معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۳

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوئه، هندوراس، السالوادور و کاستاریکا در نیمه دوم آبان ماه 1400 به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نیکاراگوا

دومین نمایشگاه مسکن اجتماعی

دومین نمایشگاه مسکن ارزان قیمت نیکاراگوا در مرکز همایشهای Crown Plaza با حضور مقامات دولتی و اتاق سازندگان مسکن نیکاراگوا در روز 29 اکتبر افتتاح گردید. گفتنی است پروژه‌های از این دست مشمول اعتبارات و یارانه‌های اعطایی دولت می‌باشند.

 افزایش درآمدهای مالیاتی دولت نیکاراگوا

طبق گزارش وزارت دارائی و اعتبارات نیکاراگوا درآمد مالیاتی دولت در هشت ماهه اول سال جاری بالغ بر 63.2 میلیارد کوردوبا (حدود 1.8 میلیارد دلار) شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29.2 درصد افزایش داشته است.

اولویت های بودجه سال 2022 نیکاراگوا

آقای ایوان آکوستا، وزیر دارایی نیکاراگوا ضمن ارائه توضیحات کامل در خصوص لایحه بودجه سال 2022 در صحن علنی مجلس، تاکید کرد که 56.8 درصد بودجه سال آتی برای تداوم اجرای سیاست های عمومی و اجتماعی و اقتصادی که گروه هدف آنها اکثریت جامعه نیکاراگوا می‌باشد، اختصاص یافته است. به گفته آکوستا از 56.8 درصد مذکور 22.2% به بخش سلامت و بهداشت و 23% به بخش آموزش (آموزش و پرورش و آموزش عالی) اختصاص یافته است.

گزارش بانک مرکزی مبنی بر افزایش قابل توجه سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی

اولیویو ریِس، رئیس بانک مرکزی نیکاراگوا از افزایش قابل توجه سرمایه گذاریهای مستقیم خارجی در نیمه اول سال جاری در این کشور خبر داد. طبق گزارش نامبرده این رقم به 632.1 میلیون دلار می رسد که 1.9 برابر میزان به دست آمده در سال 2020 می‌باشد و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری درآمد ناخالص حاصل از سرمایه گذاری مستقیم به حدود 1.2 میلیارد دلار برسد.

تحریم های جدید ایالات متحده علیه برخی مقامات دولت نیکاراگوا

وزارت خارجه ایالات متحده طی اطلاعیه ای از اِعمال تحریم های جدید وزارت دارائی این کشور علیه 9 نفر از مقامات دولت نیکاراگوا شامل وزیر نیرو، مدیر سازمان ملی انرژی، رئیس شرکت توزیع برق، رئیس کل نظارت بر بانک های کشور، معاون وزیر دارائی، شهرداران شهرهای ماتاگالپا، اِستِلی و خینوتِگا و وزیر مشاور و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آفریقا، خاورمیانه و کشورهای عربی و همچنین برخی نهادها از جمله دادستانی نیکاراگوا با ادعای همراهی و همدستی با دولت ساندینیستی و نقض حقوق بشر خبر داد. تحریم های جدید مقامات مرتبط با سیستم بانکی و اقتصادی این کشور را نشانه گرفته اند تا از این طریق ساختار اقتصادی دولت را تحت فشار قرار دهند. 

انتصاب معاون وزیر جدید وزیر دارایی و اعتبارت عمومی

دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوا روز 17 نوامبر برونو گایاردو را به عنوان معاون جدید وزیر دارائی و اعتبارات عمومی‌با اختیار امضای کلیه اسناد مالی دولتی منصوب نمود. در حکم انتصاب نامبرده قید شده که وی اختیار لازم برای امضای اسناد مربوط به دریافت و پرداخت منابع داخلی و خارجی و مرتبط با قراردادهای وام ها، کمک ها و سایر سازوکارهای همکاری مالی بین المللی را دارد.

گفتنی است تا کنون این عنوان به خوسه چاوریّا تعلق داشت که روز 15 نوامبر در فهرست تحریم های ایالات متحده و کانادا قرار گرفت. پیشتر نیز اختیار امضای اسناد مالی دولتی متعلق به ایوان آکوستا، وزیر دارائی و اعتبارات عمومی‌بود که پس از تحریم نامبرده در ماه می 2020 توسط ایالات متحده این اختیارات به معاونش خوسه چاوریّا تفویض شده بود.

افزایش صادرات کاکائو نیکاراگوا

طبق گزارش مرکز امور صادرات نیکاراگوا (سِترِکس)، صادرات کاکائو در 10 ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد نزدیک به 11.8% از نظر حجم و 3.6 % از حیث ارزش به ترتیب به 6.43 میلیون کیلوگرم و 9.38 میلیون دلار رسیده است. علیرغم رکود اقتصادی، اثرات همه گیری کرونا و آسیب های ناشی از طوفان‌های اِتا و یوتا، بخش تولید کاکائو رشد ملایمی نشان داده است، به نحویکه بر اساس تحلیل انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان کاکائوی نیکاراگوا (آپِن) کاکائو در ماه آگوست سال جاری در رتبه 99 محصولات صادراتی نیکاراگوا قرار داشت ولی در ماه اکتبر این محصول در جایگاه 35 لیست صادرات کشور قرار گرفت.

اروپا و مشخصا بلژیک مقصد اصلی صادرات کاکائو نیکاراگوا می‌باشد زیرا محصول خود را از طریق شرکت معروف آلمانی Ritter Sport به اروپا صادر می‌کند. شرکت شکلاتسازی مذکور مستقیما در نیکاراگوا دانه‌های کاکائو را خریداری می‌کند.

شروع صادرات میگوی پرورشی نیکاراگوا به کره جنوبی

خانم روساریو موریّو از شروع صادرات میگوی پرورشی نیکاراگوا به جمهوری کره جنوبی برای اولین بار از 17 نوامبر سال جاری خبر داد.

 

السالوادور

رشد مثبت فعالیتهای اقتصادی در السالوادور

بر اساس داده‌های بانک مرکزی السالوادور تا ماه آگوست سال جاری شاخص حجم فعالیتهای اقتصادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 10.5 درصدی نشان داده که بیانگر بروز نشانه‌های احیای اقتصادی پساکرونا در کشور می‌باشد.

برخی فروشگاه‌ها به خرید با بیتکوین در روز جمعه سیاه تخفیف قائل می‌شوند

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط اتاق بازرگانی و صنعت السالوادور در جمعه سیاه امسال فقط 18% کسبه تخفیفات ویژه این روز را برای خرید از طریق بیت کویت در نظر گرفته اند، این در حالی است که 54% آنها برای روز جمعه سیاه امسال تخفیفات ویژه خواهند داشت. گفتنی است که السالوادور اولین کشور دنیا در قانونی کردن بیت کوین بوده است و با گذشت چند ماه از تبدیل این رمزارز به واحد پول رسمی این کشور (در کنار دلار) هنوز نتوانسته به طور کامل در میان مردم و فعالان بخش خصوصی جا باز کند.

"ریسک کشور" السالوادور به بالاترین سطح از سال 2007 تا کنون رسید

"ریسک کشور" السالوادور در 15 نوامبر سال جاری به بالاترین میزان (11.21%) از سال 2007 تا کنون رسید. کارشناسان افزایش این شاخص را به دلیل نهایی نشدن مذاکرات دولت السالوادور با صندوق بین المللی پول و همچنین طرح لایحه قانون اخیر "کارگزاران خارجی" در مجلس این کشور می دانند که به دنبال اِعمال نظارت بر منابع مالی دریافتی سازمان‌های غیردولتی از خارج کشور با هدف "جلوگیری از مداخلات خارجی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی" می‌باشد. گفتنی است دولت السالوادور از ماه‌ها قبل در حال مذاکره با صندوق بین الملی پول جهت دریافت وام 1.3 میلیارد دلاری می‌باشد که هنوز به نتیجه نرسیده است.

هندوراس

رئیس جمهور هندوراس خواستار الحاق بریتانیا به بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی شد

خوآن اورلاندو اِرناندز، رئیس جمهور هندوراس در جلسه با وندی مورتون، وزیر امور قاره آمریکا و اروپای بریتانیا، در حاشیه کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در اسکاتلند (COP26)، خواستار الحاق بریتانیا به بانک همگرایی اقتصادی آمریکای مرکزی برای تامین منابع بیشتر جهت مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی‌بر مردم هندوراس شد.

 

کاستاریکا

نزدیک شدن تورم به هدف گذاری بانک مرکزی

طبق اعلام بانک مرکزی کاستاریکا تورم 12 ماهه گذشته این کشور (نوامبر 2020 تا اکتبر 2021) به 2.5 درصد رسیده و پیش بینی می‌شود با افزایش فعالیت های اقتصادی دوران پساکرونا تا پایان سال به هدف گذاری 3 درصدی بانک مرکزی نزدیک شود.

رمزارزها زیر نظر اداره مالیات کاستاریکا

اداره کل مالیات کاستاریکا در خصوص تصمیم این اداره مبنی بر اِعمال 13% مالیات ارزش افزوده بر خرید رمزارزها و همچنین 15% مالیات بر سود حاصل از خرید و فروش آن، از اتحادیه اتاق های بازرگانی و انجمن‌های بخش خصوصی درخواست نظر مشورتی نمود که در صورت نهایی شدن می‌تواند بر قیمت رمزارزها در این کشور و حتی در سطح جهانی تا حدودی تاثیرگذار باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما