معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۱

اخبار اقتصادی عراق (کربلا)

گزیده اخبار اقتصادی عراق در نیمه اول آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اقدام بخش خصوص کربلا برای احداث کارخانه رب گوجه فرنگی

بر اساس اخبار موجود یکی از تجار سرشناس بخش خصوصی کربلا در حال احداث کارخانه تولید رب گوجه فرنگی در شهر کربلا می‌باشد. پیش‌تر کفیل بازوی تجاری عتبه عباسی درصدد افتتاح کارخانه‌ای به همین منظور بود.

ساخت مدارس چینی در عراق

با آغاز سال تحصیلی 2022- 2021 در عراق و حضور 11 میلیون دانش آموز عراقی در مدارس اعم از مجازی و حضوری، دبیرخانه شورای وزیران از دستیابی پیشرفت در تکمیل ساختمان مدارس در چارچوب توافق نامه عراق و چین خبر داد. حیدر مجید سخنگوی دبیرخانه هیأت وزیران اعلام نموده پروژه ایجاد (1000) مدرسه نمونه در چارچوب توافق نامه عراق و چین در مناطق مختلف عراق از جمله استان ذیقار در حال انجام است. چین متعهد گردیده است 7 هزار مدرسه جدید در عراق بسازد که 1000 مدرسه در سالجاری می‌بایست از سوی دو شرکت چینی تحویل عراق شود. عنوان شده است چین در 2020 حدود 60 میلیون تن نفت از عراق وارد نموده ضمن آنکه 10 میلیارد 924 میلیون دلار صادرات کالا داشته است.

عراق اولین وارد کننده حبوبات ترکیه‌ای

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط خبرگزاری آناتولی بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان جنوب شرق آناتولی، ارزش صادرات غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و مشتقات ترکیه در 9 ماهه امسال با 22 درصد افزایش از 6.4 میلیارد دلار گذشت و ترکیه 7 میلیون و 753 هزار تن غلات، حبوبات و دانه‌های روغنی به 213 کشور و مناطق آزاد صادر کرده است. کشورهای منطقه خاورمیانه با دو میلیارد و 529 میلیون دلار اول شدند که عراق با یک میلیارد و 95 میلیون دلار در رده بندی قرار گرفت و سپس سوریه با 392 میلیون دلار و آمریکا با 365 میلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفتند.

تمایل عراق بر انرژیهای پاک در کنفرانس وزیران در چین

 هفتم آبان ماه. دفتر رسانه‌ای وزارت نفت عراق طی اطلاعیه‌ای اعلام نمود دکتر عبدالباقی حمزه مشاور وزارت نفت در امور انرژی طی سخنانی به نمایندگی از احسان عبدالجبار اسماعیل وزیر نفت در این کنفرانس از طریق مدار تصویری گفت عراق در برنامه‌های آتی خود برای گذار به انرژی پاک و سرمایه‌گذاری کامل گاز مرتبط با عملیات تولید میدانی و توقف سوزاندن آن از طریق اجرای طرح‌های آتی بر چند محور اجرایی تاکید دارد. وی افزود: برنامه انرژی عراق برای سال 2030 شامل افزودن (12000) کیلووات انرژی تجدیدپذیر به شبکه برق با استفاده از طریق انرژی خورشیدی است که 60 درصد آن برای اجرا یا در قالب قرارداد با شرکت‌های بین المللی از جمله (توتال فرانسه)، شرکت اماراتی مصدر و آستک نروژی و شرکای آن و سایر شرکت‌ها منعقد شده است.

جشنواره بابل

 آناتولی اعلام نمود جشنواره بین المللی بابل پس از عدم برگزاری در عراق از زمان تهاجم آمریکا به این کشور در سال 2003، روز ششم آبان آغاز شد. مراسم افتتاحیه این جشنواره پنج روزه در بابل برگزار شد که زمانی پایتخت بابل، ایالتی در بین النهرین باستان بود و شامل سخنرانی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر، حامی رسمی جشنواره و سپس سخنرانی فرماندار بابل رئیس جشنواره بود. این جشنواره شامل فعالیت‌ها و رویدادهای بسیاری از جمله موسیقی، رقص، هنرهای محلی و آواز خواهد بود. وزارت فرهنگ عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نمایندگان 54 کشور از جمله روسیه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، مصر، سوریه و کویت در این جشنواره شرکت خواهند کرد. بابل که ویرانه‌های آن در عراق امروزی است، به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شده است. این شهر باستانی که تاریخچه آن به حدود 4000 سال می‌رسد، به خاطر باغ‌های معلق بابل که یکی از عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌رود و همچنین کتیبه حمورابی و شیر بابل مشهور است. جشنواره بین المللی بابل که اولین بار در سال 1985 برگزار شد، پس از سال 2003 به دلیل حمله آمریکا به عراق و وخامت اوضاع امنیتی در سال‌های بعد متوقف شد.

پرداخت غرامت از سوی عراق به کویت

 10 آبان ماه آناتولی خبرگزاری  رسمی ترکیه اعلام کرد عراق  اخیراً 490 میلیون دلار غرامت جنگی به کویت پرداخت کرده است. سفارت عراق در کویت در بیانیه‌ای اعلام کرد: عراق 490 میلیون دلار غرامت از مبلغی را که سازمان ملل در مورد حمله رژیم سرنگون شده به کویت در اوایل دهه 1990 تعیین کرده بود، پرداخت کرد. در این بیانیه آمده است: عراق تلاش خواهد کرد تا مبلغ باقیمانده غرامت (629 میلیون دلار) را در آغاز سال 2022 بپردازد. در سال 1991، سازمان ملل بغداد را ملزم به پرداخت 52.4 میلیارد دلار غرامت به افراد، شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و سایرین کرد که در نتیجه تهاجم عراق به کویت متحمل خسارت شده‌اند. عراق پرداخت غرامت را در سال 2014 بدلیل جنگ علیه داعش که یک سوم خاک کشور را تحت کنترل داشت، متوقف کرد، اما پرداخت غرامت را در سال 2018 از سر گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما