معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۵۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد

معاملات بورس کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته

میزان معاملات تجاری در هفته گذشته در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان به بیش از 3 میلیون و 207 هزار دلار بالغ شد. بازرگانانی از کشورهای ترکیه، آذربایجان و قرقیزستان محصولاتی از قبیل نخ و شیشه‌های بی رنگ را خریداری نمودند . ضمنا نمایندگان گروه‌های تجاری از کشورهای بریتانیا، امارات متحده عربی و قزاقستان محصول نخ را به ارزشی معادل 46 میلیون و 400 هزار منات خریداری کردند.

تجار ترکمنستانی نیز پسماند کک نفتی تولید شده در مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی، پلی اتیلن و پلی پروپیلن تولید شده در کارخانجات کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» و فرش‌های دست‌بافت را به ارزشی بیش از 424 میلیون و 841 منات خریداری نمودند. همچنین تجار ترکمنی محصول سیمان پرتلند را به ارزشی بیش از 122 هزار دلار خریداری کردند. هفته گذشته در مجموع تعداد 291 مورد معامله در بورس کالا و مواد خام ترکمنستان صورت پذیرفت.

تولید 2/135 هزار تن بنزین از آغاز سال 2021 تاکنون در پالایشگاه نفت سیدی

از آغاز سال 2021 تاکنون 135 هزار و 200 تن از انواع بنزین در پالایشگاه نفت سیدی تولید شده و نرخ رشد حاصله در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته برابر با 9/158 درصد اعلام شده است. همچنین این پالایشگاه در زمینه تولید سوخت دیزل، گازوئیل سنگین و قیر نرخ رشد بالایی را کسب نموده است.

از آغاز سال 2021 تاکنون این پالایشگاه 77 هزار و 600 تن سوخت دیزل، بیش از 22 هزار و 800 تن گازوئیل وکیوم سنگین و 19 هزار و 500 تن قیر تولید نموده است. پالایشگاه نفت سیدی ظرفیت پالایش سالانه 6 میلیون تن نفت را دارا بوده و در سال 2015 یک مجموعه تولیدی قیر با ظرفیت تولید 37 هزار و 200 تن در این پالایشگاه احداث شده است.اخیرا یک مجموعه تولید بنزین با ظرفیت تولید 500 هزار تن در این پالایشگاه راه اندازی شده است.

صادرات میوه و سبزیجات به کشورهای روسیه و قزاقستان

مزرعه «Arzuwly tutum» ترکمنستان در سال جاری 27 تن انگور، 20 تن خربزه و 20 تن پیاز به روسیه صادر نموده است. این مزرعه با مساحت 2 هزار و 200 هکتار به صورت 99 ساله به یک کارآفرین ترکمنی بنام ‌دوردی‌یف واگذار شده و در بخش روحی‌بلنت استان داش آغوز واقع می‌باشد.

برنامه ریزی شده تا در آینده، ده‌ها تن از محصولات خربزه، هندوانه و کدو از این مزرعه به کشور قزاقستان نیز صادر شود. علاوه بر آن، مزرعه «Pessaý» نیز اخیراً 20 تن انگور به روسیه صادر نموده و در آینده افزایش حجم صادرات این محصول را تا 450 تن مد نظر دارد. همچنین اخیراً شرکت خصوصی «Miweli ülke» نیز برای اولین بار محصول خربزه نوع «گلابی» را به دبی صادر کرده است .

برنامه ریزی یک شرکت خصوصی ترکمنستان جهت تولید صفحات خورشیدی

شرکت خصوصی «تازه انرگیا» ترکمنستان ، در نظر دارد تا کارخانه تولیدی صفحات خورشیدی پلی کریستالی «Double glass» احداث نماید. این اطلاعات را مدیر این شرکت آقای نوری خدیروف در جریان مصاحبه ای خبری با رسانه‌های ترکمنی عنوان نمود.

آقای خدیروف اعلام کرد که در حال حاضر به منظور اجرای این پروژه زمین مورد نظر در منطقه صنعتی شهر آنو استان لباب خریداری شده است. شرکت خصوصی «تازه انرگیا» از سال 2015 در زمینه نصب و راه اندازی صفحات خورشیدی فعالیت نموده و به عنوان نخستین شرکت خصوصی در ترکمنستان مجوز تولید و نصب صفحات خورشیدی را اخذ کروده است.

میزان گاز طبیعی استخراج شده در ترکمنستان در 8 ماهه نخست سال 2021

میزان گاز طبیعی استخراج شده در ترکمنستان در بازه زمانی 8 ماهه نخست سال 2021 از 55 میلیارد مترمکعب فراتر رفته و در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته، 10 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بیشتر شده است. ترکمنستان از این میزان، حدودا 31 میلیارد متر مکعب آن را صادر نموده که این حجم از صادرات در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی 8 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب بیشتر می‌باشد. ( نرخ رشد نیز برابر با 137 درصد شده است ).

وارد کننده اصلی گاز ترکمنستان کشور چین است که سالانه 40 میلیارد مترمکعب گاز از طریق خط لوله انتقال گاز آسیا-چین وارد می‌کند. البته ظرفیت انتقال سالانه گاز این خط لوله برابر با 55 میلیارد مترمکعب می‌باشد. شایان ذکر است که از زمان بهره برداری از این خط لوله تاکنون ، مجموعاً 300 میلیارد مترمکعب گاز به چین صادر شده است.

برنامه ریزی شرکت تولیدی البسه ترکمنستان برای افزایش صادرات

مدیر شرکت تولیدی البسه ترکمنی با برند «MEBATO» ،  در مصاحبه با رسانه‌های ارتباط جمعی این کشور اظهار داشت : " شرکت ما در نظر دارد محصولات تولیدی خود را به کشورهای مشترک‌المنافع، اروپا و آمریکا صادر نماید " . این شرکت که در شهر بایرامعلی استان مرو واقع شده و خط تولید البسه مردانه و بچه‌گانه را با موفقیت راه اندازی نموده است ، با دستگاه‌های ساخت کشور ایتالیا و ترکیه تجهیز شده و  ظرفیت روزانه تولید آن ، دو هزار دست لباس می‌باشد .

شایان ذکر است که مواد اولیه این شرکت از مجموعه نساجی روح آباد ترکمنستان و کشور ترکیه تأمین می‌گردد. تولیدات این شرکت صد در صد پنبه و یا 80 درصد پنبه و 20 درصد پلی استر اعلام شده که با برند «MEBATO» در سال 2020 به ثبت رسیده و در حال حاضر بیش از 200 کارمند و کارگر دارد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما