معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۵

صنعت گردشگری در اروگوئه

بخش گردشگری در اروگوئه یکی از مهمترین عوامل درآمدزایی در چند سال اخیر بوده، ضمن اینکه سیاست های درست این کشور برای بهبود زیرساخت ها و ارائه خدمات خوب موجب افزایش تعداد گردشگر بطور متوالی شده است. این بخش تا سال 2019 بیشترین ارز آوری را برای اروگوئه به همراه داشته است، اما شیوع بیماری همه گیر کرونا و بسته شدن مرزها در اکثر کشورهای جهان، موجب صدمه شدید به بخش گردشگری و ایجاد اختلال در روند اقتصادی اروگوئه شده است. با این حال در سال جاری مسئولین اروگوئه ای امید دارند با توجه به روند خوب واکسیناسیون در منطقه و باز شدن مرزها از اول ماه نوامبر، بخش مذکور بتواند به صورت پلکانی جایگاه از دست رفته خود را احیا نماید.

گردشگری در اروگوئه

اروگوئه به عنوان یکی از جاذبه ­های گردشگری در منطقه آمریکای لاتین، دارای مناطق بی نظیری است که در فاصله­ اندکی از هم قرار گرفته­ اند. این نزدیکی، دسترسی به اکثر آنها را در مدت زمانی کوتاه مقدور می­ سازد. لذا گردشگرانی که می­ خواهند در کمترین زمان، از بیشترین مناطق و جاذبه­ های گردشگری دیدن کنند، اروگوئه را یک مقصد ایده­ آل برای سفرهای خود می­ دانند. جدای از مواهب طبیعی و ویژگی­هایی که از جغرافیای خاص و کوچک آن ناشی می­ شود، اروگوئه در چند سال گذشته برنامه ­ریزی و سرمایه ­گذاری ­های بسیار گسترده ­ای برای توسعه­ گردشگری انجام داده است. ایجاد زیرساخت ­های گردشگری مانند هتل­ ها و افزایش کیفیت خدمات مرتبط، در کنار شهرت خوب اروگوئه در رابطه با ارزش­ های دمکراتیک، امنیت و ... این کشور را به یک مقصد عمده­ گردشگری تبدیل کرده و آن را قادر ساخته است تا بیشترین گردشگر خارجی به نسبت جمعیت در آمریکای لاتین را به خود اختصاص دهد.

میزان گردشگران ورودی به آمریکای جنوبی نسبت به جمعیت

در دهه­ گذشته، نسبت ورود گردشگران خارجی به جمعیت اروگوئه از 53 درصد به بیش از 100 درصد رسیده است (تا پیش از شیوع بیماری کرونا) لذا، طبق برخی از مطالعات، ظرفیت گردشگرپذیری اروگوئه­ بسیار بیشتر از میزان فعلی بوده و با وجود مساحت جغرافیایی­ کوچک و جمعیت 3.5 میلیونی، این کشور از پتانسیل میزبانی چندین برابری برای گردشگران خارجی برخوردار است.

بخش گردشگری تا پیش از پاندمی‌ کرونا، با سهم 60 درصدی از صادرات خدمات و اختصاص 22 درصد از کل صادرات به خود، نقش مهمی در اقتصاد اروگوئه بازی کرده است. این بخش با عملکرد پرتحرک در حوزهی تولید ناخالص داخلی، منبع اصلی ارز خارجی محسوب می ­شد. در سال 2016 در آمد اروگوئه از گردشگری 1.8 میلیارد دلار بوده و حدود 110 هزار نفر در این بخش مشغول به کار بوده­ اند. در همین سال، رشد تولید ناخالص داخلی 1.5 درصد و سهم گردشگری از آن بیش از 7.3 درصد بوده است. درآمد اروگوئه از گردشگری در سال 2017 به  2.334 میلیارد دلار رسیده است.

سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی اروگوئه (2005 تا 2015)

رشد پایدار گردشگری در اروگوئه، تنها به دلیل ورود گردشگران بین­ المللی نبوده است. تعداد خانوار اروگوئه ای که از محل زندگی خود به سایر نقاط کشور سفر می­ کنند نیز، در چند سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. این رشد ناشی از افزایش طبقه­ متوسط و توان اقتصادی آنان در سال های اخیر می­ باشد. بر اساس برخی آمار، 61 درصد مردم اروگوئه را می­ توان در طبقه­ متوسط دسته­ بندی کرد.

اروگوئه برنامه ­ریزی کرده است که در چند سال آینده با تخصصی کردن بخش­هایی که در آنها دارای مزیت نسبی است، توسعه­ بخش گردشگری را بیش از گذشته ادامه دهد. این کشور سرمایه­ گذاری­ های گسترده ­ای را در این بخش به خصوص در شهر «پونتا دل استه» انجام داده است. بخشی از این سرمایه­ گذاری ­ها در حوزه­ میزبانی مجامع و اجلاس­ جهانی صورت گرفته است تا از این طریق ضمن جذب گردشگر، بر وزن سیاسی کشور نیز افزوده شود و باعث شناخته شدن بیش از پیش آن در میان ملل مختلف گردد.

مرکز همایش­ های پونتا دل استه و مجموعه چندمنظوره­ "آنتل آرِنا" دو مرکز بسیار بزرگی هستند که با سرمایه­ گذاری­ 120 میلیون دلاری در همین راستا و با هدف برگزاری رویدادهای بزرگ منطقه ­ای و بین­ المللی ساخته شده ­اند. علاوه بر این، اروگوئه مشوق­ های دیگری را نیز برای برگزاری کنفرانس­ ها و مجامع بین­ المللی در نظر گرفته است که از آن جمله می ­توان به معافیت اجاره­ مراکز کنفرانس، خدمات میزبانی و ثبت نام شرکت ­کنندگان از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. مجموع این موارد، اروگوئه را به عنوان کشوری با پتانسیل بالا برای توسعه گردشگری معرفی می ­کند.

ورود گردشگران خارجی به اروگوئه

ورود گردشگران بین ­المللی به اروگوئه در دهه­ گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده­ است. تعداد گردشگرانی که سالانه به این کشور وارد می­ شوند، از 1.8 میلیون نفر در سال 2007 به 3.94 میلیون نفر در سال 2017 رسیده است که حاکی از رشد سالانه­ 6 درصدی این بخش در ده سال گذشته­ می ­باشد. درآمد کلی اروگوئه از گردشگران ورودی در همین سال 2 میلیارد و 335 میلیون دلار بوده است.

جدول زیر نشان دهنده­ تعداد گردشگران وارد شده به اروگوئه به همراه مقاصد آنان در سه ماهه­ اول سال 2018 و در دوره­ مشابه سال 2017 می ­باشد.

همانگونه که جدول فوق گویای آن است، در سه ماهه نخست سال 2018 تعداد 1،531،746 نفر گردشگر به اروگوئه وارد شده­ اند و حدود 1 میلیارد و 92 میلیون  دلار در این کشور هزینه کرده ­اند. در زمان مشابه سال 2017، تعداد گردشگران ورودی 1،389،470 نفر بوده که در مجموع 1 میلیارد و 80 میلیون دلار در اروگوئه پول صرف نموده ­اند. بیشترین تعداد گردشگران در هر دو بازه­ زمانی مورد بررسی، «پونته دل استه» را برای بازدید و اقامت انتخاب کرده­ اند و مونته ­ویدئو در جایگاه بعدی قرار دارد.

از دیگر نکات قابل اشاره در این بخش، ملیت گردشگران ورودی به اروگوئه است. این شاخص بر حسب کشور و تعداد گردشگر در سه ماهه اول سال 2018 و مدت مشابه سال 2017 مطابق جدول ذیل بوده است؛

همانگونه که جدول فوق گویای آن است، در هر دو دوره زمانی، بیشترین تعداد گردشگران ورودی به اروگوئه از کشور آرژانتین هستند و با اختلاف قابل توجهی گردشگران برزیلی در رتبه دوم قرار دارند. نکته­ قابل توجه در این جدول افزایش نسبی میزان گردشگران آرژانتینی در سال 2018 و کاهش گردشگران برزیلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. با توجه به کاهش ارزش پول آرژانتین، باعث شده است که گردشگران این کشور مسافرت­ های برون منطقه ­ای خود را با سفرهای درون منطقه ­ای جایگزین کنند. جدای از این، اروگوئه و به ویژه پونته دل استه به طور سنتی مقصد مورد علاقه­ گردشگران آرژانتینی به حساب می ­آید. از طرفی گردشگران برزیلی بیشتر متمایل به مقاصد برون منطقه ­ای از جمله ایالات متحده و کانادا هستند تا سفر به کشورهای همسایه.

سودآوری از ورود گردشگران خارجی به اروگوئه

اگرچه تعداد گردشگران بین ­المللی ورودی به یک کشور شاخص خوبی برای ارزیابی عملکرد بخش گردشگری آن به حساب می­ آید، اما تاثیر گردشگری بر اقتصاد از طریق آثاری که روی اشتغال و تولید دارد و میزان هزینه­ هایی که گردشگران در کشور انجام می ­دهند، ارزیابی میشود.

ورود ارزهای خارجی از محل گردشگری به اقتصاد اروگوئه در چند سال اول دهه گذشته رشد شتابانی داشته است. این رقم بین سال­ های 2007 تا 2011 از 809 میلیون دلار به 2.2 میلیارد دلار رسیده بود، اما در سه سال بعدی (2011 تا 2014) با کاهش متوالی روبرو شد. در میان عواملی که در این باره مطرح می ­شوند، سیاست­های بسته و حمایت­ گرایانه دولت آرژانیتن از عوامل اصلی قلمداد می­ شود. آرژانتین منبع اصلی صدور گردشگر به اروگوئه است و این سیاست­ها که شامل محدودیت در خرید ارزهای خارجی و افزایش مالیات مربوط به استفاده از کارت­ های اعتباری در خارج می ­شد، سفر شهروندان آرزانتینی را با محدودیت مواجه ساخت.

در سال 2015 زمانی که سیاست­ های محدود کننده برداشته شدند، مجددا گردشگران آرژانتینی به سوی اروگوئه سرازیر شدند. اما هزینه کرد افزوده (درآمد ناشی از هزینه کرد گردشگران) به دلیل کاهش متوسط مدت اقامت آنان در اروگوئه به اندازه تعداد گردشگران افزایش پیدا نکرد. در ده سال گذشته، متوسط مدت اقامت گردشگران به خصوص آرژانتینی ­ها در اروگوئه حدود 24 درصد کاهش داشته و از 7 روز به 5.5 روز رسیده است.

گردشگران ورودی و هزینه کرد آن‌ها در اروگوئه (میلیون نفر و میلیون دلار)

در دهه گذشته هزینه روزانه­ هر گردشگر در اروگوئه 63 درصد رشد داشته است. که معادل 5 درصد رشد سالانه­ می­ باشد. بین سال­های 2007 تا 2011 هزینه کرد روزانه­ از 61 دلار به 118 دلار افزایش پیدا کرد که به معنای 14 درصد رشد، به ازای هر یک سال بود. اما در سال­ های بعد، هزینه کرد روزانه­ گردشگران با کاهش همراه شد. به طوری که از روزانه 118 دلار در سال 2012 به روزی 95 دلار در سال 2015 رسید و در سال 2016 با یک افزایش 3.5 درصدی به 99 دلار در روز افزایش پیدا کرد. بنابراین تمایل گردشگران در اروگوئه به سوی اقامت کوتاه مدت و کنترل هزینه­ های خود بوده است، پدیده ­ای که با روندهای جهانی نیز هم­سو و هم­خوان است.

 

گردشگری کروز (کشتی تفریحی)

گردشگری کروز شکلی از گردشگری ورودی است که به فعالیت­ های انجام شده از سوی بازدیدکنندگان بدون قصد اقامت شبانه گفته می­ شود. این شکل از گردشگری مشروط به حضور کشتی­ های تفریحی است. فصل گردشگری کروز در اروگوئه معمولا از ماه اکتبر تا آوریل است. در این دوره زمانی در حدود 200 کشتی تفریحی، با مسافرانی از کشورهای مختلف در بندرهای مونته ویدئو و پونتا دل استه لنگر می­ اندازند.

گردشگری کروز منافع مختلفی برای اروگوئه به همراه دارد؛

  • برخورداری از منافع اقتصادی؛ هزینه ­ای که بازدیدکنندگان در طول حضورشان انجام می ­دهند، نصیب اروگوئه می­ شود.
  • تبلیغ مناظر و جاذبه­ های کشور؛ گردشگری کروز یک روش قدرتمند برای تبلیغ کشور است. طبق آمار وزارت گردشگری اروگوئه، حدود 70 درصد از افرادی که از طریق گردشگری کروز به اروگوئه وارد می­ شوند، برای اولین بار است که از این کشور دیدن می­ کنند. اما بسیاری از آنان بعدها در قالب گردشگران عادی به اروگوئه مسافرت و برای مدت طولانی­ تری اقامت می­ کنند.
  • سودمندی بخش ­های مرتبط با گردشگری عادی؛ از سال 2014 اروگوئه به عنوان محل استراحت و سوار و پیاده شدن مسافران کشتی ­های تفریحی- مسافرتی Costa Group عمل می‌کند. این موضوع اروگوئه را قادر ساخته ضمن جذب توریست ­های بیشتر، در مواقعی که امکان سوار شدن و سفر با این کشتی­ ها فراهم نیست، از مدت اقامت طولانی ­تر گردشگران سودمند شود. علاوه بر این، رفت و آمد این گردشگران از طریق خطوط هوایی برای آغاز یا خاتمه­ گردشگری کروز خود، به پویایی ارتباطات هوایی این کشور کمک کرده است.

بین سال­ های 2006 تا 2015 تعداد کشتی ­های تفریحی که وارد اروگوئه شدند 24 درصد افزایش داشته است. از نظر تعداد گردشگران کروز نیز در طول دهه­ گذشته افزایش 113 درصدی اتفاق افتاده و تعداد گردشگران از 149000 نفر در فصل 2007-2006 به 317000 نفر در فصل 2016-2015 رسیده است. این به معنای رشد سالانه­ 8 درصدی در تعداد گردشگران است.

در فصل کروز 2016-2015 تعداد 161 کشتی تفریحی وارد سواحل کشور شده­ اند که از این تعداد 105 کشتی در بندر مونته ­ویدئو و 56 کشتی در ساحل پونتا دل استه پهلو گرفته ­اند. در فصل مذکور 317،205 مسافر کروز قدم به اروگوئه گذاشته­ اند که بیشترین تعداد مسافران متعلق به دو کشور برزیل (42 درصد) و آرژانتین (25 درصد) بوده است. آمریکای شمالی (15 درصد) و اروپا (11 درصد) نیز در رتبه­ های بعدی قرار داشتند. در همین فصل، مسافران کشتی­ های تفریحی 11 میلیون دلار در اروگوئه هزینه کرده ­اند که 58 درصد آن برای خرید، 26 درصد برای خوراک و 10 درصد برای تورها (شهری) بوده است.

بنابراین، گردشگری کروز توانسته است امکان جذب گردشگران بیشتری از داخل و خارج از منطقه را برای اروگوئه فراهم آورد، هرچند هنوز حجم این شکل از گردشگری قابل مقایسه با گردشگری معمولی نیست، اما مهمترین مزیت این شکل از گردشگری، جدای از آنچه که گفته شد، متنوع کردن مکان ­های هزینه ­کرد مسافران است. گردشگری کروز به دلیل ساختار ویژه ­ای که دارد، بخش­هایی از قبیل خرده فروشی­ ها، رستوران ­ها و فروشگاه ­های کوچک را بیشتر از گردشگری سنتی و معمول درگیر می­ کند و این امر بهره ­مندی طبقات پائین ­تر از گردشگری را افزایش می ­دهد.

گردشگری داخلی در اروگوئه

گردشگری داخلی شامل سفرهایی است که از سوی ساکنان یک کشور به منظور تعطیلات یا دیدار از دیگر مناطق داخل آن کشور انجام می­ شود. بر اساس آمار موجود، مونته­ ویدئو مبدا اصلی برای گردشگری داخلی و منطقه­ جنوب شرقی میزبان اصلی چنین سفرهایی است. همچنین سفرهای میان منطقه­ ای نیز در اروگوئه صورت می ­گیرد و افراد از استان محل زندگی خود به استان­ های مجاور سفر می­ کنند. در سال 2015 منطقه­ جنوب - مرکزی مبدا دو سوم گردشگران داخلی بوده اما تنها 33 درصد از گردشگران داخلی را میزبانی کرده است. در مقایسه با آن، منطقه­ شرقی که مبدا 8 درصد از سفرهای داخلی بوده سهم 34 درصدی از میزبانی گردشگران را به خود اختصاص داده است. لذا منطقه­ مذکور از مزایای سفرهای داخلی بیشتر بهره ­مند شده ­است.

در سال­ های گذشته، بیشترین مقاصد انتخاب شده از سوی گردشگران داخلی اروگوئه جنوب (مونته ویدئو و کانلونس)، شرق (پونتا دل استه و روچا) و آب های گرم، در غرب کشور بوده­ است. با این حال بیشترین هزینه­ کرد گردشگران داخلی در منطقه­ شرق صورت گرفته است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت گردشگری اروگوئه در رابطه با این نوع از گردشگری، 6.6 میلیون سفر در سال 2015 در داخل اروگوئه رخ داده است که از این تعداد، 58.5 درصد سفرهای خانوادگی، 20 درصد سفرهای زوجین، 12.7 درصد سفرهای تک نفره، 5.3 درصد سفر با گروه دوستان، 3.1 درصد سفرهای نمایندگی (شرکت­ها و ...) و 0.3 درصد سایر سفرها را شامل می­ شود.

گردشگران اروگوئه ­ای

در سه ماهه­ نخست سال ­های 2017 و 2018 بیشترین تعداد گردشگران اروگوئه­ ای به طور متقابل جذب آرژانتین شده­ اند. جدای از مسائل اقتصادی، نزدیکی اروگوئه و آرژانتین را می­ توان یکی از مهمترین دلایل تبادل گسترده گردشگر میان آنها دانست. جدول زیر اطلاعات گردشگران اروگوئه­ ای که در سه ماهه­ اول سال­های 2017 و 2018 به سفرهای خارجی رفته اند را به تفکیک مقصد نشان می­ دهد، همان گونه که جدول گویای آن است، برزیل در جایگاه دوم قرار دارد، اما اختلاف تعداد گردشگران اروگوئه ­ای بازدید کننده از این کشور با گردشگران هموطنشان که به آرژانتین سفر کرده ­اند، رقم قابل توجهی است.

از نمودار ذیل که میزان گردشگران ورودی به اروگوئه و گردشگران اروگوئه ­ای را در دوره زمانی بین سال­ های 2007 تا 2016 نشان می­ دهد، دو موضوع قابل استخراج است؛

  • کاهش تعداد گردشگران اروگوئه­ ای همزمان با افزایش تعداد گردشگران ورودی به اروگوئه.
  • متوقف شدن روند افزایش گردشگران ورودی به اروگوئه از سال 2011 تا سال 2014 و افزایش مجدد تعداد آنان از سال 2015.

بر اساس آمار وزارت گردشگری اروگوئه، ورود گردشگران به اروگوئه در سال 2017 نیز با رشد همراه بوده است و همان­گونه که پیش­تر گفته شد تعداد آنان از 3،328،449 نفر در سال 2016 به 3،940،790 نفر در این سال رسیده است. برای سال 2018 نیز، تمامی مراجع، افزایش تعداد گردشگران را پیش­بینی کرده ­اند.

شیوع بیماری همه گیر کرونا در سطح جهان موجب صدمات شدید به بخش گردشگری اکثر کشورهای جهان گردیده است. اروگوئه نیز پس از پیدایش اولین موارد این بیماری در کشور در مارس 2020 وارد یک فوریت بهداشتی شد و تمام مرزهای خود را برای تردد اتباع خارجی خصوصا با دو کشور برزیل و آرژانتین مسدود کرد. این واقعه موجب افت چشم گیر ورود گردشگر به این کشور گردید و فصل گردشگری تابستان 2021 با رکود روبرو گردید. در اواسط سال 2021  با روند خوب واکسیناسیون در این کشور و منطقه، موجب گردید تا مسئولین بطور پلکانی روند عادی سازی را در دستور کار خود قرار دهند تا بتوانند بخش گردشگری فصل آتی را مجددا فعال کنند. با وجود این دولت اروگوئه با همکاری‌های کشورهای همسایه خود سعی دارد تا با اجرای یک سری اقدامات بهداشتی فصل کم خطری را از نظر ابتلای گردشگران و شهروندان اروگوئه ای به کرونا داشته باشد.

پس از بازگشایی مرزهای اروگوئه به روی گردشگران خارجی از ابتدای نوامبر سال جاری، جلسه ای فی مابین وزیران کشور، دفاع، گردشگری و بهداشت با حضور آلوارو دلگادو دبیر ریاست جمهوری اروگوئه برگزار شد و شرایط لازم برای ورود اتباع خارجی به کشور تعیین گردید. این ملزومات عبارتند از: ارائه گواهی دریافت واکسن کرونا، نتیجه منفی تست پی.سی.آر (حداکثر 72 ساعت قبل از ورود)، انجام دوباره تست عدم ابتلاء به کرونا پس از یک هفته ورود به کشور و تکمیل یک اظهاریه حقوقی بصورت آنلاین. همچنین دولت اروگوئه در حال بررسی اجرای طرح واکسانیسیون برای اتباع خارجی که تا کنون واکسن کرونا دریافت نکرده اند می‌باشد.

مهمترین نهادهای مرتبط با گردشگری در اروگوئه

مهمترین نهادهایی که چه در سطح ملی و چه در سطح محلی توسعه­ گردشگری اروگوئه را دنبال می‌کنند و به نحوی متولی آن می‌باشند عبارتند از؛

 اروگوئه در مکانی استراتژیک از مخروط جنوبی قاره­ آمریکا واقع شده است به طوری که فاصله­ یک ساعته­ آن از بوئنوس آیرس آرژانتین، و مسیرهای دو ساعته تا آسونسیونِ پاراگوئه، سانتیاگوی شیلی و سائو پائولوی برزیل این کشور را به یک مقصد گردشگری برای گردشگران منطقه­ ای تبدیل کرده است.

اروگوئه طیف گسترده ­ای از فعالیت­ها و جاذبه ­های گردشگری مدرن و سنتی را در خود جای داده که همین موضوع، امکان جذب و راضی نگه داشتن گروه ­های مختلف گردشگری را فراهم ساخته است.

اروگوئه دارای یک برنامه­ بلندمدت ملی در رابطه با گردشگری است. اما آنچه که باعث رشد چشمگیر این صنعت در اروگوئه شده وجود یک نگاه استراتژیک و مورد توافق دولت و بخش خصوصی در خصوص توسعه­ این صنعت است.

«ارتقای فعال» به معنای بهبود روز افزون شرایط و جایگاه گردشگری از مهمترین استراتژی­های اروگوئه در رابطه با این صنعت می­ باشد. بخش­ های مربوطه در قالب استراتژی ارتقای فعال تلاش دارند از طریق مشارکت در مهمترین نمایشگاه ­های بین­ المللی و سرمایه­ گذاری در کمپین­ های تبلیغاتی، اروگوئه را با برند (Uruguay Natural) معرفی نماید و ارزش های گردشگری آن را آشکار سازند.

امتیازات و حمایت ­های اروگوئه برای گردشگری:

  • چارچوب قانونی با مقررات شفاف و تضمین­ های گسترده
  • محیط کسب و کار مطلوب با ثبات اجتماعی بالا
  • مشوق های قابل توجه برای سرمایه ­گذاران، مانند قوانین جدید حمایتی
  • فروشگاه ­های دارای معافیت گمرکی و مالیاتی و همچنین معافیت­های مالیاتی برای گردشگران دریایی، شرکت­ کنندگان و میزبانان کنفرانس ­ها و مجامع بین­ المللی
  • طرح ­های تشویقی برای گردشگران مانند بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای چندین محصول و خدمت.

ملاحظات مربوط به گردشگری پس از شیوع کرونا

با توجه به بازگشایی مرزهای اروگوئه از ابتدای ماه نوامبر سال جاری به روی گردشگران خارجی، تاباره ویئرا وزیر گردشگری این کشور گفت، جوانان زیر هجده سالی که در کشورشان مشمول دریافت واکسن نشده اند، می‌توانند بدون قرنطینه اجباری و صرفا با نتیجه تست پی.سی.آر منفی وارد کشور شوند. وی افزود، این اقدام به منظور فراهم آوری زمینه ورود بیشتر خانواده‌ها به اروگوئه است، چرا که این امکان وجود دارد که بتوانند واکسن دریافت نمایند. ویئرا همچنین خاطرنشان کرد، از تاریخ واکسیناسیون افرادی که وارد اروگوئه می‌شوند، نباید 9 ماه گذشته باشد. این درحالی است که مدت اعتبار قبلی 6 ماه تعیین شده بود.

بندر کلونیا دساکرامنتو در جنوب غرب اروگوئه پس از یک سال و نیم تعطیلی بدلیل بیماری همه گیر کرونا روز 9 نوامبر سال جاری میزبان نخستین مسافرانی بود که با کشتی تفریحی وارد این بندر شدند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما