارجی را که شامل 209 گردشگر از کره جنوبی است پذیرا خواهد بود. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما