معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۹

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

آفریقای جنوبی نیازمند یک سیستم تأمین غذایی کارآمد

مروین آبراهامز، هماهنگ کننده برنامه گروه عدالت اقتصادی و کرامت PMBEJD شهر پیترمارکزبورگ می‌گوید همه‌گیری کرونا و همچنین ناآرامی‌های اخیر در استانهای کوازلو ناتال و خائوتنگ در ماه جولای شکنندگی سیستم‌های تامین غذایی آفریقای جنوبی را آشکار کرد. به گفته وی خانوارهایی که با درآمد پایین زندگی می‌کنند و کارگرانی که دستمزد پایینی دارند، بخش بسیار زیادی از درآمد خود را صرف هزینه غذا و برق می‌کنند. برای کارگرانی که اخیراً شغل خود را در کوازلوناتال و خائوتنگ از دست داده‌اند و خانواده‌هایی که در دو سال گذشته به سختی کار خود را حفظ کرده‌اند، افزایش هزینه نیازهای اساسی باعث ایجاد یک بحران عظیم در خانه‌ها شده است. این خانواده‌ها به کمکهای اضطراری نیاز دارند. آبراهامز در یک وبینار با موضوع بازسازی سیستم غذایی در آفریقای جنوبی پس از همه‌گیری و ناآرامی‌های داخلی، که توسط موسسه مطالعات فقر، زمین و کشاورزی برگزار شد، گفت که یک سیستم غذایی با عملکرد خوب برای ارائه غذای کافی، مقرون به صرفه و مغذی به همه آفریقای جنوبی، تحت هر شرایطی لازم است. وی گفت که در حال حاضر اگر به قیمت مواد غذایی و سطح درآمد در کشور نگاه کنیم و حداقل دستمزد ملی را در نظر بگیریم، درخواهیم یافت تهیه غذا واقعاً سخت است.

سفارت چین 500000 رند برای تهیه بسته‌های غذایی اهدا کرد

چن ژیائودونگ سفیر چین در آفریقای جنوبی در مراسمی‌ که در آن خانم لیندو زولو وزیر توسعه اجتماعی آفریقای جنوبی نیز حضور داشت، مبلغ 500000 رند برای تأمین بسته‌های غذائی جهت مردمی‌ که بر اثر شیوع کرونا آسیب دیده‌اند اهدا کرد. چن خاطرنشان کرد که تحت رهبری رئیس جمهور سیریل رامافوزا، آفریقای جنوبی به نتایج مثبتی در پیشگیری و کنترل کرونا دست یافته و همزمان توسعه اقتصادی و اجتماعی به تدریج به حالت عادی قبل از همه گیری باز می‌گردد. وی از اقدامات تأمین اجتماعی وزارت توسعه اجتماعی تحت هدایت خانم زولو نیز بسیار قدردانی کرد و گفت که چین آماده است با آفریقای جنوبی برای غلبه بر مشکلات اقتصادی، جلوگیری از شیوع کرونا و بهبود معیشت مردم کمک کند. خانم زولو از جمهوری خلق چین به دلیل "کمک مالی سخاوتمندانه" قدردانی کرد و افزود که این ژست "نشان دهنده دوستی عمیق دولت و مردم چین با مردم آفریقای جنوبی است". وی گفت چین بزرگترین شریک تجاری آفریقای جنوبی برای بیش از یک دهه بوده است و آفریقای جنوبی نیز برای چندین سال متوالی بزرگترین شریک تجاری چین در آفریقا بوده است. اطلاعات سفارت نشان می‌دهد که در سال 2019، تجارت دو طرفه بین چین و آفریقای جنوبی از 608.7 میلیارد رند فراتر رفته است که یک پنجم کل حجم تجارت بین چین و آفریقا را تشکیل می‌دهد. به گفته سفارت چین، بیش از 200 شرکت چینی در آفریقای جنوبی با سرمایه گذاری و تأمین مالی بیش از 25 میلیارد دلار حضور دارند که 400000 شغل برای مردم محلی ایجاد کرده‌اند.

اسکوم: تا یکسال دیگر خاموشی‌ها ادامه دارد

شرکت برق دولتی آفریقای جنوبی Eskom ، هشدار داده است که سیستم برق حداقل تا پایان آگوست سال آینده محدودیت خواهد شد. این بدان معناست که سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در آینده قابل پیش بینی متوقف می‌شود. Eskom روز دوشنبه در مورد "وضعیت سیستم برق" اطلاع رسانی کرد و گفت وضعیت خیلی خوب نیست. شرکت Eskom در بیانیه‌ای اعلام کرد که باید به طور گسترده از توربین‌های گازی چرخه باز برای جلوگیری از ریزش بار یا کاهش آن استفاده کند. این بدان معناست که کمبود برق ادامه خواهد داشت.

یان اوبرهولزر، مدیر عامل گروه Eskom در بیانیه‌ای گفت: "هدف ما دستیابی به یک نیروگاه تولید برق قابل اعتماد و پایدار است که در نتیجه خطر و دفعات وقوع ریزش بار را کاهش می‌دهد. تعمیر و نگهداری اساسی هرچقدر در کوتاه مدت دردناک باشد، اما این تعمیر و نگهداری باید برای اطمینان از قابلیت فعالیت در آینده انجام دهیم. اوبرهولزر گفت: "ما آگاه هستیم که افزایش تعمیر و نگهداری احتمال کاهش بار را در کوتاه مدت افزایش می‌دهد، اما این برای بهبود عملکرد آینده ناوگان تولید ضروری است."

ساخت اولین خودروی الکتریکی هیبریدی تویوتا در آفریقای جنوبی

اولین خودروی الکتریکی هیبریدی کرولا کراس از خط تولید خارج شد. خط تولید این مدل در 26 اکتبر سال جاری بطور رسمی راه اندازی شده بود.

این کارخانه قادر است روزانه 111 دستگاه خودرو کرولا کراس یا بعبارتی 330000 دستگاه در سال را برای صادرات به بیش از 40 کشور تولید کند. این مرکز اکنون اولین خودروی الکتریکی هیبریدی تویوتا (EV) را تولید می‌کند که گامی هم به سوی آینده‌ای بی کربن است. مدیرعامل تویوتا خاطر نشان کرد که این شرکت نزدیک به 6.5 میلیارد رند برای ایجاد یک کارخانه مونتاژ انعطاف پذیر و با فناوری پیشرفته هزینه کرده است.

آقای رامافوزا، رییس جمهور آفریقای جنوبی، که در مراسم افتتاحیه این مدل شرکت کرده بود ضمن تمجید از خط تولید جدید این خودرو، بر اهمیت آن برای اقتصاد آفریقای جنوبی و هزاران شغل که تویوتا حمایت می‌کند تاکید کرد. وی گفت مهم است که آفریقای جنوبی یکی از هفت مکان جهانی انتخاب شده برای تولید کرولا کراس است.

خط تولید جدید 575 شغل جدید در سایت خود و 1200 شغل جدید در پایگاه تأمین کنندگان تویوتا اضافه کرد تا مونتاژ کرولا کراس را در خود جای دهد. تویوتا 620 قطعه از انواع قطعات خود را بصورت محلی از 56 تأمین کننده تهیه می‌کند.

طرح سرمایه گذاری شرکت برق اسکوم

شرکت برق دولتی اسکوم آفریقای جنوبی یک طرح سرمایه گذاری 178 میلیارد رندی در شبکه برای ده سال آینده را ترسیم کرده که برای دوره 2022 تا 2031 بطور عمده جهت گسترش شبکه به منظور ادغام 30 گیگاوات ظرفیت تولید جدید، بطور کلی تجدیدپذیر، تنظیم شده است.

این طرح تا حد زیادی به شکل ژنراتورهای خورشیدی فتوولتائیک و بادی خشکی ایجاد می‌شود که در مناطقی با زیرساخت‌های شبکه موجود محدود ساخته خواهد شد. اجرای این طرح نیازمند تغییر پله‌ای در سرعت ساخت خطوط انتقال جدید نسبت به پنج سال گذشته و همچنین تسریع گسترده در استقرار ظرفیت ترانسفورماتور جدید است. در این طرح راه اندازی 8406 کیلومتر خط جدید در یک دوره ده ساله و ارائه 119 ترانسفورماتور بزرگ برای تولید 58.970 مگاوات آمپر ظرفیت ترانسفورماتور در نظر گرفته شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما