معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸۲

اخبار اقتصادی چین - شانگهای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته دوم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ایجاد یک منطقه جدید فناوری بین المللی در منطقه ویژه لینگانگ

ساخت یک منطقه جدید فناوری بین المللی در منطقه ویژه لینگانگ به تازگی شروع شده است. این منطقه بر تکنولوژی‌های نو از جمله هوش مصنوعی و مدارهای همبسته تمرکز دارد.

هدف از تأسیس این منطقه تسریع رشد فناوری، گسترش ظرفیتهای R&D شانگهای از طریق محققین داخلی و همچنین دستیابی به دیگر دستاوردهای تکنولوژیک می‌باشد. منطقه جدید فناوری در لینگانگ، محلی برای محققان پیشرو با هدف ایجاد یک نقطه عطف در علم جهانی است. این منطقه جدید همچنین تلاش می‌کند که یک منبع بی همتا برای منابع علمی در طول 50 سال ایجاد نماید. این منطقه جدید فناوری قرار است یک هاب نوآوری R&D در یک فضای 100 هزار متر مربعی باشد که بر علوم حیات (life sciences) و هوش مصنوعی تمرکز می‌کند. انتظار می رود فرآیند ساخت این مرکز در ماه می 2023 تکمیل شود. یکی دیگر از اهداف آن این است که به یک خوشه برای کسب و کارهای فناورانه، بخصوص دفاتر مرکزی شرکتهای علم و فناوری تبدیل شود.

انتظار می رود تا پایان چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) این منطقه بیش از 30 موسسه تحقیقات علمی سطح بالا و کارگاه علمی را جذب نماید و همچنین 30 الی 50 هزار استعداد را جذب نماید و همچنین شاهد جذب بیش از 1000 موسسه R&D باشد.

برنامه اقدام شهر نینگبو برای بهبود صنعت 5G

شهر نینگبو در استان ججیانگ به تازگی یک برنامه اقدام پنج ساله برای توسعه صنعت 5G خود طراحی کرده است که بر اساس آن قرار است این شهر به یک مدل ملی در توسعه و اجرای صنعت 5G تبدیل شود.

بر اساس این برنامه، شهر نینگبو تلاش می‌کند که درآمد صنایع مرتبط با 5G در این شهر را به بالای 27.7 میلیارد دلار برساند و تا سال 2025 حدود 20 شرکت مجهز به 5G را تأسیس نماید. مساعدت در ادغام 5G و فناوری اینترنت صنعتی نیز یکی دیگر از اهداف این برنامه 5 ساله می‌باشد. همچنین تا سال 2025 بیش از 40 هزار پایگاه 5G در نیگبو ساخته خواهد شد که باعث دسترسی به سیگنال 5G در سراسر شهر و همچنین استفاده از آن در مقاصد تجاری و بازرگانی خواهد شد.

تا ماه سپتامبر سالجاری، شهر نینگبو بیش از 13 هزار پایگاه 5G را ساخته است که مناطق مهم شهری را پوشش می دهد. بر اساس این برنامه، شهر نینگبو همچنین نوآوری در مواد، عناصر و نرم افزارهای 5G را تقویت خواهد کرد و استفاده از شبکه فوق سریع را در حوزه‌هایی نظیر تولید، مصرف، بنادر، لجستیک، خدمات پزشکی و کشاورزی را تسهیل خواهد نمود.

بر اساس یک گزارش که توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین و آکادمی اطلاعات و فناوری ارتباطات چین در ماه سپتامبر منتشر شد، شهر نینگبو به لحاظ کیفیت شبکه شهری در میان 36 شهر عمده چین در جایگاه نخست قرار گرفت.

پروژه‌های حمل و نقل استان آنخویی در برنامه کمربند اقتصادی رودخانه یانگ تسه

به گفته برخی از مقامات محلی، برخی از پروژه‌های حمل و نقل استان آنخویی در طول چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) در فهرست سیستم حمل و نقل کمربند اقتصادی رودخانه یانگ تسه قرار گرفته اند.

به گزارش کمیسیون توسعه و اصلاحات آنخویی، این پروژه‌ها شامل راه آهن سریع السیر خفی (مرکز استان آنخویی) به ووهان (مرکز استان Hubei)، پل های طولانی در شهرهای Wuhu، تونگ لینگ و Chizhou و فرودگاه Bozhou و Bengbu می‌شوند.

برنامه کمربند اقتصادی رودخانه یانگ تسه شامل منطقه سطح استانی در امتداد رودخانه می‌شود و یک شبکه حمل و نقل سیستم خدمات حمل و نقل ایجاد می‌کند که قادر به ادغام در شبکه حمل و نقل ملی چین است و قادر به برآوردن تقاضاهای مسافرتی و باربری تا سال 2025 می‌باشد.

نقش فناوری دیجیتال در بهبود زندگی روستاییان

توسعه فناوری دیجیتال محرکه مهمی در بهبود زندگی روستاییان و دستیابی به سعادت مشترک قلمداد می‌شود. در یازدهمین نمایشگاه اقتصاد هوشمند و شهرهای هوشمند که اخیرا در شهر نینگبو برگزار شد، فناوری‌ها، محصولات و دستاوردهای پیشرفته ای در حوزه اصلاحات دیجیتال نمایش داده شد.

استان ججیانگ که منطقه آزمایشی برای دستیابی به سعادت مشترک محسوب می‌شود، در زمینه احیای مناطق روستایی از طریق اصلاحات دیجیتال فعالیت های برجسته ای انجام می دهد. بعنوان مثال، یکی از فعالین اقتصاد دیجتال در شهر کوچک Lishui که سال گذشته فعالیت خود را با پلتفورم های آنلاین نظیر pinduoduo شروع کرده است با فروش محصولات چای هزار کشاورز محلی حدود 25 میلیون دلار فروش کرده است. این استان همچنین با استفاده از تکنولوژی دیجیتال مناطق روستایی را به خدمات فرهنگی و عمومی نیز متصل نموده است که خود انعکاس سعادت مشترک محسوب می‌شود. این استان تا پایان سال 2020 دارای 17 هزار تالار کنفرانس بود که مناطق روستایی با استفاده از فناوری دیجیتال در آن قادر به خواندن کتاب، یادگیری گویش های مختلف و آشنایی با فرهنگی سنتی می‌باشند. این تالارها نیازهای حدود 91.3 درصد از اهالی روستا در این استان را پوشش می دهد. در این تالارها حتی خدماتی نظیر تعیین وقت پزشکی برای روستاییان نیز انجام می‌شود. تمامی این ابتکارات به اقدامات استان ججیانگ برای بهبود زندگی روستاییان از طریق نوآوری دیجیتال جامه عمل می‌پوشاند و تجاربی را خلق می‌کند که می‌تواند در گستره وسیع تری در چین پیاده شود.

نمایش محصولات و تکنولوژی‌های جدید در CIIE 2021

در چهارمین نمایشگاه بین المللی واردات چین در شانگهای (5 لغایت 10 نوامبر 2021)، محصولات و فناوری‌های جدیدی از سوی شرکتهای خارجی مستقر در شانگهای در حال نمایش است.

به گفته مقامات کمیسیون بازرگانی، امسال نیز مانند سال 2020 سی شرکت خارجی مستقر در منطقه Xuhui در نمایشگاه واردات شرکت می‌کنند. در این میان 14 دفتر مرکزی بین المللی از جمله Mondelēz، Emerson و Adidas در CIIE 2021 مشارکت می‌کنند.

این شرکت ها آخرین فناوری‌ها، محصولات و خدمات خود را به CIIE آورده اند و بسیاری از آنها برای اولین بار رونمایی می‌شوند. بعنوان مثال، یک دستگاه خودکار ریسنده بسیار بزرگ ساخت Uniqlo در بخش نساجی نمایشگاه نمایش داده شده است. یک برند لباس از کشور ژاپن نیز برای اولین بار در سال 2020 در نمایشگاه حضور پیدا کرد و برای CIIE 2022 نیز قرارداد امضا کرده است.

شرکت 3M نیز بسیاری از محصولات های تک و روش های کربن پایین (low-carbon solutions) را برای اولین بار در CIIE 2021 منتشر کرده است. محصولات و روش های این شرکت برای حمایت از تحقیقات مربوط به واکسن از جمله واکسن کرونا به کار می رود. این شرکت همچنین از مواد عایق حرارتی جدید قابل استفاده از فناوری‌های فضانوردی در این نمایشگاه رونمایی کرد. شرکت Fresenius Medical Care از تجهیزات بسیار جدید در زمینه همودیالیز رونمایی کرده است که بیمار را قادر به دریافت همودیالیز در خانه می‌کند.

شرکت Lesaffre نیز از محصول مشترک خود با یک شرکت در منطقه خودمختار تبت رونمایی کرده است؛ این محصول در کمپین مبارزه با فقر و احیای مناطق روستایی در چین قابل استفاده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما