معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۲

توصیه های بانک توسعه آفریقا برای بهبود اقتصاد بنین

بانک توسعه آفریقا (BAD) مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای تسریع حرکت اقتصادی بنین به‌سوی رشد ارائه کرد. این توصیه‌ها در قالب شش فصل برای بهبود اوضاع اقتصادی جمهوری بنین تدوین گردیده است.

بانک توسعه آفریقا توسعه سرمایه انسانی را به‌عنوان اولین توصیه یاد می‌کند و می‌نویسد به‌منظور ایجاد پویائی بیشتر توسط نیروی کار از دولت بنین دعوت می‌گردد تا سرمایه‌گذاری در بخش آموزش و آموزش فنی و حرفه‌ای را تشدید کند.آموزش فنی و حرفه‌ای کلید پیدایش و پذیرش نوآوری‌ها و فناوری‌هایی جدیدی است که بهره‌وری و رقابت کار را بهبود می‌بخشد. در این بخش گفته‌شده است بازتعریف برنامه‌های آموزشی با تأکید ویژه‌بر نیازهای شرکت‌های صنعتی باید در اولویت قرار گیرد.

توسعه زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی و صنعتی رکن دوم مدل ارائه‌شده را تشکیل می‌دهد. این بخش‌بر افزایش و تنوع کالاهای کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی تأکید می‌کند. صنایع غذایی بنین می‌تواند با تکیه‌بر محصولاتی همچون آناناس، بادام‌هندی، سیب‌زمینی و ذرت به‌عنوان اولین بخش رو به رشد برای ارتقای توسعه زنجیره ارزش مواد غذائی را آغاز کند. مدل جدید رشد و توسعه کشاورزی یک دگرگونی اجتماعی را به جامعه تحمیل می‌کند این مکانیسم برای توزیع ثروت به نفع جمعیت‌های فقیر است.اصلاحات باید در مناطق ویژه کشت و صنعت ادامه یابد و زمین‌های کشاورزی یکپارچه باعث می‌شود تا فعالیت‌های کشت و صنعت در هر منطقه موجب ترویج کاشت یک محصول نهایی گردد.ضمناً باید برای توسعه و حمایت از کشاورزی مدرن و صنایع تبدیلی اقدام گردد کشاورزی مدرن باید سایر فعالیت‌های اشتغال‌زا را ایجاد کند.

سومین رکن مورد تأیید بانک توسعه آفریقا، توسعه زیرساخت‌ها برای حمایت از رقابت، از طریق سرمایه‌گذاری‌های عمومی است. دولت بنین باید شتاب تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های عمومی را که در سال‌های اخیر آغازشده است را حفظ کند و همچنین از بهبود کیفیت آنها اطمینان حاصل نماید. زیرساخت‌ها موجب رقابت اقتصادی و تشویق سرمایه‌گذاری خصوصی می‌گردد.

توصیه بعدی بهبود فضای کسب‌وکار برای توسعه بخش خصوصی به‌عنوان رکن چهارم مدل جدید رشد و توسعه است.بنین باید اصلاحاتی را درزمینهٔ دسترسی به اعتبار، تأمین برق و پرداخت مالیات انجام دهد. باید اصلاحات ساختاری جدیدی را به‌منظور بهبود هزینه‌ها، تأمین برق و شفافیت در قیمت‌گذاری و میزان پرداخت مالیاتی مدنظر قرار دهد.

بنین به دلیل موقعیت جغرافیایی خود یک مرکز تجاری و یک پلت فرم خدمات لجستیکی است که باید از فرصت‌های یکپارچه‌سازی در غرب آفریقا و منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (ZLECAf) بهره‌مند شود. از این منظر، اجرای ارز واحد در فضای جامعه و عملیاتی شدن منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا می‌تواند ابزاری برای ارتقای تحول ساختاری اقتصاد بنین باشد.لذا «تنوع بخشیدن به صادرات و ارتقای یکپارچگی منطقه‌ای» رکن ماقبل آخر الگوی جدید رشد و توسعه کشور را تشکیل می‌دهد.

درنهایت، بحث تقویت مکانیسم‌های توزیع مجدد ثروت برای رشد فراگیر را باید پیگیری نماید که آخرین رکن توصیه‌ها را تشکیل می‌دهد. بانک نتیجه‌گیری می‌کند: «الگوی جدید رشد و توسعه یک دگرگونی اجتماعی را تحمیل می‌کند و آن به معنی توزیع مجدد ثروت به نفع جمعیت‌های فقیر است.» بانک در گزارش توسعه بنین می‌نویسد پروژه حمایت از تولید مواد غذایی و ایجاد تاب‌آوری در مناطق Alibori Borgou,Collines در مسیر درستی قرار دارد . بهبود قابل‌توجهی در بهره‌وری و بازده کشاورزی را ممکن ساخته است.

پروژه حمایت از تولید مواد غذائی 17.8 میلیون دلار بودجه از برنامه جهانی کشاورزی را دریافت نموده است و در شش سال گذشته، بهره‌وری را در بیش از 35666 هکتار زمین کاشت ذرت (119 درصد هدف) بهبود بخشید و عملکرد را در مقایسه با وضعیت پایه (88 درصد هدف نهایی) دو برابر نموده است.

بانک توسعه آفریقایی

بانک توسعه آفریقا یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های توسعه‌ای در دنیا است که نسبت به تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای در کشورهای آفریقا اقدام می‌نماید.این بانک در 14 آگوست 1963 توسط 23 کشور عضو در قالب یک قرارداد تشکیل شد و در سپتامبر سال 1964 شروع به کار نمود. سرمایه این بانک در ابتدا 250 میلیون دلار بود که پس از طی یک دوره 19 ساله به حدود 3 میلیارد دلار افزایش یافت.اعضاء این بانک شامل 54 عضو منطقه‌ای (کشورهای حوزه آفریقا) و 26 عضو غیر منطقه‌ای (اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا، چین، ترکیه، عربستان، امارات، کویت و ...) می‌باشند که بیشترین سهم این بانک به انگلستان با 14 درصد و سپس ایالات‌متحده آمریکا با 6.5 درصد تعلق دارد.اهداف بانک آفریقائی توسعه: بسیج منابع به‌منظور تقویت سرمایه‌گذاری در کشورها - فراهم کردن کمک فنی و مشاوره درباره سیاست‌های اجرایی

 

منابع:

Impossible de charger les résultats complets

Réessayer

Nouvel essai…

Nouvel essai…

Impossible de charger les résultats complets

Réessayer

Nouvel essai…

Nouvel essai…

Impossible de charger les résultats complets

Réessayer

Nouvel essai…

Nouvel essai…

 

https://magazinedelafrique.com/

https://datistender.com/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما