معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۲

اخبار اقتصادی الجزایر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی الجزایر در هفته چهارم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اطلاعیه دفتر نخست وزیری الجزایر در خصوص رفع کامل محدودیت های کرونایی مربوط به رفت و آمد

دفتر نخست وزیری الجزایر در اطلاعیه ای از رفع کامل محدودیت های کرونایی مربوط به رفت و آمد در 23 استان این کشور خبر داد. طبق این اطلاعیه از چهارشنبه 20 اکتبر (28 مهر) به مدت 21 روز محدودیت های قبلی رفت آمد در 23 استان کشور به طور کامل رفع می‌شود با این حال محدویت های قبلی در خصوص رعایت فاصله اجتماعی در مراکز تجاری و خرید همچنان پابرجاست، بعلاوه هرگونه تجمع افراد و تجمعات خانوادگی از جمله برگزاری مراسم ازدواج همچنان در کل کشور ممنوع خواهد بود. در این بیانیه از تمامی‌شهروندان خواسته شده تا با حضور در مراکز بهداشتی واکسیناسیون علیه کرونا را دریافت کنند.

تکیه الجزایر برای تامین مالی اقتصاد داخلی بر منابع داخلی

ایمن بن عبدالرحمان نخست وزیر الجزایر در یک نشست مجازی با مسئولان صندوق بین المللی پول اعلام کرد الجزایر برای تامین مالی اقتصاد داخلی خود به "منابع داخلی" تکیه خواهد کرد. وی افزود دولت الجزایر هم اکنون در حال کار بر روی موضوع استفاده حداکثری از منابع داخلی برای تامین مالی اقتصاد است که  استفاده از  بخش مالیاتی و مالی و ادغام بخش غیر رسمی در اولویت قرار دارد. وی همچنین اظهار داشت که دولت الجزایر چندین طرح و برنامه را در خصوص تغییرات اقلیمی تهیه کرده است که چارچوب قانونی و حقوقی لازم  در این زمینه نیز تقویت شده است.  وی خاطرنشان کرد: مجموعه ای از مقررات مالیاتی تشویقی و تنبیهی در اجرای اصل "آلاینده پرداخت کننده " نیز در چارچوب قوانین مالی وضع شده است.

خواست رئیس جمهور الجزایر برای مبارزه با سوداگران در بازار

رئیس جمهور الجزایر در جلسه هیأت دولت خواستار مبارزه با سوداگران در بازار شد. وی گفت افرادی برای ایجاد هرج و مرج و ناامیدی، سعی بر بالا بردن قیمت اجناس را دارند. وی همچنین خواستار آن شد که قانون کیفری کشور در این زمینه مورد بازبینی قرار گیرد و برای افراد دخیل در سوداگری قیمت ها احکام سنگین حبس تا حداکثر 30 سال زندان در نظر گرفته شود.

تخمین حجم منابع گاز غیرمتعارف الجزایر 

 آقای توفیق حکار رئیس شرکت سواناطراک اعلام کرد منابع گاز غیرمتعارف الجزایر به میزان 150 سال مصرف فعلی داخلی و صادرات کشور را تامین می‌کند. وی در مصاحبه ای تلویزیونی گفت طی 9 ماهه ابتدایی سال 2021 تاکنون 25 میلیارد دلار محصولات هیدروکربور (نفت و گاز) صادر شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال این میزان به 33 میلیارد دلار برسد. وی افزود الجزایر تامین بر اساس قراردادهای امضا شده سالانه 10.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله مد گاز به اسپانیا صادر می‌کند و در صورت درخواست بیشتر از سوی اسپانیا آماده است تا از طریق کشتی گاز مایع به این کشور ارسال کند.

پیش بینی قیمت جهانی نفت از سوی وزیر سابق انرژی الجزایر

 عبدالمجید عطار وزیر سابق انرژی الجزایر در مصاحبه ای عنوان داشت قیمت های نفت و گاز در بازارهای جهانی در حال افزایش است اما این افزایش قیمت به ویژه برای گاز طبیعی عمدتا در بازارهای آزاد اتفاق می افتد و  بازارهایی که بر اساس قرارداد چند ساله است همانند کشور الجزایر را شامل نمی‌شود. وی افزود اغلب قراردادهای صادرات گاز الجزایر به صورت میان مدت است و بین سال های 2025 تا 2030 به پایان می رسند. وی پیش بینی کرد قیمت جهانی نفت به 90 دلار در هر بشکه و حتی بیشتر نیز برسد. وی افزود بیش از 50 درصد از تولید گاز کشور در داخل مصرف می‌شود و بایستی در کوتاه مدت و بلند مدت به سمت افزایش تولید گاز و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر همانند پتروشیمی حرکت کنیم.

برنامه اضطراری جهت مدیریت توزیع و تامین آب در الجزایر

با توجه به کاهش میزان بارندگی طی سال جاری که بین 40 تا 50 درصد از میانگین سالانه بارش در الجزایر کمتر بوده است وزارت منابع آب و امنیت آبی کشور یک برنامه اضطراری جهت مدیریت توزیع و تامین آب اتخاذ کرده است. به گفته یکی از مشاورین وزارت آب الجزایر ذخیره آب سد های الجزایر به طور متوسط  بیش از 32 درصد کاهش یافته است و برنامه اضطراری تامین آب 20 استان کشور را شامل می‌شود. در این زمینه حفر چاه‌های جدید، تهیه و خرید دستگاه‌های پمپاژ آب و احیاء منابع آبی موجود از محورهای این طرح بوده است.

انجام ششمین دور سرشماری کلی جمعیت الجزایر در نیمه اول سال 2021

وزیر آمار و محاسبات الجزایر اعلام کرد ششمین دور سرشماری کلی جمعیت کشور در نیمه اول سال 2021 انجام خواهد شد. این سرشماری برای نخستین بار به صورت دیجیتال و غیر کاغذی خواهد بود. سرشماری جمعیت در الجزایر از سال 1966 تا کنون هر ده سال یکبار انجام می‌شود.

حضور وزیر صنایع در نشست تجاری و اقتصادی ترکیه- آفریقا

وزارت صنایع الجزایر در بیانیه ای اعلام کرد احمد زغدار وزیر صنایع به نمایندگی از این کشور در نشست تجاری و اقتصادی ترکیه- آفریقا شرکت می‌کند. این نشست با حضور مقامات 41 کشور و با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی ترکیه و کشورهای آفریقایی از تاریخ 21 تا 22 اکتبر در استانبول برگزار می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما