معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار اقتصادی اوکراین در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

«نفت و گاز» : گاز مدارس و بیمارستان با تعرفه 13.7 گریونا تامین خواهد شد

شرکت ملی سهامی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: گاز طبیعی مورد نیاز مدارس، کودکستانها و بیمارستان و دیگر سازمان‌های تحت پوشش بودجه، به قیمت 13.7 گریونا به ازای هر متر مکعب محاسبه می‌شود. این قیمت بدون احتساب 20% مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل است. گاز طبیعی در اوکراین برای اشخاص حقوقی و مشترکان غیر خانگی به قیمت 30 گریونا به ازای هر متر مکعب عرضه می‌شود.

https://education.24tv.ua/naftogaz-obitsyaye-zabezpechiti-gaz-shkolam-ditsadkam-golovni-novini_n1767820

تقاضا برای خرید اوراق قرضه اوکراین کاهش یافت

وزارت دارایی در آخرین رویداد عرضه اوراق قرضه داخلی دولتی در تاریخ 12 اکتبر، 514 میلیون گریونا برای بودجه دولتی درآمد کسب کرد. پنج انتخاب در مقابل سرمایه گذاران برای خرید اوراق مذکور پیشنهاد شد که شامل اوراق قرضه 1.5 ساله با بهره 11.5%، دو ساله با بهره سالانه 12.40%، سه ساله با بهره 12.49% و 5 ساله با بهره 12.75% بود. این رویداد نشان داد که تقاضا برای خرید اوراق مذکور کاهش یافته است. پس از این، در آخرین رویداد عرضه اوراق مذکور که در تاریخ 21 سپتامبر برگزار شده بود، وزارت دارایی توانسته بود مبلغ 5 میلیارد گریونا اوراق قرضه دولتی داخلی بفروشد.

https://zn.ua/ECONOMICS/spros-na-hosoblihatsii-ukrainy-upal-.html

اقتصاددان دلایل تقویت گریونا را تشریح کرد

آندری نواک کارشناس امور اقتصادی اعلام کرد: وجود توازن در تجارت خارجی و افزایش ورود ارز به کشور باعث تقویت ارزش گریونا شده اند. وی گفت: تقویت گریونا در شرایط کنونی در نتیجه بحران کروناست، یا دقیقتر بگویم به دلیل محدودیت های قرنطینه که در تمامی‌کشورهای جهان اعمال شدند و در نتیجه صادرات اوکراین عملاً کاهش نیافت اما واردات کمتر شد؛ بدین ترتیب تجارت خارجی متعادل شد. تجارت خارجی نخستین عامل در تعیین نرخ ارزها در مقابل گریوناست. وی افزود: دومین عامل در تقویت ارزش گریونا، جریان‌های مالی مستقیم و ورود ارز است. این رویه در یک سال و نیم آینده ثبت شده و در این مدت ورود سرمایه به اوکراین نه تنها کاهش نیافت بلکه انتقالات ارزی از سوی مهاجرین کارگری 9% هم افزایش یافت. همچنین ارز به طرق مختلف از سوی شرکای غربی ما – صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، بانک بازسازی و توسعه ارپا، و کشورهای غربی که حمایت مالی از اوکراین می‌کنند- به کشور وارد می‌شود.

https://golos.ua/news/ekonomyst-obyasnyl-ukreplenye-gryvny-2

هیات وزیران وام 470 میلیون گریونایی برای «آنتونوف» را تضمین کرد

هیات دولت با تصویبنامه ای تضمین لازم برای ارایه 470 میلیون گریونا وام به موسسه دولتی «آنتونوف» جهت تولید هواپیماهای آنتونف 32 پ (آتش نشان) را ارایه نمود. این تضمین بر اساس قرارداد میان سازمان دولتی حوادث غیر مترقبه و شرکت آنتونوف ارایه شده است. در تصویبنامه مذکور اعلام آمده: نرخ تضمین دولتی برای دریافت وام 0.001% در سال است. هیات دولت در ماه ژوئن خبر از تولید 11 فروند هواپیمای آنتونوف 32 پ برای سازمان دولتی حوادث غیر مترقبه داده بود. در همان زمان دنیس موناستیرسکی وزیر کشور اعلام کرد اوکراین قصد دارد یک هاب اروپایی اطفاء حریق در کشور ایجاد کند.

https://biz.censor.net/news/3293878/kabmin_predostavil_antonovu_garantii_po_kreditu_na_470_millionov_na_stroitelstvo_samoleta_an32p

فرودگاه «ژولیانی» برای یک سال تعطیل خواهد شد

یکی از بزرگترین فرودگاه‌های اوکراین، فرودگاه «کی یف» (ژولیانی) به منظور نوسازی و بازسازی باند پرواز در سال 2024 برای مدت یک سال تعطیل خواهد شد. دنیس کاسترژوسکی رئیس هیات مدیره فرودگاه مذکوراعلام کرد: سال آینده طرح بازسازی فرودگاه تهیه و امور عمرانی و ساختمانی در سال 2023 آغاز می‌شود و دو سال به درازا خواهد کشید. وی گفت: فرودگاه مذکور در سال 2023 به کار خود ادامه خواهد داد؛ اما در سال 2024 برای مدت یک سال تعطیل خواهد بود. هزینه این طرح بین 2.5 تا 4 میلیارد گریونا برآورد شده است.

https://gazetavv.com/news/ukraine/1634224923-kievskiy-aeroport-zhulyany-zakroyut-na-god.html

بانک مرکزی ظرف 3 روز 120 میلیون دلار از بازار جمع کرد

بانک مرکزی در روزهای 11 تا 13 اکتبر در مجموع معادل 119.6 میلیون گریونا ارز از بازار بین بانکی اوکراین خرید. بر اساس اطلاعات منتشره، این بانک از آغاز سال تا کنون معادل 2.02 میلیارد دلار ارز خریداری و 1.7 میلیون دلار فروخته است. همچنین اعلام شد نرخ رسمی‌گریونا در مقابل دلار کمی تقویت یافت و از 26.3515 گریونا به ازای یک دلار در اول هفته گذشته به 26.3419 گریونا در آخرین روز کاری هفته گذشته، 13 اکتبر رسید.

http://uaprom.info/news/181287-nbu-tri-dnya-vykupil-mezhbanke-120-mln.html

زلنسکی اطمینان داد که گاز در مخازن زیرزمینی به میزان کافی وجود دارد

رئیس جمهور اعلام کرد: در تاسیسات مخازن زیر زمینی گاز اوکراین، به میزان کافی گاز برای عرضه به قیمت مناسب در فصل گرمایشی وجود دارد. وی گفت: دخالت دولت باعث شد تا قیمت گاز در بازار داخلی اوکراین کاهش یابد. قیمت گاز در اروپا بطور بی سابقه ای گران شده است اما با توجه به عملکرد موفق و موثر دولت، قیمت ها و تعرفه‌ها در اوکراین افزایش نیافته اند. قصد دارم همه را به آرامش دعوت کنم. اعتقاد دارم که دولت اقدامات مهم و موضوعی را انجام داده و این اقدامات به هنگام دولت، باعث شده که امروز به میزان کافی گاز برای مشترکان و مصرف کنندگان به قیمت های بسیار مناسب در مقایسه با قیمت های اروپایی وجود داشته باشد.

شمیگال میانگین قیمت یک هکتار زمین کشاورزی را اعلام کرد

نخست وزیر اعلام کرد: بر اساس معاملات اراضی کشاورزی که تاکنون صورت گرفته، میانگین قیمت هر هکتار از اراضی کشاورزی در کشور 43.9 هزار گریوناست. وی گفت: تا کنون 28 هزار معامله در این بازار انجام شده و مساحت کل اراضی معامله شده بیش از 70 هزار هکتار است.

https://socportal.info/ru/news/shmygal-nazval-sredniuiu-stoimost-gektara-zemli/

دیون معوقه اوکراینی‌ها بابت خدمات شهری بالغ بر 62 میلیارد گریوناست

یلینا کندراتیوک معاون رئیس شورایعالی اعلام کرد: جمع دیون و بدهی مشترکان خدمات شهری و مسکن در کشور تا آخر ماه سپتامبر به رقمی‌بیش از 62 میلیارد گریونا رسیده است. وی گفت: سازمان‌ها و نهادهای خودگردان محلی قصد دارند به دلیل عدم مشخص بودن زمان آغاز فصل گرمایشی قراردادهای خود را با «نفت و گاز اوکراین» فسخ کنند. در نتیجه این امر، مدارس و کودکستان‌ها مجبور خواهند بود تا گاز طبیعی مورد نیاز خود را بسیار گرانتر بخرند اما از بودجه‌های محلی یارانه جبرانی برای آنها تخصیص داده نشده است. وی افزود: میان دولت و مراجع خودگران محلی تفاهمنامه ای امضا شده که تا آخر امسال تعرفه‌های گرمایش و آب گرم مرکزی ثابت بماند اما با این حال ما از مناطق تماس های زیادی داریم که قراردادهای گاز فسخ می‌شوند و وضعیت هیجانی حاکم شده است که چگونه می‌توان فصل گرمایشی بدون قرارداد با «نفت وگاز اوکراین» آغاز شود.

https://apnews.com.ua/ru/news/dolg-ukraintcev-po-kommunalke-sostavlyaet-bolee-62-mlrd-griven/

وزارت اقتصاد: رشد تولید ناخالص داخلی 8 ماهه نخست 2.9 درصد

وزارت اقتصاد اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی در دوره زمانی ژانویه- آگوست 2.9% افزایش یافت. این در حالیست که این شاخص در مدت مشابه سال قبل 5.7% سقوط کرده بود. وزارت اقتصاد گفت: رشد تولید ناخالص داخلی بیشتر از میزان سقوط آن در سال گذشته نبود؛ به عبارت دیگر اقتصاد در حال حاضر تنها در وضعیت احیا قرار دارد و در سال آینده ممکن است به مرحله رشد برسیم.

https://finbalance.com.ua/news/minekonomiki-otsinyu-zrostannya-vvp-u-sichni-serpni-na-29-pislya-torishnoho-padinnya-na-57

سود خالص «اوشاد بانک» در 9 ماه نخست سال 849 میلیون گریونا

سود خالص بانک دولتی «اوشادبانک» در 9 ماه نخست امسال 849 میلیون گریونا، سود عملیاتی 4.6 میلیارد گریونا و درآمد خالص این بانک 9.3 میلیارد گریونا اعلام شده است که 3.6 میلیارد گریونا بیشتر از دوره زمانی مشابه سال گذشته است.

http://www.fixygen.ua/news/20211019/za-tri-kvartala.html

کاهش سود «پریوات بانک»

سود بانک دولتی «پریوات بانک» در 9 ماه نخست امسال 21.2 میلیارد گریونا گزارش شد. این در حالیست که در دوره زمانی مشابه سال گذشته، سود بانک مذکور 21.3 میلیارد گریونا بود. این بانک دولتی سود عملیاتی خود را در 9 ماه نخست امسال به 28.4 میلیارد گریونا افزایش داد که 9 میلیارد گریونا بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. بسته وامی‌پریوات بانک در مقایسه با مدت زمانی مشابه سال گذشته 19% افزایش یافته و از 55 میلیارد گریونا به 65.5 میلیارد گریونا رسید.

https://kurs.com.ua/ua/novost/592621-privatbank-sokratil-pribil?source=ukrnet

تمایل «نفت و گاز» برای افزایش استخراج 24 میلیارد متر مکعبی گاز طی 10 سال آینده

یوری ویترنکو رئیس شرکت سهامی ملی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: این شرکت توانایی افزایش استخراج گاز طبیعی از 14 میلیارد متر مکعب در سال کنونی به 24 میلیارد متر مکعب در طی 10 سال را دارد. وی در جریان کنگره گاز اوکراین گفت: تولید کل گاز در کشور 14 میلیارد متر مکعب در سال است. ما امیدواریم که در ده سال آینده این حجم استخراجی را به 24 میلیارد متر مکعب افزایش دهیم. وی تاکید کرد: «نفت و گاز اوکراین» یکی از بزرگترین شرکت های استخراج گاز اروپاست. وی همچنین از طرح های مربوط به استخراج گاز به ویژه میدان یوزیوسکا و میادین واقع در فلات قاره دریای سیاه رونمایی کرد و گفت: آغاز بهره برداری از میادین جدید گازی در فلات قاره دریای سیاه به 12 میلیارد دلار سرمایه در چند سال آینده نیاز دارد.

https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/3335618-naftogaz-moze-narostiti-soricnij-vidobutok-gazu-do-24-milardiv-kubiv-za-10-rokiv-vitrenko.html

بانک مرکزی پیش بینی در مورد تولید ناخالص داخلی را کاهش داد

بانک مرکزی در آخرین پیش بینی‌های خود رشد تولید ناخالص داخلی امسال را از 3.8% به 3.1% و رشد این شاخص را در سال آینده از 4% به 3.8% کاهش داد. در گزارش این بانک آمده: وضعیت نامناسب در بازارهای حامل های انرژی و تبعات و پیامدهای آن و همچنین مشکلات ترابری و لجستیکی در جهان باعث شده است تولید محصولات و مصنوعات صنعتی در اوکراین نیز محدود شود و در نتیجه آهنگ احیای اقتصادی امسال و سال آینده کاهش خواهد یافت. بانک مرکزی همچنین پیش بینی کرده است که ارزش اسمی‌تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری به 5.19 هزار میلیارد گریونا برسد. بر اساس پیش بینی قبلی ارزش این شاخص، 4.975 میلیارد گریونا برآورد شده بود.

https://bin.ua/news/economics/economic/269827-nbu-uxudshil-prognoz-rosta-vvp-ukrainy-v-2021g-do.html

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود درباره رشد اقتصادی اوکراین را تغییر داد

بر اساس آخرین گزارش اجمالی صندوق بین المللی پول در مورد اقتصاد جهان، پیش بینی قبلی خود در مورد رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین در سالجاری را به 3.5% کاهش داد. پیش بینی قبلی صندوق 4% بود. صندوق همچنین پیش بینی کرد که رشد شاخص مذکور در سال آینده 3.6% باشد در حالی که در پیش بینی قبلی، 3.4% اعلام شده بود. بر اساس ارزیابی‌های صندوق میانگین تورم اقتصادی نیز از 7.9% به 9.5% افزایش یافته است. این شاخص برای سال آینده از 7.1% به 6.8% تنزل یافته است.

https://panoptikon.org/ukraine/136749-mvf-pogirshiv-prognozi-schodo-ukrajini.html

صندوق بین المللی پول پیشرفت های اوکراین در اجرای برنامه «آماده به کار» را تایید کرد

ایوانا ولادکوا گولار رئیس هیات صندوق بین المللی پول ویژه اوکراین در ملاقات و گفتگو با سفرای G7 در اوکراین به پیشرفت های این کشور در اجرای برنامه همکاری «آماده به کار» اشاره نمود و گفت: صندوق پیشرفت های اوکراین در حوزه بانکی و همچنین صندوق تضمین سپرده‌های اشخاص حقیقی را مورد تایید قرار می دهد. سفرای کشورهای هفت در اوکراین پس از این ملاقات اعلام کردند: ما همچنان از کمک به اوکراین برای اجرای اصلاحاتی که به اتفاق صندوق بین المللی پول انجام می‌شوند و منجر به شکوفایی کشور خواهند شد، حمایت می‌کنیم. این اصلاحات شامل اصلاحات جامع حوزه قضایی، به ویژه شورایعالی قضایی و مدیریت اشتراکی شرکت های دولتی بر اساس اصول سازمان همکاری اقتصاد و توسعه هستند.

https://feg.in.ua/ukr/news/1634126176-mvf-vidznachae-progres-ukrayini-u-vikonanni-programi-stand-by

آژانس «فیچ» رتبه بندی بانکهای دولتی اوکراین را در سطح «بی» تایید کرد

بنگاه بین المللی رتبه بندی «فیچ ریتنیگز» (Fitch Ratings) رتبه بندی احتمال نکول در بازه زمانی بلندمدت برای بانک های دولتی (پریوات بانک، اوشادبانک، اوکراکسیم بانک و اوکرگازبانک)ـ در سطح « B» با پیش بینی مثبت، مورد تایید قرار دارد. این آژانس بین المللی همچنین رتبه بندی «اوکراکسیم بانک » را از  نظر پایداری  « ccc +» به « b-» ارتقا داد اما رتبه بندی بانکهای «اوشاد بانک» و «پریوات بانک» در سطح های « b-» و «b» حفظ کرد. این آژانس دلیل ارتقای رتبه بندی پایداری «اوکراکسیم بانک» را کاهش فشار بر این بانک به دلیل خروج از دامنه ضرر دهی و ورود به منطقه سوددهی، کاهش میزان «وام های نامناسب» و کاهش میزان تاثیرپذیری از خطرات بازار اعلام داشته است. در مجموع «فیچ» بر افزایش سوددهی بانکهای دولتی و در کل بانکهای اوکراینی در شش ماه نخست سالجاری را تاکید نموده است.

https://zn.ua/ECONOMICS/ahentstvo-fitch-podtverdilo-rejtinhi-ukrainskikh-hosbankov-na-urovne-b-.html

تراز تجارت خارجی اوکراین بهبود یافت

تراز تجارت خارجی اوکراین رو به بهبود است. بر اساس داده‌های سازمان دولتی آمار در 9 ماه نخست امسال تراز منفی تجارت خارجی اوکراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 33.9% کمتر شد. مطابق با آمار ارایه شده، صادرات کالا از اوکراین در دوره زمانی مذکور 35.6% نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به رقم 41 میلیارد و 788 میلیون دلار رسیده است. در همین حال واردات تنها 30.1% بیشتر و 43 میلیارد و 519 میلیون دلار شد. بدین ترتیب تراز منفی تجارت خارجی اوکراین در دوره زمانی مذکور یک میلیارد و 731 میلیون دلار گزارش شد. این شاخص در دوره زمانی مشابه سال گذشته 2 میلیارد و 619 میلیون دلار بود. اوکراین در این مدت با 231 کشور جهان معاملات تجاری انجام داده است.

http://ua-ekonomist.com/20194-saldo-zovnshnoyi-torgvl-ukrayini-pokraschuyetsya.html

وزارت دارایی مهلت تصمیم گیری صندوق بین المللی پول برای تخصیص وام را اعلام کرد

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اعلام کرد: شورای مدیران صندوق بین المللی پول به احتمال بسیار در ماه نوامبر درباره تخصیص بخش دوم وام صندوق به اوکراین در چارچوب برنامه «آماده به کار» تصمیم خواهد گرفت. وی گفت: صندوق بین المللی پول برای اوکراین یکی از شرکای کلیدی در اجرای اصلاحات و تامین ثبات اقتصادی کلان کشور است و ما انتظار داریم که تصمیم شورای مدیران صندوق درباره تخصیص این قسمت و تمدید برنامه همکاری تا ژوئن سال آینده، در ماه نوامبر اعلام شود.

https://sud.ua/ru/news/ukraine/217177-minfin-nazval-sroki-resheniya-mvf-po-transhu

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما