معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۳

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ سوم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری مجمع جهانی شهرداران 2021 در گوانجو

مجمع جهانی شهرداران 2021 از 8 تا 13 نوامبر با موضوع " ترویج مدرنیزاسیون حکمرانی شهری جهانی" به صورت آنلاین و آفلاین در گوانجو برگزار می‌گردد. بیش از 500 مهمان از 113 شهر در 74 کشور و 9 سازمان بین المللی در این مجمع حضور دارند.

در خلال این مجمع، سیزدهمین کنگره جهانی انجمن متروپولیتن جهانی و پنجمین جایزه بین المللی نوآوری شهر گوانجو هم برگزار می‌گردد. پنج شهر کوجالی در ترکیه، ونکوور در کانادا و سئول در کره جنوبی، لیلونگوه در مالاوی و وین در اتریش امسال برنده جایزه گوانجو شدند. مجمع جهانی شهرداران در سال 2005 تاسیس شد و به طور مشترک توسط سازمان‌ها و شرکت های معروف در سراسر جهان سازماندهی شده است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران و نایب رییس سازمان متروپلیس نیز در نشست مجازی «جایزه جهانی گوانگجو» که ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰ با موضوع اهداف توسعه پایدار و مدیریت شهری برگزار شد،شرکت نمود و طی سخنانی اظهار داشت هیچ کاری بدون حضور مردم و هیچ تحولی جز بر محور مردم، شدنی و ماندگار نیست. تلاش مدیریت شهری این است که مردم را به صحنه بیاورد و بر مدار نخبگان تحول بزرگی را رقم زند.

رونمایی از شهرک صنعتی تولید هوشمند آنر شنجن

اولین کارخانه آنر(honor) که توسط این شرکت سرمایه گذاری و ساخته شده است - با عنوان شهرک صنعتی تولید هوشمند آنر شنجن در 4 نوامبر 2021 به طور رسمی افتتاح شد. کل سرمایه گذاری این شهرک بالغ بر 1 میلیارد یوان (157 میلیون دلار) و سطح زیربنای آن 135 هزار مترمربع است. این شهرک دارای تجهیزات تولید خودکار پیشرو در صنعت بوده و 75 درصد خط تولید توسط این تجهیزات تکمیل شده است. یک خط تولید 149 متری فقط با 24 کارگر فعالیت دارد. بیش از 40 درصد از تجهیزات بکار رفته حاصل از تحقیق و توسعه مستقل شرکت آنر است. هر 28.5 ثانیه یک تلفن همراه می‌تواند در توسط این خط، تولید شود.

برند آنر در اصل برند فرعی تلفن هوشمند هوآوی بود. در سال 2017، آنر با فروش 54.5 میلیون دستگاه به ارزش 78.9 میلیارد یوان (12.37میلیارد دلار) در رتبه نخست در چین قرار گرفت. به دلیل تحریم های آمریکا عرضه تراشه‌های تلفن همراه قطع شد و در سال 2020 هوآوی این برند را به شرکت فناوری اطلاعات جدید Zhixin شنجن فروخت.

صادرات اولین محموله پارک صنعتی پتروشیمی‌گولی (فوجیان) به تایوان

اولین محموله 4300 تنی مونومرهای اتیلن تولیدشده توسط شرکت پتروشیمی‌گولی(Gulei) فوجیان به تایوان در 1 نوامبر صادر شد. این اولین بار است که پارک صنعتی پتروشیمی‌گولی محصولات خود را به تایوان صادر می نماید.پارک صنعتی پتروشیمی‌گولی (استان فوجیان) پایگاه مهم صنعت پتروشیمی ساحلی و همچنین تنها پارک پتروشیمی تایوانی در سرزمین اصلی چین است. تا کنون، 8 پروژه با بودجه تایوان در این پارک راه اندازی شده اند. شرکت پتروشیمی‌گولی، یک شرکت مشترک بین سرزمین اصلی چین و تایوان است که با سرمایه گذاری 34.57 میلیارد یوان (5.4 میلیارد دلار)، بزرگترین پروژه همکاری صنعت پتروشیمی‌بین دو طرف است.

برگزاری دوره آموزشی مالکیت فکری شیامن برای شرکت های BRICS

دوره آموزشی مالکیت فکری برای شرکت های کشورهای نوظهور (BRICS) در شیامن برگزار شد. در مجموع بیش از 9 هزار متخصص مالکیت معنوی از کشورهای بریکس و شهر شیامن  در این دوره به صورت آنلاین و حضوری شرکت کردند.

اتحادیه آموزشی بهبود قابلیت های جدید صنعتی بریکس در شیامن روز 20 اکتبر سال جاری تأسیس شد. این اتحاد برنامه‌های آموزشی برای کشورهای بریکس تدوین کرده که فاز اول آن شامل 6 رشته، 11 پروژه آموزشی و حدود 320 جلسه است. پیش بینی می‌شود 4 فاز آموزشی آنلاین راه اندازی شود که نه تنها کشورهای بریکس را پوشش می دهد، بلکه شرکت هایی از مالزی، فیلیپین، اوکراین، پاکستان، قزاقستان، شیلی و سایر کشورها را نیز شامل می‌شود.

افتتاح پانزدهمین مسیر بین المللی جدید بندر شیامن در سال جاری

بندر شیامن پانزدهمین مسیر بین المللی جدید امسال را در 5 نوامبر افتتاح کرد. این مسیر در بنادر کشورهای عضو مشارکت جامع اقتصادی RCEP فعالیت می‌کند.بندر شیامن یکی از بنادر مهم چین است و از نظر ظرفیت پذیرش کانتینر، در رتبه چهاردهم جهان و رتبه هفتم چین قرار دارد. بندر شیامن تا کنون دارای 107 مسیر بین المللی است که به 142 بندر در 50 کشور در سراسر جهان می رسد.

حجم تخلیه LNG در پایانه شنجن از ژانویه تا اکتبر 2021

از ژانویه تا اکتبر سال جاری، پایانه دریافت LNG خلیج داپنگ شنجن- اولین پایانه دریافت LNG در مقیاس بزرگ چین-  برای نخستین بار بیش از 10 میلیون تن LNG را تخلیه کرد و به ظرفیت 10.23 میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته  31.9 درصد افزایش یافت.

این پایانه در سال 2006 مورد بهره برداری قرار گرفت و پس از توسعه در سال 2018 به طور رسمی‌به یکی از بزرگترین پایانه دریافت LNG جهان تبدیل شد. در حال حاضر این پایانه دارای 4 مخزن ذخیره 160 هزار مترمکعبی و اسکله اختصاصی برای کشتی‌های LNG80 هزار تا 266 هزار مترمکعب است. طبق آمار، تاکنون پایانه دریافت LNG داپنگ بیش از 74 میلیون تن LNG از بیش از 20 کشور از آسیا، آفریقا، استرالیا و ایالات متحده دریافت کرده است.

سرمایه گذاری شرکت CATL در شهر شیامن و استان گویجو برای تولید باتری

شرکت CATL (استان فوجیان) غول باتری لیتیومی اعلام کرد که این شرکت برای ساخت پایگاه‌های تولید باتری در شهر شیامن و استان گویجو به ترتیب 1.3 و 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد. مجتمع شیامن باتری‌های لیتیوم یونی و مجتمع گویجو باتری‌های لیتیومی را برای وسایل نقلیه الکتریکی تولید می‌کنند.

از زمان دریافت سفارشات تسلا در سال 2020، CATL به طور متوالی هشت پروژه توسعه تولید باتری را با سرمایه گذاری 13.87 میلیارد دلار اعلام کرده است.CATL بزرگترین تولید کننده باتری‌های لیتیومی‌برای وسایل نقلیه الکتریکی در جهان است. آمارهای آژانس تجزیه و تحلیل انرژی جدید کره جنوبی SNE نشان می دهد که CATL برای چهار سال متوالی رتبه اول را از نظر میزان نصب باتری در جهان کسب کرده است.

بهره برداری از اولین مرکز تولید هوشمند نیمه‌هادی در هنگچین

مراسم رونمایی از مرکز تولید هوشمند IKAS در 5 نوامبر در هنگچین برگزار شد. این مرکز به طور مشترک توسط دانشگاه علم و فناوری ماکائو و شرکت IKAS (شنجن)، تاسیس شده و اولین مرکز تولید نیمه‌هادی در منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو (هنگچین) می‌باشد.همکاری بین شرکت IKAS و دانشگاه علم و فناوری ماکائو سابقه طولانی دارد. در سال 2019، دو طرف به طور مشترک یک آزمایشگاه برای سیستم‌های هوش مصنوعی  در هنگچین و همچنین یک دوره پسا دکترا در دانشگاه علم و فناوری ماکائو ایجاد کردند.

شهر دانش چین - سنگاپور گوانجو برنده "جایزه کسب و کار چین"

دهمین دوره جوایز کسب و کار چین در 8 نوامبر در سنگاپور برگزار شد و شهر دانش گوانجو چین- سنگاپور (CSGKC) جایزه این دوره را دریافت کرد. این جایزه از کمک CSGKC به همکاری چین و سنگاپور و اقتصاد دانش قدردانی و موفقیت خود را در تسهیل توسعه چین و سنگاپور، توانایی نوآوری و مسئولیت اجتماعی تأیید می‌کند.

هنگ سویی کیت، معاون نخست وزیر و وزیر هماهنگ کننده سیاست های اقتصادی، جایزه شهر دانش را اهدا کرد. CSGKC دومین پروژه مشترک ملی چین و سنگاپور است که پس از پارک صنعتی سوژو چین و سنگاپور برنده این جایزه شده است.

CSGKC یک پروژه همکاری دوجانبه در سطح دولتی بین چین و سنگاپور است با مساحت 232 کیلومتر مربع در بخش شمالی گوانجو در منطقه هوانگپو واقع شده است.

از زمان تأسیس این شهر در سال 2010، تعداد شرکت های ثبت شده در آن به 23500 شرکت با سرمایه ثبت شده 440 میلیارد یوان (68.7 میلیارد دلار) رسیده و 42 پروژه همکاری دوجانبه کلیدی امضاء شده است. سرمایه گذاری در دارایی ثابت CSGKC از مرز 58.3 میلیارد یوان (9.1 میلیارد دلار) در سال 2020 فراتر رفت و در مجموع بالغ بر 261.4 میلیارد یوان (40.8 میلیارد دلار) می‌باشد.

معرفی فرصت های تجاری مناطق Qianhai و Hengqin در نمایشگاه واردات چین

گوانگدونگ، هنگ کنگ و ماکائو به طور مشترک اولین پاویون خود را در چهارمین نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE) در شانگهای با هدف معرفی فرصت های تجارت جهانی در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) به ویژه در منطقه همکاری خدمات مدرن Qianhai شنجن-هنگ‌کنگ و منطقه همکاری عمیق گوانگدونگ-ماکائو در  Hengqinبرپا کردند.

در طول کنفرانس جهانی GBA 2021، که توسط دپارتمان بازرگانی استان گواندونگ، موسسه توسعه تجارت و ترویج سرمایه گذاری هنگ کنگ و ماکائو سازماندهی شد، نمایندگانی از سه منطقه به طور مختصر فرصت های تجاری منطقه خلیج بزرگ را تبلیغ کردند. این کنفرانس بیش از 300 نماینده از شرکت ها، نهادهای مرتبط و رسانه‌های داخلی و خارجی را جذب کرد.

در سپتامبر سال جاری، دولت مرکزی چین طرح ایجاد منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو و طرح توسعه منطقه همکاری شنجن-هنگ کنگ را تصویب کرد.

به گفته Ye Hua، معاون مدیر کل دپارتمان بازرگانی استان گواندونگ، منطقه خلیج بزرگ یک منطقه بزرگ اقتصادی منطقه ای با تولید ناخالص داخلی 11.5 تریلیون یوان (1.67 تریلیون دلار) در سال 2020 است. این منطقه همچنین پایگاه مهم جهانی تولید، خدمات مالی بین المللی، کشتیرانی و تجارت است که مراکز گردشگری و تفریحی را نیز در خود جای داده است. این منطقه بیش از 300 خوشه صنعتی در زمینه اطلاعات الکترونیکی، پتروشیمی سبز، لوازم خانگی هوشمند و مواد پیشرفته را در خود جای داده است.

لیو یاجون، معاون مدیرکل اداره امور اقتصادی و رئیس دفتر بازرگانی دفتر ارتباط دولت مرکزی خلق در هنگ کنگ، اشاره کرد که هنگ کنگ به عنوان موتور اصلی توسعه GBA عمل می‌کند و همیشه نقشی بی بدیل داشته است. در گشایش چین در آینده، هنگ کنگ به تکمیل و همکاری با گواندونگ و ماکائو و تحقق توسعه یکپارچه با شهرهای دیگر منطقه ادامه خواهد داد.

خو هنگری، مدیر گروه ترویج، دفتر بازرگانی دپارتمان امور اقتصادی ماکائو نیز گفت که ماکائو تحت "یک کشور، دو سیستم" به دستاوردهای برجسته ای دست یافته است. او بر این باور است که توسعه منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگچین، فصل جدیدی را برای ماکائو در تمرین «یک کشور، دو سیستم» باز خواهد کرد.

همکاری گواندونگ و ماکائو برای جریان آزاد شهروندان در منطقه خلیج بزرگ

گواندونگ و ماکائو سه قرارداد همکاری در زمینه خدمات تامین اجتماعی، مدل ارزیابی استعداد "یک آزمون، گواهینامه‌های متعدد" و ارزیابی استعدادهای حرفه ای امضا کردند که باعث تقویت بیشتر تبادلات و همکاری در منابع انسانی و امنیت اجتماعی بین دو مکان می‌گردد.

گواندونگ سیستم رشد نوآوری و کارآفرینی برای جوانان در هنگ کنگ و ماکائو (سیستم «1+12+N») با پایگاه نوآوری و کارآفرینی گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو به عنوان مرکز رشد ایجاد کرده است. این سیستم 2394 پروژه را مدیریت کرده و 3455 جوان از هنگ کنگ و ماکائو را به کار گرفته است. از سال گذشته، موسسات دولتی مختلف در گواندونگ بیش از هزار متقاضی را از هنگ کنگ و ماکائو جذب کرده اند.

از نظر همکاری تامین اجتماعی، گواندونگ و ماکائو همگرایی سیستم ها و قوانین و همچنین برنامه "خدمات تامین اجتماعی منطقه خلیج" را ترویج کرده اند. در حال حاضر 62700 نفر از ساکنان ماکائو با بیش از 61300 دارنده کارت تامین اجتماعی معتبر تحت پوشش بیمه درمانی، بیمه بیکاری و بیمه صدمات شغلی در گواندونگ قرار گرفته اند.

علاوه بر این، استان گواندونگ مدل ارزیابی استعداد «یک آزمون، گواهی‌های متعدد» را پیاده‌سازی کرده است، به این معنی که استعدادهای هنگ‌کنگ و ماکائو می‌توانند پس از گذراندن یک آزمون حرفه‌ای در گواندونگ همزمان چندین گواهینامه دریافت کنند.

علاوه بر این، گواندونگ مدل خدمات داوری را برای اختلافات کارگری توسعه داده و سه ایستگاه خدمات داوری را در Hengqin، Pazhou و Qianhai ایجاد کرده است.

نمایش منطقه جدید ارتقای واردات گوانجو در نمایشگاه واردات چین

منطقه نانشا گوانجو با هدف جذب سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بیشتر از صنایع مختلف، منطقه جدید ترویج تجارت واردات و نمایش نوآوری خود را در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین به نمایش گذاشت. منطقه نانشا که در امتداد رودخانه مروارید واقع شده است، سال گذشته به عنوان منطقه آزمایشی برای مشاغل وارداتی نامگذاری شد.

در نمایشگاه بین المللی واردات چین (CIIE) امسال، نانشا طرح های جدیدی را برای تسریع در توسعه واردات خود، به ویژه در زمینه مواد غذایی، دارویی و آثار هنری ارائه کرده است. همچنین سیاست های جدیدی برای بهینه سازی محیط کسب و کار و بهبود کارایی و دسترسی به خدمات عمومی اجرا خواهد شد.

دونگ که، رئیس دولت منطقه نانشا، در جریان CIIE گفت: "ما اقدامات نوآورانه ای را برای سرعت بخشیدن به ثبت، ترخیص کالا از گمرک و سایر فرآیندهای اداری اتخاذ کرده ایم." وی افزود که شرکت‌ها تشویق شده‌اند از قبل اظهارنامه‌هایی را ارائه کنند تا بتوانند بازپرداخت مالیات صادراتی را ظرف سه روز کاری دریافت کنند.

دونگ گفت: در سال 2020، بندر نانشا بیش از 17 میلیون کانتینر استاندارد را جابجا و 131 مسیر کشتیرانی بین المللی جدید را اضافه کرد. امروزه بندر نانشا به بیش از 200 بندر در سراسر جهان متصل است.

نانشا همچنین اعلام کرده است که شش پلت فرم جدید به طور رسمی در منطقه آزمایشی  واردات راه اندازی شده است. این پلتفرم‌ها شامل یک مرکز جامع برای تجارت خودرو و چهار مرکز توزیع برای تدارکات زنجیره سرد، تجارت جهانی، غذا و نوشیدنی و همچنین منابع غذایی به‌ویژه در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو است.

یک انبار جدید برای آثار هنری نیز در نمایشگاه واردات چین معرفی شد. یانگ می، رئیس مرکز خدمات بین‌المللی هنر منطقه خلیج بزرگ، گفت که هدف این انبار ایجاد یک زنجیره خدمات ایمن، پیشرفته و حرفه‌ای برای تجارت هنر است.

یانگ افزود: "ما امیدواریم که به یک پیشرو در صنعت فرهنگی تبدیل شویم که با هنگ کنگ و ماکائو ارتباط برقرار نموده و به حجم واردات و صادرات سالانه 300 میلیون یوان (46.88 میلیون دلار) دست یابیم".

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما