معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

تجار خارجی انواع پارچه‌های یکرنگ حوله‌ای و ژاکارد و همچنین شیشه‌های صاف را خریداری نمودند. بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در هفته گذشته مجموع معاملات بورس دولتی کالا و مواد اولیه ترکمنستان از 27 میلیون و 317 هزار دلار فراتر رفته است. تجاری از بریتانیا، ترکیه، افغانستان، هنگ‌کنگ، قبرس و دیگر کشورها سوخت دیزل تصفیه شده و سوخت هواپیمای تولید شده در مجتمع پالایشگاه‌های ترکمن باشی را به ارزهای خارجی خریداری نمودند.

ضمنا تجار داخلی سیمان پرتلند را به مبلغی بیش از 49 هزار دلار برای بازار داخلی خریداری کردند. در مجموع 16 معامله در مزایده‌های بورس دولتی کالا و مواد اولیه ترکمنستان در هفته گذشته ثبت شد.

صادرات  نخ  توسط کارخانه ریسندگی استان لباب

کارخانه ریسندگی نخ صفرمراد نیازوف واقع در استان لباب از آغاز سال 2021 تا کنون مجموعاً 3 هزار و 921 تن نخ تولید و 2 هزار و 557/9 تن آنرا صادر نموده است. ارزش مناتی محصولات صادر شده توسط این کارخانه برابر با 25 میلیون و 925 هزار و 105 منات اعلام شده است.

نخ‌های تولیدی این کارخانه در قطرهای مختلف به کشورهای روسیه، ترکیه، ایران، ارمنستان و لهستان صادر می‌شوند. بهای کلی محصولات تولید شده در بازه زمانی 9 ماهه گذشته این کارخانه برابر با 39 میلیون و 308 هزار و 467 منات بوده است. این کارخانه متعلق به وزارت صنایع نساجی ترکمنستان بوده و در سال 2004 تأسیس شده است.

استخراج 8/2 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی توسط اداره استخراج گاز لباب

حجم گاز طبیعی استخراج شده از سوی اداره « لباب گاز چیکاریش (استخراج گاز لباب)» در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی اوت 2021 برابر با 8/2 میلیارد مترمکعب اعلام شده که 34 درصد بیشتر از حجم تعیین شده در برنامه می‌باشد. یکی از مصرف کنندگان این گاز طبیعی استخراج شده ، کشور چین است. وظایف اصلی کارکنان این اداره نیز افزایش حجم گاز طبیعی استخراجی بوده که از آغاز سال جاری تا کنون ده‌ها چاه گازی مورد بازسازی اساسی قرار گرفته است.

افزایش تولید باتری اتومبیل در ترکمنستان

انجمن اقتصادی «کؤکچی» از آغاز سال 2021 تا کنون مجموعاً 36 هزار و 430 عدد باتری اتومبیل تولید نموده که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، 14 هزار و 484 مورد بیشتر بوده است. این کارخانه 7 نوع باتری با توان‌های 60، 65، 75، 90، 100، 190 و 200 آمپر بر ساعت برای خودروهای سبک و باری تولید می‌نماید.

مواد اولیه این کارخانه از طریق بازیافت باتری‌های فرسوده و همچنین کارخانه شیمیایی صفرمراد نیازوف واقع در شهر ترکمن آباد استان لباب تأمین می‌گردد و محصولات آن تنها به بازار داخلی محدود نشده، بلکه به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شوند. این کارخانه در سال 2016 تأسیس شده و در حال حاضر 110 پرسنل فعال دارد.

تمایل لوک اویل به حضور میدان نفتی «دوستلوک»

شرکت نفت و گازی «لوک اویل» روسیه علاقمندی خود برای مشارکت بعنوان اپراتور در پردازش میدان نفتی و گازی مشترک «دوستلوک» میان ترکمنستان و آذربایجان را اعلام نمود. این مطلب از طرف آقای پرویز شاهبازوف وزیر انرژی آذربایجان در مصاحبه به مجله «نفت وگاز ورتیکال» بیان شده است.

شایان توجه است که در تاریخ 21 ژانویه 2021 ، یادداشت تفاهم همکاری میان دولت های آذربایجان و ترکمنستان در زمینه اکتشاف، پردازش و بهره برداری مشترک از ذخایر هیدرو کربن میدان «دوستلوک» در دریای خزر به امضا رسید. به نظر کارشناسان، ذخایر نفت میدان «دوستلوک» ، 50 میلیون تن ارزیابی می‌شود.

قرار است که منابع هیدروکربن میدان «دوستلوک» میان ترکمنستان (70 %) و آذربایجان (30 %) تقسیم شود. آقای قربانقلی بردیمحمد اف رئیس جمهور ترکمنستان در دیدار خود با آقای «واگیت علی اکبر اف» رئیس شرکت «لوک اویل» در تاریخ 18 فوریه سال جاری حمایت طرف ترکمنی از قصد این شرکت برای مشارکت در پردازش میدان «دوستلوک» را ابراز و آمادگی کشورش برای بررسی پیشنهادات دقیق سرمایه گذاری مربوط به اجرای طرح مذکور را اعلام نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما