معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

طرح سه محوری وزارت خارجه ایتالیا برای بین المللی سازی شرکتها و کمک به توسعه صادرات

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله به نقل از لورنزو آنجلونی مدیرکل ترویج و ارتقاء سیستم کشور ، وزارت امور خارجه ایتالیا بدنبال تثبیت کمک های دولت (معروف به کمک های صندوق 394) برای کمک به جهانی سازی شرکت های ایتالیایی برای سالهای آینده می‌باشد.

لورنزو آنجلونی، مدیرکل ترویج و ارتقاء سیستم کشور وزارت امور خارجه ایتالیا که ریاست کمیته مدیریت تسهیلات دولتی برای حمایت از صادرات را نیز عهده دار می‌باشد با اعلام تثبیت کمک­های دولت از محل کمک­های صندوق 394، که رقم آن سالانه 2 میلیارد یورو می‌باشد و با اشاره به اینکه این کمک­ها به منظور جذب هرچه بیشتر شرکت­های کوچک و متوسط برای سه سال آینده به تثبیت رسیده است افزود: از تاریخ 28 اکتبر امسال نیز در راستای اجرای طرح کمک های اتحادیه اروپا (Pnrr) 1.2 میلیارد یورو در اختیار شرکت­ها قرار خواهد گرفت و متقاضیان از هم اکنون در حال ارسال تقاضاهای خود برای دریافت این تسهیلات می‌باشند و این دسته از شرکت­ها تا پایان سال از کمک­های فوق بهره مند خواهند شد.

آنجلونی همچنین در رابطه با مناطق جنوبی کشور ایتالیا که اکنون در حال دریافت کمکهای 7 ساله­ اتحادیه اروپا در قالب طرح همسان سازی مناطق مختلف اروپا هستند و در حقیقت %80 سهم ایتالیا از این کمک ها به مناطق جنوبی کشور اختصاص یافته است، گفت: امیدوار است این کمک ها در کنار دیگر طرح­ها بتوانند به شرکت­های مناطق جنوب ایتالیا در ورود به بازارهای بین المللی کمک کند. بعلاوه همراهی شرکت­ها در ورود به بازارهای بین المللی یکی از راهکارهای بکارگرفته از طرف وزارت امور خارجه ایتالیا ، کمک به تقویت تولیدات ساخت ایتالیا در خارج از کشور می‌باشد که بنوعی سوخت موتور صادرات کشور است. وی افزود: عملکرد صادرات ایتالیا در سال 2020 به مراتب بهتر از سال 2019 بوده و ایتالیا در این زمینه از دیگر کشورهای صنعتی رقیب خود پیشی گرفته است.

مدیرکل ترویج و ارتقاء سیستم کشور ایتالیا در ادامه صحبت های خود ضمن اشاره به اینکه برای توسعه فعالیت های شرکت های ایتالیایی در خارج از کشور فرصت های زیادی وجود دارد افزود: لازمه استفاده از این فرصت­ها همراهی هدفمند شرکت­های کوچک و متوسط در بازارهای خارجی می‌باشد و به همین منظور وزارت امورخارجه ایتالیا 3 محور اصلی را به عنوان راهکار در دستور کار خود قرار داده است که عبارتند از:

1- اولین محور؛

 دستیابی به بیشترین تعداد شرکت­های کوچک و متوسط، و ترغیب  آنها (شرکت­هایی که تا بحال جرات و جسارت فعالیت در بازارهای خارجی را نداشته اند) به ورود به این بازارها. اگرچه آمار دقیقی از این دسته از شرکت ها در دست نیست ولی بر اساس تخمین در حدود 140 هزار شرکت می‌توانند هدف اولین راهکار باشند.

وزارت امور خارجه ایتالیا برای آگاهی دادن و پشتیبانی از این دسته از شرکت ها از ابزارهای همچون جزوات اطلاعاتی الکترونیکی (ebook) که تا چند هفته آینده جای خود را به یک برنامه (app.) خواهد داد، را ترویج نموده است. در این جزوه‌ها بصورت بسیار ساده سلسله مراتب اولیه را برای کسانی که قصد نزدیک شدن به دنیای صادرات را دارند توضیح داده شده است. همچنین در کنار برنامه اطلاع رسانی و راهنمایی فوق، پایگاه www.export.gov.it نیز طراحی شده است که در آن به معرفی برنامه‌ها و ابزارهای پشتیبانی مؤسسات Simest, Sace e Ice پرداخته شده است.

2- دومین محور،

پر کردن خلع دیجیتالیزه بودن شرکت­های کوچک و متوسط. در این بخش نیز ما به منظور رقابتی شدن شرکت­های کوچک و متوسط در بازارهای خارجی طرحی را با عنوان "مدیر صادرات موقت (Temporary Export Manager)" به منظور تربیت مدیران با مهارت دیجیتالی را به اجرا گذاشته ایم و بزودی نیز طرح ارائه خدمات واسطه گری برای شرکت های خرد (Microaziende) را به اجرا خواهیم گذاشت. هدف ما از اجرای این دو طرح پوشش دادن به حداقل 7 هزار شرکت خرد برای ارتقاء تولیدات و خدمات شان از نظر دیجیتالی می­باشد. شرکت­های هدف این طرح همچنین می‌توانند از برنامه آموزشی "صادرات هوشمند (Smart Export)" که وزارت امور خارجه ایتالیا با همکاری برخی از مراکز آموزش دانشگاهی با هدف ارائه دوره آموزشی آکادمیک در زمینه بین المللی سازی به اجرا خواهد گذاشت، بهره ­مند شوند.  

به گفته آنجلونی، این پلتفرم می‌تواند تا 20 هزار شرکت کننده را نیز پشتیبانی کند. اما تاکنون حدود 6 هزار متقاضی ثبت نام کرده اند و بنابر این باید تلاش کنیم تا این ابزارها را هرچه بیشتر معرفی نمائیم. زیرا شرکت کنندگانی که تا کنون در این طرح­ها حضور داشته اند نظر بسیار مثبتی در مورد آن ارائه داده اند.

به گفته آنجلونی، تا به اینجا فعالیت­های ما در زمینه ارتقاء شرکت­های ایتالیایی در خارج بود ولی یک عنصر دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و آن هم عنصر تبلیغات و بازاریابی است.

3- سومین محور،

بازاریابی. به عقیده مدیرکل ترویج و ارتقاء سیستم کشور ، باید بازاریابی بیشتری برای برند ایتالیایی انجام شود زیرا تولیدات کشور علیرغم تنوع فوق العاده هنوز آنطور که باید در جهان شناخته نشده اند.

وی در خاتمه افزود: "دقیقا به همین دلیل تصمیم داریم طرح کمپین تبلیغاتی و اطلاع رسانی را با بودجه 50 میلیون یورو از ماه نوامبر به اجرا بگذاریم که به واسطه آن قصد داریم پیام خود را به 30 کشور در جهان منجمله اندونزی، کره جنوبی و کشورهایی که در آنها همواره برای کالاهای با برند ایتالیا توانمندی بالقوه ای وجود دارد به اجرا بگذاریم. "

  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما