معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۴

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته دوم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قطع ارسال گاز الجزایر به اسپانیا از طریق خاک مراکش

الجزایر از اول نوامبر و به دستور مستقیم رئیس‌جمهور، صادرات گاز خود از طریق مراکش به اسپانیا را رسما متوقف کرد. دفتر ریاست‌جمهوری الجزایر در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد پس از دریافت گزارش شرکت ملی نفت و گاز (سوناطراک)، رئیس‌جمهور ضمن رایزنی با نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه و وزیر انرژی، با توجه به اقدامات خصمانه مراکش علیه الجزایر، دستور توقف رابطه تجاری با طرف مراکشی و عدم تمدید قرارداد گازی را صادر کرد.

 دستور رئیس جمهور الجزایر برای بازنگری در پیمان اقتصادی این کشور و اتحادیه اروپا

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر دستور داد پیمان اقتصادی این کشور و اتحادیه اروپا مورد بازنگری قرار گیرد. وی در جلسه هیت  دولت خواستار بررسی " بند به بند" این توافق با " دیدگاهی حاکمیتی و رویکردی برد-برد" شد. به گفته وی این بازنگری هدفمند بایستی در جهت منافع تولید ملی و ایجاد زیرساخت اقتصادی و اشتغال انجام شود. وی افزود ما برنامه زمان بندی کاهش تدریجی تعرفه‌های گمرکی را مورد بازبینی قرار می دهیم و آنها (اتحادیه اروپا) موافق این بازبینی هستند.

 تاکید نخست وزیر الجزایر بر کاهش تامین مالی بانکها برای واردات کالاهای ساخته شده

ایمن بن عبدالرحمن نخست وزیر الجزایر از بانک های این کشور خواست تا تامین مالی واردات کالاهای ساخته شده را کاهش دهند و به سمت تامین مالی پروژه‌های اقتصادی موثر در تولید ثروت حرکت کنند و شرکت ها را در فرایند فعالیت خود همراهی کنند. وی همچنین از بانک ها خواست تا در تمامی نقاط کشور شعب خود را گسترش دهند. 

توسعه طرح های استخراج طلا در استان‌های جنوبی

محمد عرقاب وزیر انرژی الجزایر اعلام کرد 5 پروژه استخراج صنعتی طلا با همکاری شرکت های خارجی و شرکت های الجزایری اجرا خواهد شد. وی اعلام کرد با اجرای این طرح ها زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد بومی مناطق معادن فراهم می‌شود. وی گفت در استان‌های مختلف از جمله ایلیزی، تندوف و جنت پیشخوان‌هایی برای جمع آوری و دریافت طلای جمع آوری شده که تا عمق 5 متری حق استخراج دارند، ایجاد شده است. در اجرای این طرح طی 4 ماه اخیر 46 کیلو طلا استخراج شده است.

 موافقت وزارت راه الجزایر با 16 پروژه در حوزه حمل و نقل هوایی و دریایی

عیسی بکای وزیر حمل و نقل الجزایر اعلام کرد موافقت اصولی با 16 پرونده ارائه شده به این وزارتخانه در حوزه حمل و نقل هوایی و دریایی صادر شده است. وی افزود پس از بررسی 28 پرونده ارائه شده، 9 موافقت اصولی به پروژه‌هایی در بخش حمل و نقل هوایی(مسافری) و 7 موافقت به پروژه‌هایی در بخش حمل و نقل دریایی(باری و مسافری) داد شد. به گفته وی این پرونده‌ها توسط شرکت های خصوصی الجزایری، شرکت های خارجی یا مشترک تحویل این وزاتخانه شده است و با توجه به اینکه این دو بخش جزو حوزه‌های راهبردی محسوب می‌شوند شامل قانون مشارکت49.51 (51 درصد طرف الجزایری و 49 درصد طرف خارجی) می‌شوند.

 صادرات دو میلیون تن انواع سیمان توسط هلدینگ Lafarge

هلدینگ Lafarge در الجزایر در بیانیه ای اعلام کرد طی سال جاری میلادی توانسته است 2 میلیون تن انواع سیمان و کلینکر به خارج از کشور صادر کند و پیش بینی می‌کند تا پایان سال رقم 2.5 میلیون تن انواع سیمان صادرات کند.  صادرات سال گذشته این هلدینگ به میزان 1.2 میلیون تن سیمان بوده است. 

 درخواست 6 شرکت خودروسازی برای سرمایه گذاری در الجزایر

مدیر کل رقابت صنعتی در وزارت صنایع الجزایر در مصاحبه ای اعلام داشت 6 شرکت خودروساز درخواست خود را برای سرمایه گذاری در الجزایر به این وزارتخانه ارائه کرده اند. وی افزود الجزایر آماده است این درخواست‌ها را بپذیرد به شرط اینکه شعار و اصل "برد-برد" در صحنه عمل تحقق یابد.

 برگزاری نمایشگاه بین المللی ساختمان و خدمات عمومی در الجزیره

بیست و سومین دوره نمایشگاه بین المللی ساختمان و خدمات عمومی(بتیمتک) از تاریخ 7 تا 11 نوامبر (16 تا 20 آبان) در محل نمایشگاه‌های شهر الجزیره برگزار می‌شود. برگزاری این نمایشگاه در سال 2020 به دلیل بحران همه گیری کرونا لغو شد. در نمایشگاه امسال بیش از 500 شرکت داخلی و 200 شرکت خارجی عمدتا از کشورهای ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، پرتقال و فرانسه شرکت می‌کنند و پیش بینی شده بیش از 200 هزار نفر از این رویداد بازدید کنند. 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما