معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۹

دیدگاه وزیر تجارت هند در خصوص تجارت خارجی

وزیر جدید صنعت و تجارت هند در برخی گردهمایی‌ها و نشست های اقتصادی به بیان نقطه نظرات خود در خصوص تجارت خارجی کشورش پرداخت که بخش هایی از آن به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آقای پیوش گویال «Piyush Goyal» وزیر جدید صنعت و تجارت هند در گردهمایی موسسه تجارت خارجی هند (Indian Institute of Foreign Trade ) ابراز داشت که در تجارت خارجی کشورش با جهان خارج موانع غیرتعرفه‌ای زیادی وجود دارد که باید بررسی و ضمن مقایسه با موانع غیر تعرفه ای سایر کشورها، در صورت لزوم برطرف شوند اما هر جا که با صدور محصولات صنعت داخلی ما رفتار ناعادلانه در پیش گیرند، هند نیز باید اقدامات متقابل انجام دهد. وی افزود موانع غیر تعرفه ای در تجارت، اقدامات محدودکننده و مانع جریان روان واردات و صادرات می‌باشند.

آقای گویال عبور کشورش از تزریق یک میلیارد دوز واکسن در هفته اخیر را به عنوان دستاورد و نماد توانایی و خرد جمعی هند با جمعیت یک میلیارد و سیصد میلیون نفری محسوب کرد و آن را سبب کسب رونق اقتصادی بیشتر و دسترسی سریع تر به دستیابی ابتکاری تحت عنوان: ساخت هند (Make in India) بر شمرد و اضافه کرد این مهم سبب اعتماد بین المللی و اعتبار تجاری هند در جهان شده و علاوه بر حفظ و نجات جان هزاران نفر باعث اشتغالزایی و فراهم سازی بستر سرمایه گذاری داخلی و خارجی گردیده است.

ایشان اضافه کرد: هند در حال مذاکره با چندین کشور از جمله بریتانیا، امارات متحده عربی و استرالیا جهت نهایی سازی موافقت نامه‌های تجارت و تعرفه ترجیحی است و استعدادهای جوان از طریق موسساتی نظیر موسسه تجارت خارجی هند IIFT می‌توانند در دستیابی به دستور کار تحول آفرین تجارت بین المللی هند کمک کنند و اظهار امیدواری کرد برای رسیدن به این منظور به هزاران پسر و دختر جوان نیاز داریم که دوره‌های آموزشی و کارآموزی IIFT را با موفقیت گذرانده باشند.

در مورد صادرات کشور ، گویال اطمینان داد که کشور به 400 میلیارد دلار هدف گذاری شده طبق برنامه مالی دست خواهد یافت و رسیدن به مرز 1 تریلیون دلار مبادلات تجاری و خدمات دور از انتظار نیست.

به اعتقاد وزیر صنعت و تجارت هند یکی از دلایلی که سه کشور استرالیا، بریتانیا و امارات در اولویت PTA قرار گرفته اند علاقه زیاد همکاری‌های علمی و دانشگاهی این کشورها با دانشگاه‌ها و مؤسسات برجسته هند بوده است. وی از IIFT درخواست کرد تا این فرآیند را همچنان به پیش ببرد.

در فرازی دیگر ، آقای گویال طی مشارکت در ویدئو کنفرانسی متشکل از تولیدکنندگان ماشین آلات نساجی بیان کرد هند باید وابستگی به واردات ماشین آلات نساجی را کاهش دهد. وی خواستار کاهش وابستگی به واردات این بخش از طریق تعامل و تلاش های هماهنگ بین صنعت مهندسی نساجی و دولت شده است.

به گفته آقای گویال این تعامل با هدف ابداع استراتژی ممکن برای توسعه یک اکوسیستم مدرن و ارتقاء یافته جهت تسهیل دسترسی به رشد صنعت مهندسی نساجی (TEI) و با تاکید مجدد وی تحت برنامه و ابتکار ساخت در هند یا همان ابتکار نخست وزیر  این کشور Make in India میسر است. به اعتقاد ایشان صنعت نساجی در تولید خلاصه نمی‌شود و زنجیره این صنعت شامل ماشین آلات نیز می‌گردد.

وی گفت ارتقاء سطح تاسیسات ماشین‌آلات تولیدی و دیجیتالی شدن آن‌ها، اینرسی وضعیت موجود را تغییر و باعث افزایش مصرف داخلی و صادرات کالاهای با ارزش بالاتر می‌گردد و به تدریج وابستگی واردات به ماشین آلات نساجی را کاهش می‌دهد و نهایتا هند را به یک بازیگر جهانی در صنایع نساجی بدل خواهد.

او همچنین به مأموریت و برنامه فضایی هند اشاره کرد و از تولیدکنندگان ماشین آلات نساجی خواست تا به پیشرفت مشابهی در بخش نساجی نیز توجه کنند.

وزیر تجارت هند همچین اذعان کرد ما از واردات بی نیاز و بیزار نیستیم اما باید وابستگی واردات ماشین آلات نساجی در هند را با تلاش مشترک بین صنعت مهندسی نساجی و دولت کاهش دهیم. وی افزود که تمرکز بر کیفیت ماشین آلات و محصولات به تسخیر بازارهای بزرگتر و بالطبع به بهره وری بیشتر کمک می‌کند و جلب سرمایه بین المللی در این صنعت نه تنها ضرری ندارد بلکه به ایجاد فرصت های شغلی جدید و افزایش ارزش و گسترش کل اکوسیستم نساجی کمک می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما