معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته دوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مشارکت بین‌المللی برای کربن‌زدایی

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، آقای رامافوزا، اعلام کرد که آفریقای جنوبی یک بیانیه سیاسی با دولت‌های فرانسه، آلمان، انگلیس، امریکا و رهبری اتحادیه اروپا امضا کرده است تا مشارکتی برای بسیج 8.5 میلیارد دلار طی سه تا پنج سال آینده از طریق طیف وسیعی از ابزارها ازجمله کمک‌های بلاعوض و کمک‌های مالی اعطایی برای حمایت از اجرای بازنگری شده مشارکت‌های ملی آفریقای جنوبی برای گذار به محیط کم‌کربن و اقتصاد مقاومتی اقلیم ایجاد کند. وی گفت این بیانیه نشان‌دهنده اولین مشارکت در نوع خود برای تبدیل این تعهدات به واقعیت و الگویی برای اشکال مشابه همکاری در سطح جهانی است. آقای رامافوزا افزود این هدف با اهداف توافق پاریس سازگار است و بیانگر تلاش آفریقای جنوبی برای مقابله با تغییرات اقلیم است.

اتحادیه بازرگانان آفریقای جنوبی (busa) از تفاهم صورت گرفته بین آفریقای جنوبی و اقتصادهای پیشرفته برای کمک به کاهش گازهای گلخانه‌ای حمایت کرد. بوسا گفت: این توافق گذار به انرژی سبز را تسهیل و امکان استفاده از سرمایه‌گذاری خصوصی از طریق همکاری و مشارکت فراگیر تسهیل می‌کند. این اتحادیه می‌گوید آفریقای جنوبی به‌طور کامل متعهد به تحقق اهداف بلندپروازانِ تعیین‌شده توسط دولت و حمایت تجاری است و با کمک مالی و فنی کشورهای توسعه‌یافته به آنها خواهد رسید.

کمک مالی اعطایی از طریق این مشارکت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر و توسعه بخش‌های جدید مانند خودروی الکتریکی و هیدروژن سبز را تسریع خواهد کرد.

اعطای وام به اسکوم

موسسه مالی توسعه (DFI) بانک توسعه آفریقا (AFDB) وام 57.67 میلیون دلاری به شرکت برق اسکوم برای فناوری ذخیره‌سازی باتری که تولید برق از منابع تجدید پذیر قابل‌ اعتماد و کارآمد را افزایش می‌دهد تصویب کرده است.

این بودجه از صندوق فناوری پاک تحت صندوق سرمایه‌گذاری آب‌وهوا تأمین می‌شود. پروژه پیشگام سیستم‌های ذخیره انرژی باتری (BESS) اسکوم با همکاری بانک جهانی و بانک توسعه جدید تأمین می‌شود. این پروژه شامل توسعه 200 مگاوات ذخیره باتری با چهار ساعت ظرفیت ذخیره انرژی در روز، یا در مجموع 800 مگاوات در هفت سایت در استان‌های کیپ غربی، کیپ شمالی، کیپ شرقی و کوازولوناتال است. پس از راه‌اندازی، اسکوم می‌تواند برقی را که از انرژی‌های تجدید پذیر متغیری که هدر می‌رفت را ارسال کند و اتکا به برق تولیدشده از سوخت فسیلی در ساعات اوج روز را کاهش دهد.

انتظار می‌رود پروژه بزرگ BESS اولین نوع خود در آفریقا به کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در آفریقای جنوبی تا 0.293 میلیون تن کمک کند. صندوق فناوری پاک 5.4 میلیارد دلاری فناوری‌های کم‌کربن را ترویج می‌کند. AFDB از سال 2010 یک‌نهاد مجری صندوق سرمایه‌گذاری آب‌وهوا بوده است.

کاهش فعالیت تجاری به علت اعتصاب ماه گذشته

یک بررسی نشان داده است که فعالیت بخش خصوصی آفریقای جنوبی در ماه اکتبر سال جاری بعد از اعتصاب بزرگ‌ترین اتحادیه کارگران فلزی که منجر به کاهش قابل‌توجه فعالیت تجاری در بحبوحه کمبود مواد خام شد، کاهش یافت.

درنتیجه این امر، شاخص خرید در ماه اکتبر از 50.7 به 46.8 کاهش یافت. Numsa که حدود 155.000 عضو در این بخش دارد اعتصاب را در اوایل ماه گذشته برای افزایش حقوق آغاز کرد که باعث کاهش تولید و کمبود مواد خام شد. مشاغل متأثر از اعتصابات اغلب قادر به پاسخگویی به تقاضا نیستند که منجر به کاهش شدید در فروش کلی و افزایش بیشتر فروش‌های عقب‌افتاده شده است.

درخواست اتاق بازرگانی کشاورزی آفریقای جنوبی از دولت‌های محلی

اتاق بازرگانی کشاورزی آفریقای جنوبی Agbiz می‌گوید که چندین چالش که مشاغل مختلف کشاورزی و کشاورزان با آن مواجه هستند در صلاحیت دولت‌های محلی قرار دارند.

واندیل سیهلوبو، اقتصاددان ارشد اتاق، این هفته گفت که مسائل اساسی مانند نگهداری نامناسب جاده، تأمین برق و قطعی آب موانعی مهم برای سرمایه‌گذاری و رشد در بخش کشاورزی هستند. وی گفت که بیشتر سیاست‌ها و برنامه‌های کشاورزی در دولت ملی، به اجرای موفقیت‌آمیز توسط دولت‌های استانی و شهرداری‌ها بستگی دارد. سیاست‌های تدوین‌شده در پرتوریا باید در کشاورزی محلی تحقق پیدا کنند. همین امر در مورد ساختارهای کشاورزی سازمان‌یافته مانند Agbiz نیز صدق می‌کند. تعاملات در مورد موضوعات متعددی که کسب‌وکارهای کشاورزی را محدود می‌کند را می‌توان با رهبری دولت در پرتوریا موردبحث قرار داد. بااین‌حال، اجرای آن معمولاً به همکاری دولت استانی و شهرداری‌های مختلف بستگی دارد. این بدان معنا نیست که دولت ملی تأثیرگذار نیست؛ اما جزئیات اغلب به استان‌ها واگذار می‌شود تا اجرا شوند.

سطح کارایی اداری در بین استان‌ها معمولاً از طریق ارزیابی اجرای برنامه‌های مختلف نشان داده می‌شود. اتاق بازرگانی کشاورزی در بیانیه‌ای ضمن  تأکید بر اهمیت دولت‌های محلی، به مشارکت در انتخابات برای انتخاب افراد کارآمد برای اجرای بهتر سیاست‌های دولت مرکزی تشویق کرد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما