معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۲

اخبار اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری و لباب)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در نیمه اول آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

شرکت سهامی ماری شکر قصد دارد 224 هزار تن محصول چغندرقند را فرآوری کند.

خبرگزاری ترکمن پورتال، 1400/8/3

شرکت سهامی ماری شکر، که در حال حاضر تنها شرکت تولید شکر در ترکمنستان است، در نظر دارد تا در سال جاری میلادی 224 هزار تن محصول چغندرقند را فرآوری کند. دراستان‌های ماری و بالکان، برداشت چغندر قند از قبل آغاز شده است. در سال جاری میلادی 14 هزار و 900 هکتار از اراضی آزاد شده از گندم در 10 حومه استان ماری زیر کشت چغندر رفته است. بزرگترین قطعه 5 هزار هکتاری متعلق به حومه قره قوم است.درحومه‌های سردار، برکت، اسنگولی، اترک و مختومقلی استان بالکان، برداشت از 3000 هکتار آغاز شده است.محصول برداشت شده چغندرقند برای فرآوری به شرکت سهامی ماری شکرارسال می‌شود. در مجموع، بهره وری شرکت 11 هزار تن شکر در روز است.در حال حاضر، یک کارخانه فرآوری دیگر در استان بالکان در حال ساخت می‌باشد، که راه اندازی این واحد صنعتی در آینده امکان توسعه میدان کشاورزی چغندر و کاهش قیمت تمام شده شکر را فراهم می‌کند.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/40740/marysheker-

شرکت کشاورزی "گوشا کاریز" حجم صادرات را افزایش می دهد.

خبرگزاری جیحون نیوز ،1400/8/3

یک شرکت کشاورزی که همکاری مؤثری با دهقانان داشته است، صدها تن ماش، کنجد و ارزن را برای صادرات، ارسال کرد.کارآفرین محصولات را از دهقانان خریداری می‌کند، آنها را تمیزکرده و در ظروف 25 و 50 کیلویی بسته بندی مینماید. همانطور که روزنامه "ریزقال" می نویسد تاجر لبابی، پیش از این نیز صادرات محصولات به پاکستان، هند و ایران داشته است.

منبع: https://jeyhun.news/krestyanskoe-/

در کارخانه پنبه‌ریسی حومه ساکارچاگه،برنامه پیش بینی شده را تا حد 103 درصد تحقق بخشید.

 خبرگزاری جیحون نیوز ،1400/8/7

در کارخانه پنبه‌ریسی حومه ساکارچاگه به نام قربانسلطان آتامرادآوا، برنامه پیش بینی افزایش103درصدی تولید نخ، محقق شده است. کارکنان این بنگاه در 9 ماه به جای 3954 تن، 4096 تن نخ تولید کردند. این شرکت دارای پنج کارگاه است و کار را در دو شیفت انجام میدهد. این شرکت در نظر دارد در سال جاری میلادی5270 تن نخ تولید کند.

منبع:https://jeyhun.news/v-xlopkopryadilnoj-fabrike- /

 جمعیت هلال احمر مستقر در شعبه استان لباب ترکمنستان سمینارهای آموزشی برگزار کرد.

خبرگزاری جیحون نیوز، 1400/8/8

شعبه استان لباب جمعیت هلال احمر ترکمنستان در شهرستان ترکمن آباد وحومه‌های چارجو، فاراب و دانو سمینارهای آموزشی برگزار کرد. در این سمینارها که معلمان زیست شناسی و اصول زندگی مدارس متوسطه نیز حضور داشتند، آموزش داده شد که چگونه در موارد مختلف کمک های اولیه را به مصدوم ارائه دهند. اسلایدها و ویدئوهایی در خصوص نحوه عملکرد  امداد رسانی، نشان داده شد.

منبع: https://jeyhun.news/lebapskoe-velayatskoe-otdelenie- /

شرکت ترکمنستانی شروع به کشت پاپایا در گلخانه کرد.

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، 1400/8/8

شرکت تجاری فرهار که میوه‌های کمیاب تولید می‌کند، برای اولین بار شروع به پرورش آزمایشی پاپایا کرد. کارشناسان اقتصاد گلخانه ای معتقدند که این گیاه نه تنها در شرایط مساعد به خوبی ریشه می دواند، بلکه به شدت شروع به میوه دادن نیز می نماید.فرهار اولین شرکت در ترکمنستان می‌باشد که کشت موز را توسعه داده است. این شرکت در نوامبر سال 2017 میلادی فعالیت خود را در حومه ساکارچاگه استان ماری آغاز کرد و در مارس 2019 میلادی، برای اولین بار موز برداشت نمود.در حال حاضر حدود 2 هزار درخت موز در گلخانه وجود دارد که در عرض 5-4ماه کاملاً می رسد. میانگین محصول هر درخت از 35 تا 40 کیلوگرم است.فرهار در نظر دارد در سال جاری میلادی 70 تن موز برداشت کند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/7787/turkmenskaya-

شرکت ترکمنستان بیش از 87 هزار قطعه چوب لباسی پلاستیکی به آذربایجان عرضه کرد.

 خبرگزاری بیزنس ترکمنستان، 1400/8/10

شرکت خصوصی "گلجه گه رووان" واقع در حومه سایات در استان لباب ماه گذشته 87500 عدد رخت آویز پلاستیکی تحت علامت تجاری"گوراوغلی پلاستیک" به کشور آذربایجان صادر کرد. این شرکت قصد دارد در آینده نزدیک 150 هزار عدد از این محصول را به ازبکستان عرضه کند. همانطور که روزنامه ترکمنی ریزقال روز دوشنبه گزارش داد، این شرکت که ظرفیت تولید 100 هزارقطعه کالا در ماه را دارد، رخت آویزهای پلاستیکی در رنگ ها و انواع مختلف تولید می‌کند.مواد اولیه پلی پروپیلن مورد نیاز برای تولید از مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی واقع در استان بالکان و همچنین از کارخانه پلیمر در کیانلی تأمین می‌شود.کارخانه تولیدی این شرکت مجهز به فناوری پیشرفته ترکیه و چین است. خاطرنشان میگردد که محصولات "گلجه گه رووان"دارای کیفیت بالابوده، همچنین با محیط زیست، سازگار می‌باشدکه همین امر، سبب گردیده تاتقاضای زیادی در بین خریداران داشته باشد. عضو اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، شرکت خصوصی"گلجه گه رووان"  فعالیت خود را در سال 2019 میلادی آغاز کرد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/7795/turkmenskaya-

همایشی به مناسبت روز چاپ پول ملی در ترکمنستان برگزار شد.

خبرگزاری جیحون نیوز، 1400/8/10

اداره کل دارایی و اقتصاد استان لباب میزبان کنفرانسی به مناسبت روز ورود منات به گردش پول ملی ترکمنستان بود. در این مراسم که به همت اتحادیه استانی و نیز اتحادیه‌های کارگری ترکمنستان به همراه شعبه استانی بانک مرکزی برگزار شد، کارکنان نظام بانکی نیز حضور داشتند.آنها در این همایش، به طور مفصل در رابطه با نقش پول ملی در تقویت استقلال کشور و نیز جایگاه منات در تجارت داخلی و روابط اقتصادی صحبت کردند.همچنین در خصوص بهبود نظام بانکی متناسب با مقتضیات زمان و اینکه چگونه ورود سیستم دیجیتال به فعالیت بانک ها، امکانات ارائه خدمات بانکی را گسترش می دهد، بحث و تبادل نظر نمودند.آنها همچنین به بررسی نقش وام های ترجیحی ارائه شده به شرکت های دولتی، کارآفرینان و اشخاص،در توسعه اقتصاد و بهبود شرایط اجتماعی و معیشتی مردم پرداختند.منات ملی ترکمنستان در تاریخ 1 نوامبر 1993 میلادی وارد گردش تجاری کشور شد.

منبع: https://jeyhun.news/sostoyalas-konferenciya

شرکت خصوصی "میزمز قدم" بیش از 1648 متر مربع ایزوگام صادر کرد.

خبرگزاری جیحون نیوز، 1400/8/11

بر اساس اطلاعات اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان شرکت خصوصی میزمز قدم از ابتدای سال میلادی تاکنون 2436 متر مربع ایزوگام تولید و بیش از 1648 متر مربع ایزوگام را صادرات ارسال کرده است.

منبع: https://jeyhun.news/individualnoe-predpriyatie

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما