معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۱

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شهرهای برتر چین به لحاظ شرکتهای نوآورانه

به گزارش Shenzhen Special Zone Daily، شهر شانگهای بعنوان پایتخت مالی چین دارای بیشترین شرکتهای نوآورانه در سراسر چین می‌باشد.

از میان 500 شرکت برتر نوآوری در چین، دفتر مرکزی 56 شرکت در شهر شانگهای می‌باشد. دفتر مرکزی 50 شرکت در شهر پکن و 39 شرکت نیز در شهر شنزن می‌باشد. بر اساس این گزارش، شهر هانژو مرکز استان ججیانگ، نیز با دارا بودن دفتر مرکزی 30 شرکت نوآوری مهم در جایگاه چهارم در چین قرار دارد. جایگاه پنجم و ششم متعلق به گوانجو (در جنوب چین) و نانجینگ (مرکز استان جیانگ سو) می‌باشد که به ترتیب میزبان دفتر مرکزی 18 و 14 شرکت نوآورانه برتر می‌باشند. این بررسی برای انتخاب 500 شرکت برتر بر فاکتور "قدرت نوآوری" و "کارآیی نوآوری" تأکید ویژه ای کرده است.

پاندمی‌کووید-19 تأثیر چشمگیری بر اقتصاد جهانی به جا گذاشته است که ساختاربندی مجدد زنجیره صنعتی جهانی یکی از مهم ترین آنها می‌باشد. شرکت های محلی چینی از یکسو مجبور به مواجهه با چالش های ناشی از تعدیل کسب و کار و ساختار تولید هستند و از سوی دیگر از فرصت ورود به رنجیره ارزش جهانی برخوردار هستند. نوآوری محرکه قدرتمندی برای تولیدکنندگان محلی چینی تا به فرصتهای رشد دست یابند. 

افتتاح اولین مرکز توسعه خودرو تسلا در شانگهای

شرکت تسلا اولین مرکز تحقیقات نوین و مرکز داده‌های gigafactory خود را در شهر شانگهای تأسیس نمود. این مرکز اولین مرکز تجهیزات ماوراء بحار این شرکت تولید کننده خودروهای الکتریکی می‌باشد.

افتتاح این مرکز داده ای نگرانی مالکان تسلا در چین مبنی بر انتقال اطلاعاتی شخصی و data cloud به سایر مراکز خارجی بدون اجازه این شرکت را از بین می‌برد. این مرکز فرآیندهای بومی‌شده شرکت را بهبود می‌بخشد در زمینه آموزش استعدادهای بومی و تسریع غنای محیط تحقیقاتی خودروهای هوشمند در چین نیز موثر است.

شرکت تسلا مجوزهای لازم برای این مرکز داده ای را کسب کرده است و قرار است در منطقه لینگانگ تأسیس شود. این مرکز اولین مرکز R & D شرکت تسلا در خارج از کشور می‌باشد که با 28 آزمایشگاه در زمینه توسعه خودرو فعالیت می‌کند. این آزمایشگاه‌ها بر موضوعاتی نظیر نرم افزار، سخت افزار، الکترونیک، مواد، و مهندسی قدرت و انرژی تمرکز می‌کنند.

شرکت تسلا معتقد است حوزه R&D خودروهای با سوخت نوین در چین دارای استانداردهای بین المللی است و با حضور سایر شرکتها، انتظار می رود برونداد صنعت خودرو در منطقه لینگانگ از مرز سالانه 15.6میلیارد دلار عبور نماید.

رشد 34 درصدی تجارت استان آنخویی با کشورهای مسیر کمربند- جاده

بر اساس داده‌های گمرک، استان آنخویی در 9 ماه نخست سال 2021 شاهد رشد 34.6 درصدی تجارت با کشورها و مناطق ابتکار کمربند- جاده (BRI) بود که از میانگین ملی (23.4 درصد) بالاتر بوده است.

تجارت استان آنخویی با کشورهای مسیر ابتکار کمربند جاده از بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2021 به 20.03 میلیارد دلار رسید. صادرات این استان با 29 درصد رشد به 14.54 میلیارد دلار رسید و واردات آن با 52.2 درصد رشد به 5.49 میلیارد دلار رسید.

شرکتهای خصوصی عامل موثر رشد تجارت خارجی استان آنخویی با کشورهای BRIبودند. تجارت این شرکتها با کشورهای BRI در 9 ماه نخست سال 2021 حدود 11.24 میلیارد دلار بود که 56.1 درصد از حجم کل تجارت استان را در بازه زمانی مذکور به خود اختصاص داد. حجم تجارت این شرکتها با کشورهای BRI در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته 30.8درصد افزایش یافت.

در حالیکه حجم تجارت شرکتهای دولتی با کشورهای BRI در بازه زمانی مذکور با 53.6 درصد رشد به 4.97 میلیارد دلار رسید که معادل 24.8 درصد از تجارت استان آنخویی با کشورهای کمربند-جاده می‌باشد. حجم تجارت شرکتهای با سرمایه گذاری خارجی این استان با کشورهای BRI نیز با 25.4 درصد رشد به 3.81 میلیارد دلار رسید که معادل 19.1 درصد از حجم تجارت این استان با کشورهای کمربند-جاده بود.

محدودیت های ترافیکی در مجاورت سایت نمایشگاه CIIE

پلیس شانگهای به تازگی اعلام کرده است که در حین برگزاری چهارمین نمایشگاه واردات چین، موتورسواران و دوچرخه سواران قادر به استفاده از برخی از خیابان‌های خاص در اطراف سایت نمایشگاه نیستند.

تمامی خودروها بغیر از تاکسی‌ها، از تاریخ 4 لغایت 10 نوامبر از ساعت 6 صبح تا 9 شب از تردد در برخی از خیابان‌های مشخص شده ممنوع هستند. کامیون‌ها نیز از از تردد از برخی از بزرگراههای مجاور محل برگزاری نمایشگاه در تاریخ و ساعات مقرر ممنوع هستند. خودروهای غیر موتوری (non-motor vehicle) نیز در تاریخ مقرر از ساعت 8 صبح تا 7 غروب قادر به تردد در برخی از خیابان‌های تعیین شده نیستند. علاوه بر این برخی از خیابان‌های اطرف نمایشگاه بطور موقت صرفا برای تردد اتوبوس ها در ساعات شلوغ صبح و عصر از تاریخ 5 لغایت 10 نوامبر در نظر گرفته شده اند.

چهارمین نمایشگاه بین المللی واردات چین از تاریخ 5 لغایت 10 نوامبر در مرکز ملی نمایشگاهی برگزار می‌شود.

نتیجه سه سال ادغام و یکپارچگی در دلتای رودخانه یانگ تسه

سه سال از سیاست ادغام و یکپارچگی منطقه دلتای رود یانگ تسه می‌گذرد و این منطقه در بسیاری از حوزه‌ها دستاوردهایی به دست آورده است.

انباشت اقتصادی منطقه دلتای رود یانگ تسه در نیمه نخست سال جاری برابر با 24.5درصد از حجم کل انباشت اقتصادی چین بوده است در حالیکه این عدد در سال 2018 حدود 24.1 درصد بوده است.

اولین فاز قطار سریع السیر شانگهای-سوجو-نانتونگ افتتاح شده است و ساخت قطار سریع السیر شانگهای-سوجو-خوجو نیز در دست انجام است. در حال حاضر بیش از 6 هزار کیلومتر قطار سریع السیر در منطقه دلتای رود یانگ تسه وجود دارد. از 9 جاده بین استانی در این منطقه، 7 جاده به هم متصل شده اند. چندین پروژه مهم انرژی از جمله خط گاز طبیعی Rudong-Chongming در این منطقه در دست انجام هستند. بیش از 220 هزار پایگاه 5G در این منطقه تأسیس شده است که 26.9 درصد از حجم کشوری را به خود اختصاص می دهد.

بیش از 1000 اپلیکیشن در زمینه اینترنت خودرو، تولید هوشمند و نواحی شهری هوشمند در منطقه دلتا وجود دارد. تدابیر بسیاری برای کاهش آلودگی هوا و آب در منطقه انجام شده است. در زمینه علم و نوآوری تکنولوژیک دستاوردهای زیادی حاصل شده است که مشابه آن در حوزه‌هایی نظیر مدارهای همبسته و بیودارو نیز اتفاق افتاده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما