معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در نیمه دوم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

مجتمع صنعت کشاورزی بویان 944 تن عصاره شیرین بیان صادر کرد.

خبرگزاری جیحون نیوز:1400/8/13

در مجتمع صنعت کشاورزی"بویان" به نام نیازوف طی ده ماه گذشته 944 تن عصاره ریشه شیرین بیان صادر شده است.از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به ۱۱۱۰ تن عصاره شیرین بیان در این مجتمع صنعتی، تولید شده است که بیش از 2 تن از آنها در بازار داخلی به فروش رسید. بقیه محصولات در انتظار ارسال به مصرف کنندگان هستند. متخصصان این مجتمع تاکنون 2592 تن ریشه شیرین بیان جمع آوری کرده اند که 44 تن آن صادر و  بیش از 1 تن به مصرف کنندگان داخلی، ارسال شده است.

منبع: https://jeyhun.news/v-agropromyshlennom-

کارخانه نخ ریسی پنبه در حلچ 5/4 برابر بیشتر از حد انتظار درآمد کسب کرد.

خبرگزاری ترکمن پورتال،1400/8/13

کارخانه نخ ریسیبیک صفرمراد ترکمن باشی که در روستای چوهپتده در حومه حلچ ساخته شده است به جای 9 میلیون و 414 هزار منات تعیین شده در برنامه 10 ماهه، معادل 43 میلیون و 971 هزار منات، نخ تولید کرده است. در نتیجه، 4350 تن نخ با نرخ رشد 5/149 درصد تولید شد. نخ های خریداری شده توسط ترکیه، لهستان، ایران، ارمنستان و روسیه در این مدت 28 میلیون و 802 هزار منات بوده است. این مطلب، بیانگر آن است که بیش از 60 درصد از کل محصولات تولیدی صادر شده است.

منبع:https://turkmenportal.com/tm/blog/41093/halachdaky-

اجرای طرح سالانه، ظرف 10 ماه توسط اداره لباب گازچیکاریش.

خبرگزاری ترکمن پورتال،1400/8/13

کارکنان اداره لباب گازچیکاریش طرح سالانه تولید گاز طبیعی را خیلی زودتر از موعد مقرر با موفقیت اجرا کردند. در آن زمان «سوخت آبی» استخراج شده بیش از 10 میلیارد و 212 میلیون متر مکعب بود. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی حدود 145 درصد افزایش داشته است. چنین نتایج مسرت بخشی با افزایش بهره وری چاه‌ها، راه اندازی مجدد با تعمیر چاه‌ها و تشویق کارکنان به کار مجدانه و کارآمد به دست آمده است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/41091/lebapgazchykarysh

تولید قطعات یدکی ماشین آلات کشاورزی در ترکمن آباد راه اندازی شد.

خبرگزاری سنترال آسیا نیوز،1400/8/13

در ترکمن آباد، تولید قطعات یدکی ماشین آلات کشاورزی خریداری شده از خارج کشور، راه اندازی شده است. بیش از 200 نوع لوازم یدکی و قطعات مختلف تراکتور و کمباین در پایگاه شرکت آزمایشی تجربی در ترکمن آباد تولید می‌شود.این کارخانه علاوه بر قطعات یدکی خود تراکتور، خط تولید قطعات و لوازم یدکی بذرکار، ماشین آلات کشت کننده، تریلر و سایر تجهیزات کشاورزی را نیز ایجاد کرده است. ماشین آلات کشاورزی خریداری شده و مورد استفاده در روستاها توسط شرکت های خارجی معروف دنیا برای کشت و زرع محصولات کشاورزی در ترکمنستان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما به منظور بهره برداری بهینه، نیاز به مواد مصرفی و قطعات یدکی دارد. شایان ذکر است بهره وری بنگاه ترکمن آباد از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه اکتبر نسبت به شاخص های سال گذشته میلادی در مدت مشابه به 130 درصد رسیده است. اکثر قطعات از موادی مانند فولاد، آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده اند. این محصول با کیفیت خوب و قیمت مناسب، متمایز می‌شود.

منبع:https://centralasia.news/12106-v-turkmenabade-

شن ریزی در بخش 21 کیلومتری خط سوم اتوبان عشق آباد - ترکمن آباد انجام شد.

خبرگزاری جیحون نیوز،1400/8/14

روزنامه ترکمن گوندگاری می نویسد: در بخش 21 کیلومتری مرحله سوم بزرگراه سریع عشق آباد-ترکمن آباد، کار بر روی ژئوتکستایل مقاوم در برابر رطوبت و شن گذاری به ارتفاع 30 سانتی متر بالای آن به پایان رسیده است.

مرحله سوم اتوبان از 475 کیلومتر بزرگراه به طول 600 کیلومتر شروع می‌شود که قرار است جاده ای به طول 125 کیلومتر کشیده شود که 110 کیلومتر از آن در حال حاضر برای ریختن مصالح ساختمانی آماده است. در مجموع مرحله سوم بزرگراه، برنامه ریزی به عرض 100 متر انجام شده است. این امکان ساخت تأسیسات کمکی را در طول جاده فراهم می‌کند.

بزرگراه جدید به موازات جاده قدیم ترکمن آباد - ماری در فاصله حدود 800 تا 1500متر قرار دارد.

ساخت این مرحله عمدتاً توسط متخصصان شرکت خصوصی آتا ملهم انجام می‌شود. در محل کار، حدود 100 دستگاه از تجهیزات مدرن استفاده می‌شود.

منبع:https://jeyhun.news/na-uchastke-protyazhennostyu- /

کاشت نهال در استان لباب آغاز شد.

 خبرگزاری جیحون نیوز،1400/8/15

کاشت نهال پاییزه از امروز در استان لباب آغاز شد. افراد در سنین و حرفه‌های مختلف در کمپین درختکاری ملی که به همین مناسبت برگزار شد، شرکت کردند.

مراسمی‌به همین مناسبت در حومه دانو در میدان کنار جاده منتهی به شهر سیدی به حومه فاراب برگزار شد. در  این منطقه 4000 بوته نهال سوزنی برگ در 10 هکتار غرس شد.

شایان ذکر است که کمپین درختکاری در تمامی حومه‌های استان برگزار گردید و در همین راستا در مجموع، بیش از 494 هزار بوته درخت سوزنی برگ و میوه در قلمرو استان لباب، غرس شد.

منبع: https://jeyhun.news/v-lebapskom-velayate-pristupili-k-posadke-sazhencev/

تولیدتره بار در استان لباب رو به رشد است.

خبرگزاری جیحون نیوز، 1400/8/17

طی ده ماه گذشته بالغ بر 211 هزار تن سبزیجات و تره بار در استان لباب تولید شده است. این میزان، چهار درصد بیشتر از سال گذشته میلادی است.

 9/144 هزار تن از آن سهم بنگاه‌هاو کارآفرینان خصوصی است.  در انجمن‌های دهقانی 66.3 هزار تن پرورش دادند. همچنین در این مدت 133 هزار تن تره بار، 5/107 تن سیب زمینی،5/42  تن میوه و توت، 5/17 تن انگور جمع آوری و به خرده فروشی‌ها ارسال شد که در همه انواع، شاخص ها بالاتر از سال گذشته میلادی است. و بیشتر محصولات در زمین‌های تولیدکنندگان خصوصی کشت می‌شود.

منبع:https://jeyhun.news/v-lebapskom-velayate-rastet-obem-

بازسازی خط لوله گاز در استان ماری در حال انجام است.

سایت مجتمع نفت و گاز ترکمنستان، 1400/8/18

کارمندان اداره ساخت و تأسیسات گازرسانی استان ماری و همچنین شرکت ها و سازمان‌های انجمن "ترکمن گازاوپجونچیلیک" در حال کار بر روی تأمین بی وقفه گاز طبیعی ساکنین شهرها و روستاها، بازسازی خطوط لوله گاز موجود و آماده سازی شبکه‌های گاز برای فصل سرما هستند.

مواد لازم از جمله: لوله‌های با قطرهای مختلف و سایر منابع مورد استفاده در ساخت و بازسازی خطوط لوله گاز توسط اداره "ماری گازاوپجونچیلیک" به موقع تأمین می‌شود.

در حال حاضر کار کارگران گاز در قلمرو حومه ترکمن گالا متمرکز شده اند. در اینجا، کار ساخت و مونتاژ و تعمیرات اساسی خط لوله گاز، از ایستگاه توزیع گاز توتلی تا حومه‌های بایرامعلی و ترکمن گالا، با سرعت بالایی در حال انجام است. در مسیر 12 هزار و 850 متر خط لوله گاز، لوله‌های 159 میلی‌متری با لوله‌هایی با توان خروجی بالاتر به قطر 530 میلی‌متر جایگزین می‌شوند.

کار نصب لوله توسط متخصصان مجرب انجام می‌شود. در عین حال، فناوری مدرن، تجهیزات جوشکاری و سایر واحدهای فنی فعال هستند که این امر، برای انجام کار با کیفیت بالا و به موقع ضروری است. کارگران گاز تا به امروز کار ساخت و نصب و راه اندازی 6300 متر از خط لوله گاز را به اتمام، رسانده اند.

منبع:https://www.oilgas.gov.tm/ru/posts/news/3295/vedetsya-

باغبانان حومه دانو 3140 نهال درخت میوه را تحت پروژه برنامه عمران ملل متحد (UNDP) دریافت کردند.

 خبرگزاری جیحون نیوز، 1400/8/19

قبل از توزیع آنها، مرکز اطلاعات کشاورزی که در دهستان "وطن" در حومه دانو قرار دارد، کارگاه آموزشی عملی با موضوع: "قوانین و توصیه‌های کاشت برای مراقبت از باغ جوان" برگزار کرد.

در این مراسم نمایندگانی از استان لباب، فرمانداری حومه دانو، شعبه استانی اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در لباب و باغداران حومه حضور داشتند.

در این سمینار، احمد آرتیکوف، متخصص آزمایشگاه کشاورزی شیمی لباب، به تفصیل در خصوص مراحل اصلی آماده سازی محل و کاشت درختان میوه صحبت کرد.

وی همچنین طرح و چگونگی کاشت را نشان داد و توصیه‌هایی برای ترکیب محصولات ارائه نمود. در ادامه نیز محافظت از نهال ها در دمای پایین را مورد بررسی قرار داد.

آنها همچنین در خصوص نیاز به خاک محل کاشت و روش های آبیاری درختان، صحبت کردند. در پایان کارگاه روش های کاشت درختان میوه به صورت عملی نمایش داده شد.

نهال درختان میوه از سمرقند (ازبکستان) با حمایت مالی پروژه-محور برنامه عمران سازمان ملل متحد "پشتیبانی از معیشت اقتصادی انعطاف پذیر اقلیم جوامع کشاورزی در مناطق خشک ترکمنستان" و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) خریداری شد. قبل از خرید آنها، خواسته‌های باغداران محلی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه انواع بلند و کوتوله سیب، گلابی، به، آلو، زردآلو، هلو، گیلاس و گیلاس شیرین از کشور همسایه آورده شد. همه آنها با شرایط آب و هوای گرم و خشک سازگار بوده و محصول بالایی نیز دارند.

منبع:https://jeyhun.news/danevskie-sadovody-poluchili-3140-sazhencev-

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما