معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۸

گزارش جامع درخصوص صنعت آلومینیوم برزیل

برزیل در صنعت جهانی آلومینیوم، به عنوان یازدهمین تولید کننده اصلی مطرح می‌باشد. این کشور بخشی از مصرف داخلی را تولید و تا حدود زیادی برای تامین نیاز داخلی خود آلومینیوم را وارد می‌کند.

برزیل در صنعت جهانی آلومینیوم، به عنوان یازدهمین تولید کننده اصلی مطرح می‌باشد. این کشور بخشی از مصرف داخلی را تولید و تا حدود زیادی برای تامین نیاز داخلی خود آلومینیوم را وارد می‌کند. بر اساس گزارش انجمن آلومینیوم برزیل، تولید آلومینیوم در سال 2019 معادل 650 هزار تن بوده است. در حالی که در سال 2018 این میزان 259 هزار تن بوده است. با این حال، مقدار واردات در سال 2019 به 784 هزار تن رسید که در مقایسه با 690 هزار تن در سال 2018، افزایش یافته است.

بازیکنان اصلی صنعت آلومینیوم برزیل شامل شرکت های ذیل می‌باشد:

  • Alcan Alumina Ltd.
  • Alcoa Aluminio SA
  • CBA-Companhia Brasileira De Aluminio
  • Elfer Industria
  • Serviço E Comercio Ltd.
  • Hydro Extrusion Brasil SA
  • Norsk Hydro Do Brasil Ltd.

اندازه بازار آلومینیوم برزیل در سال 2019 معادل 2.2 میلیارد دلار ارزش گذاری شد و انتظار می رود تا پایان سال 2028 به 4.1 میلیارد دلار برسد (نرخ رشد سالانه از سال 2021 تا 2028 برابر با 4.4 درصد).

براساس روش پردازش، بازار آلومینیوم برزیل به نورد تخت، ریخته‌گری، اکستروژن، آهنگری، رنگ‌کاری از طریق پودر، میلگرد و لوله، بخشبندی می‌شود. بخش اکستروژن به دلیل افزایش تقاضا و کاربردهای گسترده برای آلومینیوم اکسترود شده، بر بازار مسلط شده‌ است و باعث رشد بازار آلومینیوم برزیل در سال‌های آینده نیز خواهد گردید.

واردات آلومینیوم برزیل در سال 2020

واردات آلومینیوم برزیل در سال 2020 به میزان حدود 516 هزار تن به ارزش تقریبی یک میلیارد و 184 میلیون دلار (با احتساب نرخ FOB برای هر کیلوگرم معادل 2.28 دلار) می‌باشد. 

واردات آلومینیوم برزیل در سال 2021 (ژانویه - سپتامبر)

صادرات آلومینیوم برزیل در سال 2020

صادرات آلومینیوم برزیل در سال 2020 معادل حدود 560 میلیون دلار به حجم 262 هزار تن و با قیمت FOB هر کیلوگرم 2.14 دلار بوده است.

صادرات آلومینیوم برزیل در سال 2021 (ژانویه - سپتامبر)

با توجه به داده‌های فوق مشخص است واردات آلومینیوم اولیه توسط برزیل بیش از صادرات این محصول است. برنامه فعلی صنعت آلومینیوم در برزیل مشخصا صادرات مواد خام و معدنی آلومینیومی و واردات محصولات نهایی آلومینیومی است. این بدان معناست که برزیل صادرکننده مواد خام و واردکننده آلومینیوم اولیه و فرآوری شده می‌باشد.

براساس داده‌های انجمن آلومینیوم برزیل، این کشور که زمانی ششمین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم اولیه در جهان بود، بین سال های 2010 تا 2018 در جایگاه چهاردهم جهان قرار گرفت و حدود 7 درصد از ظرفیت تولیدی خود را از دست داد.

واردات آلومینیوم در 10 سال گذشته توسط برزیل

نظر به شرایط ناشی از پاندمی‌کرونا، واردات آلومینیوم برزیل در سال 2020 با کاهش محسوسی مواجه شد. اما در سال جاری میلادی (2021) تا پایان سپتامبر میزان واردات آلومینیوم بزریل به بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار بالغ گردید.

سناریوی تبدیل برزیل به واردکننده خالص آلومینیوم(چه به صورت اولیه و چه در قالب محصولات تبدیل شده)، به دلیل تقاضای داخلی برای محصولات آلومینیومی در چند سال گذشته در حال رشد بوده که امری عادی تلقی می‌شود.

با تحلیل و مقایسه حجم مصرف آلومینیوم در برابر میزان تولید ناخالص داخلی، هر چه تولید ناخالص داخلی بیشتر باشد، تقاضا برای مواد بیشتر می‌شود. بنابراین رابطه مستقیمی‌ بین توسعه برزیل و مصرف محصولات آلومینیومی وجود دارد.

صادرات آلومینیوم در 10 سال گذشته توسط برزیل

اولین دلیل کاهش صادرات آلومینیوم که در نمودار فوق نیز به نمایش درآمده را می‌توان ناشی از کاهش شدید در قیمتگذاری آلومینیوم اولیه از 3 هزار دلار در تن در سال 2008 به میزان یک هزار 700 دلار در تن، دانست. دلیل دوم، هزینه زیاد برق است که به تنهایی مشتمل بر 55 درصد از هزینه‌های تولید این محصول می‌باشد. شرکت های تولیدکننده آلومینیوم در برزیل به دلیل کاهش مزیت رقابتی در حال تعدیل سرمایه انسانی خود هستند.

در سال 2018، ایالات متحده به عنوان یکی از خریداران اصلی آلومینیوم برزیل،ضمن افزایش 25 درصدی عوارض ورودی فولاد، عوارض واردات آلومینیوم را نیز 10 درصد افزایش داد که منجر  به کاهش مداوم صادرات آلومینیوم برزیل گردید. کاهش حجم خالص صادرات در سال 2018 به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها و تعطیلی معادن برخی از صنایع اصلی این بخش، منجر به کاهش استخراج بوکسیت و تولید آلومینا گردید که نتیجتا باعث کاهش چشمگیر حجم صادرات نیز شد.

تقاضا برای آلومینیوم در بازار برزیل در بازه زمانی 1998 تا 2004 بین 0.65 تا 0.75 میلیون تن بدون هیچ گونه رشد موثری در نوسان بوده است، در زمانی که تصور می‌شد این ماده بیش از حد گران است. با این حال، در 15 سال گذشته، این مصرف تقریبا سه برابر شده است و به سطح بین 2 تا 2.3 میلیون تن در سال 2018 رسیده است.

در مقابل، تولید داخلی آلومینیوم به ویژه در شکل اولیه آن، روندی کاهشی را نشان می‌دهد. در دوره بین 2002 و 2018، تولید از 1.31 به 0.66 میلیون تن در سال کاهش یافت. علاوه بر این، برزیل به طرز فزآینده‌ای به واردکننده آلومینیوم و محصولات فرآوری شده آن تبدیل شده است.

چالش‌های پیش روی بازیگران ملی برزیل در مورد تولید آلومینیوم اولیه از چند جهت قابل توجه است: هزینه بالای انرژی الکتریکی در تولید آلومینیوم و تأثیر منفی سیاست صنعتی چین بر زنجیره تولید برزیل. این محرک‌ها هستند که منجر به از دست دادن رقابت‌پذیری برزیل در تولید آلومینیوم اولیه شده‌اند.

کشورهای اصلی که برزیل از ایشان آلومینیوم وارد می‌کند - 2020

(چین، روسیه، آرژانتین، آلمان، آفریقای جنوبی و بحرین)

ایالات اصلی واردکننده آلومینیوم در برزیل2020

(سان پائولو، سانتا کاتارینا، میناس جرایس، پارانا و آمازون)

شرکت های اصلی واردکننده آلومینیوم در برزیل

شرکت های اصلی صادرکننده آلومینیوم برزیل

شرکت های مرتبط باABAL

اطلاعات کلی درخصوص آلومینا (اکسید آلومینیوم)

واردات آلومینای برزیل در سال 2020

واردات آلومینای برزیل در سال 2021 (ژانویه - سپتامبر)

صادرات آلومینای برزیل در سال 2020

صادرات آلومینای برزیل در سال 2021 (ژانویه - سپتامبر)

واردات آلومینا توسط برزیل در 10 سال گذشته

صادرات آلومینا توسط برزیل در 10 سال گذشته

کشورهای اصلی که برزیل به آنها آلومینا صادر می‌کند – 2020

(کانادا، نروژ، ایسلند و امریکا)

ایالات اصلی صادرکننده آلومینای برزیل- 2020

(پارا و ماراناو)

 

صادرات آلومینیوم و مشتقات آن توسط برزیل در سال 2020

 

واردات آلومینیوم و مشتقات آن توسط برزیل در سال 2020

مشخصات صنعت آلومینیوم برزیل

(افراد شاغل مستقیم و غیر مستقیم معادل 370 هزار نفر، درآمدزایی حدود 80 میلیارد رئال و درصد مشارکت در تولید ناخاص ملی به صورت کلی 1.2 درصد و در بخش صنعت 6.4 درصد، سرمایه گذاری ناخالص یک میلیارد رئال، مالیات پرداختی 18 میلیارد رئال، تولید آلومینیوم اولیه 650 هزار تن در سال، مصرف داخلی محصولات یک میلیون و 486 هزار تن در سال، مصرف سرانه حدود 7 کیلوگرم در سال، صادرات287 هزار تن در سال، واردات 784 هزارتن در سال، تراز تجاری مثبت صنعت آلومینیوم برزیل معادل یک میلیارد و 796 میلیون دلار، درصد مشارکت صادرات آلومینیوم در مجموع صادرات این کشور معادل 1.7 درصد)

ظرفیت اسمی‌تولید برزیل (معادل 900 هزار تن در سال)

تولید کارخانه‌های اصلی

تولید ماهیانه آلومینیوم برزیل

تولید محصولات تبدیلی آلومینیوم

(به ترتیب: صفحه، ورقه، اکسترود، کابل و مفتول، قالب سازی، پودر، استفاده‌های غیر مخرب و سایر)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما